Minäkin ruokkisin itseäni ilomielin entrecote-pihveillä, jos vain kukkaro kestäisi...
Vaikea tajuta lihatalojen toimintatapoja. Jos ne möisivät jauhelihan ainesosat kunnollisen kokoisina paloina, ne säilyisivät tuoreena paljon pidempään. Isoista paloista itse leikattu liha olisi ennen kaikkea paljon herkullisempaa kuin nyt, kun kaikki silputaan jo tehtaalla pieneksi ja lähes heti pilaantuvaksi mössöksi.
Ennen lihaa myytiin tosiaankin suurempina paloina, joita sai pieniä kotona itse omien mieltymystensä mukaiseksi. Toki leikkasivat siitä lihatiskilläkin pyynnöstä esim. pihvejä.
Ja möisivät edes pakastettuina levyinä sen jauhelihansa, niin saisi kerrankin tuoretta lihaa.
Suomessa ei saa tuoretta lihaa edes isolla rahalla.

Ostin tänään kokolihaa, jonka viimeinen käyttöpäivä oli "määrätty" olevan 2,5 viikon päästä. Ei ollut
sekään liha aivan tuoretta.
Ja ihan sama ongelma kalan kohdalla. Ainakin tuoretta lohta on todella vaikea löytää. Ja jos sellaista onnistuu löytämään, niin se on jo niin hilkulla, että siihen ehtii tulla "sillinen" sivumaku viimeistään sen jälkeen, kun olen sulattanut sen ruokailua varten. Eikä ole siitä kyse, että se lojuisi liian kauan pakastimessani tai sulaisi liian hitaasti. Pakastan sen ohuina annospaloina ja sulatan nopeasti vesihauteessa.
Tuore lohi kyllä maistuisi vaikka sellaisenaan...
Summa summarum: suuri osa ketoruokavalioon liittyvistä ongelmistani johtuu siitä, että Suomesta on vaikea löytää kunnon raaka-aineita.