Esim. Valion voi on kokemukseni mukaan täysin sopimatonta gheen keittoon. Syynä lienee se, että Valio käyttää eniten rapsilla ruokittujen lehmien maitoa, jonka rasva on aivan vääränlaista gheen keittoon. Siitä tuli pistävän hapanta rakeista puuroa. Tekoäly selitti Valion voista keitetyn gheen virheitä näin: Tyydyttymättömät rasvat kiteytyvät eri tahtia tyydyttyneiden rasvojen kanssa, mikä luo rakenteesta epätasaisen ja "vellovan". Tyydyttymättömät rasvahapot hapettuvat myös herkemmin kuin tyydyttyneet gheetä keitettäessä. Eli lopputulos on suorastaan epäterveellistä!
Rakeisen puuron ongelma on poistuu tosin sillä, että jäähdytän gheen ulkona, missä on pakkasta, mutta mitä teen, kun tulee kesä?? Ghee on sitäpaitsi intialainen perinneruoka, jonka valmistuksen ei pitäisi edellyttää pakkasta eikä edes jääkaappia.
"Gheepuuron" rakenteen saa kuntoon myös sulattamalla ja jäähdyttämällä sen uudelleen, jos siis käytössä on riittävän kylmää ilmaa. Gheetä voi säilyttää huoneenlämmössä sen jälkeen, kun se on jähmettynyt silkinpehmeäksi tahnaksi.
P.S.
Olen aivan järkyttynyt tuosta rapsirehutiedosta!!! Runsas gheen syönti kun on minulle täysin välttämätöntä, sillä sen on ainoa keino pitää erittäin pahasti invalidisoiva lannerankakipu poissa. Olen todella pulassa, jos "rapsilehmäilmiö" leviää vielä tätä pidemmälle. Enkä voi edes muuttaa ulkomaille, koska kansaneläkettä ei makseta enää ulkomaille. Eli vaihtoehdoksi ei jäisi enää muuta ku kuin naru kaulaan.