Ghee, valmistus (ei onnistu esim. Valion "rapsinsiemenvoista")

Sitä sun tätä
Vanha Karppu

Ghee, valmistus (ei onnistu esim. Valion "rapsinsiemenvoista")

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

Gheen keittäminen on alkanut olla entistä vaikeampaa. Lisäksi olen huomannut, että prosessi on nykyään joka kerta aivan erilainen. Esim. tarvittavan keittoajan pituus on välillä jopa kolminkertainen lyhyimpään nähden. Myös syntyvän jätteen määrä on pahimmillaan moninkertainen. Pahinta kuitenkin on että välillä gheehen ei tule herkullista makua ja tuoksua, vaikka keittäisi kuika pitkään, vaan se palaa lopulta niin pahasti pohjaan, että siihen tulee liuottimen haju ja maku. Lopputulos on lisäksi välillä gheen sijaan sellaista ällöttävää rakeista puuroa. :x

Esim. Valion voi on kokemukseni mukaan täysin sopimatonta gheen keittoon. Syynä lienee se, että Valio käyttää eniten rapsilla ruokittujen lehmien maitoa, jonka rasva on aivan vääränlaista gheen keittoon. Siitä tuli pistävän hapanta rakeista puuroa. Tekoäly selitti Valion voista keitetyn gheen virheitä näin: Tyydyttymättömät rasvat kiteytyvät eri tahtia tyydyttyneiden rasvojen kanssa, mikä luo rakenteesta epätasaisen ja "vellovan". Tyydyttymättömät rasvahapot hapettuvat myös herkemmin kuin tyydyttyneet gheetä keitettäessä. Eli lopputulos on suorastaan epäterveellistä!

Rakeisen puuron ongelma on poistuu tosin sillä, että jäähdytän gheen ulkona, missä on pakkasta, mutta mitä teen, kun tulee kesä?? Ghee on sitäpaitsi intialainen perinneruoka, jonka valmistuksen ei pitäisi edellyttää pakkasta eikä edes jääkaappia.

"Gheepuuron" rakenteen saa kuntoon myös sulattamalla ja jäähdyttämällä sen uudelleen, jos siis käytössä on riittävän kylmää ilmaa. Gheetä voi säilyttää huoneenlämmössä sen jälkeen, kun se on jähmettynyt silkinpehmeäksi tahnaksi.

P.S.
Olen aivan järkyttynyt tuosta rapsirehutiedosta!!! Runsas gheen syönti kun on minulle täysin välttämätöntä, sillä sen on ainoa keino pitää erittäin pahasti invalidisoiva lannerankakipu poissa. Olen todella pulassa, jos "rapsilehmäilmiö" leviää vielä tätä pidemmälle. Enkä voi edes muuttaa ulkomaille, koska kansaneläkettä ei makseta enää ulkomaille. Eli vaihtoehdoksi ei jäisi enää muuta ku kuin naru kaulaan. :(
Viimeksi muokannut Vanha Karppu, To Maalis 19, 2026 1:46 pm. Yhteensä muokattu 18 kertaa.
Weera

Re: Onko Valion voissa rypsiöljyä?

Viesti Kirjoittaja Weera »

En ole pitkiin aikoihin tehnyt gheeta. Mutta itse en koskaan saanut gheestä mitenkään "hyvää", ei tuoksunut toffeelle, eikä maku ollut kummoinenkaa.
Itse olen aina ihmetellyt, miten se voi (siis voi, ei ghee) räiskyy pannulla niin paljon?! Onko vettä lisätty, vai mitä?!
Ostin viimeksi Prismasta tätä. https://www.s-kaupat.fi/tuote/vapaa-voi ... 0042024940 Maitomaan vapaiden lehmien voita, missä ei ole käytetty Bovaer-lisäravinnetta (näin ainakin oletan). En ole sitä vielä päässyt testaamaan.
Kuva
skarpapu

Viesti Kirjoittaja skarpapu »

Voihan näissä tuotteissakin kai olla laatuvaihtelua (eli vain tässä yhdessä paketissa jotain vikaa). Eilen yritin vatkata kermavaahtoa, mutta vaahtoa ei syntynyt mitenkään. Luin jostain palstalta vastauksen (https://www.vauva.fi/keskustelu/4110296 ... n#48345473), että kuohukermoissa voi olla huonoja purkkeja tuotantoerän loppupäässä, joissa rasvapitoisuus on alhaisempi. Eikä kermavaahdon tuotanto niistä onnistu. Ehkä jotain samantyylistä voi tapahtua voidenkin kanssa?
els

Viesti Kirjoittaja els »

Weeralle: aidossa ja oikeassa voissa on 20% vettä. Se on siis oikeasti emulsio, ei puhdas rasva. Siksi se räiskyy pannulla.
Erkki eli eläinrasvakarppi terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)
Vanha Karppu

Voi on räiskynyt pannulla vain harvoin, kun olen keitellyt gheetä. Mutta kerran se räiskähteli niin korkealle, että pelkäsin tosissani silmieni puolesta. Valion luomuvoista oli muuten kaikkein helpointa tehdä gheetä. (Muiden valmistajien luomuvoita en ole kokeillut.) Mm. sen vuoksi, että ruskistunut sakka oli helppo poistaa gheen valmistuttua, koska se ei ollut liimautunut kattilan pohjaan.

Valion tavallisesta voista sen sijaan en ole onnistunut keittämään gheetä, vaikka olen yrittänyt kahdesta eri voierästä. Laktoosittomassa voissa oli myös pahoja ongelmia.

Tekoälyn mukaan rypsi ja rapsi korvataan luomutiloilla usein omalla tilalla viljellyillä palkokasveilla, kuten apilalla, herneellä tai härkäpavulla, koska luomulaatuinen rypsi on kallista. Luomulehmien ruokinnan on perustuttava lisäksi vähintään 60-prosenttisesti karkearehuun eli heinään, säilörehuun ja laidunruohoon. Sen runsas kuitumäärä suosii pötsissä prosessia, joka tuottaa enemmän tyydyttyneitä rasvahappoja.
Weera kirjoitti: Ma Joulu 01, 2025 3:47 am En ole pitkiin aikoihin tehnyt gheeta. Mutta itse en koskaan saanut gheestä mitenkään "hyvää", ei tuoksunut toffeelle, eikä maku ollut kummoinenkaa.
Sinä teit saman virheen kuin minäkin alussa eli valmistit gheen sijaan pelkkää voiöljyä. :) Tähän virheeseen on helppo sortua, sillä Suomessa ei aina tajuta gheen ja voiöljyn välistä eroa.

Voiöljy on puhtaamman keltaista ja suhteellisen mautonta, eikä tuoksu hyvältä, vaan sen haju on mielestäni jopa pikkaisen epämiellyttävä. Voiöljyä saadaan, kun maitorasva erkanee voin sisältämästä proteiinista ja sokerista (ja voin vesi haihtuu ilmaan). Jos seoksen keittoa jatketaan pidempään, alas painunut valkoinen sakka alkaa tummua, jolloin siitä irtoaa öljyyn aromi- ja väriaineita. Se alkaa tällöin tuoksua toffeelta (joidenkin mielestä pähkinäiseltä) ja keltaiseen väriin tulee hunajainen vivahde. (Huom. seosta ei pidä sekoitella, vaan sakan pitää antaa levätä pohjassa kunnes ghee on valmista.)

Ghee on valmista vasta, kun kaikki sakka on muuttunut tummanruskeaksi ja öljy on alkanut tuoksua herkulliselta

P.S.
Gheetä ei kannata säilyttää jaakaapissa, koska sen maku tulee parhaiten esiin huoneenlämpöisenä. Se myös levittyy silloin melko hyvin.
Viimeksi muokannut Vanha Karppu, To Maalis 19, 2026 2:10 pm. Yhteensä muokattu 10 kertaa.
Weera

Viesti Kirjoittaja Weera »

Jaa'ha se voipi olla. :roll:
Tein "gheeta" siis voiöljyä :mrgreen: silloin kun olin vuoden maidottomalla.
Kuva
Vanha Karppu

Ostamani valmisghee osoittautui valtaavaksi pettymykseksi. Kyseessä oli kirkkaankeltainen rasva, joka maistui lievästi eltaantuneelta. Eikä mitään merkkejä toffeenmausta eli se ei ollut gheetä ensinkään. :shock:
Vanha Karppu

Re: Ghee

jouduin valmistamaan gheetä tänään laktoosittomasta voista. Siinähän ei ole järkeä, koska sokerin pitäisi poistua gheestä valmistuksen aikana, mutta kun minulle tuotiin kaupasta väärää voita kaupasta...

Keittämääni gheehen tuli selvä makuvirhe, sillä se ei karamellisoitunut juuri lainkaan. (Glukoosi karamellisoituu ilmeisesti laktoosia huonommin.)

Gheen pohjalle jäi lisäksi todella paksu kerros, joka maistuu mielestäni pahalta eli suola ja hapot eivät erottuneet kunnolla. Ei jatkoon! :evil:
Viimeksi muokannut Vanha Karppu, To Maalis 19, 2026 1:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vanha Karppu

skarpapu kirjoitti: Ma Joulu 01, 2025 10:14 am Voihan näissä tuotteissakin kai olla laatuvaihtelua (eli vain tässä yhdessä paketissa jotain vikaa). Eilen yritin vatkata kermavaahtoa, mutta vaahtoa ei syntynyt mitenkään.
Kerma vatkautuu aiempaa huonommin varmaankin sen vuoksi, että lehmien rehuun on alettu lisätä rapsinsiemeniä. Tämä vähentää vaahtoa muodostavan kovan rasvan määrää. Jos käy huono tsäkä, kermasi on valmistettu maitoerästä, jossa on paljonkin tavallista enemmän pehmeää rasvaa.
els

Re: Ghee

Viesti Kirjoittaja els »

Vanha Karppu kirjoitti: Pe Tammi 23, 2026 9:16 pm jouduin valmistamaan gheetä tänään laktoosittomasta voista. Siinähän ei ole järkeä, koska sokerin pitäisi poistua gheestä valmistuksen aikana, mutta kun minulle tuotiin kaupasta väärää voita kaupasta...
Tuota noin. Onhan laktoosittomassakin voissa sokeria. Se vain ei ole laktoosia.
Vastaa Viestiin