Lihan paistaminen

Sitä sun tätä
Vanha Karppu

Lihan paistaminen

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

Minkä vuoksi ruokaohjeissa neuvotaan käyttämään puuhaarukkaa jauhelihan murustamiseen, vaikka puulasta soveltuu siihen paljon paremmin? Työ sujuu lähtökohtaisesti nopeammin lastalla, koska siinä on paljon enemmän murentavaa pinta-alaa.

Lisäksi murustelu haarukalla pitää keskeyttää säännöllisin väliajoin, koska jauheliha (ainakin halpa 10-prosenttinen) klimppiytyy haarukan rakoihin, josta se täytyy sohia pois vaivalloisesti muovilastalla.

Tätä pelleilyä olen harjoittanut vuosia ihan turhaan. :evil:
Weera

Re: Lihan paistaminen

Viesti Kirjoittaja Weera »

Yks ammattikokki sanoi mulle satavuotta sitten, että jauhelihaa ei saa lähteä heti murentamaan, vaan ensin täytyy paistaa pinnat kiinni, sitten laittaan 3 osaan ja kantit kiinni. Vasta senjälkeen voi alkaa murentaminen. Näin oon tehnyt. :mrgreen:
Kuva
aia

Viesti Kirjoittaja aia »

Weeran neuvon mukaan olen usein tehnyt. Se meni siis niinkuin pitikin. Lasta toimii tietenkin paremmin. Puuharukka kannattaa käyttää elämänkaarensa loppuun ja sitten lämmittää sillä saunaa.
els

Viesti Kirjoittaja els »

Minulkla ei ole tainnut koskaan olla puuhaarukkaa.
Puisia ja metallisia lastoja sen sijaan on montakin. Metalliset kestävät vuosikymmeniä, ja puisetkin vuosia.
Sen jauhelihan työstövälineen välineen tarvitse olla puuta.
Paitsi tietysti jos käyttää ikuisuuspinnoitettuja (lue: naarmuuntumattomia) pannuja, joita täällä ei ole enää ainuttakaan.
Erkki eli eläinrasvakarppi terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)
Wi-

Viesti Kirjoittaja Wi- »

Minullakaan ei taida olla puuhaarukoita. Aina ovat viheliäisiä puhdistettavia, riippumatta siitä, mihin niitä käyttää. Lasta on paras puuväline paistohommiin. Puupihditkin ovat kätevät, juuri meni pitkään käytössä ollut bambupari rikki.
Vastaa Viestiin