Karnivoori-ruokavalio/ruoat

Sitä sun tätä
Vanha Karppu

Karnivoori-ruokavalio/ruoat

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

Jätin lihapullista toistaiseksi kaikki sipulit pois eli taikinassa oli vain jauhelihaa, munanvalkuaista, suolaa ja pippuria. (Koska maitotuotteisiin paluun provosoima selkäsärky jatkuu aina vain.)

Ensin huomasin, että pullia oli selvästi helpompi muotoilla ja ne paistuivat paljon nopeammin ilman sipulia (valkosipuli ja tavallinen s.). Panin ilolla merkille myös huomattavan ajansäästön, kun sipuleita ei tarvinnu enää kuoria ja pieni/puristella. Ja makukin oli paljon parempi kuin odotin, ihan toista kuin murustettu jauheliha. :)

Mutta riittoisuuden väheneminen yllätti kovasti. Taikina oli niin herkullista, että lähes neljännes katosi kitaani jo ennen kuin oli ehtinyt käydä pannulla. :lol:

Lisäksi söin lähes puolet jo paistovaiheessa eli mahassani on nyt jo 300 grammaa jauhelihaa, vaikka päiväannokseni on ollut aina se 200 g. Jos tämä jatkuu näin, olen varmaankin matkalla kohti vararikkoa, koska liha kallistuu kaiken aikaa...

Nyt on vielä jännitystä luvassa, kun en tiedä, saanko vatsanväänteitä noin suuresta annoksesta "tartarpihviä" vaikka nautinkin suolahappokapselin. (Minulla siis vähähappoinen vatsa, koska syön niin vähän suolaa.)
Viimeksi muokannut Vanha Karppu, Pe Huhti 24, 2026 6:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Weera

Re: Karnivoori-ruokavalio/ruoat

Viesti Kirjoittaja Weera »

Kuten varmasti tiedät, niin yksi suolahappokapseli ei välttämättä riitä.
Kuva
Vanha Karppu

Olit oikeassa. Heräsin aamulla vatsakipuun ja elämäni ripuliin. :lol:
Weera

Viesti Kirjoittaja Weera »

Otan osaa. :?
Kuva
character

Viesti Kirjoittaja character »

Pistin botin tiivistämään ajatukseni sekavasta tuli vielä sekavampi.

"Mitä enemmän lihaa kypsentää, sitä vähemmän vatsahappojen tarvitsee rehkiä, että ne saa sen lihassyyn rikki. Kun lihan paistaa kunnolla mureaksi, se 'suojakuori' eli kollageeni siinä proteiinin ympärillä murtuu. Silloin pienikin määrä suolahappoa riittää hoitamaan homman ja ravinteet imeytyy paremmin – eli sillä kypsyysasteella on oikeasti väliä.
Lämpötilan lisäksi sitruuna tai etikka marinadissa on tosi kova juttu, koska ne tavallaan 'esipureskelee' sitä lihaa jo valmiiksi. Se happo aloittaa sen pilkkomisen vatsan puolesta, niin ruoansulatus pääsee paljon helpommalla."

Itsellä oli joskus vatsahappojen puutetta kauan sitten mutta ne korjaantuivat aika hyvin, rasvaton täysi punainen paistiliha 600gr raakana kerralla ilmoittaa olostaan, 600gr jauhelihaa 20% ei, mitähän siinä meni muutama kuukausi, joku keittoliha on todella kevyttä mahalle toinen ei.
50 60 taspuoliseti ravinteet eli mulla ruokavaliosta jonkun puolet paistaen tai vielä parempi liha keitossa, karjalanpaisti paketti pannunkautta kattilaan on mun kyläkauppa versio lihaliemestä.
Vanha Karppu

character kirjoitti: La Huhti 25, 2026 3:02 pm "50 60 taspuoliseti ravinteet eli mulla ruokavaliosta jonkun puolet paistaen tai vielä parempi liha keitossa, karjalanpaisti paketti pannunkautta kattilaan on mun kyläkauppa versio lihaliemestä.
Syötkö siis puolet lihasta raakana?

P.S. Kuinka paljon laitat vettä siihen "paistilihaliemeen"?
character

Viesti Kirjoittaja character »

Vanha Karppu kirjoitti: La Huhti 25, 2026 4:14 pm Syötkö siis puolet lihasta raakana?

P.S. Kuinka paljon laitat vettä siihen "paistilihaliemeen"?
Joo terveydellisistä syistä, jotenkin valuin siihen, oli parempi olo tms, olin pitkään vain naudanlihalla ja kuukausia putkeen raakana , nyttemmin possua enemmän ja toi gelatiini homma on jotenkin hyvä niin ... (lue seli seli rahat vähissä ei ritä nautaan).
Youtube sankareihin verrattuna olen ultra tarkka mitä syön raakana, luulin olevany hyvä erottelemaan tuoksuista missä mennään mutta koira se oppi tarkemmaksi ja tietää päivää ennen kun se minua häiritsisi, tämä siis minun lihoille, omansa se hautaa tai antaa käydä rauhassa, eikä se jekuta ei auta vaikka hautaisin päiväksi sen "merkkaaman" palan tai paistaisin ja tarjoaisin uudestaan, ei ota.

Kattila valitsen silleen että tulee täyteen, paketin pari laitta niin ei montaa desiä mene vettä 1/2-1 litraa ja liemi on mustan tummaa, hiljalleen kun tekee, se on melkein kun tislaamista, siitä saa jopa kahdelle pienissä kulhossa tätä ensimmäistä satsia ettei liikaa laimene, kattoo pari possun rasvaisempaa palaa mukaan niin .. jos ei lisää liikaa vettä ekan aterian jälkeen se on aamulla tosi hyvää aladoobii tai vielä parempaa sörsselii jos lämmittää.
Vanha Karppu

"Mustaa lihakeittoa", mitä ihmettä?? Isoäitini lihasoppa oli ihan väritöntä... No olihan siinä tietysti aika paljon myös perunaa ja porkkanaa joukossa, mutta silti.
Vanha Karppu

Etuhampaideni sisäpinnat ovat muuttuneet yhtäkkiä aivan liukkaiksi, mikä tuntuu tosi kivalta. :) Tätä ennen ne ovat olleet karheat (pois lukien, jos joskus olen jaksanut hinkata niitä voimakkaasti hammastahnaan kastetulla rätillä. Sen jälkeen ne ovat olleet liukkaat ehkä n. viikon ajan.)

Jätin 2 päivää sitten sipulit ja kerman pois ruokavaliosta. Sitä kermaa oli tosin mennyt vain 1-2 rkl päivässä. Lisäksi olen nostanut hiukan magnesiuminsaantiani. Voisikohan kiilteen puhdistuminen liittyä jotenkin näihin muutoksiin? Mutta että vain kahdessa päivässä, ei kai sellainen ole edes mahdollista?

Tällä hetkellä syön vain seuraavia ruoka-aineita: rasvatonta lihakudosta 170 g, perunoita 150 g, rasvaa 130 g plus 2 munaa. Lisäksi suolaa ja pippuria sekä lisäravinteina C- ja D-vitamiinia, jodia ja magnesiumia.

Hampaani olivat karheita myös silloin, kun magnesiumin saantini oli moninkertaista nykyiseen verrattuna (=ennen karppausta). Mutta ruokavaliohan on kokonaisuus. Ja myös kalsiuminsaantini oli tuolloin moninkertaista.
Viimeksi muokannut Vanha Karppu, Su Huhti 26, 2026 8:05 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
els

Viesti Kirjoittaja els »

Eli olet jättänyt fruktoosilla makeutetun teen pois päivittäisestä sapuskasta? Se voisi auttaakin.

Oman purukaluston pinnat (edessä ja takana) muuttuvat mukavan liukkaiksi oil pulling -tyyppisellä voipurskuttelulla.
Syön kahdesti päivässä ja pyrin pesemään ja tikuttamaan kaluston sen jälkeen, ja sen jälkeen purskuttelen jonkun hetken voilla.
Tuntuu toimivan kuin junan vessa pintojen liukastamisessa
Erkki eli eläinrasvakarppi terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)
Vastaa Viestiin