Ateriarytmi

Sitä sun tätä
Vanha Karppu

Ateriarytmi

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

Olen huomannut, että tulen toimeen pidemmillä ateriaväleillä, jos unohdan käsitteet aamiainen ja ilta- tai välipala. Eli olen luopunut koko länsimaIsesta syömiskonseptista, jossa aterioiden koko vaihtelee vuorokaudenajan mukaan ja ruvennut syömään niin kuin suurin osa maailman väestöstä on aina tehnyt: kun on nälkä syödään normaali itse valmistettu ateria, jota isoäitini kutsui "keittoruoaksi". En siis syö pääsääntöisesti enää lainkaan valmisruokia kuten leipää, juustoa, jogurttia ja muita tyypillisiä aamiais- ja välipalaruokia. (Juustohan on kyllä sinänsä ihan täysipainoista ruokaa, jota esim. ranskalaiset syövät tyypillisesti lounaan ja päivällisen viimeisenä ruokalajina.)

Lisäksi olen lopettanut tavallista pienemmän annoskoon käytön esim. päivän ensimmäisellä aterialla, jolla söin aiemmin esim. kaksi paistettua munaa.

Näin syödään edelleen esim. Aasian maissa, jossa ihmiset ovat pysyneet hoikkina: maks 3 normiateriaa päivässä, eikä välipaloja! (Ainakin kevyttä työtä tekevät syövät näin.)

Nykyisin syön siis aina kokonaisen (=ison) aterian, jos vain mahdollista. Tämä on yhdessä suolan saannin lisäämisen kanssa johtanut siihen, että ole kylläisempi ja että ateriavälini ovat entistä pidempiä. Eli homma toimii viimeinkin juuri niin kuin pitää. :D

Tämä on johtanut myös ajankäytön tehostumiseen, kun aikaa ei hassaannu enää esim. kahden kananmunan kokoisen aamupalan paistamiseen, vaikka samassa ajassa olisi ehtinyt paistaa neljäkin munaa.
Tramppa

Re: Ateriarytmi

Viesti Kirjoittaja Tramppa »

Harvaan syömisellä on myös etunsa insuliiniresistenssin torjumisessa, ja tämä taas auttaa välttämään DM -diagnoosia. Itse pyrin työpäivinä syömään kerran, siinä 16-17.00 maissa. Viikonloppuisin saattaa mennä kaksi ateriaa päivässä.
Vanha Karppu

Re: Ateriarytmi

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

Kestikö kauan totuttautua noin askeettiseen ateriarytmiin?
Vastaa Viestiin