Olen löytänyt leivän uudelleen, monen vuoden tauon jälkeen. Olen ollut syksystä asti hyvin niukilla hiilareilla, olin pitkään ihan karnivoorillakin. Nyt olen kuitenkin pystynyt lisäämään jonkin verran liikuntaa, minkä vuoksi on tehnyt tavallista enemmän mieli syödä hiilareita.
Leipä on todella helppo hiilarinlähde, koska sen eteen ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin ottaa viipale pakastimesta ja käyttää se mikrossa. Laskin juuri, että yhdessä palassa vaaleaa reikäleipää on alle 10 grammaa hiilihydraattia ja siitä tulee erittäin kylläinen olo, kun nauttii sen gheen kanssa. En ole huomannut myöskään itselläni samanlaista "toleranssin kasvua" kuten maitotuotteiden kohdalla.
Onko kokemuksia leivän pitkäaikaiskäytöstä, että onko leivän syönti mahdollista jättää vain yhteen palaan päivässä?
Hiilihydraatit
Re: Hiilihydraatit
Ihmisellä on hiilihydraattipäiviä kuun kierrossa. Luin joskus näistä kuun vaikutuksista, vaikken alkanut paneutumaan asiaan enemmälti. Olen kertonut aikaisemmin löydöstä hapatettu tattarileipä, jota itse tekaisen. Koska se on gluteeniton, vaikkakin hiilareita runsaasti sisältävä, se ei lisää painoa ainakaan O-veriryhmäläisellä. Eikä siihen jää koukkuun, kuten viljoihin. Sehän on raparperin sukulaiskasvi.
-
Vanha Karppu
Maistuuko hapatettu sinusta paremmalta kuin hapattamaton?
Hapattamalla tehtyä jopa perheen gluteenittomalla pakosti oleva henkilö otti jatkossakin kehujen kanssa. Hän sanoi sen olevan lähes ruisleivän makuista, mitä hän edelleenkin muistelee. Tätä on siis aina pakkasessa. Olen soveltanut ohjetta siten, että laitan taikinaan yhden munan sitkoa antamaan. Taikina on löysähköä, jota lusikoin leivinpaperilla vuorattuihin vuokiin.
-
Vanha Karppu
Kuinka paljon jauhoja tuohon tulee? Teetkö sen siis ilman hiivaa?
Olin n. 8 vuotta tiukasti ilman leipää, perunaa, riisiä, maituotteita jne. ja liekö sitten vierotuin niin tehokkaasti, että nyt kun voin niitä syödä on hyvin helppoa pysyä kohtuudessa. Tuntuis hyvin oudolta syödä suuria määriä. Jos haluat pitää sen siinä yhdessä viipaleessa, niin varmaan auttaa jos sen liittää vain tiettyym ateriaan. Mulle se on iltapala, syön 2 palaa leipää koska nukun sikeämmin iltahiilareilla. Ei sitten tulis mieleenkään syödä aamupalalla leipää.Vanha Karppu kirjoitti: ↑Su Tammi 18, 2026 4:05 pm Onko kokemuksia leivän pitkäaikaiskäytöstä, että onko leivän syönti mahdollista jättää vain yhteen palaan päivässä?
Googletin ohjeen netistä ja sovelsin anopin ohjetta: kyllä sen sit kätees tunnet!Vanha Karppu kirjoitti: ↑Ti Tammi 20, 2026 4:53 pm Kuinka paljon jauhoja tuohon tulee? Teetkö sen siis ilman hiivaa?
Paitsi etten vaivannut, vaan jätin löysäksi. Enkä ole "oikea cowboy", joten käytän hiivaa.
Viime kerralla unohdin jättää juuren, joten saas nährä kuin jatkossa käy. No, pala leipää
liuotettuna veteen, siinä se. Neljä päivää olen sitä juurta teettänyt.
Yhdellä kerralla laitoin sekaan porkkanaluomusoseen jämän ja se antoi mukavan värin.
Kuminaa heitin kerran joukkoon, muttei maistunut yhtään. Tattarin oma maku on niin vahva.
Taatusti samanlaista leipää ei heti tule vastaan.