https://x.com/lowcarbgp/status/1979443702696181964?s=46RUOKA-ADDIKTI! Varo juustoa (ja maitoa yleensä), se sisältää morfiinin kaltaisia proteiineja, jotka tunnetaan nimellä kasomorfiinit.
Tässä on erittely:
•Kasomorfiinit ovat opioidipeptidejä, joita muodostuu kaseiinin, maidon pääproteiinin, sulatuksen aikana.
•Eniten tutkittu on β-kasomorfiini-7 (beeta-kasomorfiini-7 tai BCM-7).
•Nämä peptidit voivat sitoutua samoihin aivojen ja suoliston opioidireseptoreihin, jotka reagoivat morfiiniin tai endorfiineihin – vaikkakin niiden vaikutukset ovat paljon heikompia.
Voivatko maitotuotteetkin koukuttaa ruoka-addiktin?
-
Voivatko maitotuotteetkin koukuttaa ruoka-addiktin?
Low Carb GP David Unwin postasi X:ssä (konekäännös):
Re: Voivatko maitotuotteetkin koukuttaa ruoka-addiktin?
^^ No enpä taida varoa. Sen sijaan varon noita oikeita opioideja. Ja lääkkeitä ylipäätään sen minkä voin.
Maitotuotteet ovat olleet suurin voimatekijä tämän kehon kunnostuksessa, toki hiilarirajoituksen ohella.
Maitotuotteet ovat olleet suurin voimatekijä tämän kehon kunnostuksessa, toki hiilarirajoituksen ohella.
-
Minulle tuo kuulostaa todella tutulta. Pystyisin syömään varmaan ämpärikaupalla esim. kreikkalaista jugurttia. Toisin kuin esim. lihan kohdalla niin mitä enemmän syön, sitä enemmän tekee mieli syödä lisää.
Ihmiset on varmaan tässäkin yksilöitä, eihän kakki jää viinaankaan koukkuun. (Tai vaihtoehtoisesti: kaikki eivät jaksa pämpätä niin paljon, että jäisivät koukkuun.)
Ihmiset on varmaan tässäkin yksilöitä, eihän kakki jää viinaankaan koukkuun. (Tai vaihtoehtoisesti: kaikki eivät jaksa pämpätä niin paljon, että jäisivät koukkuun.)
-
Grok selventää riippuvuusasiaa näin:
Maitotuotteiden mahdollista riippuvuutta aiheuttavaa vaikutusta on tutkittu, ja aihe on monisyinen. Maitotuotteet sisältävät kaseiinia, proteiinia, joka hajoaa elimistössä kaseinomorfiineiksi. Nämä peptidit voivat vaikuttaa aivojen opioidireseptoreihin, mikä voi teoriassa aiheuttaa mielihyvän tunteita ja mahdollisesti lievää riippuvuutta muistuttavaa käyttäytymistä joillakin ihmisillä. Tämä vaikutus on kuitenkin yksilöllistä ja yleensä lievää verrattuna esimerkiksi huumausaineisiin.
Lisäksi maitotuotteet, erityisesti juusto, sisältävät rasvaa ja suolaa, jotka voivat stimuloida aivojen palkitsemisjärjestelmää, mikä voi johtaa siihen, että niitä tekee mieli syödä uudelleen. Tämä ei välttämättä tarkoita fysiologista riippuvuutta, vaan enemmänkin psykologista halua nauttia maukkaasta ruoasta.
Tutkimukset eivät osoita, että maitotuotteet aiheuttaisivat laajamittaista tai vakavaa riippuvuutta terveillä ihmisillä. Joillekin herkkävatsaisille tai laktoosi-intolerantikoille maitotuotteiden syöminen voi kuitenkin aiheuttaa epämiellyttäviä oireita, mikä voi vaikuttaa niiden kulutukseen.
Yhteenvetona: maitotuotteet voivat aiheuttaa lievää riippuvuutta muistuttavaa käyttäytymistä joillakin ihmisillä kaseinomorfiinien ja palkitsevien makuyhdistelmien vuoksi, mutta kliinisesti merkittävää riippuvuutta ei yleensä esiinny.
-
"Tutkimukset eivät osoita, että maitotuotteet aiheuttaisivat laajamittaista tai vakavaa riippuvuutta terveillä ihmisillä."
Höh! Miten tuota muka on tutkittu?? Veikkaan, ettei mitenkään. Ja mitä "vakava" riippuvuus edes tarkoittaa tässä yhteydessä?
Minä ainakin olin ennen niin koukussa maitotuotteisiin, että varmaan mikään ei olisi saanut minua vaihtamaan edes yhden päivän ajaksi niitä johonkin muuhun proteiininlähteeseen.
Maitoriippuvuutta olisi sinänsä ihan helppo tutkia laittamalla tutkittavat valitsemaan listasta , millaisten ruoka-aineiden unohtuminen kauppalistasta saa heidät tekemään heti perään uuden kauppareissun. Mutta miksi kukaan olisi tehnyt tuollaisen tutkimuksen?
Höh! Miten tuota muka on tutkittu?? Veikkaan, ettei mitenkään. Ja mitä "vakava" riippuvuus edes tarkoittaa tässä yhteydessä?
Minä ainakin olin ennen niin koukussa maitotuotteisiin, että varmaan mikään ei olisi saanut minua vaihtamaan edes yhden päivän ajaksi niitä johonkin muuhun proteiininlähteeseen.
Maitoriippuvuutta olisi sinänsä ihan helppo tutkia laittamalla tutkittavat valitsemaan listasta , millaisten ruoka-aineiden unohtuminen kauppalistasta saa heidät tekemään heti perään uuden kauppareissun. Mutta miksi kukaan olisi tehnyt tuollaisen tutkimuksen?
^^ Meitä on moneksi.
Meikäläisen loputkin koukutukset loppuivat, kun läysin tänne 80 E% rasvaruokiin.
Meikäläisen loputkin koukutukset loppuivat, kun läysin tänne 80 E% rasvaruokiin.
Erkki eli eläinrasvakarppi terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)