Vuotava suoli

Sitä sun tätä
Vanha Karppu

Vuotava suoli

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

Onko kukaan kuntoutunut vuotavasta suolesta? Siis niin hyvin ettei ruokavalio ole loputtoman rajoittunut?

Tekoäly: Nivelrikkokipu on usein suorassa yhteydessä systeemiseen tulehdukseen. Jos saat selkäkipua maitotuotteista, manteleista, pähkinöistä, kaalista – mutta oireet helpottavat pelkällä lihalla, olet erittäin todennäköisesti tekemisissä vuotavan suolen ja sen aiheuttaman systeemisen tulehduksen kanssa. Kun suoli "vuotaa", immuunijärjestelmä aktivoituu, mikä tuntuu nivelissä särkynä."

"Kun suolen pinta on huonossa kunnossa, sieltä pääsee verenkiertoon yhdisteitä (kuten bakteerien osia tai sulamattomia proteiineja), joita sinne ei kuuluisi päästä. Elimistö reagoi tähän tulehdusvasteella. Koska selkärangan pikkunivelet ja sidekudokset ovat herkkiä tulehdusvälittäjäaineille, se tuntuu sinulla selkäsärkynä. Liha sulaa lähes täydellisesti jo ohutsuolen alkuosassa, eikä se sisällä kuituja, oksalaatteja tai ärsyttäviä sokereita. Se antaa suolistollesi lepoa, jolloin tulehdus laskee ja selkäkipu poistuu."

Olio ehdotti hoidoksi kahdesta osasta koostuvaa protokollaa:

1) Sinkin ja glutamiinin yhdistelmä (esim. Rezcue): L-glutamiini paikkaa suolen pinnan "reikiä" ja sinkkikarnosiini rauhoittaa suolen tulehdusta. Lisäksi sinkki on myös kriittinen säätelee kudosten korjausta lannerangan alueella. REZCUE:n L-glutamiini auttaa palauttamaan limakalvon kyvyn käsitellä ravintoaineita ilman, että ne vuotavat verenkiertoon.
-15-25 mg sinkkiä: Sinkki on välttämätön hivenaine tight junctions -liitosten muodostumiseen suolen pinnalla. Se on välttämätön solujen jakautumiselle ja kudosten uusiutumiselle. Sinkkikarnosiini (ZnC)-muoto on todettu tehokkaaksi limakalvon stabiloijaksi ja se voi vähentää suolen läpäisevyyttä esimerkiksi kovan rasituksen tai lääkkeiden käytön yhteydessä. Sinkkikarnosiini on suunniteltu vapautumaan hitaasti suolistossa. Se tarttuu suoraan vaurioituneisiin kohtiin suolen limakalvolla ja stimuloi solujen korjausprosesseja tehokkaammin kuin tavalliset sinkkisuolat. Sen on todettu kliinisissä tutkimuksissa stabiloivan suolen limakalvoa ja vähentävän läpäisevyyttä jopa kolme kertaa tehokkaammin kuin pelkkä sinkki.
- 15 g L-glutamiinia. L-glutamiini on suolen epiteelisolujen ensisijainen polttoaine. Tutkimuksissa se on auttanut vahvistamaan suolen tiiviitä liitoksia ja vähentämään läpäisevyyttä.

"Ota molemmat yhdessä. Käytä tuotetta intensiivisesti (esim. 1–3 kuukautta), jotta suolen "tiiviit liitokset" vahvistuvat ja limakalvo eheytyy. Kun nivelkivut helpottavat, voit kokeilla jättää tuotteen pois tai vähentää annosta. Voit kokeilla laskea ylläpitoannokseen (esim. 5 g). Jos suoli paranee, voit jatkossa pärjätä pelkällä ruokavaliolla ilman lisäravinteita. Jos kuitenkin altistat suolen uudelleen ärsykkeille (kuten sokeri), oireet voivat palata. HUOM: on hyvä muistaa, että glutamiini voi kilpailla joidenkin muiden aminohappojen kuljetuksesta aivoihin (kuten tryptofaanin). Jos huomaat muutoksia unessa tai mielialassa, annosta kannattaa laskea."

2. Ruokavalio:

Lisäksi: "Runsas sokerin, prosessoitujen rasvojen ja alkoholin käyttö voi ylläpitää tulehdusta ja vaurioittaa suolen pintaa. Suolistomikrobiston epätasapaino vaatii usein probiootteja ja kuituja (prebiootteja) korjaantuakseen. Korkea eläinrasvan määrä sopii monille vuotavasta suolesta kärsiville, koska se ei ruoki bakteereja samalla tavalla kuin hiilihydraatit. HUOM: Krooninen stressi ja tietyt lääkkeet (kuten tulehduskipulääkkeet) voivat estää limakalvon paranemista. Ärtyneen suolen oireyhtymä ja keliakia voivat aiheuttaa läpäisevyyttä, jota ei voida korjata pelkillä aminohapoilla. (HUOM: oliko tää ns. hallusinointia? (Tä väitti aiemmin, että ärtyneen suolen oireyhtymä JOHTUISI vuotavasta suolesta eikä toisin päin.)"
Viimeksi muokannut Vanha Karppu, To Maalis 12, 2026 2:16 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Weera

Re: Vuotava suoli

Viesti Kirjoittaja Weera »

Eli tässä auttaisi carnivooraus, tekoäly ei sitä vaan osannut sanoa. Vaan antoi ohjeeksi lisäravinteet.
Kuva
Vanha Karppu

Karnivooraus pitää tosiaankin oireet loitolla. (Ellei maitotuotteita lasketa kuuluvaksi karnovooriin.)

Mutta kun olen kyllästynyt kananmuniin enkä voi syödä pehmeää rasvaa, niin alkaa käydä tämä ruokavalio melko yksitoikkoiseksi. Plus että kala ja katkaravut on vieläkin kalliimpia kuin naudanjauheliha, minkä vuoksi olen elänyt viime viikot lähinnä jauhelihalla ja gheellä. Enkä erityisemmin pidä jauhelihasta. :(

Onneksi siihen saa sentään sotkea vähän sipulia ilman, että tulee oireita.

Jos voin rikastuttaa ruokavaliotani lisäravinteiden avulla, niin se on minulle parempi vaihtoehto.

P.S.
Melko outoa: jätin pois päivittäiset 5 kananmunaa ynnä niiden paistamiseen käyttämäni oliiviöljyn. Ei ole tullut mitään tilalle! (Paitsi ruokahaluttomuutta.) Olenkin laihtunut jo 1/2 kiloa. Nyt saavat toivottavasti ne viimeisetkin vyötärölle ilmestyneet ylimääräiset pehmytkudokset kyytiä. :)
Viimeksi muokannut Vanha Karppu, To Maalis 12, 2026 2:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jepa

Viesti Kirjoittaja jepa »

En tietysti varmaksi voi sanoa, että olisin kärsinyt vuotavasta suolesta, tai että en kärsisi siitä nyt. Mutta jotakin olen onnistunut suolistossani parantamaan, kun pystyn nykyään syömään viljoja, perunaa, sokeria ja maitotuotteita.

Mutta mitä siitä osaisi neuvoa, kun prosessi vei vuosia, enkä oikein tiedä mikä vaikutti mihinkin ja mitenkin?

Probiootit jo mainittiinkin, lisäisin niiden saamisen ruoasta. Kaupasta saa ainakin hapankaalia, hapankurkkuja, fermentoituja juomia kuten kombuchaa ja Borista, sekä lukemattomia hapanmaitotuotteita. Kannattaa myös kokeilla fermentoida itse! Mahdollisuuksia on loputtomasti, oma suosikkini on fermentoitu kurkkusalaatti. Itse fermentoimalla saat erilaisia bakteerikantoja kuin kaupan tuotteista, joissa osassa ainakin on tarkkaan kontrolloidut yksittäiset kannat, kun taas itse fermentoimalla saat niitä bakteereja mitä raaka-aineissa tai huoneilmassasi sattuu olemaan.

Suolahappolisällä oli jossain vaiheessa selkeä rooli. Kun ruoka sulaa kunnolla, saadaan ravinteet myös kunnolla käyttöön ja elimistön korjaaminen on mahdollista. Kaisa Jaakkola neuvoo alkuun: https://www.kaisajaakkola.com/2012/02/vatsahappotesti/

Luuliemi hoitaa suolistoa. Kerää luita pakastimeen ruuista (esim. broilerinkoivet) ja keitä kerralla iso kattilallinen. Ohjeita varmasti löytyy, mutta perusidea on vettä niin että luut peittyvät ja loraus etikkaa -> 12-24h keittäminen matalalla lämmöllä. Jos ei vaivaudu kovin maustamaan lientä keittäessä, voi vapaammin maustaa esim. keiton johon sitä käyttää.

Suolistoa ärsyttäviä ruokia kannattaa tietysti välttää kunnes suolisto on kunnossa ja kestää niitä. Mutta kyllä karnivoori tai fodmap loppuelämäksi on hankalampi ratkaisu kuin saada suolisto kuntoon niin että pystyy ainakin kylässä syömään mitä vain.
Weera

Kyllä, näin on Jepa! 👍🏾
Toit monia hyviä asioita julki.
Minulla oli vuotava suoli, tai ihan millä nimellä sitä nyt halutaankin kutsua. Virallisesti IBS.
Vuotavan suolen nimellä hain paljon ohjeita, ja mulla on noi kaikki ohjeet yhdessä auttaneet, että pystyn rajallisesti syömään kylässä "jotain väärää". Mielelläni sitä en tee, mutta menen tilanteen mukaan, en tee itsestäni numeroa.

Probiootit (maitohappobakteeritabletit pitkään käytettynä alkuvaiheessa), hapatetut tuotteet, Boris, (kaupan nykyiset kombuchat ovat pelkkää sokerivettä), piihappogeeli (Silicum Tonic), sitä voi käyttää myös jatkossa satunnaisesti kuuriluonteisesti jos tulee ongelmia. Kuten myös maitohappobakteeritabuja. Suolahappolisä oli hyvä, Kaisa Jaakkolan ao.kirja on hyvä, luuliemiä olen tehnyt vain melko vähän (valitettavasti), ketogeeninen ruoka, ei vhh. Vhh vasta kun tuntee itsensä "terveeksi".
Ja tietty kaiken perusta on oman kehon kuuntelu, että oppii tunnistamaan ruoista hyvikset ja pahikset, ne mitkä itselle sopii. Ja pitäytyy niissä.
Itselle sopiva ruokavalio jatkuu sitten loppuelämän, se ei haittaa, kun voi hyvin. Suoli toimii siistin säntillisesti :lol:
Kuva
Vanha Karppu

Hyvä, jos hapatettu ruoka sopii teille ja jopa parantaa, mutta minulla se on ikävä kyllä juuri se pahin oireiden aiheuttaja! :cry:
jepa

Viesti Kirjoittaja jepa »

Hapatettuja ruokia on niin monenlaisia, että kannattaa kokeilla erilaisia. Lisäksi, jos ne aiheuttavat ongelmia, voi olla syytä aloittaa hyvin pienillä määrillä ja lisätä pikkuhiljaa. En osaa kuvitella mitään syytä, miksi koko kategoria ”hapatetut tuotteet” aiheuttaisi vatsa- tai muita vaivoja, se on niin laaja. Mutta jos suoliston mikrobisto on pahasti vinksallaan, voisin kuvitella, että jotkut hapatetut tuotteet ja esim. fodmapit voisivat aiheuttaa vatsavaivoja.
Vanha Karppu

En saa niistä vatsaoireita, vaan vatsani päin vastoin rakastaa hapatettuja ruokia ja myös happamia marjoja.

Mutta lannerangan kivulias nivelrikko poistuu remissiosta, jos syön tavan voita tai muita hapatettuja maitotuotteita kuten juustoa, hapatettuja lihatuotteita (salami), hapankaalia, hapankurkkua, ruisleipää (sisältää hapatettua taikinaa) tai oliiveja, jotka myös ovat hapatettuja. En ole syönyt mitään hapatettua ruokaa, josta en saisi nykyisin selkäsärkyä!

Tämä johtuu tekoälyn mujkaan siitä, että maitohappobakteereiden osia (lipopolysakkarideja eli LPS-endotoksiineja) pääsee vuotavasta ohutsuolestani suoraan verenkiertoon. Nivelrikkopotilaan immuunijärjestelmä hyökkää näitä vierasaineita vastaan. Kun immuunijärjestelmä aktivoituu verenkierrossa olevista proteiineista, tulehdusvälittäjäaineet hakeutuvat herkästi paikkoihin, joissa on jo valmiiksi kulumaa tai ärsytystä. Tämä oireilee kipuna nivelrikon vaurioittamassa kudoksessa, koska sen hermot ovat jo valmiiksi tulehtuneet ja ärtyneet. (Yleensähän nivelrikko on kai niin vaimeaa, ettei siihen liity kipua. Eikä liity minullakaan, jos olen eliminaatiodieetillä.)

Toisaalta sekin on mahdollista, ettei suoleni vuoda yhtään enempää kuin terve suoli, vaan että ongelma on pelkästään yliaktiivisessa immuunijärjestelmässä. Tätä näkemystä näyttäisi kait tukevan se, ettei minulla ole ärtyvän suolen oireyhtymää. (Toisaalta on kuulemma lähes 100-varmaa, että minulla on ohutsuolen bakteerien liikakasvua, koska se turpoaa glukoosista ja kakka tuoksuu hapankaalilta, jos syön kaalia eli ohutsuolessani on hurjasti maitohappobakteereita. Ja ohutsuolen tulehdustila pitää kuulemma suolen liitokset auki.)
Viimeksi muokannut Vanha Karppu, Ma Huhti 06, 2026 9:41 pm. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Vanha Karppu

Weera kirjoitti: La Maalis 14, 2026 6:35 am Kyllä, näin on Jepa! 👍🏾
Toit monia hyviä asioita julki.
Minulla oli vuotava suoli, tai ihan millä nimellä sitä nyt halutaankin kutsua. Virallisesti IBS.
Tekoäly väittää, että IBS ja vuotava suoli ovat kaksi eri asiaa, mutta että jopa 80 % IBS-potilaista kärsii vuotavasta (ohut)suolesta. (IBS:llä viitataan kait paksusuolen ongelmiin kuten ripuliin ja pieruihin ym. Toisaalta pierukin voi saada alkunsa jo ohutsuolessa, jos se turpoaa mikrobien liikakasvun takia. Ainakin itselläni tästä kokemusta.)
Weera

Vanha karppu on ahkera tekoälyn käyttäjä :lol:

Maha- ja suolikanavien sairauksia on paljon. Osa vain toiminnallisia, osa tulehduksellisia. Kaikkia näitä ko. alueen vaivoja hoidetaan melko samantyyppisesti. Ihan ykkösenä on ruokavalio. Se pitää itse löytää ja tutkia mikä sopii, mikä ei.

Nivelongelmiin oikean ruokavalion löytäminen on hyväksi. Jos lievänä, niin voi tuoda pysyvän helpotuksen. Mutta esim pätkäpaasto ei välttis ole hyväksi jos on noita mahasuoli ym vaivoja. Vatsalaukussa mahahapot voivat korventaa mahalaukun limakalvoja, kun vatsa tyhjenee. Samantyylistä ongelmaa voi tulla myös suolistovaivassa, kun suoli tyhjenee.
HUOM. nämä kaikki on minun itseajateltuja, osa koettuja ja netistä haettuja tietoja. En ole lääkäri. Enkä tekoäly :lol:
Kuva
Vastaa Viestiin