Rasva

Sitä sun tätä
Vanha Karppu

Re: Rasva

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

Pehmeä rasva pilaantuu tosiaan monin verroin nopeammin kuin kova. Ostin naudanrasvaa, jossa oli 10 päivän käyttöaika (maks. 4 lämpöasteessa). Sen joukossa oli myös pieni määrä pehmeää rasvaa, mistä lie elimestä peräisin. Olin säilyttänyt pakettia 1-3-asteisessa jääkaapissa vasta 2 päivää, kun huomasin, että pehmeä rasva oli jo alkanut haiskahtaa samalla kun muu rasva oli vielä aivan priimaa.
skarpapu

Viesti Kirjoittaja skarpapu »

Tuli vastaan kommentti, jossa kerrottiin että oliiviöljyä on myynnissä liikaa suhteessa oliivien määrään. Jossain muistan lukeneeni väitteen, että jopa 80 % oliiviöljystä olisi jotenkin huonoa, muutakin kuin oliiveja? Luin myös, että joku korvasi oliiviöljyn voilla ja neitsytkookosöljyllä, joita ei voi väärentää.

Voisiko oliiviöljyn väärennysongelman välttää suosimalla merkkituotteita? Esim. itse olen ostanut vain Borges-merkkistä tuotetta. Mutta eipä siitäkään kai voi tietää varmaksi, eikä itse voi testata.
Vanha Karppu

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

Käytin poikkeuksellisesti oliiviöljyä lihapullien paistamiseen, kun ghee oli loppu. Otin ylimääräiset rasvat talteen. Seos haisi jäähtyneenä aivan munkeilta. :o

Onko normaalia, että oliiviöljy hapettuu jo 15 minuutissa? (Onhan se teoriassa ihan mahdollista, koska siinä on paljon tyydyttymätöntä rasvaa.)
Vastaa Viestiin