Miksi lehmän rasva on alkanut sopia paremmin kuin sian?

Sitä sun tätä
Vargamor

Miksi lehmän rasva on alkanut sopia paremmin kuin sian?

Viesti Kirjoittaja Vargamor »

Laiskottaa enkä jaksa itse googlettaa, joten jospa palstan tiedeorientoituneemmat valistaisivat minua?

Olen huomannut, että lehmääsen eläimen rasva, erittäinkin voi ja kerma, mutta myös lihassa oleva rasva, tuntuu olevan elimistöni mielestä jotenkin soveliaampaa ravintoa kuin sianrasva. Tavallaan näin on ollut varmaan aina, mutta havahduin tähän vasta nyt, kun tein 3 kg karjalanpaistia kasslerista ja se - kupli. Eli kai närästi. En syönytkään kovin paljon. Eikä tee yhtään mieli syödä sitä enää tänään. Jos olisi rasvaista lehmää, tai lehmänpihviä voikimpaleella, voisin syödä sitä joka päivä hyvillä mielin.

Onko sian rasvassa liikaa tyydyttymätöntä rasvaa minulle vai mistä on kyse?

Kanan rasva (liha ei niinkään) on muuten kanssa aivan okei, mutta esim. oliiviöljy ei minulle sovi.

Tietysti sekin voi vaikuttaa, että kotimaisella lehmällä on paljon paremmat oltavat kuin kotimaisella possulla. Pitäisi hommata luomusikaa kokeeksi.

Karnivorithan syövät yleensä nimenomaan lehmää, joku syy siinäkin on taustalla? Kun sika on halvempaa joka paikassa.
Vanha Karppu

Re: Miksi lehmän rasva on alkanut sopia paremmin kuin sian?

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

Minulla ollut periaatteessa ihan saman ongelma eli sian rasvasta tulee suorastaan huono olo, jos nautin sitä vähänkään suurempiä määriä. Esim. pekoni on ihan no go.

Ihmettelen, miten sian rasvaa yleensäkään kutsutaan kovaksi vaikka se on havaintojeni mukaan hyvin pehmeää ainakin taliin verrattuna. Esim. huoneenlämpöinen sian rasva on ihan löllöä ja "ryhditöntä", toisin kuin tali.

Kookosöljy taas, joka sisältää lähes 100 % tyydyttynyttä rasvaa on ollut minulle suorastaan elintärkeää, koska se on lievittänyt merkittävästi kroonista selkäsärkyäni.

P.S.

Minusta vaikuttaa kuitenkin siltä, että sian rasvan koostumus vaihtelee sen mukaan, mistä kohtaa ruhoa se on peräisin. Ihonalainen silava on käsittääkseni jo ulkoiseltakin rakenteeltaan aivan toisenlaista kuin esim. kasslerin rasva. Silava on havaintojeni mukaan raakana vitivalkoista, hyvin kovaa ja ikäänkuin haurasta ja lohkeavaa. Lisäksi siitä tulee kuumennettaessa äärettömän vastenmielistä pistävää, hapanta hajua. :x

Olen nyt lopulta löytänyt itselleni soveltuvan tavan nauttia sianlihaa: ostan kassleria, joka on punaisempaa kuin sianliha yleensä. Tai oikeastaanhan siinä on sekä punaista että vaaleanpunaista lihaa, minkä vuoksi yritän aina valkata sellaisen palan, jossa olisi mahdollisimman paljon helakanpunaista lihaa. Sitten kypsennän sitä 3 tuntia kannella peitetyssä kasarissa runsaan kookosöljyn kanssa. Ja lopputulos pitää nauttia ehdottomasti kermakastikkeen kanssa, johon on lisätty kookosöljyä.
Viimeksi muokannut Vanha Karppu, Ti Loka 28, 2025 7:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Weera

Viesti Kirjoittaja Weera »

Hyvä kysymys, kiinnostaa.
Mutta olisko kyse itse lihasta , ei rasvasta.
Suomalaiset possut kasvatetaan ahtaissa tiloissa ja syötetään halvoilla rehuilla, jotta turpoavat. Samaten kuin broilerit.
Kun taas naudat yleensä elävät vähän tilavammin, ja pääsevät ehkä jopa ulkoilemaan ja syömään oikeaa ruohoa ajoittain. Näin olen kuvitellut.

Tietysti asia ratkeaisi itselleni, kun ostaisin luomupossua, ja kokeilen miten se sulaa elimistössä.
Muutoinkin olisi parempi, kun pystyisi ostamaan vapaana laiduntavien eläinten lihaa.
Kuva
Vanha Karppu

Porsaan lihassa näyttäisi olevan tuoksusta ja mausta päätellen myös enemmän sokeria. Ja on olemassa esimerkiksi sellainen juttu kuin liha-allergia, jossa elimistö reagoi lihan (tai maitotuotteiden) sisältämään sokeriin nimeltä alfa galaktoosi (=alfa gal =alfa-D-galaktoosi =alfa-1,3-galaktoosi).

Liha-allergian oireet vaihtelevat yksilöllisesti. Liha-allergiaa aiheuttaa erityisesti Pohjois-Amerikassa esiintyvä ambolymma americanum -punkkilaji, mutta yhteyttä muihinkaan lajeihin ei voi sulkea pois.

Punkkeja vastaan on näköjään periaatteessa mahdollista suojautua, koska ne eivät osaa kuulema edes hypätä. Eli punkki voi tulla ihmisen iholle vain silloin, jos ihminen asettaa jalkansa tai muun ruumiinosansa niin lähelle ruohonkorren kärkeä, että sen päällä kyttäävä punkki yltää tarttumaan jaloillaan ihmiseen. Kannattaaa siis pysytellä kaukana ruohonkorsista. Myös liukas vaatetus kuulema estää punkin tarttumisen. https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset ... 599cfd80aa

P.S.
Minuakin tuo possu hieman närästää. (=yksi viite lisää sille, että porsaanlihassa on ilmeisesti enemmän sokeria?)

Söisin mieluummin nautaa, mutta budjetti ei anna periksi. :(
Viimeksi muokannut Vanha Karppu, La Loka 25, 2025 5:16 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Weera

Ahaa... Kuinkakohan luotettavaa tietoa tuo on??

"Liha-allergian" kyllä ymmärrän, kun moni reumasairas on saanut itsensä terveemmäksi, kun ei syö punaista lihaa. Mutta...??
Itsekkin voisin sitä kokeilla, mutta kun tehotuotetussa broilerissa ja kasvatetussa kalassa ei ole mitään ravintoarvoa.
Ei ole aina varaa ostaa luomubroileria tai kanaa jos jostain saisi. Villikalan saantikin on aina kysymysmerkki.
Kuva
Vanha Karppu

Weera kirjoitti: La Loka 25, 2025 5:57 am Kuinkakohan luotettavaa tietoa tuo on??
Alfa gal -allergia on kyllä ihan yleisesti tunnustettu sairaus.
Weera kirjoitti: La Loka 25, 2025 5:57 ammoni reumasairas on saanut itsensä terveemmäksi, kun ei syö punaista lihaa
Linnunlihassa ei tosiaankaan ole kyseistä sokeria, sillä sitä esiintyy vain nisäkkäiden lihassa.
Weera kirjoitti: La Loka 25, 2025 5:57 amtehotuotetussa broilerissa ja kasvatetussa kalassa ei ole mitään ravintoarvoa.
Ainakin kirjolohessa on runsaasti esim. kaliumia. Yhtä paljon kuin naudanlihassa eli enemmän kuin sianlihassa.
Weera

Alfa-galaktoosi AGS, mielenkiintoista.
AGS on varmasti paljon yleisempää, sitä ei ole vain tutkittu. Ja toinen mitä epäilen, että se on jotenkin geeneissä. Punkkikin voi sitä levittää, mutta....
Kasvisruokavaliolle EN HALUAISI, mutta terveyden kannalta olisi hyvä siirtyä syömään vain kasviksia, lintua ja kalaa.
Ja vain villia kalaa ja villilintuja. Tai luomua. 😖
Kuva
Vanha Karppu

Weera kirjoitti: Su Loka 26, 2025 6:17 am terveyden kannalta olisi hyvä siirtyä syömään vain kasviksia, lintua ja kalaa.
:?: Yleensähän ihmiset voivat parhaiten syödessään naudan tai muiden märehtijöiden lihaa. Kala nyt ei ainakaan voi olla mikään ratkaisu, koska siinä on niin vähän rasvaa ja sekin monille vähän väärälaista. Sama koskee käsittääkseni myös lintuja.

Kasviksissakin kannattaa katsoa, mitä valitsee, koska jotkut saavat oireita esim. pinaatista ja monista muista "myrkynvihreistä" muotivihanneksista.
Vastaa Viestiin