Maailman väestöstä arvioidaan 38 prosentin sairastavan ei alkoholiperäistä rasvamaksatautia, joka on portti moniin metabolisiin sairauksiin. Ei-alkoholiperäinen rasvamaksatauti olisi tehokkaasti hoidettavissa ketogeenisella ruokavaliolla. Tuoreeseen tutkimuskatsaukseen on koottu asiaa koskeva tutkimusnäyttö:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39200999/
Tutkimuskatsaus ei-alkoholiperäisen rasvamaksataudin hoitamisesta ketolla
-
Yhden miehen komitea
- Viestit: 760
- Liittynyt: Pe Marras 08, 2024 12:33 pm
-
Yhden miehen komitea
- Viestit: 760
- Liittynyt: Pe Marras 08, 2024 12:33 pm
Re: Tutkimuskatsaus ei-alkoholiperäisen rasvamaksataudin hoitamisesta ketolla
^
Abstract
The prevalence of nonalcoholic fatty liver disease (NAFLD) is likely to be approaching 38% of the world's population. It is predicted to become worse and is the main cause of morbidity and mortality due to hepatic pathologies. It is particularly worrying that NAFLD is increasingly diagnosed in children and is closely related, among other conditions, to insulin resistance and metabolic syndrome. Against this background is the concern that the awareness of patients with NAFLD is low; in one study, almost 96% of adult patients with NAFLD in the USA were not aware of their disease. Thus, studies on the therapeutic tools used to treat NAFLD are extremely important. One promising treatment is a well-formulated ketogenic diet (KD). The aim of this paper is to present a review of the available publications and the current state of knowledge of the effect of the KD on NAFLD. This paper includes characteristics of the key factors (from the point of view of NAFLD regression), on which ketogenic diet exerts its effects, i.e., reduction in insulin resistance and body weight, elimination of fructose and monosaccharides, limitation of the total carbohydrate intake, anti-inflammatory ketosis state, or modulation of gut microbiome and metabolome. In the context of the evidence for the effectiveness of the KD in the regression of NAFLD, this paper also suggests the important role of taking responsibility for one's own health through increasing self-monitoring and self-education.
Re: Tutkimuskatsaus ei-alkoholiperäisen rasvamaksataudin hoitamisesta ketolla
Korostaisin kohtaa....
Etenkin kun nykypäivänä ei monikaan pääse lääkärin juttusille, niin vastuu omasta terveydestä pitää ottaa itselleen. Ja myös vanhempien on kannettava vastuu lastensa ruokavaliosta. Sitä vastuuta ei voi siirtää koululle/kaupalle/yhteiskunnalle..... KD:n tehokkuudesta NAFLD:n regressiossa saatujen todisteiden yhteydessä tässä kirjoituksessa ehdotetaan myös vastuun ottamista omasta terveydestä lisäämällä itsevalvontaa ja itsekoulutusta.

-
Timo Kuusela
- Viestit: 166
- Liittynyt: To Elo 22, 2024 8:45 am
Re: Tutkimuskatsaus ei-alkoholiperäisen rasvamaksataudin hoitamisesta ketolla
Hyvä artikkelilöytö.
Näkyyhän kirjailijoiden joukossa yksi suometarkin. Hänen ohjauksessaan syntyi aikoinaan mm rasvamaksan hoidosta väitöskirja (lääk.kand.), jossa rasvamaksaa lääkittiin ”tuloksellisesti” silloisella diabeteslääkkeellä -glitatsonilla (muistelen Bio-). Tuloksiakin kerrottiin saadun.
Vuosia ja taas vuosia olen ihmetellyt, miksi mm kaksi keskeistä naistutkijaamme (Marja-Riitta Taskinen ja Hannele Yki-Järvinen) maailmalla julkaisevat tieteellisen selväjärkisiä tutkimuksia ja lintukodossamme kammottavia ”tiede”näkemyksiä vanhan Pohjois-Karjala hankkeen ja ravitsemus”tutkimusten” hengessä. Esimerkkinä vaikka Sydänliiton propagandapläjäys, jossa Taskinen esiintyy äärimmäisen konservatiivisena, jyrkkänä ”kolesteroliteoreetikkona” (Sydänliitto, YouTube).
Onhan totta, että meillä on tehokas ”kolesterolimafia” n. ”likainen tusina”, jonka toimesta kolmisen vuosikymmentä sitten uskomukset uusittiin ja kupit käännettiin. Turussakin panostetaan uuteen Strip-painokseen. Nyt ehkä jo äidit imettävät rypsiöljyä?
Vaan on jäänyt vähille huomiolle vaikuttavat elämäntapahoidot, etupäässä keto-aineita tuottava ravitsemus ja sen tehostaja ruokailuvälejä rajoittava paasto, ”pätkäpaasto”.
Lisäksi ammutaan jo kovilla mm Amerikoissa korkeaa virkaa odottelevaa Kennedy-dynastian edustajaa, ”fake-news terveysministeriä, kun vihjailee selvittelevänsä maailmanlaajuisen ”bisnesmafian” terveysvaikutuksia.
Näkyyhän kirjailijoiden joukossa yksi suometarkin. Hänen ohjauksessaan syntyi aikoinaan mm rasvamaksan hoidosta väitöskirja (lääk.kand.), jossa rasvamaksaa lääkittiin ”tuloksellisesti” silloisella diabeteslääkkeellä -glitatsonilla (muistelen Bio-). Tuloksiakin kerrottiin saadun.
Vuosia ja taas vuosia olen ihmetellyt, miksi mm kaksi keskeistä naistutkijaamme (Marja-Riitta Taskinen ja Hannele Yki-Järvinen) maailmalla julkaisevat tieteellisen selväjärkisiä tutkimuksia ja lintukodossamme kammottavia ”tiede”näkemyksiä vanhan Pohjois-Karjala hankkeen ja ravitsemus”tutkimusten” hengessä. Esimerkkinä vaikka Sydänliiton propagandapläjäys, jossa Taskinen esiintyy äärimmäisen konservatiivisena, jyrkkänä ”kolesteroliteoreetikkona” (Sydänliitto, YouTube).
Onhan totta, että meillä on tehokas ”kolesterolimafia” n. ”likainen tusina”, jonka toimesta kolmisen vuosikymmentä sitten uskomukset uusittiin ja kupit käännettiin. Turussakin panostetaan uuteen Strip-painokseen. Nyt ehkä jo äidit imettävät rypsiöljyä?
Vaan on jäänyt vähille huomiolle vaikuttavat elämäntapahoidot, etupäässä keto-aineita tuottava ravitsemus ja sen tehostaja ruokailuvälejä rajoittava paasto, ”pätkäpaasto”.
Lisäksi ammutaan jo kovilla mm Amerikoissa korkeaa virkaa odottelevaa Kennedy-dynastian edustajaa, ”fake-news terveysministeriä, kun vihjailee selvittelevänsä maailmanlaajuisen ”bisnesmafian” terveysvaikutuksia.
-
Yhden miehen komitea
- Viestit: 760
- Liittynyt: Pe Marras 08, 2024 12:33 pm
Re: Tutkimuskatsaus ei-alkoholiperäisen rasvamaksataudin hoitamisesta ketolla
Nosto! Painavaa asiaa!Timo Kuusela kirjoitti: ↑La Joulu 14, 2024 10:07 am Hyvä artikkelilöytö.
Näkyyhän kirjailijoiden joukossa yksi suometarkin. Hänen ohjauksessaan syntyi aikoinaan mm rasvamaksan hoidosta väitöskirja (lääk.kand.), jossa rasvamaksaa lääkittiin ”tuloksellisesti” silloisella diabeteslääkkeellä -glitatsonilla (muistelen Bio-). Tuloksiakin kerrottiin saadun.
Vuosia ja taas vuosia olen ihmetellyt, miksi mm kaksi keskeistä naistutkijaamme (Marja-Riitta Taskinen ja Hannele Yki-Järvinen) maailmalla julkaisevat tieteellisen selväjärkisiä tutkimuksia ja lintukodossamme kammottavia ”tiede”näkemyksiä vanhan Pohjois-Karjala hankkeen ja ravitsemus”tutkimusten” hengessä. Esimerkkinä vaikka Sydänliiton propagandapläjäys, jossa Taskinen esiintyy äärimmäisen konservatiivisena, jyrkkänä ”kolesteroliteoreetikkona” (Sydänliitto, YouTube).
Onhan totta, että meillä on tehokas ”kolesterolimafia” n. ”likainen tusina”, jonka toimesta kolmisen vuosikymmentä sitten uskomukset uusittiin ja kupit käännettiin. Turussakin panostetaan uuteen Strip-painokseen. Nyt ehkä jo äidit imettävät rypsiöljyä?
Vaan on jäänyt vähille huomiolle vaikuttavat elämäntapahoidot, etupäässä keto-aineita tuottava ravitsemus ja sen tehostaja ruokailuvälejä rajoittava paasto, ”pätkäpaasto”.
Lisäksi ammutaan jo kovilla mm Amerikoissa korkeaa virkaa odottelevaa Kennedy-dynastian edustajaa, ”fake-news terveysministeriä, kun vihjailee selvittelevänsä maailmanlaNiin painaNiinajuisen ”bisnesmafian” terveysvaikutuksia.
Re: Tutkimuskatsaus ei-alkoholiperäisen rasvamaksataudin hoitamisesta ketolla
Mahtuuko tähän mukaan osa vanhan karppilan postituksesta melkein 20v takaa:
els vuonna 2009 kirjoitti: Tarjoan eikun siis tiede tarjoaa maksakirroosin korjaukssarjaksi tyydytettyä rasvaa ja fruktoosirajoitettua ruokavaliota.
Alla ensimmäinen artikkeli kertoo, miten rotille saadaan rasvamaksan kätevästi viinalla + kasviöljyllä eli lyhyellä Pufalla (tuossa käyttivät maissiöljyä, mutta mikä tahansa runsas-Pufainen öljy varmaan kävisi), kun taas tyydyttyneillä rasvoilla sitä ei saatukaan aikaan.
Artikkelit 2-3 puolestaan kertovat, miten samainen rasvamaksa saadaan rotille myös viinalla ja jopa pitkällä Pufalla eli kalaöljyllä (siis jos kalaöljyä käyteään ruokana eikä vain ravintolisänä), vaikka ihan pelkällä kalaöljyllä ilman viinaa sitä ei saatukaan. Ja näissä jälkimmäisissä näkyy myös, miten rottamaksa saatiin myös parannettua vaihtamalla kalaöljy vähä-Pufaiseksi rasvaksi (voi, ihra ja muut eläinrasvat käyvät tähän hyvin, siinä missä kookos- ja palmuöljykin). Ja että tämä homma toimii jopa vaikka viinaakin jäisi vielä mukaan kuvioihin...
Juttu 1: http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/134/4/904 (tämä linkki näyttää olevan rikki)
Juttu 2: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9397995
Juttu 3: http://jpet.aspetjournals.org/content/299/2/638.long
Kerrankin tiedekokeet selittävät kivasti myös reaalimaailmaa. o/ Tässä näyttäisivät kertovan
- MIKSI ryyppyputkea harkitessaan kannattaa pakata matkaan myös maaeläinrasvaa - tai siis miksi itäiset ja eteläiset naapurimme tekevät sen juurikin noin.
- ja miksi vielä vähän etelämmässä (Keski-Eurooppa) runsaan sokerin vaurioita (sokeri on puoleksi fruktoosia, ja fruktoosi on maksalle melko tarkasti samanlainen täsmämyrkky kuin alkoholikin) voidaan kompensoida runsaalla maaeläinrasvalla, malliin sveitsiläiset maitosuklaat.
- ja miksi fruktoosia suosivassa ja maaeläinrasvoja kasviöljyillä korvaavissa Suomessa ja jenkeissä rasvamaksa on tilastojen mukaan niin kovasti paljon yleistymään päin.
Erkki eli eläinrasvakarppi terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)