Kuitua,kuitua!

Sitä sun tätä
Vanha Karppu

Re: Kuitua,kuitua!

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

Mitä ne olivat ne mukavat tulokset?
els

Viesti Kirjoittaja els »

Minulla ei enää ole aamulla mahakipua kermakahvin jälkeen, kun napsin ennen sitä muutaman juurestikun. Ennen oli, joskus.
Läheisen lääkitys oli välillä sellainen, että ehdottivat kuituvalmisteita ja sittenkin oli ongelmia; nuo alkupalatikut hoitivat homman kotiin.
... ja ne ovat ihmeesti helpottaneet elämää ruokien suunnittelussa. Vakioalkupala on kiva juttu.

Kirja josta tuon vihjeen löysin, ehdotti jotain tuollaista sokeripiikkien madaltamiseen. Näyttää sopivan muuhunkin : )
Erkki eli eläinrasvakarppi terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)
aia

Viesti Kirjoittaja aia »

Veriryhmän mukaisen syömisen kirjassa olivat ihan nimellä juurestikut.
Meillä menee just noin. Jos vielä on jotain säätöä viittä vaille ruoan suhteen, laitan juurekset pöytään ja alkupalan rouskutus helpottaa odotuksen tuskaa. Hampaille työtä, kun ihan omat on käytössä, eikä tarvitse putsata raasteen teon jäljiltä mitään konehia. Ja tietsikan vieressä on aina terveellistä naposteltavaa.
els

Viesti Kirjoittaja els »

Veriryhmäjuttuja tämä ei taida olla (koska olemme niissä ihan erilaisia), mutta hyvä jos toimii teillä, ja jopa välipalana.
Meille välipalat ovat edelleen hankala ja kaikkea muuta kuin terveellinen juttu, olivat ne mitä vaan.
Mutta aterian ensimmäisenä tarjouksena raa'at kasvistikut sopivat ja vaikuttavat (ainakin mahalaukussa, suolenmutkassa ja sokereissa) : )
Vanha Karppu

els kirjoitti: Ma Touko 12, 2025 5:15 pm Minulla ei enää ole aamulla mahakipua kermakahvin jälkeen, kun napsin ennen sitä muutaman juurestikun. Ennen oli, joskus.
Läheisen lääkitys oli välillä sellainen, että ehdottivat kuituvalmisteita ja sittenkin oli ongelmia; nuo alkupalatikut hoitivat homman kotiin.
... ja ne ovat ihmeesti helpottaneet elämää ruokien suunnittelussa. Vakioalkupala on kiva juttu.
Millaisia annoksia käytettä per ateria? Onko jokin erityinen syy, että nautitte tikkumuodossa, kun ainakin porkkanaa olisi helpointa pureskella ihan vain kuorittuna?
els

Viesti Kirjoittaja els »

^^ Laitan joskus kuvan tuonne toiselle puolelle, kunhan kerkiän sellaisen ottamaan.
Tikut (50g +-) sopivat meille monesta syystä, ainakin tässä ja nyt.
Kukin tekee tuollaiset tavallaan, luulen.
Vanha Karppu

Ok. Mutta taitaa olla, ettei tuo sopisi sittenkään minulle. Koska minulla on tapana popsia kaikki porkkanat pois saman tien eli tulisi ihan liian kalliiksi.
els

Viesti Kirjoittaja els »

^^ eikä se tuollaisena massasyöntinä toimisi enää muutenkaan.

Mutta ahmintareaktiot kuullostavat kyllä aika hurjilta, ja kurjilta.
Mitä voit syödä ilman ahmimista, vai pitääkö sinun ostaa vain päivän tarpeet kerrallaan?
Vanha Karppu

:D :D :D
No en minä sentään kaikkea ruokaa ahmi! Silloin olisinkin aivan lirissä, koska asun maalla enkä pääse kauppaan edes kerran viikossa. :D

Mutta esim. suklaata en ole voinut koskaan varastoida kotona. Enkä nuorena myöskään minkäänlaista pullaa, keksejä jne. Kolmikymppisenä pystyin ostamaan jo kahden marjapiirakan pakkauksen siten, että toinen piirakka säästyi aina seuraavaan päivään. Varmaan siihen liittyen, että söin joka päivä yhden piirakan, niin ei päässyt kertymään siihen liian kovaa himoa. Ja siihen aikaan tyydytin makean himoni myöskin banaaneilla, joten jaksoin hyvin odottaa seuraavaan päivään sen piirakan kanssa.

Porkkanoita pystyin varastoimaan jääkaapissa ihan normaalisti silloin, kun söin porkkanaraastetta joka päivä osana lounasta. Mutta nyt, kun en ole syönyt porkkanaa enää moneen vuoteen, se maistuu niin hyvältä, ettei pussi säily ehkä 2 päivää pidempään.

Kermaa olen himoinnut aina niin kovasti, että kyllä ne pönikät aina tyhjenee ihan liian nopeaan, oli sitten kyse kahdesta tai 5 desistä. Kermavaahtoa en jaksa tosin syödä paljoa kerralla, koska siitä tulee nopeasti kylläiseksi. Mutta jos minulla on kermaa jääkaapissa, niin kyllähän minä sitä kulauttelen päivän mittaan, kun on niin namukkaa. :D

Ja smetanaan olen tosiaankin niin heikkona, että 400 gramman pönikkä pitää syödä kerralla veks. :oops: Mutta kermaahan sekin on. Eli kerma ja makeat ruoat ovat olleet haasteellisia varastoitavia.

Mutta tavallinen perusruoka ei aiheuta onneksi mitään ahmimiskohtauksia.
els

Viesti Kirjoittaja els »

Kiitos vastauksesta, karppu o/
Meillä on näemmä sitten täsmälleen vastakkaiset strategiat ruokapuolella, ja se selittänee paljon.
Ja jooei, ei tarvitse samat ollakaan; hannapakarisetkin ovat sitä mieltä ettei ruoan tarvitse aina maistua hyvältä, ja he ovat enemmistönä :D

Laitan omasta tyylistäni vähän lisää kunhan saan sen tikkukuvan matkaan.
Mutta aihe ei kuulu tähän ketjuun, joten teen sen omassani sitku
Vastaa Viestiin