Perustuuko ravintoaineiden saantisuositukset oikein mihinkään?
Lähetetty: Ma Marras 04, 2024 8:07 am
Tuli tämä mieleeni, kun teinikoiramme "nirsoili". Se söi noin puolet vähemmän siitä, mitä koirien suositusten mukaan "kuuluisi". Koira on hoikka, energinen ja hyvinvoiva*. Yritettyäni aikani saada sitä syömään enemmän iski mieleeni, että ehkä rakki tietää tarpeensa paremmin kuin koiranruoan valmistajat. Ja toisaalta, enpä tunnen suositusten mukaan syövää koiraa, joka olisi hoikka, ainakaan jos nappuloita syövät.
Tästä nokkelasti päättelin, että koiranruokien saantisuositukset on tosi yläkanttiin, että saadaan myytyä enemmän, ja hetken päästä sitten laihdutusruokaa, jossa on vähemmän mitään mutta enemmän hintaa.
Tuli sitten mieleen, että perustuuko ihmistenkään suositukset mihinkään? Miksi kaikissa paketeissa on nykyään se 2000kcal päivittäinen viitearvo, miksi juuri se? Eri maissa suositellaan eri määriä ainakin c-vitamiinia, verikokeissa viitearvot on erilaisia maittain.
Minulle lääkäri selitti kerran, että useimissa verikokeissa se "normaali" on määritelty siten, että on vaan mitattu arvo x määrältä terveitä ihmisiä ja sitten otettu 10 % hajonnasta pois kummastakin päästä. Ja että oli kyseessä mikä arvo hyvänsä, osa porukasta siten on aina "epänormaalin" puolella ja silti se on niille normaali.
Niin mietin, että onko jotain samanlaista noissa saantisuosituksissakin, että on katsottu että pauttiarallaa tuon verran ihmiset näyttävät saavan pysyessään kutakuinkin terveinä, mennään sillä? Ja sitten se, mitä ihmiset saa, on tyyliin laskettu siitä, mitä ne kertoo syövänsä, ei siitä, mitä ne oikeasti syö, saati mitä sattuu imeytymään?
Pliis, kertokaa mulle, että se ei mene näin vaan saantisuosituksissa on ihan oikeasti jotain tieteeksi tunnistettavaa taustalla. Pliis.
*Kuppi alkoi tyhjetä paremmin, kun kelit jäähtyi ja jahtikausi alkoi.
Tästä nokkelasti päättelin, että koiranruokien saantisuositukset on tosi yläkanttiin, että saadaan myytyä enemmän, ja hetken päästä sitten laihdutusruokaa, jossa on vähemmän mitään mutta enemmän hintaa.
Tuli sitten mieleen, että perustuuko ihmistenkään suositukset mihinkään? Miksi kaikissa paketeissa on nykyään se 2000kcal päivittäinen viitearvo, miksi juuri se? Eri maissa suositellaan eri määriä ainakin c-vitamiinia, verikokeissa viitearvot on erilaisia maittain.
Minulle lääkäri selitti kerran, että useimissa verikokeissa se "normaali" on määritelty siten, että on vaan mitattu arvo x määrältä terveitä ihmisiä ja sitten otettu 10 % hajonnasta pois kummastakin päästä. Ja että oli kyseessä mikä arvo hyvänsä, osa porukasta siten on aina "epänormaalin" puolella ja silti se on niille normaali.
Niin mietin, että onko jotain samanlaista noissa saantisuosituksissakin, että on katsottu että pauttiarallaa tuon verran ihmiset näyttävät saavan pysyessään kutakuinkin terveinä, mennään sillä? Ja sitten se, mitä ihmiset saa, on tyyliin laskettu siitä, mitä ne kertoo syövänsä, ei siitä, mitä ne oikeasti syö, saati mitä sattuu imeytymään?
Pliis, kertokaa mulle, että se ei mene näin vaan saantisuosituksissa on ihan oikeasti jotain tieteeksi tunnistettavaa taustalla. Pliis.
*Kuppi alkoi tyhjetä paremmin, kun kelit jäähtyi ja jahtikausi alkoi.