Sienien aika
Sienien aika
Onko sienestäjiä kuulolla? Olisi kiva lukea sienestyskokemuksista. Sikäli olen huono sienestysketjun aloittaja, että itseltä on tuo mainio harrastus poissa laskuista. Mutta se ei haittaa innostumasta aiheesta. Lueskelin juuri jutun sieniharrastajasta, jolla on vieläpä kuivattuja sieniä myyvä verkkokauppa. Semmoiseen ehkä pitäisi tällaisen kuivaharrastajan suunnata, kun ei metsään pääse. Sen verran huimasti sienet kohottavat melkein ruoan kuin ruoan makuprofiilia.
Re: Sienien aika
Tykkäisin syödä ja jopa kerätä, mutta vatsa ei siedä sieniä.
Tänävuonna on tullut hurjia satoja.
Tänävuonna on tullut hurjia satoja.
Sienisokeri kuulemma on monelle huono. Kantarellissa sitä kai on paljon.
- Matami-Mimmi
- Viesti:
Sienisokeri on taas ihan uusi ilmaisu mulle Sekö tekee sen, että vatsa ei tykkää? Sienet jakaa porukkaa kyllä, mutta enempi suutuntuman tai maun suhteen. Tykkää tai ei.
Sienistä tykkään itse kovastikin, vaan olen huono kerääjä.
Sienistä tykkään itse kovastikin, vaan olen huono kerääjä.
Sepä juuri Muistelin oikein, se on sitten trehaloosia:
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00605
Siitäpä lisätietoa.
Joskus nuorena olin aika hyväkin sienestäjä, tai ainakin ihan kohtuullinen, mutta niinpä jäi sekin harrastus jossain vaiheessa. Hyvää olisi, jos saisi.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00605
Siitäpä lisätietoa.
Joskus nuorena olin aika hyväkin sienestäjä, tai ainakin ihan kohtuullinen, mutta niinpä jäi sekin harrastus jossain vaiheessa. Hyvää olisi, jos saisi.
Olen lukenut just tosta sienisokerista, mikä theraloosi se sitten onkin. Oon ollu varmaan 10v nyt syömättä sieniä, niin tekis mieli kokeilla, ja just kanttarelleja ostaa. Jos ois kehittynyt joku siedätyshoito...
Moni ei tykkää etanoista, just ton suutuntuman vuoksi. Mä kyllä syön mielelläni, mutta rafloissa ne uivat ihan valtavassa öljymäärässä, ja niistä öljyistä ei tiedä.
Moni ei tykkää etanoista, just ton suutuntuman vuoksi. Mä kyllä syön mielelläni, mutta rafloissa ne uivat ihan valtavassa öljymäärässä, ja niistä öljyistä ei tiedä.
Sieniä jonkin tunnen mutta en ole löytänyt niitä ja tänäänkin vilkuilin metsätietä kävellessä näkyiskö jotain tuttua lajia, ei näkynyt. Taitaa tämä alue olla kaupungin lähellä huonoa etsimispaikkaa ja maaseudulta missä harvoja asuu vois löytää jotain.
Korvessa kulkijan kohdalle osuu varmemmin. Kaupungeissa on kilpailua, vaikka kuulemma Hgin keskuspuistossakin voi sienestää suht menetyneesti. Tiäpä häntä Sitäpaitsi sienet keräävät tehokkaasti ympäristömyrkkyjä, sanotaan, joten kannattaa miettiä kasvupaikkoja. Minä en koskaan ole ollut mikään ylisuuri kantarellien ystävä, vaikka totta ihmeessä syön, kun on tarjolla. On muita maukkaampia lajeja. Ja sitten se vastuulauseke: toki saatat olla eri mieltä tästä Tatti on ihan kuningas, ellei nyt mustaa torvisientä lasketa. Vaan sitä on vaikea löytää. En ole löytänyt kuin lahjapussista
-
Löysin tänään pihatöitä tehdessä ihan kivan määrän voitatteja. Oli kyllä lakit tosi roskaisia. Löysin You Tubesta vinkin, jonka mukaan lakkien "iho" kannattaa nylkeä, niin lähtee roskat samalla. Siinä, jalkojen irrottamisessa ja sienten paloittelussa vierähti kokonainen tunti. Sen jälkeen tajusinkin, että suuri osa tateista olikin ylikypsiä. Lopputuloksena oli siis tunti perkuuta ja 90 grammaa raakaa ruokaa, jossa ei ole juuri lainkaan kaloreita.
Pihalla on vanhentuneita pieniä kanttarelleja. Viime vuonna samassa paikassa oli todella isoja ja paljon. Jostain syystä nyt eivät kunnolla nousseet kasvamaan. Metsästä kyllä sieniruuan tarpeet löydetty tänä kesänäkin.