Insuliiniresistenssi ja jatkuva nälkä
Lähetetty: Ti Helmi 10, 2026 8:36 am
Olen reilu nelikymppinen mies ja sellainen parikymmentä vuotta on ollut vahvasti metabolista oireyhtymää, mutta ei diagnosoitua diabetesta. 15 vuotta sitten aloitin karppailemaan ja silloin oli monta hyvää vuotta terveydellisesti. Sittemmin kun tuli lapsia, niin esimerkin vuoksi pyrin syömään samaa ruokaa ja kilot tuli tietysti takaisin. Vaihtelevalla menestyksellä olen yrittänyt karpata tai ketoilla senkin jälkeen.
Minulla on ollut lähes aina sellainen "jatkuva nälkä". Vaikka miten söisin, niin muutaman tunnin päästä on tullut sellainen tunne verensokerien laskemisesta ja taas on pitänyt tankata. Hiilihydraattien vähentäminen on jonkin verran auttanut, mutta ei itsessään poistanut ongelmaa. Tämä vaikeuttaa oikeasti elämää, kun aina pitää miettiä tarkkaan miten on syönyt ja onko välipalaa tarvittaessa saatavilla. Aina joskus kun olen keskittynyt tarkasti syömisiini jonkun aikaa, olen päässyt tilaan missä tämä "jatkuva nälkä" poistuu. Sitten viikkokausiin ei tarvitse pelätä verensokerien laskua ja saan pudotettua painoa yms. Kunnes jokin loma tms. katkaisee tämän.
Onneksi nyt on sellainen rehellinen ravintoterapeutti kuin ChatGPT, sillä "hänen" avullaan keksin mistä tässä ongelmassani on kyse. Tässä jotain poimintoja saamistani vastauksista:
"Kun muutaman päivän ajan syöt vähemmän ja harvemmin, insuliinitaso laskee, ja keho “herää” taas käyttämään energiaa normaalisti. Silloin nälkä katoaa, verensokeri tasoittuu ja olo normalisoituu."
"Metabolisessa oireyhtymässä solut ovat vastustuskykyisiä insuliinille. Tämä tarkoittaa: Haima erittää paljon insuliinia, Silti glukoosi ei pääse kunnolla soluihin, Solut ovat energiavajeessa vaikka veressä on sokeria -> Aivot tulkitsevat tämän näläksi"
"Kun syöt vähemmän tai paastoat tai molempia niin: Insuliini laskee tarpeeksi alas, Maksa tyhjentää glykogeenin, Rasvasolut alkavat vapauttaa energiaa, Aivot saavat viimein polttoainetta, Nälkä sammuu"
"Tätä kutsutaan: insuliinin kynnysilmiöksi (Insulin suppression threshold) Se on vähän kuin valokatkaisija: Yläpuolella: nälkä, väsymys, pakko syödä. Alapuolella: rauha, kylläisyys, tasainen energia."
"Yleisin virhe: proteiini + napostelu. Kun resetti ei onnistu, taustalla on yleensä: Paljon proteiinia Nostaa insuliinia, Usein syöminen Estää insuliinin laskun, Kahvi + makeutus Nostaa insuliinia, Purkka, BCAA, välipalat Pitää insuliinin ylhäällä, Stressi Nostaa glukoosia ja insuliinia"
"Toimiva resetti = maksan tyhjennys. Kun olet jumissa, tarvitset: Yksi oikeasti matala-insuliininen päivä, Tämä tarkoittaa: Ei välipaloja, 1–2 ateriaa, Rasvaa > proteiinia, Ei makeutusaineita, Ei “ketoherkkuja”, Esimerkki: Aamulla: vain vettä, suolaa, kahvia ilman makeutusta, Iltapäivällä: rasvainen ateria (esim. lohi, kananmuna, voi, vihannekset), Illalla: ei mitään, Tämä usein jo käynnistää ketonit."
Tästä pidin erityisesti: "Sinun kehosi ei tarvitse: lisää ruokaa vaan lisää insuliinittomia tunteja"
En tiedä kuinka tieteellistä kaikki tuo ylläoleva on, mutta omalle kohdalleni osui ja upposi. Jatkossa osaan tehdä tuon muutaman päivän resetin aina kun tuntuu että insuliinitasot vie tuohon nälkäkierteeseen.
Minulla on ollut lähes aina sellainen "jatkuva nälkä". Vaikka miten söisin, niin muutaman tunnin päästä on tullut sellainen tunne verensokerien laskemisesta ja taas on pitänyt tankata. Hiilihydraattien vähentäminen on jonkin verran auttanut, mutta ei itsessään poistanut ongelmaa. Tämä vaikeuttaa oikeasti elämää, kun aina pitää miettiä tarkkaan miten on syönyt ja onko välipalaa tarvittaessa saatavilla. Aina joskus kun olen keskittynyt tarkasti syömisiini jonkun aikaa, olen päässyt tilaan missä tämä "jatkuva nälkä" poistuu. Sitten viikkokausiin ei tarvitse pelätä verensokerien laskua ja saan pudotettua painoa yms. Kunnes jokin loma tms. katkaisee tämän.
Onneksi nyt on sellainen rehellinen ravintoterapeutti kuin ChatGPT, sillä "hänen" avullaan keksin mistä tässä ongelmassani on kyse. Tässä jotain poimintoja saamistani vastauksista:
"Kun muutaman päivän ajan syöt vähemmän ja harvemmin, insuliinitaso laskee, ja keho “herää” taas käyttämään energiaa normaalisti. Silloin nälkä katoaa, verensokeri tasoittuu ja olo normalisoituu."
"Metabolisessa oireyhtymässä solut ovat vastustuskykyisiä insuliinille. Tämä tarkoittaa: Haima erittää paljon insuliinia, Silti glukoosi ei pääse kunnolla soluihin, Solut ovat energiavajeessa vaikka veressä on sokeria -> Aivot tulkitsevat tämän näläksi"
"Kun syöt vähemmän tai paastoat tai molempia niin: Insuliini laskee tarpeeksi alas, Maksa tyhjentää glykogeenin, Rasvasolut alkavat vapauttaa energiaa, Aivot saavat viimein polttoainetta, Nälkä sammuu"
"Tätä kutsutaan: insuliinin kynnysilmiöksi (Insulin suppression threshold) Se on vähän kuin valokatkaisija: Yläpuolella: nälkä, väsymys, pakko syödä. Alapuolella: rauha, kylläisyys, tasainen energia."
"Yleisin virhe: proteiini + napostelu. Kun resetti ei onnistu, taustalla on yleensä: Paljon proteiinia Nostaa insuliinia, Usein syöminen Estää insuliinin laskun, Kahvi + makeutus Nostaa insuliinia, Purkka, BCAA, välipalat Pitää insuliinin ylhäällä, Stressi Nostaa glukoosia ja insuliinia"
"Toimiva resetti = maksan tyhjennys. Kun olet jumissa, tarvitset: Yksi oikeasti matala-insuliininen päivä, Tämä tarkoittaa: Ei välipaloja, 1–2 ateriaa, Rasvaa > proteiinia, Ei makeutusaineita, Ei “ketoherkkuja”, Esimerkki: Aamulla: vain vettä, suolaa, kahvia ilman makeutusta, Iltapäivällä: rasvainen ateria (esim. lohi, kananmuna, voi, vihannekset), Illalla: ei mitään, Tämä usein jo käynnistää ketonit."
Tästä pidin erityisesti: "Sinun kehosi ei tarvitse: lisää ruokaa vaan lisää insuliinittomia tunteja"
En tiedä kuinka tieteellistä kaikki tuo ylläoleva on, mutta omalle kohdalleni osui ja upposi. Jatkossa osaan tehdä tuon muutaman päivän resetin aina kun tuntuu että insuliinitasot vie tuohon nälkäkierteeseen.