Liikunta

Sitä sun tätä
Anssi H. Manninen

Liikunta

Viesti Kirjoittaja Anssi H. Manninen »

Laitetaan myös liikunta-aiheisille jutuilla oma ketju.

Liikunta on yksi parhaista lääkkeistä myös masennukseen

https://areena.yle.fi/podcastit/1-71709227
Anssi H. Manninen (aka "Kant II")
https://kant-2.blogspot.com/

Chronic positive mass balance is the actual etiology of obesity: A living review
https://accscience.com/journal/GTM/2/1/10.36922/gtm.222
Yhden miehen komitea

Re: Liikunta

Viesti Kirjoittaja Yhden miehen komitea »

Kiitos ja ylistys tämän ketjun avaamisesta. Hyvän ruokavalion lisäksi tarvitsemme myös liikuntaa. Viime aikoina olen tullut entistä vakuuttuneemmaksi erityisesti voimaharjoittelun hyödyllisyydestä.
els

Viesti Kirjoittaja els »

Meitä on kuitenkin moneksi.
Melkein vuosi Ouran kanssa on opettanut ainakin minulle, että liika voi olla liikaa, joten en enää ihmettele vanhan karppilan kantiuntouttani :)
Vanhan omakotitalon pihan ja keittiön puuhailut ja pieni kävelylenkki päivässä näyttää olevan sen suosima optimi meikäläiselle.
Lisäliikunta näkyy pian vähän siellä ja täällä noissa arvoissa, eikä suinkaan hyvänä kehityksenä...
Erkki eli eläinrasvakarppi terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)
Yhden miehen komitea

^Epäilemättä yksilöiden välillä on tämänkin asian suhteen suuriakin eroja. Itse diabeetikkona olen alkanut arvostaa lihaksia niiden insuliiniherkkyyttä parantavan vaikutuksen vuoksi - ja myös mm. siksi, että lähipiirissä on parille ikääntyneelle käynyt niin ikävästi, että sarkopenian takia ei ole enää kyetty nousemaan sängystä, mistä on ollut kohtalokkaat seuraukset.
els

Viesti Kirjoittaja els »

Lihakset ovat ihan ok, ei siinä mitään. Mutta mahtaisiko ruokavalio ja arkiliikunta riittää sielläkin?
Virran ketoosikolmion mukaan olen ollut "ketogeenisella" tai siis Virran ketoosikolmiossa yli 17 vuotta, ja se näyttää riittäneen ihan hyvin.n
(Ja joo vähintäin hiilariherkkä olen, kun D2-lääkitystä tuputettiin kehiin jo parikymmentä vuotta sitten, vaikken sitä silloin ottanutkaan, vaan vain oma verensokerimittarin... Sillä puolella ei nykyisin ole ongelmia)

Oura uumoilee että pystyn kävelemään hengästymättä kolmanteen kerrokseen vielä 10 vuoden päästäkin näillä liikunnoilla,
ja lupaa verisuoniston kunnoksi noin 58 vuotta (kun ikäni on 66).
Erkki eli eläinrasvakarppi terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)
Yhden miehen komitea

^Els, luulen että huippuravinteikas ruokavaliosi plus kohtuullinen määrä kohtalaisen rasittavaa arkiliikuntaa saattavat hyvinkin riittää ehkäisemään ikääntymisen myötä niin monen kohdalla kuvaan astuvan lihaskadon. Luulen sarkopenian yleistymisen iän funktiona aiheutuvan useimmiten a) ravinnepuutoksista (laitosruokasuositukset!) ja b) liikunnan (arkiliikunta mukaan lukien) vähenemisestä ikääntyessä.
Tuntemissani tapauksissa, joissa jalat lakkasivat tyystin kantamasta eikä sängystä enää päästy ylös olisi ajoissa aloitettu treeni luullakseni ehkäissyt nämä ikävyydet.
Vanha Karppu

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

Kyllä kai myös testosteronituotannon vähenemisellä on jotain osuutta vanhojen naisten lihakatoon.
Vanha Karppu

els kirjoitti: To Tammi 09, 2025 8:17 am Melkein vuosi Ouran kanssa on opettanut ainakin minulle, että liika voi olla liikaa...Lisäliikunta näkyy pian vähän siellä ja täällä noissa arvoissa, eikä suinkaan hyvänä kehityksenä...
Mitä liikunta siis tekee Oura-arvoillesi?
els

Viesti Kirjoittaja els »

Palautuminen sakkaa
Vanha Karppu

Ok. En tiedä Oura-mittauksista juuri hölkäsen pöläystä, mutta oletan, että kyse on stressistä palautumisesta ja ehkä unen laadustakin?
Vastaa Viestiin