Kahviko huume?

Sitä sun tätä
aia

Kahviko huume?

Viesti Kirjoittaja aia »

Sekoittelen karppilammen ihan sameaksi, koska olen tuntematon vieraslaji täällä.
Pitemmittä puheitta asiaan:
Mitä mieltä olette viimeaikoina ihan lehdissäkin kirjoitellusta asiasta, juutuupista puhumattaakaan.
Tyyliin: Yli kuuskymppiset, varokaa kahvia. Ehkei se olekaan niin terveellistä kuin on uskoteltu.
Onnistuuko pätkäpaasto lainkaan ilman kofeiinilisää?
Onko porukassa tyystin kofeiinittomia? Ettei mitään kofeeinia sisältävää nautita missään muodossa?
Regina

Re: Kahviko huume?

Viesti Kirjoittaja Regina »

Kahvi taitaa olla noita hyvin yksilöllisesti vaikuttavia aineita, jotka kai olisivat terveysviranomaisten vakavassa syynissä, jos kahvi keksittäisiin nyt. Lisäksi vuosikymmenten kuluessa tutkimukset ovat osoittaneet kahvin milloin myrkyksi ja milloin lääkkeeksi :D Kaipa se on vain osoitus siitä, että sen vaikutukset tosiaan ovat yksilöllisiä. Ei auta kuin tutkisktella tuntemuksiaan ja päätellä kokeilemalla, miten on oman kahvinsiedon laita. Itse olen ollut ajoittain ilman kahvia kokonaan, mutten ole huomannut vaikutusta suuntaan, en toiseen. Enkä ole siitä riippuvainen, saati että saisin vieroitusoireita lopettaessani. Mutta meitä on moneksi.
Weera

Viesti Kirjoittaja Weera »

Lehdissä nyt varoitellaan kaikesta, hyvä kun uskaltaa enään hengittää.
Mutta jos yli 60v tykkää juoda kahvia, niin juokoon. Mitä se enään mitään haittaa?! Ja pätkäpaastohan onnistuu kun ei laita kahvin sekaan mitään. Jotkut voi kyllä hifistellä pätkäpaastossa niin, että juovat vain vettä.
Kuva
Joulupukki

Viesti Kirjoittaja Joulupukki »

Mä olen itselläni todennut kahvin tekevän jotain kummallista. Aina olen kahvia juonut, mutta nyt aiheuttaa kummallista henkistä pahoinvointia ja tyhjäkäyntiä. Lisäksi olen tosi pahasti siihen koukussa. Aamulla kuppi, taas olen lipsunut lisäksi iltapäiväkahviin. Tämä määrä ei vielä aiheuta vielä ongelmia mutta jo yksi spontaani ekstrakuppi tekee kummallisen ylivirittyneen olotilan. Olin kesän korvilla ilman kahvia vajaan viikon, korvasin sen yhdellä pienellä mukillisella vihreää teetä. Palasin kuitenkin kahvinjuojaksi ja jopa kahteen kuppiin.

Median pläjäyksissä mun mielestä kahvin määrät ja kofeiinipitoisuudet ovat ihan täyttä paskaa. Kupilliset ja mukilliset iloisesti sekaisin. Eilenkö luin jonkun aihetta koskevan pläjäyksen jossa väitettiin neljässä mukillisessa suodatinkahvia olevan 300mg kofeiinia. Jo yhdessä pikkukupissa on suurinpiirtein 100mg kofeiinia, riippuen monesta asiasta.
Weera

Viesti Kirjoittaja Weera »

Parasta on juoda vaan aamuisin Earl Grey'tä.
Vatsa toimii silloin parhaiten.
Jos täällä olis "spoiler" kertoisin.. :lol:

Jos kokee kahvinjuonnista jotain ongelmaa, miksi jatkaa?
Kuva
els

Viesti Kirjoittaja els »

Ei kai mikään asia maailmassa sovi kaikille, kun kerran happikin voi ihan tappaa (ja se sitäpaitsi aina nopeuttaa vanhenemista, vaikka miten on myös välttämätöntä elämiselle). Aloittajan mainitsema ja isosti rummutettu uutinen on kuitenkin haastattelututkimuksesta briteistä, ja kirjoittajat sanovat itsekin, että asiaa pitäisi tutkia huolella ennen isompia johtopäätöksiä. Tämä tutkimus ei heidänkään mukaansa ollut sellainen.

Olen aloittanut kahvin juonnin vasta aikuisena (ja viinin juonnin vielä paljon sitä myöhemmin), eikä kumpaankaan näy vielä loppua.
Määrät toki vaihtelevat kausittain, isostikin.
Erkki eli eläinrasvakarppi terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)
Joulupukki

Viesti Kirjoittaja Joulupukki »

Weera kirjoitti: Ke Elo 21, 2024 2:37 pm
Jos kokee kahvinjuonnista jotain ongelmaa, miksi jatkaa?
Niin, no jos tämä olisi niin yksinkertaista, niin miksi meillä on paljon pahoin addiktoituneita ihmisiä yhteiskunnassa? Senkus vaan lopettaa. Mulle kyseessä on selkeästi huume, joskin laillinen ja sosiaalisesti hyväksytty ja jopa sosiaalisessa kanssakäynnissä sen käyttöön painostetaan. Jopa kotona, perkele. No kotona ei enää painosteta kun nähdään miten se minuun vaikuttaa, mutta täydellistä kahvin jättämistä vastustetaan kotonakin. Koska silloin muorin oma päivittäinen fixi olisi vaarassa myöskin. Koska miksi hänen olisi hyvä käyttää haitallista ainetta edes kupillinen päivässä? En tiedä teistä, mutta minusta kuulostaa ihan huumeelta.
Regina

Viesti Kirjoittaja Regina »

Ei ole helppoa lopettaa ei... kun addiktio on iskenyt. Ja se voi tapahtua melkein minkä asian kanssa vain: kahvin, sokerin, seksin, liikunnan, alkoholin jne jne. Silloin on kyllä leikki kaukana jossain kohtaa, vaikka aluksi varmaan onkin aika kivaa. Lisää vain haluttua kohdetta kokemuspiiriin ja taas on virtaa!
Greda Carpo

Viesti Kirjoittaja Greda Carpo »

Päivän kolmatta mukillista juodessa olen sitä mieltä, että juon, vaikka olen yli 70. Sen verran kuin maistuu ja varat sallii, sillä huonot sato-odotukset saattavat vaikuttaa hintaan.
aia

Viesti Kirjoittaja aia »

Stephen Cherniske kirjoitti kirjan Caffeine Blues, ilmestyi 1998. Sitä ei ole käännetty enkusta ranskaksi, puhumattakaan suomeksi.
Joten kovin moni ei tiedä tutkimuksista yms., joista siinä puhutaan. Kofeiini on niin monessa mukana ja ollut sitä jo vuosisatoja, että voisi aiheellisesti esittää kysymyksen, millaisia olisimmekaan ihmiskuntana oikeasti, mikäli sen vaikutukset eivät suvunjatkamisesta alkaen olisi niin pitkäkestoisia.
Mitään ns. kahvileipiä ei olisi, siis erilaisia sokerirasvajauhosekoituksia, joita tarvitaan vain pahanmakuisen myrkyn kylkiäiseksi. Sokerikin liittyy kiinteästi tähän mustaan litkuun. Ja voi sitä, joka kuitenkin haluaisi sokerilla sen maustaa, kermasta puhumattakaan, kurriahan sen nykyään pitää olla, mutta mieluiten mustana. Sillähän sankaruus mitataan, miten myrkyn nauttii kulloistenkin trendien mukaan, oikeaoppisesti.
Mutta huume ja myrkkyä se on ja kovasti koukuttava, koska Stephen C. ilmoitti vuonna 2022 juovansa nykyään kahvia. Vai onko hänelle maksettu tästä, -minä juon nyt kahvia-, tyyliin "lääkkeetön elämä" a´la AH? Tai jospa hän kirjoittaa uutta kirjaa siitä, miten faktoihin ei kannata suhtautua turhan vakavasti. Näitä spekulointeja voi lukea enkunkielisen asiaa koskevan jutun kommenteista.
Näit miettii aia, jo 66v. vapaana kahvista, vähemmän aikaa ollut täysin kofeiiniton.
PS. Alkoholi poistuu elimistöstä nopeammin, kuin kofeiini.
Vastaa Viestiin