Laboratoriotulokset (n. 50-v mies)
Re: Laboratoriotulokset (n. 50-v mies)
^^ Se ei oikeasti ole ihan niin tärkeä kuin mitä jossain hypewtetään. Oletko etsinytt yhtään vastaväitteitä??
Tässä meikäläisen neljännesvuosisadan ravitsemusseikkailun aikana on ollut monen monta muutakin aikanaan hypetettyä juttua...
Tässä meikäläisen neljännesvuosisadan ravitsemusseikkailun aikana on ollut monen monta muutakin aikanaan hypetettyä juttua...
Hyvä tietää tällaista kokemustietoa! Ei siis kannata panikoida alkuun välttämättä korkeista arvoista. En ole kahlannut kaikkia vanhoja ketjuja läpi, enkä lukenut paljoa kirjallisuutta, joten tällaisesta tiedosta on puutetta. Eikä näistä koleterolijutuistakaan löydy minulta paljoa ymmärrystä, joten epävarmalla pohjalla mennään. Kiitos "pompputiedosta!"jepa kirjoitti: ↑Su Joulu 21, 2025 2:35 pm Minulla pomppasi nuorena naisihmisenä kokonaiskolesteroli muistaakseni 7,7:ään kun aloin karpata ja syödä voita. Tästä on toistakymmentä vuotta, ja sittemmin se on pyörinyt viiden molemmin puolin. En siis itse huolestuisi alun pompusta, vaan katsoisin mihin se kehittyy puolen vuoden tai kahden vuoden päästä. Tästä pomppaamisesta ja palautumisesta puhuttiin jo silloin karppilassa, eli en ole ainoa.
-
Vanha Karppu
Voisiko kolesterolin "pomppiminen" olla jonkinlainen sopeutumisreaktio vähän samaan tapaan kuin hiilareiden vähentämisen/lisäämisen aiheuttama suonenveto?
Minulla saattoi olla karppauksen alussa lievää suonenvetoa. Mutta sen jälkeen kun olin yli kuukauden karnivoorilla ja söin yhden päivän aikana runsaahkosti leipää ja suklaata, sainkin aivan jäätävän suonenvetokohtauksen. Jalkateräni vääntyi niin pahasti, etten pystynyt kävelemään ja ulvoin kivusta. Kohtaus meni onneksi ohi nauttimalla reilusti suolaliuosta. (Onneksi en ollut yksin kotona.)
Minulla saattoi olla karppauksen alussa lievää suonenvetoa. Mutta sen jälkeen kun olin yli kuukauden karnivoorilla ja söin yhden päivän aikana runsaahkosti leipää ja suklaata, sainkin aivan jäätävän suonenvetokohtauksen. Jalkateräni vääntyi niin pahasti, etten pystynyt kävelemään ja ulvoin kivusta. Kohtaus meni onneksi ohi nauttimalla reilusti suolaliuosta. (Onneksi en ollut yksin kotona.)
Vaikea tietää, mikä vaikuttaa mihinkin ja miten. Mysteeri on elimistö (ainakin minulle).
Mutta kävin verikokeissa eilen ja ne näyttivät aika samoja kuin 5 päivää ennen otetut. Minulla siis ilmeisesti parin päivän paastolla olo paria päivää ennen labroja ei vaikuttanut radikaalisti lukemiin, kuten CholesterolCoden tyypille. Tai se syöntipäivä välittömästi ennen kokeita oli tarpeeksi palauttava.
Mutta onneksi olen saanut selville muuta: Remnant Cholesterol ja pienet ja isot LDL-partikkelit (trigly/hdl-suhde) lupaavat ihan hyvää, vaikka numerot ovat isoja.
Remnant cholesterolista (jäännöskolesteroli suomeksi?) täällä: https://www.healthcentral.com/condition ... holesterol + toinen https://cholesterolcode.com/remnant-cho ... ould-know/ . Oman remnant-lukuni oli 0,4.
"However, a 2021 study suggests that people with remnant cholesterol over 24 milligrams per deciliter (mg/dL) are at an increased risk of heart or stroke within the next two decades." Tuo tarkoittaa vaaralukemaa, jos yli 1.33 mmol/L. Minulla siis 0.5 mmol/L.
"I’m hesitant to name any single lipid marker as the “best” one to measure. But if I had to choose right now, I’d be pointing to Remnant Cholesterol (RC). As of this writing, I haven’t found a single study that includes RCs in matchups with other lipids where it isn’t the clear winner in predicting all-cause mortality."
Täällä hyvä ja helposti ymmärrettävä selitys miksi korkea LDL ei välttis olekaan paha, jos trigly/HDL-suhde (0,5 itselläni) on hyvä. https://www.reddit.com/r/keto/comments/ ... n_keto_my/
"Studies have shown your TG/HDL ratio is a good indication of the particle sizes (link below). -- TL;DR My LDL-C was high because on keto I ate a lot of saturated fat and saturated fat increases large, fluffy (pattern A) LDL particles. So of course my total LDL-C will be lower when I cut out saturated fat. So although on keto your Pattern A LDL goes up, studies show that the large, fluffy (pattern A) LDL particles are not harmful, unlike the small, dense (pattern B) particles that have been proven to increase heart disease risk."
Mutta kävin verikokeissa eilen ja ne näyttivät aika samoja kuin 5 päivää ennen otetut. Minulla siis ilmeisesti parin päivän paastolla olo paria päivää ennen labroja ei vaikuttanut radikaalisti lukemiin, kuten CholesterolCoden tyypille. Tai se syöntipäivä välittömästi ennen kokeita oli tarpeeksi palauttava.
Mutta onneksi olen saanut selville muuta: Remnant Cholesterol ja pienet ja isot LDL-partikkelit (trigly/hdl-suhde) lupaavat ihan hyvää, vaikka numerot ovat isoja.
Remnant cholesterolista (jäännöskolesteroli suomeksi?) täällä: https://www.healthcentral.com/condition ... holesterol + toinen https://cholesterolcode.com/remnant-cho ... ould-know/ . Oman remnant-lukuni oli 0,4.
"However, a 2021 study suggests that people with remnant cholesterol over 24 milligrams per deciliter (mg/dL) are at an increased risk of heart or stroke within the next two decades." Tuo tarkoittaa vaaralukemaa, jos yli 1.33 mmol/L. Minulla siis 0.5 mmol/L.
"I’m hesitant to name any single lipid marker as the “best” one to measure. But if I had to choose right now, I’d be pointing to Remnant Cholesterol (RC). As of this writing, I haven’t found a single study that includes RCs in matchups with other lipids where it isn’t the clear winner in predicting all-cause mortality."
Täällä hyvä ja helposti ymmärrettävä selitys miksi korkea LDL ei välttis olekaan paha, jos trigly/HDL-suhde (0,5 itselläni) on hyvä. https://www.reddit.com/r/keto/comments/ ... n_keto_my/
"Studies have shown your TG/HDL ratio is a good indication of the particle sizes (link below). -- TL;DR My LDL-C was high because on keto I ate a lot of saturated fat and saturated fat increases large, fluffy (pattern A) LDL particles. So of course my total LDL-C will be lower when I cut out saturated fat. So although on keto your Pattern A LDL goes up, studies show that the large, fluffy (pattern A) LDL particles are not harmful, unlike the small, dense (pattern B) particles that have been proven to increase heart disease risk."
Tuota, kun kokeilet kaikenlaista, niin mikset mittauttaisi ApoA'ta ja ApoB'tä?
Ne tai itse asiassa niiden suhde ovat kolesteroliarvoista ainoat jotka jäivät Interheartissa (WHO'n useamman sadan tuhannen koehenkilän tutkimus).
Ne tai itse asiassa niiden suhde ovat kolesteroliarvoista ainoat jotka jäivät Interheartissa (WHO'n useamman sadan tuhannen koehenkilän tutkimus).
Erkki eli eläinrasvakarppi terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)
Miksipä ei, jos saa jostain mitattua apot kohtuuhintaan. Noissa lipidimittauksissa sitä ei voinut lisätä mukaan tuossa laboratoriossa. Lääkäri Ari Miettisen äskeisessä rasvalivessä (jossain videolla) hän mainitsi jotain sen suuntaista, etteivät apotkaan olisi mitenkään yksiselitteisiä. Mutta enpä ymmärrä itse paljoakaan (mitä ovatkaan edes?), täytyy katsoa jos ehtii perehtyä edes auttavasti.
Lääkäri olisi määräämässä jo statiineja ja mittautti kilpirauhasarvot (olivat rajoissa). Mutta en ole halukkaasti lääkitsemässä, kun nuo monet mittarit ovat silti OK ja voi olla alun pompusta kyse.
Edit: Puhdilla näyttäisi apot olevan yli 80 euroa, joka on vähän liian kallista. Pari kymppiä kolesteroleista vielä menee. Melkein satanen olisi jo investointi.
-
Vanha Karppu
Osaatko, Els, selostaa, miksi apoA/apoB-suhde olisi parempi mittari kuin hapettuneen LDL-kolesterolin määrä?
Apot kertovat (ainoana näistä kolesterolimittauksista mittareista) suoraan HDL ja ei-HDL hiukkasten määrän, ja niiden suhde ei-HDL/HDL hiukkasten suhteen. Ja kyseinen suhde (nimenomaan suhde, ei kummankaan määrä erikseen) kertoi puolestaan INTERHEARTIn mukaan infarktiriskistä niin hurjasti (riskin erot pienimmällä ja suurimmalla kymmenyksellä olivat tuhatkertaisia, siis neljä kertalukua, tai prosenteissa kun matalin eli verrokki laitetaan 100% niin tuo korkein on 10,000%). Eikä yksikään muu kolesteroliarvo päässyt siinä tutkimuksessa edes kymmenen tärkeimmän riskitekijän joukkoon.
Inhottavan hyvin varjeltu salaisuus, jolla enimmäkseen suojellaan statiinikauppaa, ei ihmisiä.
Inhottavan hyvin varjeltu salaisuus, jolla enimmäkseen suojellaan statiinikauppaa, ei ihmisiä.
-
Vanha Karppu
Minä löysin vain tuloksen, jonka mukaan ylimmällä kymmenyksellä olisi ollut noin viisinkertainen riski saada sydänkohtaus. (Sitä en kyllä tiedä, mitä "cont" ja "cases" siellä alatekstissä tarkoittaa.) Alimman kymmenyksen APO B ja A-1:n suhde oli keskimäärin 0,43 ja ylimmän kymmenyksen 1,28 (ks. dia 10). https://www.phri.ca/wp-content/uploads/ ... RHEART.pdfels kirjoitti: ↑Pe Joulu 26, 2025 8:36 am kyseinen suhde (nimenomaan suhde, ei kummankaan määrä erikseen) kertoi puolestaan INTERHEARTIn mukaan infarktiriskistä niin hurjasti (riskin erot pienimmällä ja suurimmalla kymmenyksellä olivat tuhatkertaisia, siis neljä kertalukua, tai prosenteissa kun matalin eli verrokki laitetaan 100% niin tuo korkein on 10,000%). Eikä yksikään muu kolesteroliarvo päässyt siinä tutkimuksessa edes kymmenen tärkeimmän riskitekijän joukkoon.
P.S.
Tutkittiinko INTERHEARTISSA siis myös LDL-ox-tasot? Mistä julkaisusta löysit LDLox-mittausten tulokset?
^^ Kysytäänpä asia toisinpäin.
Oletko jostain löytänyt aposuhdetta kovempia riskilukuja LDLox'ille? Tai ylipäätään jollekin muulle kolesterolille. Minä en.
Ja korollaari: Mitä on hapettunut LDL? Se on LDL hiukkanen joka on alkanut hapettua eli degeneroitua - eli kutistua.
Kutistuminen pienentää sen tilavuutta eli LDL-kolesterolilukemaa, mutta ei ApoB'tä, koska ApoB (tarkemmin Apo-B100) on jokaisessa LDL hiukkasessa oleva pieni molekyyli, jonka koko ei vaihtele, toisin kuin LDL-hiukkasen.
Oletko jostain löytänyt aposuhdetta kovempia riskilukuja LDLox'ille? Tai ylipäätään jollekin muulle kolesterolille. Minä en.
Ja korollaari: Mitä on hapettunut LDL? Se on LDL hiukkanen joka on alkanut hapettua eli degeneroitua - eli kutistua.
Kutistuminen pienentää sen tilavuutta eli LDL-kolesterolilukemaa, mutta ei ApoB'tä, koska ApoB (tarkemmin Apo-B100) on jokaisessa LDL hiukkasessa oleva pieni molekyyli, jonka koko ei vaihtele, toisin kuin LDL-hiukkasen.