Kalium

Sitä sun tätä
Vanha Karppu

Re: Kalium

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

mlv kirjoitti: Su Loka 20, 2024 11:12 am Kalium on minulle se elektrolyytti jota en uskaltaisi ilman lääkärin ohjetta lisäravinteista ottaa.
Edelleenkään en käsitä, miksi en voisi ottaa sitä puuttuvaa grammaa optimisaannista lisäravinteesta. Kun suositusten mukaan 3,6 gramman kokonaissaanti ei ole vaaraksi, vaan suositeltavaa, eikä myöskään 1 gramman saanti lisäravinteena.
Viimeksi muokannut Vanha Karppu, Su Loka 20, 2024 5:40 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vanha Karppu

els kirjoitti: Su Loka 20, 2024 8:15 am Omalta kohdaltani laskin kaliumia (kun sitä tivattiin) muutaman kerran finelin ruokakorista, ja se oli joka kerta tuolla 3..4 gramman paikkeilla, ihan tavan karppiruoalla.
Eikäpä silti, en ilmeisesti tarvinnut, kun en kuuteentoista vuoteen karpatessa muitakaan lisiä
Et tietenkään ole tarvinnut kaliumlisiä, koska olet saanut koko ajan juurikin sen optimimäärän. Mutta minä saan sitä vähemmän, kuten jo kerroin, koska ei ole varaa ja aikaa panostaa tämän enempää ruokatalouteen.
mlv

Viesti Kirjoittaja mlv »

Vanha Karppu kirjoitti: Su Loka 20, 2024 5:34 pm
mlv kirjoitti: Su Loka 20, 2024 11:12 am Kalium on minulle se elektrolyytti jota en uskaltaisi ilman lääkärin ohjetta lisäravinteista ottaa.
Edelleenkään en käsitä, miksi en voisi ottaa sitä puuttuvaa grammaa optimisaannista lisäravinteesta. Kun suositusten mukaan 3,6 gramman kokonaissaanti ei ole vaaraksi, vaan suositeltavaa, eikä myöskään 1 gramman saanti lisäravinteena.
Tottakai voit ottaa jos aikuisena niin päätät. Minä olen päätynyt siihen etten sydänterveyden vuoksi uskalla ottaa koska elektrolyyttitasapaino vaikuttaa niin moneen asiaan. Suositus kertoo ehkä optimista, mutta jos saa vähemmän on keholla oma systeemi säästää ja erittää pois vähemmän jos ei sitä systeemiä esimerkiksi lääkkeillä sekoitetaa ja silloin tietysti on labraseuranta tärkeää.
Joulupukki

Viesti Kirjoittaja Joulupukki »

Minä olen aina tykännyt muistuttaa ihmisille, jotka pelottelevat kaliuminsaannilla, että 300g sipsipussissa on suurinpiirtein 3,5 grammaa kaliumia. Kyllä, grammoja eikä milligrammoja. Ainakaan itselleni ei koskaan, enkä koskaan ole kuullut kenellekään tulleen sydänoireita vaikka olisi kietaissut koko pussin yhdeltä istumalta. Vaikka useampana päivänä peräkkäin. Kyllä ne sipsien ongelmat on jossain muualla kuin kaliumissa.

Kustannustehokas kaliumlisä onkin perunassa. Toki sekään ei kelpaa ortodoksikarppaajille, mutta minä en olekaan sellainen :D
Joulupukki

Ja jos mietitään ravintolisiä niin apteekista saatava kalium on depot-tablettina, josta kalium imeytyy tasaisesti eikä mitenkään äkillisesti. Saatavilla 700mg ja 1000mg vahvuisena. Kun taas ravintolisähyllystä saatavat kaliumit eivät ole depotteina, joten näissä se äkillinen nousu on mahdollista jos nappaa saman määrän. Kyllä, olen nappaillut vähän kaikkea kokeeksi elämäni aikana ja tälläkin hetkellä löytyy kaliumia kaapista.
Vanha Karppu

Peruna on tosiaankin halpa ja hyvä kaliumin lähde. Minun piti kuitenkin lopettaa perunoiden syöminen, koska huomasin, että lektiinipitoinen ruoka häiritsi biologisen kilpirauhaslääkkeeni imeytymistä.

Muistelen, että paistettujen/friteerattujen perunoiden lektiinipitoisuus jäi ehkä hiukan epäselväksi. Sen verran sain ainakin selville, että keitetyt perunat ovat ok, jos keitinveden kaataa pois. (Siinä samalla poistuu toki myös kaliumia.) Mutta sekään ei sopinut minulle, koska en tykkää keitetyistä perunoist.
Vanha Karppu

Miksi pitää?
Joulupukki

Minuakin kiinnostaa. Sen tiedän että jos munuaisten toiminta on häiriintynyt, ei passaa ottaa. Myöskin sen jos on sydämen vajaatoiminta, ei passaa ottaa silloinkaan. Mut näissä tilanteissa muutenkin ollaan jo hoitokontaktissa, ei silloin passaa tehdä paljon muutakaan. Mutta perusterve, selkeästi suosituksista jäävä henkilö, miksi muka ei?
Vanha Karppu

Jos on munuaisvika, pitää rajoittaa myös kaliumin saantia ruoasta.
Liljankukka

Viesti Kirjoittaja Liljankukka »

Mieleeni juolahti, ottamatta kantaa erityisesti kaliumiin, mutta yleisellä tasolla lisäravinteena käytettyihin mm.vitamiineihin, että kun niiden saanti suosituksia on mietitty, niin mitenkä nuo tietyt raja-arvot on tutkittu ja sovittu? Vahvasti veikkaan että tutkittavat hlöt ovat todennäköisesti keskiverto väkeä joka syö enemmän prosessoitua, länsimaista höttöä, eli hiilaripainotteisesti, jolloin kropassa kiertävä glukoosi erityisesti vie tilaa esim c-vitamiinilta. Samaan aikaan mm siemenöljyt sokerin lisänä sotkee aineenvaihduntaa ja imeytymistä. Henkilö joka ei käytä sokeria ja muitakin hh:ja hyvin maltillisesti pärjää näin ollen melko vähäiselläkin c vitamiini määrällä ilman että varsinaista puutos tilaa pääsee syntymään. Mahtaisiko tämä päteä muihinkin ravintoaineisiin? Esim vallalla oleva käsitys suolan haitallisuudesta ei hh:ja karttelevan ruokavaliossa ole ongelma, eikä esim ole se ykkös turvotusta aiheuttava ja verenpainetta nostattava ainesosa, vaan runsas hh:n syöminen. Eli vhh/keto rvaliolla ei välttämättä tarvitse paikkailla ravintoa lisäravinteilla kun peruspöperöistä, eritoten eläinperäisestä proteiinista ja -rasvoista jo saa riittävästi kunhan syö sitä proteiinia ja rasvaa oman kropan tarvitseman määrän. Muillakin elintavoilla lienee vaikutusta (tyyliin kaikki vaikuttaa kaikkeen), esim kuinka paljon on stressiä, saako riittävästi nukuttua, käyttääkö alkoholia, liikkuuko ym asioita, joiden olis tietty hyvä olla myös jonkinlaisessa balanssissa.
Vastaa Viestiin