Sivu 2/5
Re: Massatasapainomalli
Lähetetty: Pe Loka 11, 2024 10:24 am
Kirjoittaja Timo Kuusela
Yllättävä tieto tuo fruktoosin ja syövän yhteys. Kiitos linkistä.
Miten se olikaan Eurooppa tieteen mekka viime vuosituhannen alussa; Warburgeineen, Einsteineen, Sauerbruch’eineen jne myös atomifyysikkoineen ja kaikki kavereita keskenään ja useat vielä juudean heimoa. Keskinäinen seurustelu oli tapa yhteisaterioineen. Mainekin veti parhaimmat tykönsä oppimaan.
No, suositettiin fruktoosia taannoin kvasi-osaamisen puuskassa myös diabeetikoille glukoosin korvaajaksi, kun se ei näy sokerimittarissa. Ehkä joku noudatta edelleen suositusta,kun suosituksesta ei ole kulunut kovin pitkää aikaa enkä ole huomannut peruutustakaan.
Re: Massatasapainomalli
Lähetetty: Pe Marras 01, 2024 3:38 pm
Kirjoittaja aia
Onko tämä joku yksinpuheluketju? Kuitenkin vastaan. Muuten hyvä, mutta jos seuraat tuota, jätä kahvi pois, niin pääset vielä maailmankirjoihin ensimmäisenä karnivorina, joka ymmärsi kofeiinin haitat. Saat seuraajia Hamelnin pillipiiparin tapaan, jahka ymmärrys tässäkin lisääntyy. Aika ei vielä ole kypsä, mutta päihderiippuvuudesta heränneiden joukko kasvaa pikkuhiljaa.
Re: Massatasapainomalli
Lähetetty: La Marras 16, 2024 5:20 pm
Kirjoittaja Marrtti Syväniemi
”Eräs toinen kuuluisa ajatuslaki on laki ristiriidan mahdottomuudesta [eli ristiriidan laki], joka väittää, että arvostelma ja sen negaatio eivät koskaan voi molemmat olla totta. Eli loogisen kaavan avulla lausuttuna: ~ (p & ~ p) on looginen totuus.”
Nykypäivän merkein:
¬ (P ∧ ¬ P)
Tällä ei nyt ole mitään tekemistä karppauksen kanssa, mutta kysyn kuitenkin:
Mitenkä paradoksi istuu tähän ristiriidan mahdottomuuteen? Kuuluisa esimerkki:
"Tämä lause on epätosi".
Re: Massatasapainomalli
Lähetetty: La Marras 16, 2024 6:04 pm
Kirjoittaja Marrtti Syväniemi
Minun mielestä ristiriidattomuuden laki kumoutuu mm. tähän paradoksiin.
Paradoksi sensijaan juontaa juurensa Noetherin lauseista? Mitään järjestelmää ei voi kuvata itsellään. Taitaapi olla matemaattisesti todistettukin?
Tämän vuoksi kaikkien teorioiden on perustuttava aksioomaan, väittämään, jota ei voi kyseenalaistaa teoriassaan.
Re: Massatasapainomalli
Lähetetty: La Marras 16, 2024 6:27 pm
Kirjoittaja Marrtti Syväniemi
Ristiriidattomuuden laki on otettava aksioomaksi, jos halutaan, että logiikka pelittää. Se on kuitenkin valinta.
Ristiriidattomuuden laki voi aivan hyvin olla olemattakin, jos emme ota sitä aksioomaksi.
Kyseessä on valinta. Meillä on vaihtoehto, mutta silloin hyväksymme paradoksit osana sitä.
Asia on fakta, jos se ei voisi olla toisin.
Tuossa edellä kirjoitin, että asia voisi olla toisinkin. Eli ristiriidattomuuden laki ei ole fakta vaan tekemämme valinta.
Re: Massatasapainomalli
Lähetetty: La Marras 16, 2024 7:59 pm
Kirjoittaja Marrtti Syväniemi
Fakta 1: Ristiriidattomuuden laki kieltää paradoksin.
Fakta 2: 'Tämä lause on epätosi' sisältää paradoksin.
=> ristiriidattomuuden laki ei ole totta. Tämä on fakta.
Se, ettei laki ole kattava, ei tarkoita, että kaikki muuttuisivat paradokseiksi.
Eli väittämät voivat olla tosia, epätosia tai paradokseja.
Paradokseista tiedämme, että sellainen voi syntyä, kun järjestelmää yritetään kuvata sillä itsellään. Mm. matematiikassa on paradokseja.
Pystymme silti hyvin käyttämään matematiikkaa. Tätä itseensä viittaamista eivät muinaiset filosofit ilmeisesti oivaltaneet?
Minulla ei ole tietoa, syntyykö paradokseja muilla tavoin.
Re: Massatasapainomalli
Lähetetty: Su Marras 24, 2024 6:28 am
Kirjoittaja Marrtti Syväniemi
Panenpa tähän yhden, karppauksen kannalta turhan kommentin.
Dualismi lie perustavanlaatuisin konsepti kaikkeudessa, sillä se kattaa paitsi väittämät, myös aineelliset entiteetit ja niiden väliset suhteet, ajan ja paikan. Itse asiassa se kattaa kaiken, vaikkakin sisältää mahdollisesti paradoksin. (Olemassa olematonta ei voi olla olemassa.)
Asia voi olla olemassa vain, jos se eroaa ympäristöstään. Jos ei eroa, niin sitä ei ole olemassa. Ts. kaikelle pitää olla vastakohta/vertailukohta.
Mustan vastakohta on valkoinen ja on/off. tosi/valhe, nyt/muulloin jne.
Toisekseen kaikki asiat, jotka tiedämme, voidaan ilmaista sanoin (?)
Jos näin on, niin kaikkien kielien sanoista voidaan tehdä käsitekaavio, joka sisältää kaikkien sanojen kaikki riippuvuudet/suhteet. Tälläinen käsitekaavio leijuu ilmassa, koska siinä on vain kehämäärittelyjä. Kaikki siis riippuu kaikesta. Kaikki on suhteellista.
Re: Massatasapainomalli
Lähetetty: Ma Marras 25, 2024 8:14 am
Kirjoittaja Marrtti Syväniemi
Olemattomuuden mahdottomuus:
Olematonta ei voi olla olemassa. Jos sellainen olisi, se ei enää olisi olematon.
Eli tähän voi päättää miettimisen, miten kaikkeus alkoi. Ei alkua lain.
Re: Massatasapainomalli
Lähetetty: Ti Marras 26, 2024 10:03 am
Kirjoittaja aia
Anssi H. Manninen kirjoitti: ↑Ma Marras 25, 2024 2:20 pm
V-----n kevät! Taas meni nilkka pakettiin ja se pitää leikata. Mutta luennot jatkuvat ASAP. Nukuin muuten viime yönä lattialla, kun toinen kinttu ei antanut lainkaan varata, joten en saanut raahattua itseäni sänkyyn.
Aamupäivällä piti sitten soittaa ambulanssi paikalle. Kiitokset hoitohenkilöstölle erinomaisesta palvelusta!
Ei aina voi nastakengillä olla menossa, ja silloin pitää ottaa pingviinikävely käyttöön. Kukapa sitä jokaista askeltaan ajattelisi, kun muutakin mietteissä on. Mutta että kevät marraskuulla, ajatelkaapa sitä. Paranemista, iisiä menoa vaan.
Re: Massatasapainomalli
Lähetetty: La Marras 30, 2024 6:34 am
Kirjoittaja Yhden miehen komitea
King Manninen on liekeissä! Paljon respektiä! Keep up the good work!