Rasvojen laatu ja nälkä

Sitä sun tätä
Vanha Karppu

Rasvojen laatu ja nälkä

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

Kaupassa ei ollut happamatonta voita, minkä vuoksi olen saanut rasvoja jo lähes viikon verran lähinnä kookosöljystä, joka sisältää vain 2 % monityydyttymätöntä rasvaa ja 6 % kertatyydyttymätöntä rasvaa. Lisäksi olen nauttinut päivittäin 20 grammaa naudanrasvaa, joka sisältää noin 7,5 g kertatyydyttymätöntä rasvaa ja noin 1 gramman monityydyttymätöntä rasvaa.

Lopetin samalla kananmunien syönnin, koska en saa niitä alas ilman voita. Eli kananmunan sisältämien kerta- ja monityydyttymättömien rasvojen saanti loppui.

Olen todella hämmästynyt, koska nälkäni voimakkuudesta katosi kertalaakista noin 50 %. Olen jättänyt kanamuna-aamiaisen, joka koostui 2 munasta ja 20 grammasta voita, kokonaan pois, mutta en ole mielestäni joutunut korvaamaan sitä muulla ruoalla. Koska olen yksinkertaisesti kylläisempi kuin ennen. :D

En keksi muuta selitystä kuin sen, että linolihappo ei sovi metabolialleni ehkä ei myöskään kertatyydyttymätön rasva. Vaaka tullee näyttämään lopullisen totuuden. Viimeksi kun punnitsin itseni, olin laihtunut puoli kiloa. En ole ylipainoinen, mutta tässä iässä kaikki ylimääräinen rasva tuppaa roikkumaan, joten en panisi ollenkaan pahaksi, jos laihtuisin vaikka muutaman kilon.

JÄLKIKIRJAUS: yhtenä selityksenä saattaa olla sekin, että aamiaiseni oli pelkkää munakiisseliä voisattumilla. Saattaa olla, ettei elimistöni oikein tajunnut, että kyse oli kunnollisesta ruoasta, jossa on niin paljon kaloreita, että nälän pitäisi pysyä poissa pidemmän aikaa. Olen huomannut aiemmin, ettei esim. kerma ja turkkilainen ruoka vie minulta nälkää ollenkaan yhtä tehokkaasti kuin kiinteämpi sapuska.

JÄLKIKIRJAUS II
Aloin myös nukkua pidempään syyskuusta alkaen. Laihtumiseni saattaa johtua siten siitäkin, että valveillaoloaikani osuu nyt paremmin yhteen biologisen vurokausirytmini kanssa. Taikka kaikista edellä kuvatuista seikoista.

P.S.
Laskin juuri, että saan 20 grammasta naudanrasvaa vain 0,2 g alfalinoleenihappoa ja 70 grammasta kookosöljyä 0 grammaa. Eli pitäisi kai lisätä ruokaan vielä jotain rasvaa, joka sisältäisi 0,8 g alflalinoleenihappoa. Taikka siirtyä kokonaan naudanrasvan käyttöön.

Olen myös iloinnut siitä, että aamiaisen valmistukseen kulunut aika ja energia säästyy nyt muihin hommiin.
Viimeksi muokannut Vanha Karppu, Ma Marras 04, 2024 7:29 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vanha Karppu

Re: Rasvojen laatu ja nälkä

Olen ollut vasta viikon pelkällä kasvirasvalla (kookosöljy). Tänään jo iski aivan järjetön kermanhimo. :shock:

Seurauksena oli, että join kokonaisen desilitran karrageenipitoista kermaa, vaikka se maistuikin pahalta. Sen jälkeen on ollut todella epämiellyttävä, ikäänkuin oksettava olo.

En tiedä, onko kyse alfalinoleenihaposta vai mistä, mutta tämä on jo toinen kerta, kun huomaan, että kookosöljy ainoana rasvana ei sovi minulle. Tällä kertaa en oikein tiedä, mitä tehdä, kun happamatonta voita ei enää saa eikä edes glukoositonta tai karrageenitonta kermaa.

Kai minun on pakko taas kerran matkustaa naapurikaupunkiin hakemaan naudanrasvaa. Kyllästyttää vain se iänikuinen talinkeitto, kun olisi tässä niin paljon muutakin tekemistä. :evil:

Kestää tosiaankin 1,5 tuntia ennen kuin se on todella kypsää ja herkullisen tuoksuista. :roll:

JÄLKIKIRJAUS:
Ratkaisin rasvahappoasian lisäämällä päivittäiseen ruokavaliooni kaksi munankeltuaista ja ruokalusikallisen oliiviöljyä. Sen jälkeen ei ole ollut enää rasvaan liittyviä mielitekoja.
Viimeksi muokannut Vanha Karppu, Ma Marras 04, 2024 7:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wi-

Viesti Kirjoittaja Wi- »

Arlan ja Valion luomukuohukermassa ei ole karrageenia.

Tänään käyn sipaisemassa purkin ja teen kuhakeittoa.
els

Viesti Kirjoittaja els »

Kirkastettu voi eli ghee (helppo tehdä itsekin) ei ainakaan maistu siltä, että siihen olisi jäänyt hapatetun voin happoja jäljelle
Erkki eli eläinrasvakarppi terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)
Vanha Karppu

Olette molemmat oikeassa. Mutta kun en tykkää enää gheestä ja luomukerma maistuu vetiseltä, vaikka siinä pitäisi olla yhtä paljon rasvaa kuin tavan kermassa.

Arlan kermaa ostaisin, mutta sitä ei täällä myydä. :(
Liljankukka

Viesti Kirjoittaja Liljankukka »

Miksi voin pitäisi olla happamatonta? Itse tekemällä (kun sitä karrageenitonta kermaa löydät) saa vatkaimella hyvää voita, suolan määrääkin pystyy itse tehdyssä voissa säätelemään oman maun mukaan. Säilyvyydestä en osaa sanoa, kerran kokeeksi tein pihvien päälle maustevoiksi ja eihän se kauaa säilynyt kun meni parempiin suihin ;) .
Mohmelo

Viesti Kirjoittaja Mohmelo »

Vanha Karppu kirjoitti: Ti Loka 22, 2024 6:24 pm Olette molemmat oikeassa. Mutta kun en tykkää enää gheestä ja luomukerma maistuu vetiseltä, vaikka siinä pitäisi olla yhtä paljon rasvaa kuin tavan kermassa.

Arlan kermaa ostaisin, mutta sitä ei täällä myydä. :(
Se maistuu vetiseltä kun on homogenoimatonta, niin rasva on tosiasiassa epätasaisemmin jakautunut. Makuasia kummasta tykkää enemmän, eikä se homogenointi kaikilta osin ole tietysti huono juttu.
Vanha Karppu

Liljankukka kirjoitti: Ke Loka 23, 2024 9:13 am Miksi voin pitäisi olla happamatonta?
Kaikki hapanmaitotuotteet pieninäkin määrinä riehaannuttavat remissiossa olevan nivelrikkoni.
Vastaa Viestiin