Kilpirauhasen vajaatoiminta ja ruokavalio

Sitä sun tätä
pangolin

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja ruokavalio

Viesti Kirjoittaja pangolin »

Hei mina olin se joka aloitti kilpparivajavaisen ruokavaliosta ketjun vanhalla foorumilla. Naen Suomen kilpirauhasliiton sivuilta etta suositellaan gluteenitonta ja maitotuotteetonta ruokavaliota. Taalla ei oel ruokavaliosta puhuttu mitaan. Onko kenellakaan mitaan tutkimuslinkkeja etta voin itse lukea?

Mietin sita miten paljon voin itse vaikuttaa rokavaliolal ja mika on tarkeinta... Omega kolmoset taas.
Vanha Karppu

Re: Kilpirauhasen vajaatoiminta ja ruokavalio

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

Minä sain kilpirauhastulehdukseni remissioon lektiinittömällä ruokavaliolla. Lisäksi olen myös maidottomalla ja gluteenittomalla.
jepa

Viesti Kirjoittaja jepa »

Minäkin olen päässyt kilpparilääkityksestä ruokavaliolla. Kehtaakohan karppifoorumilla (tai yhtään missään) edes kertoa millaisella…
Weera

Viesti Kirjoittaja Weera »

Kerro jepa! Mua kiinnostaa! :D
Kuva
character

Viesti Kirjoittaja character »

Kerro kerro
jepa

No minähän lueskelin 180 degree wellnessin Matt Stonen juttuja. Se kuulostaa ihan huru-ukolta ja on sittemin mennyt vaan oudommaksi. Mutta se mainitsi taikasanat mitokondrioiden energiantuotanto, ja lähin kokeileen viikon.

Eli ideana oli syödä niin paljon tyydyttynyttä rasvaa, tärkkelystä, sokeria ja suolaa kuin maistuu ja ylipäätään syödä mitä tekee mieli (huom. ei ämpätä enempää kuin tekee mieli!), ja ei juoda enempää kuin janottaa (ettei pissaa kaikkia ravinteita menemään tms.). Ei saa vieroksua mitään ruoka-aineita mitä tekee mieli ilman ennakkoluuloja mikä on terveellistä tai epäterveellistä. Sovelsin omalla tavalla, söin normaalit ruuat ja päälle pizzaa, sipsiä, jätskiä ym. Lisäksi lepoa, ei treenirasitusta.

Olin just ennen kokeillut gaps introa, joten kyllähän se ruoka maistui! Söin ihan hitosti. Viikon kuluessa alko tulla niin kuuma, että oli pakko tiputtaa kilpparilääkitystä liikatoiminnan vuoksi. Saatoin hillua pihalla t-paidassa tammikuussa… Arvelen, että aineenvaihdunta ja mikä lie muu lähti täysillä käyntiin kun oli millä pyörittää. Kolmessa viikossa olin lopettanut lääkityksen kokonaan. Ei mitään ongelmia kilpparin suhteen. Myös suolisto toimi paremmin kun sillä oli paljon prosessoitavaa, gapsilla maha turpos palloksi. Mutta lihoihan siinä toistakymmentä kiloa. Lähti ne ennen pitkää poiskin. Tai no ei oikeestaan, mutta muutin ison osan lihakseksi seuraavina vuosina. Tästä on nyt 9 vuotta ja oon edelleen kilpparilääkkeetön.

Tää on vaan niin outoa ja extremeä, ettei siitä paljon kehtaa puhuakaan, saati että suosittelis kellekään 😄
Weera

Viesti Kirjoittaja Weera »

Kiitos :D
Eli söitkö viikon vai pidempään yltäkylläisesti kaikkea? Kuinka pitkän aikaa?
Ja mille ruokavaliolle päädyit sen jälkeen?
Kuva
jepa

Tavallaan jatkoin vaan sillä linjalla, mutta se mitä teki mieli ja kuinka paljon muuttui. Käytännössä syön nykyään ehkä hyväkarpisti tyydyttynyttä eläinrasvaa suosien, eikä sitä kovinta mättöä kestänyt kuin joitain viikkoja.
Vanha Karppu

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

Olitko ehkä aliravittu tai alipainoinen ennen GAPSia?

P.S.
Kattelin, että vuotavaa suolta yritetään korjata GAPSissa mm. lektiinejä sisältävillä pähkinöillä. :shock: :shock:
jepa

Olin normaalipainoinen ja söin kyllä ihan reippaasti. Ehkä ruokavalion rajoittuneisuus aiheutti ajoittain vaikeuksia syödä tarpeeksi vaikka yritin. Olin kyllä saanut kaksi lasta suht vasta, että ravintoainepuutoksia oli takuulla.
Vastaa Viestiin