Ikääntyvien proteiinin saannista syytä pitää huolta
-
Yhden miehen komitea
- Viestit: 760
- Liittynyt: Pe Marras 08, 2024 12:33 pm
Ikääntyvien proteiinin saannista syytä pitää huolta
Se ei kuitenkaan edellytä jatkuvaa välipalojen napostelua. Vielä vähemmän se edellyttää epäterveellisten ultraprosessoitujen kasviperäisten proteiinivalmisteiden syömistä - niistä ei edes saa kaikkia välttämättömiä aminohappoja. Se ei myöskään edellytä leivän, levitteiden tai rypsiöljyn syömistä. Lisäksi oheisessa jutussa mainitut proteiinin lähteet ovat enimmäkseen vähärasvaisia. Missä ovat sellaiset erinomaiset proteiinin lähteet ja muitenkin ravinteikkaat superruuat kuten liha ja kananmunat? Eli jälleen kerran on ruokajuttu pilattu täysin kritiikittömällä onnettomien virallisten suositusten hospotipomiloinnilla.
https://kotiliesi.fi/hyvinvointi/tervey ... d93858-500
https://kotiliesi.fi/hyvinvointi/tervey ... d93858-500
Re: Ikääntyvien proteiinin saannista syytä pitää huolta
Noh, Kotiliesi on (kuten muutkin naisten viikkolehdet) tiukasti virallisterveellisen tukija. Suomessa ehkä pakko ollakin?
Erkki eli eläinrasvakarppi terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)
-
Yhden miehen komitea
- Viestit: 760
- Liittynyt: Pe Marras 08, 2024 12:33 pm
Re: Ikääntyvien proteiinin saannista syytä pitää huolta
Niinpä. Nämä kritiikittömät virallisten suositusten propagoinnit ovat niin yleisiä, ettei niiden oikeastaan pitäisi enää aiheuttaa meikäläisellekään turhia primitiivireaktioita.
-
Timo Kuusela
- Viestit: 166
- Liittynyt: To Elo 22, 2024 8:45 am
Re: Ikääntyvien proteiinin saannista syytä pitää huolta
Ja kansa uskoo..
-
Vanha Karppu
- Viestit: 783
- Liittynyt: To Elo 29, 2024 4:30 am
Re: Ikääntyvien proteiinin saannista syytä pitää huolta
"Iän karttuessa etenkin proteiinin hyväksikäyttö elimistössä vähenee."
Tämä on totta, mutta vähälektiininen ruokavalio poistaa käsittääkseni kyseisen ongelman.
"Tuo määrä proteiinia tulee jotakuinkin täyteen esimerkiksi kahdesta pienestä kanafileestä, parista lasillisesta maitoa, piimää tai jogurttia, purkillisesta proteiinirahkaa ja puolesta purkillisesta raejuustoa. Jos syö lisäksi useampia täysjyväleipäsiivuja juustolla ryyditettynä, ollaan proteiinin saannin puolesta jo suotuisissa saantilukemissa."
Järjettömän suuri määrä maitotuotteita.
Sitä paitsi välipalat eivät tee hyvää vanhustenkaan hampaille.
Tämä on totta, mutta vähälektiininen ruokavalio poistaa käsittääkseni kyseisen ongelman.
"Tuo määrä proteiinia tulee jotakuinkin täyteen esimerkiksi kahdesta pienestä kanafileestä, parista lasillisesta maitoa, piimää tai jogurttia, purkillisesta proteiinirahkaa ja puolesta purkillisesta raejuustoa. Jos syö lisäksi useampia täysjyväleipäsiivuja juustolla ryyditettynä, ollaan proteiinin saannin puolesta jo suotuisissa saantilukemissa."
Järjettömän suuri määrä maitotuotteita.
Sitä paitsi välipalat eivät tee hyvää vanhustenkaan hampaille.
Re: Ikääntyvien proteiinin saannista syytä pitää huolta
Hoh-hoijaa...
Ennemmin vanhemmiten pitäisi proteiinia saada enemmän, luuston takia. Ja myös sen vuoksi, että ruoka ei enään niin maistu (ei kai se maistu, kun on mautonta teollista mössöä). Niin sen vähän minkä he syövät, niin pitää olla ravintorikasta ja maukasta.
Eikä 1.2-1.4g/painokilo proteiinia ole paljon, normaalimäärä normaalihenkilölle. Vaikka siitä voi olla joku erimieltäkin.
Minun äiti oli ikänsä tukevarakenteinen (vaikka söi suhtkoht'aina painonvartijoiden ym muiden terveysoppien mukaisesti), vasta kun hän joutui laitoshoitoon, hän laihtui. Se kertoo hyvin paljon laitosruoan tasosta.
Eikä 1.2-1.4g/painokilo proteiinia ole paljon, normaalimäärä normaalihenkilölle. Vaikka siitä voi olla joku erimieltäkin.
Minun äiti oli ikänsä tukevarakenteinen (vaikka söi suhtkoht'aina painonvartijoiden ym muiden terveysoppien mukaisesti), vasta kun hän joutui laitoshoitoon, hän laihtui. Se kertoo hyvin paljon laitosruoan tasosta.

-
Vanha Karppu
- Viestit: 783
- Liittynyt: To Elo 29, 2024 4:30 am
Re: Ikääntyvien proteiinin saannista syytä pitää huolta
Tuota minä en tiennytkään! Se johtuu tietysti siitä, ettei tästä kerrota kansalle, vaan jankutetaan aina vain siitä kalsiumista, minkä yhteys luustoterveyteen on kait vähintäänkin kiistanalainen.
Myöskään lääkärit eivät ole tuosta tietoisia. Esim. minulle ei vihjattu proteiinin ja luuston välisestä yhteydestä, vaikka kerrroin, että kuulun riskiryhmään, koska ME-tauti estää minua harrastamasta liikuntaa.
LISÄYS: Toisaalta asia ei lienekään aivan yksiselitteinen, ainakaan ME-potilaiden osalta: " "The effect of high protein intake is strictly related to lifestyle (including exercise)."
"Finnish studies suggest that excess protein intake in the national diet can have a negative effect on bone mineral density (BMD) and bone mineral content (BMC). This prospective cohort study revealed that increased protein intake (>1.2 g/kg body mass/day) by postmenopausal, non-active women for three years is negatively correlated with BMD and BMC."
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10649897/
Re: Ikääntyvien proteiinin saannista syytä pitää huolta
Kuten niin monessa muussakin asiassa, paljon riippuu muusta sapuskasta ja elämäntyylistä yleensä.
Ei prodea tarvita normaalia enempää (suomalaisten suositukset tällä erää 10..20 E%), kunhan se loppu on kunnossa,
... mutta eihän sitä loppua SAA kuntoon näillä nykysuosituksilla!
Nimmarilla "vain kevyttä aerobista kävelyä harrastava seniori ilman luusto-ongelmia. Prodea alle 10 E% per päivä"
Ei prodea tarvita normaalia enempää (suomalaisten suositukset tällä erää 10..20 E%), kunhan se loppu on kunnossa,
... mutta eihän sitä loppua SAA kuntoon näillä nykysuosituksilla!
Nimmarilla "vain kevyttä aerobista kävelyä harrastava seniori ilman luusto-ongelmia. Prodea alle 10 E% per päivä"
Erkki eli eläinrasvakarppi terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)
-
krizka-071
- Viestit: 52
- Liittynyt: Pe Loka 31, 2025 8:04 am
- Paikkakunta: Landella...again ;)
Re: Ikääntyvien proteiinin saannista syytä pitää huolta
Kun olin vielä kotihoidossa töissä, siellä näki myös, mitä se asiakkaiden ruoka oli... eineksiä eineksien perään.
Ja vaikka olisi ollut ateriapalvelu ruokia, ei se ollut sen parempaa, iso annos perunoita, tilkka kastiketta, salaattikippo ja tietysti joku esanssikiisseli, tms.
Ja kun sitä ruokahalua ei ollut enää niin paljon, loppu annos homehtui jääkaapissa.
Ja vaikka olisi ollut ateriapalvelu ruokia, ei se ollut sen parempaa, iso annos perunoita, tilkka kastiketta, salaattikippo ja tietysti joku esanssikiisseli, tms.
Ja kun sitä ruokahalua ei ollut enää niin paljon, loppu annos homehtui jääkaapissa.
Uusvanha karppi since 2005 