Voikahvi

Sitä sun tätä
Ooo

Voikahvi

Viesti Kirjoittaja Ooo »

https://anna.fi/ruoka/voikahvi?utm_medi ... 1724146906

Laitetaan tästä ihan oma aloitus kun foorumilla on toistaiseksi vähänlaisesti otsikoita. Ursula taas vauhdissa, herättää varmasti lämpimiä tunteita kaikissa :mrgreen: Muistetaan ne vanhat jutut siitä, miten karppaajista olisi hänen mielestään pitänyt tehdä lastensuojeluilmoitus, jos syöttivät samaa ruokaa lapsille jne. Toki tästä olisi voinut kerätä oikein Ursula-ketjun. Ja menisihän siihen muutama muukin "ravitsemusalan ammattilainen".

Osui silmiin samalla joku iltapäivälehden otsikko, että kinkkuleike voi lisätä diabeteksen riskiä :D Just det! Ei suinkaan se mitä on leikkeleen alla, vaan se leikkele. Hyi hyi. Kyllä ruisleipä sipaisulle Benecolia ja kevytjuustolla pitää ihmisen terveenä!

Mä olen juonut aamupalaksi voikahvin jo vuosia. Viikonloppuisin myös syön sitten muutaman tunnin kuluttua heräämisestä, mutta yleensä riittää tuo kahvi. Nykyisin surautan kimpaleen voita maidonvaahdottimella ja loraus kermaa. Joskus laitoin myös kollegenia, mutta sitä ei ole hetkeen ollut. Mun tosin ei ehkä kannattaisi tuota juoda kun en muutoin enää kunnolla karppaa, mutta on vaikea luopua kun on makuun päässyt.
Live, love, laugh? Nah. Languish, lament, lay down.
Regina

Re: Voikahvi

Viesti Kirjoittaja Regina »

Voikahvi on hyvää ja maidonvaahdotin on varmaan aika mainio kapine siihen. Itseltä jäi hankkimatta, meinaus oli, mutta kun kerma ja muu maitotuote meni pannaan niin kahvi on pitänyt juoda mustana. Ehkä pitäisi alkaa kehitellä gheekahvia :)
Geri24

Viesti Kirjoittaja Geri24 »

Voikahvilla aamun aloitan mutta en vispaa mitään vaan 1tl voita kuumaan kahviin. Sillä pärjää parikin tuntia ilman näläntunnetta.
Ooo

Viesti Kirjoittaja Ooo »

Minun piti ihan voikahviin tutustumisen alussa saada se blenderillä kunnolla sekaisin, sitten siirryin myös tuohon lusikalla sekoitteluun, mutta tuo maidonvaahdotin on ehdottomasti kätevin ja nopein ja vähiten sottainen. Se tuli mulle jonkun muun tuotteen kylkiäisenä, Ikeasta saisi parilla eurolla. Menee se sellaisenaankin, mutta omaan suuhun paljon parempaa kun on kunnolla sekaisin. Mä laitan siivun voita kuuman kahvin kanssa hetkeksi sulanaan, puoleen mukilliseen, sitten surautus ja kuuma kahvi päälle. Jos on paljon voita, niin kahvi kylmenee (mulle) liikaa. Suodatinkahvi varsinkin. Eniten juonkin aamuisin murukahvia, eli kiehuva vesi, joten pysyy paremmin kuumana. Kahvi joku kuumana tai kylmänä, vaan ei minään haaleana.
Regina

Sehän menee Ooolla kuin suoraan apokryfikirjoista sovellettuna :lol: "Olkaa kylmät taikka kuumat, mutta älkäät olko haaleat!"
els

Viesti Kirjoittaja els »

Käytin voikahvia pitkään töissä, kun siellä ei koskaan ollut kermaa, ja sitä oli jotenkin hankalaa ostaa sopivasti vain yhdelle, kun joskus kahvia kului paljon ja joskus tosi vähän. Omani oli lusikalla sekoitettua kahvin, maidon ja voin sekoitusta; ei ihan yhtä hyvää kuin kermakahvi, mutta paljon, paljon parempaa kuin mikään kurrimaitoinen tarjous.

Nyt kotona sitä tulee käytettyä enää silloin kun kerma on lopussa, jokamikä sattuu harvoin. Ja kotona käytän bamixia, koska niin se on parempaa.
Joulupukki

Viesti Kirjoittaja Joulupukki »

Mä tarviin sen blenderöitynä ja mahdollisimman kuumana, vaikea kombo. Tarkoittaa sitä, että blenderi on esilämmitettävä kuumalla vedellä, eikä sitä sitten surruutella minuuttikaupalla taikka jäähtyy. Mukaan ripaus kanelia, miksei suolaakin.

Edellisen blenderin lasikannu ei tykännyt lämmittämisestä, taikka kuumasta kahvista. Yks kaunis aamu oli rasvakahvit varpailla. Nykyinen kannu lupaa kestävänsä 95 asteisen nesteen surruuttelun.
mutenvain

Viesti Kirjoittaja mutenvain »

Aamulla ensimmäiseen muumimukilliseen pitää laittaa iso klöntti voita. Tätä olen tehnyt 4-5 vuotta, eikä ole tullut tavaksi. :D :D
Regina

Muistelen jonkun käyttäneen sekoittamiseen muutaman euron hintaista maidonvaahdotinta. Jos muki on lämmitetty ja siihen kuuma kahvi ja voikin on huoneenlämpöistä niin ei luulisi kahvin kovin jäähtyvän. Itse käyttäisin gheetä (voiöljyä, kirkastettua voita), jota säilytetään huoneenlämmössä.
Vastaa Viestiin