Maitotuotteet

Sitä sun tätä
Vanha Karppu

Maitotuotteet

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

Jouduin lopettamaan maitotuotteiden käytön (muut kuin kerma/mascarpone) kroonisen ja invalidisoivan selkäsäryn vuoksi. (Maitotuotteet ja etenkin hapanmaitotuotteet sekä muut bakteerikäytetyt ruoat riehaannuttivat lannerangan nivelrikkoni.)

Testasin aina välillä varovaisesti hapatettujen ruokien lisäämistä ruokavaliooni, mutta huomasin, että selkääni rupesi vihlomaan heti muutaman tunnin kuluttua esim. jo aivan pienestä määrästä normivoita. (Samalla kun pystyin syömään rajattomasti happamatonta voita.)

Kun ruokavaliomuutoksesta ja sitä seuranneesta remissiosta oli kulunut reilu vuosi, huomasin, että särky palasi vasta, kun olin syönyt useamman päivän peräkkäin hapatettuja ruokia. (Ja silloinkaan ei enää vihlonut, vaan särky oli paljon lievempää.)

Sitten tapasin erään ystävän, joka kertoi saaneensa polvensa tekonivelleikkausta vailla olevan nivelrikon remissioon rikkipitoisella MSM-jauheella. (Annoksella 1 rkl päivässä.) Päätin kokeilla sitä itsekin. Kahden kuukauden kuluttua kykenin syömään yli viikon smetanaa annoksella 300 g päivässä, ennen kuin selkäsärky palasi. :D :D

Tämä on mielestäni huikeaa edistystä. Koska olen parantunut jo aiemmin täydellisesti selän nivelrikosta, oletan, että elimistöni sietää maitotuotteita ja hapatettuja ruokia rajoituksetta varmaankin viimeistään parin vuoden päästä. :D :D

(Tiedän röntgenkuvien perusteella, että kyseessä oli täydellinen paraneminen, koska ensimmäisessä kipukohdassa ollut välilevyn madaltuma oli kokonaan kadonnut 20 vuoden kuluttua. :D :D )

Sain nyt myös todennäköisen selityksen siihen, miksi kykenin syömään maitotuotteita selän kipeytymättä kipusairauden 1 ja 2 välissä. Se johtuu siitä, etteivät maitohappobakteerit ole vahingollisia, jos kudosten rajapinnat ovat ehjiä. Silloin ko. öttiäiset eivät pääse tunkeutumaan luuhun/rustoon ruokailemaan.

Ja jälleen yksi todistus sen puolesta, että suuresti kunnioittamani edesmennyt lääkäri Aki Loikkanen oli tässäkin oikeassa. (Aki oli muutenkin hieno, vaikkakin myös vaikea ihminen. Känkkäränkka, mutta sydän puhdasta kultaa. :) Kevyet mullat hänelle ja kiitos hienoista hoitovinkeistä, jotka kantoivat hedelmää kymmenien vuosien päähän.)

Aki oli monella tavalla aikaansa edellä. Hän tiedosti esim. faskiaketjujen kunnon merkityksen aikana, jolloin kukaan muu ei sitä vielä tajunnut eli jo 1980-luvulla. Eräänlainen Leonardo siis. Hän oli myös hiilihydraattirajoituksen (H-limit) ensimmäisiä puolestapuhujia.
Viimeksi muokannut Vanha Karppu, Ke Huhti 02, 2025 2:09 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Weera

Re: Maitotuotteet

Viesti Kirjoittaja Weera »

Mielenkiintoista, kiva kuulla! 👍🏼

Itse en ole huomannut vaikutusta, kun en ole enään viimeaikoina käyttänyt hapanmaitotuotteita lainkaan. Mutta minähän käytän edelleen juustoa ja voita.
Kuva
Vanha Karppu

Ilo taisikin olla ennenaikaista. Selkääni on särkenyt tänään, vaikka en ole edes syönyt smetanaa tai muutakaan sopimatonta. Lisäksi olen ollut vieläkin huonommassa kunnossa kuin tavallisesti. Huonommassa kunnossa kuin vuosiin. :(

Korviin koskee, oksettaa eikä pää toimi senkään vertaa kuin ennen. Uutena oireena se, että etenkin alavartalon takaketju on jatkuvasti kireä, vaikka kuinka venyttelisin sitä. (Tiedän kokemuksesta, että sellainen häiritsee verenkiertoa.)

Olen ollut monena päivänä vuodepotilas, koska lihakset ovat niin voimattomia. Ei taida veri kiertää tarpeeksi aivoissa eikä muuallakaan elimistössä. :evil:

Olen joutunut olemaan sukulaisissa jo monta kuukautta, koska terveys alkoi heiketä heti kohta pääkaupunkiseudulle saavuttuani. Pitäisi hoitaa vain pari juttua ennen kotiinpaluuta, mutta kaikki on niin hidasta, kun parin tunnin ostoksilla käynti johtaa siihen, että makaan reporankana seuraavat 3 päivää. :(

On eräs lääke, joka saattaisi ehkä auttaa. Mutta kun en pysty edes kirjoittamaan asiaa koskevaa pyyntöä terveyskeskuksen nettilomakkeelle. En vain kykene. Tätä ei varmaankaan ymmärrä kukaan muu kuin sellainen, jolla on omakohtaista kokemusta aivosairauksista. Minä tarvitsin tukihenkilön, mutta sellaisia taidetaan myöntää vain alle 30-vuotiaille.

P.S.
Areenassa on autisteista kertovan Kirjolla -sarjan uusi tuotantokausi. Siinä on yksi nuori nainen, jonka oireet ovat lähes yksi yhteen minun oireiden kanssa. (Ei toki selkäsärkyä hänellä, mutta ei se ole kuulunut aikoihin minullakaan pääasiallisiin oireisiin.)

Tyttö joutui keskeyttämään lukion kokonaan uupumuksen vuoksi. Ei pysty aina edes ruokaa laittamaan ja pystyy poistumaan kotoa vain kahden viikon välein. Oli ennen tosi liikunnallinen ja harrasti esim. tanssia. Tuo kaikki on niin tuttua!

Oli kyllä aika karmeaa joutua ikäänkuin katsomaan omaa elämäänsä ulkopuolisena tarkkailijana. Minunhan ei tarvitse nähdä itse itseäni arjessa, mikä on suuri helpotus. Etenkin kotona, jossa maisemat, säätilat, taivaankappaleiden liikkeet ja radio-ohjelmat luovat minulle ikään kuin illuusion siitä, että olen osa tätä maailmaa ja elossa, vaikka olen todellisuudessa lähes elävältä haudattu.
Vanha Karppu

Tilannepäivitys aiheesta minä ja maitotuotteet: sain siis pitkällä maidottomalla ruokavaliolla selkäsärkyni niin hyvään remissioon, että pystyin syömään ensin kuukausikaupalla joka päivä mascarpone-tuorejuustoa ilman oireita. Sen jälkeen siirryin smetanaan, jota kykenin syömään yli viikon, ehkäkymmenisen päivää joka päivä ison purkin (n. 300 g.). Ja silloin selkäsärky palasi. :evil: Lopetin smetanan syönnin välittömästi, mutta särky lakkasi vasta muutaman päivän viiveellä.

Nyt olen takaisin lähtötilanteessa: särky pysyy poissa, jos en nauti lainkaan maitotuotteita, kerma ehkä pois lukien. Jos erehdyn nauttimaan yöllä esim. reilun ruokalusikallisen tavan hapatettua voita, selkää särkee jo seuraavana päivänä.

Mitä tästä opimme? No lähinnä kai sen, ettei ihminen opi mitään. Tai sen, etten minä pysty käyttämään varsinkaan hapanmaitotuotteita kohtuudella. :oops:

Oli muuten jännä tilanne syödä smetanaa ekan kerran vuoteen. Se maistui todella todella happamalta, aika erikoiselta ja oudolta, mutta sen verran hyvältä kuitenkin, että lusikoin koko pönikän naamariin. Seuraavana päivänä ostin uuden pönikän ja se maistui jo siltä, mihin olen tottunut eli ei ollenkaan liian happamalta, ko. aistimuksesta oli leikkautunut ainakin puolet pois ja tilalle tullut makeutta. Plus suolistobakteerieni aikaansaamaa himoa. Maistui niin hyvältä, että olisin voinut syödä vaikka ämpärillisen.

Nyt pitäisi viimein tajuta jättää hapanmaitotuotteet kokonaan rauhaan. Ne todella tekevät minut sairaaksi, jos en pysy kohtuudessa ja pysyn niiden suhteen yhtä kohtuudessa kuin alkoholisti viinan kanssa läträtessään. :roll:
els

Viesti Kirjoittaja els »

Kiitos että avasit kokemuksiasi maitotuotteista, se selittää paljon syömisiäsi sillä puolella. Oletko lukenut Peterin FIAF-sarjaa?

Maitotuotteiden kanssa olemme täysin vastakkaisia. Minulle rasvaiset hapanmaitotuotteet ja varsinkin juusto ovat parasta turvaruokaa ja ajoittain jopa lääkettä (allergiakohtauksissa ennen muinoin, nyt ei ole ollut tarvetta sellaiseen). Juustot eivät aiheuta syömishimoja, vaikka hyvältä maistuvatkin, ja niitä voi käyttää täydennyksenä melkein missä ja milloin vain, jos pelkkä lisävoi ei riitä.

Smetanaa teen jatkuvasti ja säännöllisesti pari kertaa viikossa (litran satsi, omaan siemeneen), mutta käytän sitä itse oikeastaan vain ruoanlaitossa; pidän siitä minäkin, mutta siippa tarvitsee sitä enemmän, ja tuo määrä menee hänen aamiaisiinsa. Se on hänen tärkein turvaruokansa, ollut jo pitkään.
Erkki eli eläinrasvakarppi terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)
Vanha Karppu

els kirjoitti: Su Huhti 27, 2025 7:42 am Oletko lukenut Peterin FIAF-sarjaa?
Mikä se on? (Kuukkelikaan ei tiennyt.)
els

Viesti Kirjoittaja els »

Tiedetermi on fasting-induced adispose factor ja se liittyy suoliston puutarhan vaikutuksiin (niin ruokahalussa kuin rasvankertymisessäkin); siis jotain jota puskat tai lintumäet eivät edes vahingossa mainitse. Taikuudesta ja harhaoppisuudesta voivat jotain mainita joskus 8-)

Koeta hakusanoilla high-fat-nutrition ja FIAF, jutut jo yli vuosikymmenen takaa. Tutkimus silti kumman kuranttia
Vanha Karppu

Suomalainen luomukuohukerma on tosiaankin ruokaväärennös. :evil:

Se maistuu vetiseltä sen vuoksi, ettei siinä ole yhtä paljon rasvaa kuin ei-luomukuohukermassa, vaikka väitetään, että olisi. :evil:

Kuohukerman kuuluu kaksinkertaistua vaahdotettaessa. Mutta desistä luomu"kuohukermaa" tulee vain desi kermavaahtoa. Lisäksi se maistuu vetiseltä. Siis tajuutteko: vetistä kermavaahtoa! :x
els

Viesti Kirjoittaja els »

Ainakin tänään ostamassani valion luomukermassa oli rasvaa saman verran kuin muissakin kermoissa (nykyisin 35 tai 36%).

Kaavitko purkin reunoille kertyneen paksumman massan mukaan kulhoon?
Varsinkin karrageenattomissa luomuissa rasvaisempi osa tuppaa jäämään tetran reunoille.
Ne saa mukaan avaamalla tetran yläosan kokonaan ja kaapimalla reunat ruokaveitsen tylsällä (suoralla) sivulla.

(Ja joo, tuo ei ole tuotevika, vaan kerman ominaisuus silloin kun siihen ei ole lisätty stabilisointiaineita)
Vanha Karppu

Se oli Arlan luomukuohukermaa, jonka pakkauksessa väitetään, että siinä olisi 35 % rasvaa. Kuitenkin se maistuu vetisemmältä kuin Arlan tehotuotettu kuohukerma, jonka pakkauksessa myös väitetään, että rasvaa olisi 35 %.

Kaadoin desilitran luomukermaa mitta-astiaan ja vatkasin sen vaahdoksi. Vaahtoa tuli vain 1 desi. :evil:
Vastaa Viestiin