Kuinka paljon kannattaa syödä?

Sitä sun tätä
Vanha Karppu

Kuinka paljon kannattaa syödä?

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

Olen pyrkinyt aina tulemaan toimeen mahdollisimman vähällä ruoalla. Mm. siksi, että olen halunnut olla mahdollisimman laiha, koska media aivopesi minut jo lapsena ajattelemaan, että nainen on sitä kauniimpi, mitä laihempi hän on.

Psykologiaa opiskellut nuoruudenystäväni kertoi minulle kyllä, että miehillä on tapana suosia laihojen ja lihavien sijaan pikemminkin "keskipaksuisia" naisia. Uskoin kyllä häntä viimeistään silloin, kun näin omin silmin ko. tutkimuksen. Mutta aivopesuhan tarkoittaa käytännössä sitä, että aivot ehdollistuvat vaikka valheelle, jos valhetta vain hoetaan riittävän pitkään.

Ja minä olen altistunut laihojen naisten kuville/laihoista naisista kuvatulle filmi-/videomateriaalille jo 60 vuoden ajan! Vaikka olen tosiaankin jo 60 + -muija, en vertaa vartaloani ensisijaisesti oman ikäluokkani naisiin enkä oman ikäluokkani miehiin, vaan edelleenkin 20-30-vuotiaista valokuvamalleista otettuihin fotoshopattuihin valokuviin. :roll: Ehkä olen niin idiootti, että luulen olevani itsekin vielä nuori tai sitten olen vain kulttuurissamme vallitsevan nuoruusideologian kyllästämä.

Muutama päivä sitten ostin isohkon satsin mascarponea, koska löysin sitä tavallista halvempaan hintaan. Siinä kävi sit niin, että vedin mascarponeöverit jo samana iltana. Kaloreita tuli paljon yli normaalin päivätarpeen - hui kamalaa! :o

Seuraavana aamuna olin edelleen todella kylläinen. :) Niin kylläinen, että vedin tuosta vain 8 tunnin pätkäpaaston!! Huomasin, että täähän on kivaa, että voi syödä niin paljon, ettei tarvitse arvuutella, onko vielä nälkä vai ei. Ajattelin kokeilla vaihteeksi, mitä tapahtuu, jos alankin syömään niin paljon kuin huvittaa.

Rasvakudoksen määrä lisääntyi hiukan jo parissa päivässä. Lisärasva sijoittui kuitenkin sellaisiin kohtiin ruhossani, ettei se vaikuta esim. vaatteiden istuvuuteen. Lisäksi huomasin, että olen paitsi kylläisempi, myös reippaampi. Verenkiertoni toimii selvästi paremmin, koska tarkenen nyt paremmin esim. ulkosalla. :D

Lihasteni koko on myös lisääntynyt selvästi rasvakudoksen määrää enemmän. Tunnen olevani vahvempi etenkin kävellessä. Käveleminen tuntuu nyt samalta kuin nuorena, jolloin kuvittelin, että minun täytyy olla lihava, koska en ole kapea kuten filmitähdet ja jalkani tuntuvat painavilta. Tiesin kyllä olevani huomattavasti keskivertonaisia lihaksikkaampi, mutta aivopesu voitti silti järjen äänen.

Enää en usko olevani "lihava" tai "ylipainoinen". Olen aikeissa mennä kehonmittaukseen ja jos sieltä tulee "punainen tulos" tulen tulkitsemaan sen niin, että ihannepainotaulukot/BMI-indeksit/rasvaprosenttitulkinnat ovat paitsi virheellisiä myös epätieteellisiä. Aliravitsemuksen rajaa pitäisi nostaa nykyisestä, koska kevyet naiset kuolevat nuorempina.

Yritin googlata hakusanoilla rasvaprosentti ja hyvinvointi, aliravitsemuksen terveysvaikutukset jne. En löytänyt mitään muuta kuin maininnan anoreksiasta ja maininnan siitä, että aliravitsemus voi johtaa kuukautisten loppumiseen. Mutta minä väitän, että (lievälläkin) aliravitsemuksella on lukuisia haitallisia vaikutuksia terveyteen, hyvinvointiin ja toimintakykyyn. Ja väitän, että aliravitsemuksen virallinen raja on asetettu naisilla aivan liian alas. Etenkin yli 50-vuotiailla naisilla, jotka tarvitsevat läskien tuottamaa estrogeenia.

Ai että vatsakkuus ei ole nättiä? Voi olla näin, mutta sekin on totta, että rasvainen vatsa tuntuu kädessä paljon kivemmalta kuin pyykkilauta. Itse asiassa ihanan pehmoselta. Muistelen, että aihetta käsitellään jopa yhdessä maailmankirjallisuuden klassikossa (Emil Zola?).

Miksi visuaalinen kokemus olisi haptiilikokemusta yhtään merkittävämpi? Elämmekö me ventovieraille vaiko itsellemme ja läheisillemme?

Ja väitän, että joka ruokapurnukassa oleva suositus 2000 päiväkalorista on silkkaa fasismia! :evil: Miksi ihmisiä kehotetaan joka paikassa hankkiutumaan aliravitsemustilaan? Kaikki ne puheet siitä, että kannattaa lopettaa syöminen jo silloin, kun haluaisi vielä jatkaa. Sehän johtaa siihen, että hetken kuluttua on taas vähän nälkä.

P.S. Eva Wahlströmkin kertoo, että ahtaa itsensä aina ihan täyteen iltaisin, koska haluaa mennä kylläisenä nukkumaan. Ihan terveeltähän tuo silti vaikuttaa. :)

LISÄYS 30.3.: Reisistäni on tullut entistä paksummat, mutta ne ovat ihan teräsbetonia. Pehmeää kudosta on vain sisäpinnalla. Sitä oli toisaalta siellä jo lapsena, vaikka olin silloin muutoin aivan keskitysleirilaiha. Eli sisäpintojen läskit kuuluvat täysin asiaan. :D
Viimeksi muokannut Vanha Karppu, Su Maalis 30, 2025 4:20 pm. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
els

Re: Kuinka paljon kannattaa syödä?

Viesti Kirjoittaja els »

Peukku pohdinnallesi!

Tuo hiirilläkin havaittu pätkäpaaston terveyttä edistävä (ja jopa laihdiuttava) vaikutus liittyi siihen, että ne paastohiirut (joiden syömisiä rajoitettiin mutta vain ajallisesti) söivät ihan saman määrän kaloreita kuin paastoamattomat verrokkinsa, vaikka eri aikaan. Ei kalorirajoitukseen.

Se ensimmäinen (ja täällä rakkaassa aivopestyssä kotiaassamme ehdottomasti vaikein) ohje, joka löytyy monelta karppigurultakin on, ettei terveydessä kyse ole kalorien rajoituksesta.
Erkki eli eläinrasvakarppi terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)
Timo Kuusela

Viesti Kirjoittaja Timo Kuusela »

Ei kannata myöskään unohtaa (erityisesti huonoperimäisten) elintapapahallintana (70 - 80% syömisistä) epigeneesiä.
Se tarkoittaa niiden aktiivisten paska-geenien saattamista passiivisiksi unitilaan.
Timo Kuusela

P.S.
Onko Mercolan Jooseppi kysellyt palsta-aktiiveilta halukkuutta asiantuntija-assistentin hommiin?
Vanha Karppu

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

Kuka hän on?
els

Viesti Kirjoittaja els »

Karpulle: googlaa Joseph Mercola.
Timolle: En ole kuullut mainituksi uudessa karppilassa, enkä vanhassakaan enää vuosiin.
Yli seitsemänkymppiä jo hänkin, kai silloin voi olla jo assistentin tarpeita :)
Timo Kuusela

No, kumminkin kyseli. En tunne miestä, vain maineensa. En taida suostua. Jenkki jusettaa kuitenkin.
jepa

Viesti Kirjoittaja jepa »

Kiitos tästä kirjoituksesta, tuli oikeen hyvä mieli. Aiheesta sietäisi puhua enemmän!

Tulee mieleen Matt Stonen jutut. Siitä on aikaa kun luin hänen kirjojaan, enkä muista enää mikä niistä on mikä, joten linkkaan vähän summassa tähän yhden: https://www.amazon.com/Eat-Heat-Metabol ... iewsAnchor (näytti olevan 0€ kindlelle, muuten!).

On muuten vaikeaa syödä täyttävää ja varsinkin rasvaista ruokaa, erityisesti tyydyttynyttä rasvaa, esim. lounasravintoloissa. Terveyspropaganda, kevyt = hyvä, punainen liha = paha, jne. on niin syvälle juurtunut tähän maahan, ettei sitä itsekään huomaa jos hetkeksi lakkaa kiinnittämästä huomiota.
Vastaa Viestiin