Kalium

Sitä sun tätä
Vanha Karppu

Kalium

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

Laskeskelin, että kaliumin saantini on vain 1- 1,8 g vrk eli selvästi alle suositusten. Els kertoi arkistoidulla foorumilla, että hänen kalium-arvonsa ovat olleet aina hyvät, vaikkei käytä kalium-lisää.

Haluaisin tietää, miten Els on mittauttanut kalium-arvonsa. Itse löysin vain verikoemahdollisuuden. Siitä sanotaan kuitenkin näin: "Ruoan mukana saadun kaliumin määrä ei käytännössä vaikuta veren kaliumpitoisuuteen, sillä munuaiset säätelevät tehokkaasti elimistön kaliumtasapainoa.
Kaliumin liian suuri tai liian pieni pitoisuus johtuu häiriöstä tässä säätelyssä tai kaliumin menetyksestä muulla tavoin."

Olen myös huomannut, että tieteellisissä tutkimuksissa käytetään virtsan kaliumpitoisuuden mittaamista veren kaliumin sijaan. Ehkä juuri siksi, että se antaa luotettavamman kuvan ihmisen kaliumin saannista? Mutta sekin pitäisi tehdä kuulemma vuorokauden kokonaisvirtsasta eli lienee kallis tutkimus.

Rupesin itse miettimään tätä kalium-asiaa, koska olen alkanut saada pohjekramppeja, vaikka olen alkanut syödä magnesiumia. (Suolansaantiani en pysty lisäämään, koska suolan lisääminen yököttää.)

(Toinen selitys voi kyllä olla sekin, että olen lisännyt liikuntaa hiilareiden määrän pysyessä vakiona. Ehkä pitäisi lisätä kokeeksi hiilareita ruokavalioon?)
els

Re: Kalium

Viesti Kirjoittaja els »

Kuten tuo lainauksesikin totesi, kalium (ja natrium) ovat kehon tiukasti säätelemiä. Jos ne heittävät, kropassa on yleensä vakavampaakin vikaa, jokamikä taitaa olla se syy, että kaliumpitoisuutta ylipäätään mitataan aika herkästi.

Kaliumin puutetta en muista todetuksi (puhetta on tosi ollut sitäkin enemmän), mutta krampit ovat muinaisen sivuston mukaan aika tyypillisiä karppilassa, ja usein hoituneet juurikin suolalla. Tai magnesiumilla, jos kohta tässä tapauksessa magnesiumyhdisteelläkin on merkitystä. Itse olen käyttänyt urheilijoille ehdotettua ihosuihketta, toisaalta koska en mielelläni syö lisäraavinteita (lue: niin että sitä menisi ruoansuolatuksen läpi epäfysiologisia määriä), ja siksi että se on toiminut hyvin. Yksi suihkepullo on kestänyt kahden ihmisen satunnaisessa käytössä aina yli vuoden, eli aika edullistakin.
Erkki eli eläinrasvakarppi terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)
Vanha Karppu

Re: Kalium

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

Kiitos vinkistä! :)
Vastaa Viestiin