Kalium

Sitä sun tätä
Vanha Karppu

Kalium

Viesti Kirjoittaja Vanha Karppu »

Laskeskelin, että kaliumin saantini on vain KORJAUS: 2,6 g vrk eli alle suosituksen. Els kertoi arkistoidulla foorumilla, että hänen kalium-arvonsa ovat olleet aina hyvät, vaikkei käytä kalium-lisää.

Haluaisin tietää, miten Els on mittauttanut kalium-arvonsa. Itse löysin vain verikoemahdollisuuden. Siitä sanotaan kuitenkin näin: "Ruoan mukana saadun kaliumin määrä ei käytännössä vaikuta veren kaliumpitoisuuteen, sillä munuaiset säätelevät tehokkaasti elimistön kaliumtasapainoa.
Kaliumin liian suuri tai liian pieni pitoisuus johtuu häiriöstä tässä säätelyssä tai kaliumin menetyksestä muulla tavoin."

Olen myös huomannut, että tieteellisissä tutkimuksissa käytetään virtsan kaliumpitoisuuden mittaamista veren kaliumin sijaan. Ehkä juuri siksi, että se antaa luotettavamman kuvan ihmisen kaliumin saannista? Mutta sekin pitäisi tehdä kuulemma vuorokauden kokonaisvirtsasta eli lienee kallis tutkimus.

Rupesin itse miettimään tätä kalium-asiaa, koska olen alkanut saada pohjekramppeja, vaikka olen alkanut syödä magnesiumia. (Suolansaantiani en pysty lisäämään, koska suolan lisääminen yököttää.)

(Toinen selitys voi kyllä olla sekin, että olen lisännyt liikuntaa hiilareiden määrän pysyessä vakiona. Ehkä pitäisi lisätä kokeeksi hiilareita ruokavalioon?)

JÄLKIKOMMENTTI:
Laihduin ihan itsestään 3 kiloa syys-lokakuun aikana. Lopulta keksin, että krampit saattavat johtua myös laihtumisesta.
Viimeksi muokannut Vanha Karppu, Ma Marras 04, 2024 6:58 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
els

Re: Kalium

Viesti Kirjoittaja els »

Kuten tuo lainauksesikin totesi, kalium (ja natrium) ovat kehon tiukasti säätelemiä. Jos ne heittävät, kropassa on yleensä vakavampaakin vikaa, jokamikä taitaa olla se syy, että kaliumpitoisuutta ylipäätään mitataan aika herkästi.

Kaliumin puutetta en muista todetuksi (puhetta on tosi ollut sitäkin enemmän), mutta krampit ovat muinaisen sivuston mukaan aika tyypillisiä karppilassa, ja usein hoituneet juurikin suolalla. Tai magnesiumilla, jos kohta tässä tapauksessa magnesiumyhdisteelläkin on merkitystä. Itse olen käyttänyt urheilijoille ehdotettua ihosuihketta, toisaalta koska en mielelläni syö lisäraavinteita (lue: niin että sitä menisi ruoansuolatuksen läpi epäfysiologisia määriä), ja siksi että se on toiminut hyvin. Yksi suihkepullo on kestänyt kahden ihmisen satunnaisessa käytössä aina yli vuoden, eli aika edullistakin.
Erkki eli eläinrasvakarppi terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla (Art Ayers)
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)
Vanha Karppu

Kiitos vinkistä! :)
Vanha Karppu

els kirjoitti: Ti Syys 10, 2024 7:25 am Kaliumin puutetta en muista todetuksi (puhetta on tosi ollut sitäkin enemmän), mutta krampit ovat muinaisen sivuston mukaan aika tyypillisiä karppilassa, ja usein hoituneet juurikin suolalla. Tai magnesiumilla, jos kohta tässä tapauksessa magnesiumyhdisteelläkin on merkitystä.
Mitähän tarkoitit tarkalleen magnesiumyhdisteellä. Ehkä magnesiumin ja kaliumin yhdistelmää?

P.S.
Jos kaliumin optimaalinen saanti on 3,6 grammaa päivässä, niin ainakin minun on vähän vaikea päästä tuohon tasoon pelkällä ruoalla. Saan lihasta 1,6 grammaa (200 g naudanlihaa), sipulista 0,55 ja hernekeitosta 0,46 g eli vielä pitäisi saada jostain se 1 gramma. Tuon verran saisi 2,5 porkkanasta. Mutta siitä tulisi samalla myös 14 grammaa hiilareita, jotka nauttisin mieluummin muussa muodossa.

Kyseinen porkkanamäärä maksaisi lisäksi 15 euroa kuussa. Veikkaan, että kaliumlisäravinne tulee halvemmaksi ja säästyisin samalla porkkanoiden kuorimisen vaivalta. (Siinäkin on tarpeeksi askartelua, että pitää kuoria ja pilkkoa 3 sipulia päivässä kaiden muun ruoanlaiton päälle.)

Toinen vaihtoehto olisi syödä 280 g kuoretonta banaania, mitä varten pitäisi ostaa puolisen kiloa kuorellisia banaaneita päivässä. Tämä kustantaisi jo 32 euroa kuussa ja hiilihydraatteja kertyisi kokonaiset 51 g päivässä. :shock:

(Kaalit olisivat hyviä ja edullisia kaliumin lähteitä, mutta eivät sovi minulle enää nivelrikon vuoksi kuten eivät maitotuotteetkaan.)

En voi mitenkään enää kasvattaa ruokalaskuani, vaan sitä pitäisi päin vastoin saada pienemmäksi, koska omistusasujien asumistuet lakkautetaan ensi vuoden tammikuusta alkaen. Toimeentuloni heikkenee silloin 90 euroa kuussa.

Muukin elatukseni on pienentynyt koko ajan inflaation jyllätessä, koska työmarkkinatuen nimellä kulkevaan työkyvyttömyyseläkkeeseeni ei ole tehty eikä tehdä indeksitarkistuksia. Käteeni jää verojen jälkeen vain 666 euroa kuussa. Ei sillä oikein banaaneja ostella. :evil:
els

Viesti Kirjoittaja els »

Vanha Karppu kirjoitti: Pe Loka 18, 2024 10:15 pm Jos kaliumin optimaalinen saanti on 3,6 grammaa päivässä...
Se "jos" on iso asia tässä. Kun tässä on katsellut noita virallisia suosituksia (ja itse asiassa muidenkin kuin virallistahojen suosituksia), niin joskus tuntuu ettei kukaan eikä koskaan ole saanut ruoasta kaikkea riittävästi. Ja jos sen jälkeen katsoo, miten nuo on päätelty, ollaan vielä pahemmin suossa. Ne kun eivät perustu ihan niin kovaan tietoon kuin mitä sitä luulisi. Silti, itse kukin voi aina optimoida, ja varsinkin kokeilla, jos siltä tuntuu.

Vanhassa karppilassa on jossain hifistelyssä pitkä ketju muun muassa kaliumista, ja sinulla on sinne vielä tunnukset (luulen että se oli hihistelyssä, eli sinne pääsee vain vanhoilla tunnuksilla). Kannattaa varmaan käydä hakemassa se. Joskus noista monen muun mielipiteestä on jopa hyötyä, ja joskus siellä näkyy kokemuksiakin.

Nimmarilla "16 vuotta terveempänä kuin koskaan aiemmin, karpilla ja ilman hiven- ja ravinnelisiä"
els

Viesti Kirjoittaja els »

Tämä on napattu muinaisen karppilan muinaisesta hifistelykertjusta, hoitoalan ihmiseltä:
Mä olisin kyllä todella varovainen ottamaan kalium-lisää ilman lääkärin määräystä. Itse asiassa en ottaisi. Vaikka se reseptivapaa tuote onkin, niin en ole kyllä näin hoitoalalla työskennellessäni törmännyt missään siihen, että sitä aloitettaisiin ilman lääkäriä eli toisin sanoen diagnosoitua hoitoa vaativaa vajetta. Juuri sen sydänvaikutusten takia. Jos on huolissaan kalium-arvoistaan, eikä koe että saa ravinnosta/vissyistä tarpeeksi, niin sitten menee lääkäriin ja lääkäri kyllä kirjoittaa reseptin, mikäli katsoo korvaushoidon tarpeelliseksi. Yliannostus ei ole sen pienempi juttu kuin aliannostuskaan, mistä johtuen sitä ei mm. vitamiinitableteissa ole.
Vanha Karppu

Olen toki tietoinen siitä, että monen ravintoaineen saantisuositus perustuu ihan vain esim. väestön keskimääräiseen saantiin.

Mutta kaliumista on ainakin yksi tutkimus, jonka mukaan kuolleisuus on pienintä niillä, jotka saavat 3,6 g kaliumia päivässä. Minun on sen vuoksi vähän vaikea käsittää, miten 3,6 gramman päiväsaanti voisi uhata terveyttäni. 3,6 grammaa kaliumia on kuitenkin sellainen määrä, että saisin sen helposti ihan vain lisäämällä ruokavaliooni jonkin verran banaania, porkkanoita ja kaalia.

P.S.

Aki Loikkanen suositteli minulle 1980-luvulla kalium-lisää ilman mitään kokeita. Oli sitä mieltä, että vain harva saa sitä tarpeeksi ravinnosta. Tabletit olivat kuitenkin niin isoja, etten kyennyt nielemään niitä.

Myös isoäitini lääkäri suositteli hänelle suurempaa kaliumin saantia. Kaliumista puhuttiin silloin Suomessa ihan yleisesti, että sitä pitäisi saada enemmän.

P.S. 2

Olen nyt ottanut noin viikon verran 350 g magnesiumsitraattia. päivässä. Se on syventänyt untani, mutta kärsin edelleen jonkin verran jalkojen yöllisestä kouristelusta.
Vanha Karppu

els kirjoitti: La Loka 19, 2024 8:27 amKun tässä on katsellut noita virallisia suosituksia (ja itse asiassa muidenkin kuin virallistahojen suosituksia), niin joskus tuntuu ettei kukaan eikä koskaan ole saanut ruoasta kaikkea riittävästi.
Minustakin on usein tuntunut tuolta, mutta sitten kun olen alkanut laskemaan tarkoin syömäni ruoan ravintosisältöä, olen yleensä huomannut, että siitä tuleekin ihan tarpeeksi ravintoaineita. Tämä siis ennen karppausta. Ainoa asia, jota en todellakaan saanut tarpeeksi, oli rauta. Sen vuoksi kärsin jatkuvasti anemiasta, johon määrättiin rautakuuri, jota ei missään nimessä kuulema saanut jatkaa kauaan. Tämän johdosta anemia palausi aina uudelleen. Lopulta aloin syömään joka päivä verilettuja. Raudansaantini oli tuolloin vähintään ok, mutta silti kiikuin jatkuvasti aneemisen ja ei-aneemisen rajalla. Ehkä siksi, että söin tosi paljon raudan imeytymistä häiritseviä täysjyväruokia mukaan lukien veriletut :lol:
els

Viesti Kirjoittaja els »

Kokeilut ovat kova sana, jos jaksaa kuunnella mitä ne kertovat, ilman suuria ennakko-odotuksia. Vanhan karppilan ketjut (silloin kun niistä jotain muistaa, tai kun on aikaa kaivella niitä) ovat kivoja, koska niistä löytyy ylenpalttisen höyryämisen lisäksi myös aitoja toisten ihmisten kokemuksia. Mutta se on kyllä tautisen totta, että sieltä löytyy myös ihan älyttömiä juttuja, varsinkin pahimpien kiistojen aikaan, eli varovaisuutta kehiin, siinä missä varovaisuutta tarvitaan muuallakin terveysteknologian tai ravinnepuolen juttuja kuunnellessa.

Muistelen että noin niinkuin statistisesti tutkien Yussuf &al'illa oli iso, komea, varmaan PURE-vyyhtiin liityvä analyysi kaliumin ja natriumin suhteista; hieno homma jota ei suitsutett, koska tulokset olivat (siinäkin) rahatahoille väärät, vaikka Yssufin CV ei jätä toivomisen varaa. Siinä optimi kaliumin suhteen oli jossain 3g paikkeilla, ja silloin natriumia (eli suolaa) kannatti käyttää jo selvästi suosituksia enemmän. Omalta kohdaltani laskin kaliumia (kun sitä tivattiin) muutaman kerran finelin ruokakorista, ja se oli joka kerta tuolla 3..4 gramman paikkeilla, ihan tavan karppiruoalla. Ja jooei, tuo 3 gramman optimi ei ollut tarkka vaan semmoinen matala ja leveä kuoppa kuolleisuudessa.

Eikäpä silti, en ilmeisesti tarvinnut, kun en kuuteentoista vuoteen karpatessa muitakaan lisiä, ja niin vaan pysyivät vanhat viat poissa, eikä uusia tullut vaikka takuulla lähtökohtani olivat aika lailla vajavaiset monessa hivenessäkin, tämmöisellä syntymästään vajaalla. Siksi en osaa auttaa sinuakaan muuta kuin kaivelemalla muiden kokemuksia (se on usein halvin tapa oppia, sanovat). Enkä voisi vaikka olisin alalla, en todellakaan tiedä (eikä se ole minun asianikaan tietää) mitä syöt nyt - tai aiemmin söit. Parhaiten minusta edelleen oppii kokeilemalla ja kroppaa kuuntelemalla, sanoivat suositukset tai muut isoääniset (minä mukaan lukien) mitä vaan. Pärjäilemisiä o/
Viimeksi muokannut els, Su Loka 20, 2024 11:14 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mlv

Viesti Kirjoittaja mlv »

Kalium on minulle se elektrolyytti jota en uskaltaisi ilman lääkärin ohjetta lisäravinteista ottaa, nyt kun olen flimmerin vuoksi joutunut taas tuotakin vähän selvittelemään niin vahvistuu edelleen se käsitys. Magnesiumia poistuu liika, kaliumin pitoisuuksia on taas vaikea itse selvittää. Suurin osa kaliumista on solunsisäistä ja verestä saatavat arvot eivät anna aina luotettavaa kuvaa tilanteesta, esimerkiksi mittaustilanteessa lihasjännitys voi vääristää tulosta. Mikäli munuaissairaus tai esim. lääkkeet eivät sekoita, pienemmällä saannilla elimistö säästää eli eritetään pois vähemmän, jos taas on liikaa kaliumia, sen poisto kestää päiviä eli liikasaanti vaarallista.
Mutta aika paljon tutkimusta löytyy noistakin. Rauta ja sen imeytyminen onkin sitten toinen juttu, ei siinäkään liika ole hyväksi, ruostumista tapahtuu myös kehossa.
Vastaa Viestiin