karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-16 06:21:33

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Säilöntä
ViestiLähetetty: 2009-04-01 18:07:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-13 17:06:48
Viestit: 839
Itselläni ei ole vielä kasvimaata tai -huonetta, mutta kovasti semmoisesta haaveilen. Optimistiseksi tavoitteekseni olen asettanut kasvimaan perustamisen joko ensi syksynä tai kevällä 2010. Tiedän jo mitä kasveja aion kasvattaa: mansikka, kaali, yrtit, tomaatti, kurkku, chili, lanttu, sipuli, porkkana ja paprika, ainakin. Nyt mieleeni kuitenkin tuli kasvien säilöntä, sitten kun niitä hurjia satoja alkaa tulla. Juurekset menee kellariin ja marjat pakkaseen. Tänään hoksasin että sipulinkin tieten voi laittaa pakasteeseen, valmiina paloiteltuna. Miten voi säilöä esimerkiksi omenat? (Niitä mulla ei tosin tule olemaan omasta takaa, mutta jos naapurista varastan :wink: ) Entäpä marjat muutoin kuin pakastamalla? Ennen tehtiin hilloa, hyytelöä tms. mutta niihin pitää laittaa sokeria. Kuinka puutarhan aarteet saa säilöön karpisti, helpohkosti ja niin että niitä on kätevä käyttää talven aikana?

_________________
Läskiäisrieha


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säilöntä
ViestiLähetetty: 2009-04-01 18:10:16 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-03 23:02:58
Viestit: 9173
Paikkakunta: Vihoviimeinen Rotankolo
Minä olen säilönyt omenat kuivaamalla. Myös sipulit, marjat ja paljon muuta voi kuivata. Marjojen kuivumiseen vaan menee ikuisuus esim. omenasiivuihin verrattuna. Ja voi ne omenat pakastaakin, jos pakkaseen vielä mahtuu. :lol: (Meillä tuppaa marjat, peura ja kala valtaamaan koko pakastimen.)

_________________
Elä, kuolet kumminki.
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säilöntä
ViestiLähetetty: 2009-04-01 20:35:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Sipulit säilyy ihan sellaisenaan kun ne kuivattaa oikein maasta noston jälkeen. Sipulit niputetaan varsista väljiksi nipuiksi. Ripustetaan tuuliseen paikkaan ulos ja annetaan kuivua. Kun varret on ihan kuivia niin ne poistetaan kiertämällä, niin että sipulin päähän jää umpinaiseksi kierretty tynkä. Juuret kierretään myös pois. Sitten verkkokassiin tms roikkumaan.
Marjat soseutan valmiiksi ennen pakastamista, menee pienempään tilaan. Puolukka säilyy jonkun aikaa ihan survottuna pelkästään (ennen sinne sekaan kuulemma haudattiin omenia jotka nekin säilyivät hyvin, en ole kokeillut) Omenasose ei säily millään muuten kuin pakastimessa, tosi herkkää homehtumaan. Paprikan voi pakastaa pilkottuna, ei tarvi kiehauttaa. Laitan paprikan ja esim. purjon valmiiksi pieniin annospusseihin. Kirsikat upotin viinaan syksyllä. Nyt viina on jo punaista ja maistuu kirsikalle :P , nam. Herukat keitän mehuksi lasipulloihin ja kumikorkki päälle, säilyy hyvin kunhan pullot on täysin puhtaita.
Huh, ilmankos syksyllä on aina kiire :lol:

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..
perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säilöntä
ViestiLähetetty: 2009-04-02 07:11:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-13 17:06:48
Viestit: 839
turbo-orvokki kirjoitti:
Sipulit säilyy ihan sellaisenaan kun ne kuivattaa oikein maasta noston jälkeen. Sipulit niputetaan varsista väljiksi nipuiksi. Ripustetaan tuuliseen paikkaan ulos ja annetaan kuivua. Kun varret on ihan kuivia niin ne poistetaan kiertämällä, niin että sipulin päähän jää umpinaiseksi kierretty tynkä. Juuret kierretään myös pois. Sitten verkkokassiin tms roikkumaan.

Minkälainen sipuli tuosta tulee?
Siperia kirjoitti:
Ja voi ne omenat pakastaakin, jos pakkaseen vielä mahtuu. :lol: (Meillä tuppaa marjat, peura ja kala valtaamaan koko pakastimen.)

Tuotapa olenkin pohtinut. Ternimaito ja marjat vie pakastimesta suuren tilan. Pitääkö toinen pakastin hommata ;)

_________________
Läskiäisrieha


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säilöntä
ViestiLähetetty: 2009-04-02 20:27:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Ihan normaalin näköinen, mutta se kohta mistä varsi on kasvanut on kierretty umpeen ettei mikään home yms pääse sipulin sisään. Siis sipulia ja vartta pyöritetään vastakkaisiin suuntiin kunnes varret katkeavat ja jäljelle jää lyhyt tynkä. Näin käsitellyt sipulit säilyvät hyvin ihan huoneenlämmössä taikka vähän viileämmässä. Jääkaapissa sipuli homehtuu, ilmeisesti liian kosteata.
Pari pakastinta meilläkin on :)

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..

perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säilöntä
ViestiLähetetty: 2009-04-03 08:25:38 
Poissa
taistelukala
taistelukala
Avatar

Liittynyt: 2008-01-20 19:54:27
Viestit: 12781
Paikkakunta: Lähellä Tamperetta
Meilläkin pari pakastinta (arkkuja) plus puolikas kaappipakastin käsitavaralle. Omenalohkoja olen pakastanut ja ovat tosi herkkuja puolijäisinä napsia suuhunsa rasiasta. Niitä voi myös kuivattaa. Ite olen umpioinut mehuja ilman sokeria jo 20 vuotta, ja olenkin miettinyt, että jos raaskii kuumentaa kiehuvaksi marjat ja umpioida ne, niin kyllä ne säilyy -luulisin- samalla systeemillä kuin mehutkin (joissa monesti on sitä marjalihaa mukana). Mehuni ovat tosi vanhoja eikä hometta ole ollenkaan ja maku erinomainen. Muuten marjat voi joko kokonaisina tai soseena pakastaa tai sitten kuivata. Sipulia olen säilönyt juuri tuolla turbo-orvokin systeemillä jo iät ja ajat. Olen myös kuivattanut niitä, jos satoa on tullut runsaasti, enkä kerkeä käyttää vuodessa kaikkia.

_________________
Kun huomaa olevansa enemmistön kanssa samaa mieltä, on aika tarkistaa kantansa!
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säilöntä
ViestiLähetetty: 2009-04-03 09:44:51 
Poissa
kahvikissa
kahvikissa

Liittynyt: 2008-02-27 11:19:05
Viestit: 5678
Tuota lohkoina pakastamista minäkin olen harrastanut, hyviä ja nopeita laittaa piirakankin täytteeksi. Muuten teen sosetta omenoista, eli kiehautan lohkot nopeasti pehmeäksi vesitilkassa (lajikkeesta riippuen hajoavatkin nopsaan) ja soseutan sauvasekoittimella. Sekaan aavistus hunajaa, kanelia tai ei mitään ja rasioissa pakkaseen. Raikasta sosetta tulee.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säilöntä
ViestiLähetetty: 2009-04-03 16:30:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-13 17:06:48
Viestit: 839
Tuo omenan pakastaminen on mulle ihan uus juttu. Täytyy kokeilla sitä joskus. Meillä on kellarin remontti edessä. On hyvä miettiä jo hyvissä ajoin mitä ja miten sinne aikoo säilöä niin voi tehdä hyllyjä ja muuta. Nyt siellä on vain kaksi laaria perunoita varten :wink: anopin ajoilta. Miten sipuli, säilyiskö kellarissa?

_________________
Läskiäisrieha


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säilöntä
ViestiLähetetty: 2009-04-03 16:33:48 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Liittynyt: 2004-11-07 14:24:13
Viestit: 6649
Minä olen joskus pakastanut omenoita raasteena. Ei mun hermot kestä lohkoa niitä isoja määriä. Hyvin kelpaavat omenapiirakkaan raasteenakin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säilöntä
ViestiLähetetty: 2009-04-03 19:04:37 
Poissa
kahvikissa
kahvikissa

Liittynyt: 2008-02-27 11:19:05
Viestit: 5678
Kuplamaha kirjoitti:
Tuo omenan pakastaminen on mulle ihan uus juttu. Täytyy kokeilla sitä joskus. Meillä on kellarin remontti edessä. On hyvä miettiä jo hyvissä ajoin mitä ja miten sinne aikoo säilöä niin voi tehdä hyllyjä ja muuta. Nyt siellä on vain kaksi laaria perunoita varten :wink: anopin ajoilta. Miten sipuli, säilyiskö kellarissa?


Sipuli ei välttämättä säily kellarissa koska siellä on helposti kosteaa. Peruna hengittää, luulisin. Minä säilytän sipuleitä viileällä talon vintillä, lämpö talvella 10-15 astetta, ja kuivaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säilöntä
ViestiLähetetty: 2009-04-03 20:09:30 
Poissa
taistelukala
taistelukala
Avatar

Liittynyt: 2008-01-20 19:54:27
Viestit: 12781
Paikkakunta: Lähellä Tamperetta
Juu, sipuli ehdottomasti kuivassa ja viileässä.

_________________
Kun huomaa olevansa enemmistön kanssa samaa mieltä, on aika tarkistaa kantansa!
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säilöntä
ViestiLähetetty: 2009-04-04 11:44:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-13 17:06:48
Viestit: 839
No otanpa ullakon sipulien käyttöön (hirveä raivaustyö siis edessä :( )

Tuosta omenapiirakasta: meidän nirpat kakarat ei tahdo syödä omenapiirakkaa lohkoilla. Luulisi maistuvan jos omena on raastettu.

_________________
Läskiäisrieha


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säilöntä
ViestiLähetetty: 2009-07-04 19:58:08 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-02-01 13:33:23
Viestit: 74
Paikkakunta: Helsinki
Keittelin mielelläni mehuja ja hilloja, mutta nyt tuli täysstoppi kaikkinaiselle lisätylle sokerille.

Myin pois mehustimeni ja ostin tilalle kuivurin (sieni-, yrtti- tai marjasellaisen).

Kuivasin jo raparperia, mäkimeiramia, saksankirveliä - en yhtäaikaa, tietenkään. Jos satoa tulee paljon, en sitä (äidin) puskiin tai metsään jätä, voihan hilloja antaa esim. tuliaisiksi.

Mustikoita tulee tänä vuonna paljon, kuulimma. Mitenkäs on teillä päin marjasato-odotukset?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säilöntä
ViestiLähetetty: 2009-07-07 22:37:23 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Kasvimaan perustaminen kannattaa tehdä nyt heti. Siis jos paikka on tiedossa eikä maanparannusaineita tarvita. Eli sen alueen mistä minkä ajattelit kasvimaaksi voi peittää nyt valotiiviisti esim pressulla ja hiekalla tai mustalla muovilla. Kannattaa varmistella, että vesireikiäkään ei paljon jää. Katteet saa olla paikallaan ensi kevääseen ja alta paljastuu mustaa ihanaa matojen möyhentämää multaa, jota tuskin tarvitsee edes kääntää millään.
Myös olkisilppu tai ylivuotinen säilörehu käy kattamiseen, sitä pitää olla reilusti, että se varmasti tukahduttaa ruohot ja rikat pois ja keväällä koko hoito muokataan maahan. Helppoa ja kätevää. Näin neuvoi meitä WSOY:n suuri suomalainen puutarhakirja.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säilöntä
ViestiLähetetty: 2009-07-21 13:10:15 
Poissa
puutarhakarppi
puutarhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-08-14 13:47:19
Viestit: 2185
Paikkakunta: Kymi
Luin hiljattain jostain hyvän suolasienten säilöntävinkin. -Ennen olen rouskuja pilkkonut kattilaan, ryöpännyt ja säilönyt partispurkkeihin kera runsaan merisuolan. Homehtuivat mokomat viime talvena jääkaapissa (ihan omaa tyhmyyttä :roll: ) ja muutenkaan siellä ei ole tarpeeksi tilaa säilytellä kymmeniä purkkeja ja purnukoita (en omista kellaria). Siispä, tänä syksynä, jos luoja rouskuja suo, on ihan uudet säilöntäkuviot!

Sienet pilkotaan ja ryöpätään entiseen malliin, mutta jäähdytettynä silputaan sienisalaattiin sopivaksi pilkkeeksi. Silppu laitetaan pakastusrasiaan ja sekaan merisuolaa. Kun rasian ottaa pakkasesta sulamaan, suola imeytyy sieniin ja näin on sienisalaatti viittä vaille valmis :P -Toivottavasti toimii! Kyllä se vaan sellaista herkkua on =P~

_________________
- karppilammikkoon 8/2006 -


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säilöntä
ViestiLähetetty: 2009-08-28 18:44:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Tulis vaan kunnolla niitä rouskuja :P . Mulla on ainakin säilynyt lasipurkkiin suolatut sienet ylivuotisinakin. Jos ei seuraavana vuonna tuukkaan sieniä niin saa ainakin jouluna salaattia.
Kerran yritin tehdä venäläisiä suolakurkkuja mutta ne meni homeeseen. Nyt laitoin kokeeksi muutaman kurkun viipaleina purkkiin ja valkosipulia, etikkaa, tillinvarsia yms sekaan. Saa nähdä tuleeko kelvollista. Tapani mukaan en mitannut mitään ainesosia vaan vapaalla kädellä kaatelin. Haistelin välillä etta aromi vaikutti oikealta :lol:. Veden sentään keitin, ja purkin ynnä kannen kiehutin.
Mustaherukkamehua keitin kolmisenkymmentä pulloa. Osaan laitoin ihan hipun sokeria ja ukkoa varten osaan enemmän, melkein kilon ämpärilliseen marjoja.

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..

perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säilöntä
ViestiLähetetty: 2009-08-29 09:46:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-01-21 09:44:07
Viestit: 733
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi
Hippocastanum kirjoitti:


Sienet pilkotaan ja ryöpätään entiseen malliin, mutta jäähdytettynä silputaan sienisalaattiin sopivaksi pilkkeeksi. Silppu laitetaan pakastusrasiaan ja sekaan merisuolaa. Kun rasian ottaa pakkasesta sulamaan, suola imeytyy sieniin ja näin on sienisalaatti viittä vaille valmis :P -Toivottavasti toimii! Kyllä se vaan sellaista herkkua on =P~


Olen kokeillut tätä, enkä tykännyt. Miun mielestä sienet muuttuivat puiseviksi.
Itse olen suosinut sellaista suolasienten säilytykseen tarkoitettua "puristekannellista" purkkia. Sienesi ovat homehtuneet, koska ne eivät ole olleet suolaveden peitossa. Tuollaisessa sienipurkissa saa helposti suolaveden sienten pinnan yläpuolelle.

Miulla on jo pari litraa suolattuja kangasrouskuja. Mie tykkään noista, niitä vaan pitää ryöpätessä keittää n. 15 min. että saa kirpeyden pois, mutta sitten ovat ihan parhaita rouskuja miun mielestä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säilöntä
ViestiLähetetty: 2009-08-31 08:09:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-08-25 20:07:10
Viestit: 1967
Paikkakunta: Veikkola
patarouva kirjoitti:
Hippocastanum kirjoitti:


Sienet pilkotaan ja ryöpätään entiseen malliin, mutta jäähdytettynä silputaan sienisalaattiin sopivaksi pilkkeeksi. Silppu laitetaan pakastusrasiaan ja sekaan merisuolaa. Kun rasian ottaa pakkasesta sulamaan, suola imeytyy sieniin ja näin on sienisalaatti viittä vaille valmis :P -Toivottavasti toimii! Kyllä se vaan sellaista herkkua on =P~


Olen kokeillut tätä, enkä tykännyt. Miun mielestä sienet muuttuivat puiseviksi.


Mä olen myös tässä pohtinut, saako pakastetuista karvarouskuista hyvää sienisalaattia. Löydettiin viime vuonna ihan sikana karvarouskuja, ja kun jääkaappitila oli vähissä (=ei mahdu suolasieniä), pistin ryöpätyt ja silputut sienet pakkaseen.

Tänä vuonna onkin sitten taloudessa 1 uusi jääkaappi, jonne mahtuu enemmänkin suolasieniä. Taidan laittaa ne partispurkkeihin. Olen tuon homehtumisen eston ratkaissut suolaamalla sienet erittäin voimakkaasti, purkissa on paljon suolaa ja päällimmäisten sienten päälle laitetaan oikeasti kerros suolaa. Eipä ole homehtunut.

_________________
"Jos ihminen jaksaa tarpeeksi pitkään syödä suositusten mukaan pelkkää kasvirasvaa, hän lakkaa ehkä joskus tuottamasta kovapahaeläinrasvaa ja muuttuu rypsiksi tai muuksi vihannekseksi." Traanitapiiri


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Säilöntä
ViestiLähetetty: 2009-08-31 11:43:55 
Poissa
puutarhakarppi
puutarhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-08-14 13:47:19
Viestit: 2185
Paikkakunta: Kymi
Eilen pakastin 2 puolen litran rasiallista sekalaisia rouskuja, mutta en pilkkonut niitä hakkelukseksi vaan ihan reiluiksi viipaleiksi. Saas nähdä onko puisevaa vai ei. -Harmittaa kyllä ihan suunnattomasti, kun ei ole kylmäkellaria :x Jääkaapinkin tila on erittäin rajallinen, joten kaikki kikkaviitoset tässä on kokeiltava...

_________________
- karppilammikkoon 8/2006 -


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)