karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:19:57

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 88 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-19 20:06:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Itse ajattelen että se luolamies söis mäkkäriä ja leipää ihan yhtä innokkaasti kuin mekin jos vain saisi.
Eli siksi valitaan paleoruokakirjaan vaan ne terveelliset lähteet mitä silloin oli tarjolla.

eli vaikka alkoholia olis ollut tai hunajaa tai pähkinöitä tai hedelmiä yllin kyllin, niin meidän kuuluu viisaina niitä rajoittaa

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-19 20:09:04 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Siinä on varmaan hyviäkin puolia että eletään täällä pohjolassa, jossa ihmisillä on kivikautisena aikanakin ollut sen verran tiukkaa ettei edes silloin kannattanut tehdä toisesta puolesta vain kitisijöitä tai kauppatavaraa. Naisten asema muuttui ehkä enemmän kuin mikään muu kun siirryttiin metsästäjä-keräilijöistä maata (ja milloin mitäkin) omistavaan yhteisöön.

Mutta joo, amerikan paleouskonto on aika kaukana 10,000 tai edes 5000 vuotta sitten täälläpäin eläneen homo sapienssin todellisuudesta, ei siinä mitään. Silloin omalla tavallaan luonnonvalinta kertoi mikä oli terveellistä - tai edes niin terveellistä, että kansa säilyi hengissä sukupolvesta toiseen. Mikä on itse asiassa paljon kovempi juttu kuin miltä se ensin näyttää. Nyt, näillä uusilla ja ihmeellisillä toiselta puolelta maapalloa kannetuilla ja sitä ennen pakkokäsitellyillä ruoilla joudutaan tyytymään kaiken maailman teoretisointeihin ja mielikuviin :)

Mutta että että mantelimaito ja kookosmaito, pastöroituna, säilöttyinä ja kaukaa tuotuina, olisivat jotenkin sallittavampia kuin kahvi? Maidosta puhumattakaan...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-19 20:15:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
juu en tiedä kuinka lähiruokaa se siellä on, mutta maalaisjärellä jätän ne kauppaan.

Kahvi on minulle niin koukuttava että vielä tänäänkin olen sitä himoinnut ja kärsinyt kauheasta jomotuksesta päässä.
Tavallisena arkena minulle kahvi oli aamusta pakko, koska jos se unohtui, niin tuli päänsärky.
Se ei selvästikkään ole mun juttu, niin parempi ilman.

Nää kirjat on mulle suuntaa antavia ja joka asiassa tykkään lukea kirjoja.

Ajattelin lasten kanssa istuttaa yrttejä ikkunalaudalle, menin kirjastoon ja lainasin pari kaunista kirjaa aiheesta :D
Minä vaan tykkään lukea ja pohtia ja keskustella kirjoista kun ihan samalla nimellä löytyy ihan laidasta laitaan kirjoja.
Niinkuin tästä paleostakin, liha, rasva, kasvis paleo ja muffinssi, aamiaisleipä ja myslipatukka paleo :D

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-19 21:30:29 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Eli ensin mietit mikä on sinusta terveellistä ja sitten rakennat suunnan haluamiesi asioiden ympärille (kirjoilla tai ilman). Ihan samalla tavalla tekevät nuo jenkkien paleogurutkin - ja ihan samalla tavalla tekee melkein jokainen ravitseumuksesta elantonsa saava, virallinen ja epävirallinen - ainakin niin kauan kun oma terveys sallii. Vain tyylien nimi ja mielikuvat vaihtelevat :)

Mutta mikäpä estäisi kokeilemasta näin, mukavimman tuntuisesta alkaen?
Niin kauan kun samalla kuuntelet, mitä kroppasi sanoo, kaikista kokeiluista oppiikin jotain.
Onnea matkaan ja hauskoja kokeiluita o/

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-20 01:31:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Ronja-Aliisa kirjoitti:
kermaa ei taida saada pastöroimatonta ja en usko että kaupan juguja on hapatettu 24h??

Kaupan jogurtteja tietääkseni hapatetaan n. 40 asteen lämmössä muutama tunti. Kun itse teen jogurttia samassa lämmössä, minullakin riittää muutama tunti. Jos hapatan vaikka tunnin liian pitkään, erottuu jo aika paljon heraa. Kerran unohdin 16 tunniksi. Tällöin heraa erottui jo niin paljon että se piti valuttaa, ja jäljelle jäävä massa mielestäni muistutti enemmän rahkaa kuin jogurttia. En siis ymmärrä, miksi 24 h hapatus olisi jotenkin tavoiteltavaa jogurtille, kun silloin se ei mielestäni ole enää jogurttia vaan rahkaa tai tuorejuustoa? Vai onko tarkoitus syödä heraa jonka seassa on tuorejuuston palasia (eli se koko tuotos valuttamatta, joka sekään ei jogurttia rakenteeltaan muistuta)?

Huoneenlämmössä jos hapattaisi 24 h, tuotos voisi vielä pysyäkin juoksevana, mutta kun jogurttibakteereille optimilämpötila on 40-45 astetta, mahtaako sekään tuotos lopussa olla enää bakteerikantansa puolesta jogurttia? Kerran olen tätäkin kokeillut, ja lopputulos näytti viililtä enemmän kuin jogurtilta. (Vaikka siemen oli jogurttia eikä viiliä)

Viilin ja piimän hapatuksessa 24 h huoneenlämmössä on kokemuksieni perusteella sopiva aika. Mutta jenkkikirjat eivät taida viilistä ja piimästä puhua.

Pastöroinnista en ymmärrä, miksi sitä pidetään niin pahana asiana. Vähintään samaan lämpötilaan (n. 70 astetta) kuumennan maidot joka tapauksessa jogurtin ja piimän teon yhteydessä (ja myös ruuanlaitossa). Näin sanotaan kaikissa ohjeissa, sillä muuten voivat ottaa vallan eri bakteerit kuin mitä oli tarkoitus. Entsyymeitä toki kuolee kuumennuksessa, mutta hapatushan tuo niitä takaisin. Kaikkia bakteereita tavallinen pastörointi ei tapa, vaan sitä varten on korkeamman lämpötilan pastöroinnit kuten UHT ja ESL.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-20 01:44:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
els kirjoitti:
Mutta että että mantelimaito ja kookosmaito, pastöroituna, säilöttyinä ja kaukaa tuotuina, olisivat jotenkin sallittavampia kuin kahvi? Maidosta puhumattakaan...

Mantelimaidosta luki R-A:n listassa "fresh". Kyllähän sitä voi Suomessakin tehdä itse itämiskelpoisista manteleista ja käyttää tuoreena. Olen tehnytkin, mutta rehellisesti täytyy sanoa että en näe sitä kovin ravitsevana ja kalliiksikin se mielestäni tulee. Tavallisesta lehmänmaidosta olen sitä mieltä, että se (ja siitä tehdyt järjelliset tuotteet) kuuluu ravitsevimpiin ruokiin, mitä kaupasta löytyy. Maitotuotteet ovat suomalaisessa ruokavaliossa merkittävä jodin ja B2-vitamiinin lähde. Maidon rasvasta taas saa A- ja K2-vitamiinia, mutta ne toki saa muistakin eläinrasvoista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-20 07:33:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
els kirjoitti:
Eli ensin mietit mikä on sinusta terveellistä ja sitten rakennat suunnan haluamiesi asioiden ympärille (kirjoilla tai ilman). Ihan samalla tavalla tekevät nuo jenkkien paleogurutkin - ja ihan samalla tavalla tekee melkein jokainen ravitseumuksesta elantonsa saava, virallinen ja epävirallinen - ainakin niin kauan kun oma terveys sallii. Vain tyylien nimi ja mielikuvat vaihtelevat :)

Mutta mikäpä estäisi kokeilemasta näin, mukavimman tuntuisesta alkaen?
Niin kauan kun samalla kuuntelet, mitä kroppasi sanoo, kaikista kokeiluista oppiikin jotain.
Onnea matkaan ja hauskoja kokeiluita o/


Anteeksi, mutta minä en nyt ymmärrä tätä viestiä ja sen pointtia?
Eli onko sinusta siis nämä jenkkikirjat roskaa? Ja niitten mukaan syömällä en pysy terveenä?
Vai onko mulla väärä guru jota luen?
Teenkö vaarallisia ihmiskokeita itselläni kun jätän maidon ja kahvin pois ruokavaliostani?
Ja mitä tarkoittaa mukavimman tuntuisesta alkean??
Els oletko vittuileva narttu vai olenko ymmärtänyt kaiken väärin??

Siis nämä paleo kirjat neuvoo syömään mahdollisimman vähän käsiteltyä ruokaa, kieltävät viljat ja legumet ja kannustavat käyttämään vain vähän maitotuotteita ja mielellään pastöroimatonta.
Jos voi ei sovi, niin gheetä.
Lautanen kasataan rasvaisesta proteiinista, kasviksista ja juureksista
Siis ihan perus kamaa??

Minä luen aiheista monta kirjaa koska yleensä joka bestsellerillä on jotain annettavaa.
Kuten Well Fedin viikonloppupreppauksessa tulevaa viikkoa varten. Olen iloinen, että luin kirjan koska se helpotti suurpeheen arkeani .
Jokainen uusi idea ja vinkki joka tuo helpotusta ja samalla uutta intoa ja tuulta on tervetulleita.

Minun muutos entiseen karppaukseen on ollut jättää 6 kuppia kermakahvia pois rutiineistani. Ja tiukempana epäviljojen kanssa.
Miten ihmeessä se on jotenkin erilaista kuin suurimman osan täällä karppaavien??
Ja minulla tämä toimii, ainakin nyt. Tänä aamuna taas uusi ennätys puntarilla?? Ja nyt on vieroitusoireet kahvistakin kadonneet, heräsin virkeänä ja hyvän tuulisena kello kuusi. Puoli tuntia ennen kellon soimista.

Olisi kiva jos selittäisit ton sun viestin kun en osaa yhtään tulkita sitä, että onko se naljailua vai kannustusta omantien löytämiseen vai suurta halveksuntaa siihen kun tykkään lukea myös rapakon takaisia kirjoja??


ps. mantelit kasvavat kaliforniassa joten ovat siellä lähiruokaa. Ehkäpä osaan suomalaisena keksiä jotain muuta joka on mulle lähiruokaa??

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-20 08:25:00 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Lainaa:
ps. mantelit kasvavat kaliforniassa joten ovat siellä lähiruokaa. Ehkäpä osaan suomalaisena keksiä jotain muuta joka on mulle lähiruokaa??
Jep ja täsmälleen näin.
Tätä yritin sanoa. Eikä tarkoituksena ollut vatutella yhtään.
Ravitsemususkonnot nyt vain ovat tämmöisiä, sekä virallisella että vaihtoehtoisella puolella.

IMO, ilman kyseistä kasvupaikan ja syöntipaikan yhteyttä ei kannata puhua kivikautisesta.
IMO, vasta sen jälkeen katsotaan monenko tuotantolinjan läpi tuote on kulkenut ennen kuluttajaa.
SEN jälkeen voi katsoa paljonko hiilareita, Pufaa, valkuaisia, lektiinejä... sietää.
IMO nuo kaksi asiaa ovat kivikautisen tärkeimmät kulmakivet, joita ilman puhutaan enimmäkseen vain markkinoista ja politiikasta. Ja ne ovat myös suurin käytännön hidaste terveeseen syömiseen, koska paikallisruoalla ei tehdä suurteollisuutta eikä voittoja elintarvikkeiden eikä terveystuotteiden markkinoilla. Ne vain pitävät terveenä.

Amerikan paleo on erilainen, koska koko amerikan globalisoitunut ruokahuolto pelaa eri säännöillä niin että siellä paikallisuus on vain yksittäinen, pikantti yksityiskohta. Sikäläiset paleot joutuvat selviämään maisemassa, jossa (rasvapelon lisäksi) mikään ei ole lähtiään paikallista - eikä juuri mikään ole käsittelemätöntäkään. Siellä pelkkä "whole foods" voi ollakin jo iso askel parempaan.

Asia on hiukan toisin täällä vanhassa manner-Euroopassa, jonka kulinaarimaissa ruoka on niin pikkusieluisen paikallista, ettei sitä suomalainen edes usko ennen kuin näkee, jossa jokainen maa pyrkii EUssakin suojaamaan omaa ruokatuotantoaan, ja jossa se normituloinen keskivertokansalainenkin on merkittävästi vähemmän lihava kuin meren yli mentäessä, selvästi kalliimmasta ruoasta holimatta.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-20 08:35:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
ok, olen pahoillani että otin viestin pottuiluna.
nuo askeleet kuulostavat järkeviltä.
Mutta siihen on totutteleminen sellaiselta joka ei ole hörähtänyt varpaitaan myöten lähiruokaan vaan on tottunut ottamaan hyllyiltä mitä on tarjottavana.

Eli joko voi remontoida kaiken kerralla tai ottaa askel kerrallaan ja muuttaa pikkuhiljaa tottumuksia ja minä ehkä otan askel kerrallaan.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-20 08:38:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
meli kirjoitti:
Ronja-Aliisa kirjoitti:
kermaa ei taida saada pastöroimatonta ja en usko että kaupan juguja on hapatettu 24h??

Kaupan jogurtteja tietääkseni hapatetaan n. 40 asteen lämmössä muutama tunti. Kun itse teen jogurttia samassa lämmössä, minullakin riittää muutama tunti. Jos hapatan vaikka tunnin liian pitkään, erottuu jo aika paljon heraa. Kerran unohdin 16 tunniksi. Tällöin heraa erottui jo niin paljon että se piti valuttaa, ja jäljelle jäävä massa mielestäni muistutti enemmän rahkaa kuin jogurttia. En siis ymmärrä, miksi 24 h hapatus olisi jotenkin tavoiteltavaa jogurtille, kun silloin se ei mielestäni ole enää jogurttia vaan rahkaa tai tuorejuustoa? Vai onko tarkoitus syödä heraa jonka seassa on tuorejuuston palasia (eli se koko tuotos valuttamatta, joka sekään ei jogurttia rakenteeltaan muistuta)?

Huoneenlämmössä jos hapattaisi 24 h, tuotos voisi vielä pysyäkin juoksevana, mutta kun jogurttibakteereille optimilämpötila on 40-45 astetta, mahtaako sekään tuotos lopussa olla enää bakteerikantansa puolesta jogurttia? Kerran olen tätäkin kokeillut, ja lopputulos näytti viililtä enemmän kuin jogurtilta. (Vaikka siemen oli jogurttia eikä viiliä)

Viilin ja piimän hapatuksessa 24 h huoneenlämmössä on kokemuksieni perusteella sopiva aika. Mutta jenkkikirjat eivät taida viilistä ja piimästä puhua.

Pastöroinnista en ymmärrä, miksi sitä pidetään niin pahana asiana. Vähintään samaan lämpötilaan (n. 70 astetta) kuumennan maidot joka tapauksessa jogurtin ja piimän teon yhteydessä (ja myös ruuanlaitossa). Näin sanotaan kaikissa ohjeissa, sillä muuten voivat ottaa vallan eri bakteerit kuin mitä oli tarkoitus. Entsyymeitä toki kuolee kuumennuksessa, mutta hapatushan tuo niitä takaisin. Kaikkia bakteereita tavallinen pastörointi ei tapa, vaan sitä varten on korkeamman lämpötilan pastöroinnit kuten UHT ja ESL.

Amerikan ihmemaa on täynnä ohjeita paleojugulle ja 24 tunnin hapatukseen

En ole lukenu näitä mutta tässä esimerkkejä
http://paleoleap.com/homemade-yogurt/

http://www.breakingtheviciouscycle.info ... important/

scd taitaa olla toinen nimi sille

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-20 12:05:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
^ Onkohan amerikkalainen maito jotenkin erilaista kuin suomalainen, jos kerran siitä onnistuu 24 h jogurtti?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-20 12:21:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Tuskin, ite olen tehnyt aina jugurtin jääkaapin päällä, siellä on 26-28astetta lämmintä ja pidän yön yli ja hyvin on onnistunut, ihan jugurttimaista ei siis viiliä

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-20 12:21:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
meli kirjoitti:
^ Onkohan amerikkalainen maito jotenkin erilaista kuin suomalainen, jos kerran siitä onnistuu 24 h jogurtti?


Voisin jotenkin kuvitella, että paleosta innostuneet vaivautuisivat etsimään nimenomaan raakamaitoa, joskin sitä on ameriikan ihmemaasta joistain osavaltioista jopa vaikeampaa löytää kuin Suomesta - sen kuljetus osavaltiorajojen yli esim. saattaa olla kiellettyä tms. (Ja välillä poliisit ratsaavat siellä raakamaitoa tuottavia tiloja samalla innolla kuin huumekauppiaita...)

Ehkä fermentointi-mikrobit ylipäätään innostuvat enemmän raakamaidosta kuin pastöroidusta maidosta.

Suomestakin saa raakamaitoa, itse teen kefiirini tästä:
http://www.saloniemenjuustola.fi/tuotey ... enumero=22
Tai jos se on loppu paikasta josta ostan, niin tästä:
http://www.saloniemenjuustola.fi/tuotey ... tenumero=1

Ko. firman tuotteita löytää näiltä jälleenmyyjiltä:
http://www.saloniemenjuustola.fi/jalleenmyyjat.php

Ihan hyvää kefiiriä (joka ehkä on käyttämismielessä vähän eri juttu kuin jugurtti kun siinä on muutakin kuin lactobacilluksia) tulee kyllä 1 vuorokaudessa myös kaupan luomumaidosta joka on pastöroitu mutta ei homogenoitu. Raakamaidolla vain tulee enemmän juustoisia sävyjä, kun kefiirisienessä on myös juustolabakteereja ja ne eritoten tykkäävät raakamaidosta.

Mutta ehkä jugurttibakteerit tykkäävät myös siitä sen verran enemmän että käyminen on nopeampaa?

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-20 16:01:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Raakamaito jo jugurtti ei ihan onnistu tai ei aina. Maidon omat bakut on niin vahvoja, että monasti ne ei päästä siementä lisääntymään, jugurtti epäonnistuu tai tulee lirua.

Varsinkin vuohenmaidolle tahtoo käydä näin.

Jos tekee raakamaidosta pitää antaa sen hapattua ihan niineen, omat bakut hapattavat sen tai sitten lisää jugurtin siementä kunnolla mutulla sanoisin että ainakin kolminkertainen määrä.

Minä olen yhä sitä mieltä että jugurtti onnistuu vuorokaudessakin, ehkä lämpötilaa pitää vähentää?? mutta tosiaan jääkaapin päällä ainakin onnistuu.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-20 21:57:53 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55971
Paikkakunta: Kerava
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Tuskin, ite olen tehnyt aina jugurtin jääkaapin päällä, siellä on 26-28astetta lämmintä ja pidän yön yli ja hyvin on onnistunut, ihan jugurttimaista ei siis viiliä



Tälläi minäkin oon tehnyt jugurttia ja ihan hyvää on tullut.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-21 08:32:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
no sitä minäkin että kyllä se nuin pitäs onnistua.

Tietyssä lämpötilassa jugurtin tekeminen on kylläkin vissiin siksi että just se tietty maitohppobaku toimii siinä lämmössä parhaiten.
Että mutta niissäkin ohjeissa neuvotaan 4-6tunnin hapatukseen.

Luulisin tieten, että jos jugurtti on oikeesti hapan, niin sokerit olis vähissä? että onko tämäkin keskustelu loppujen lopuksi ihan turha :D

Oli miten oli, syötin mun suuhun hapanta bulgarianjugurttia just vauvoille enkä ottanut edes jämiä kun ei tehnyt mieli ja se on normaalisti kummallista mutta nyt kahvittomana on napostelun tarve kadonnut. :D

Ja vielä tosta cook upista, ei voi kun kehua. Eilen oli illasta kiire kun oli harjoituksia.
Kylläpä tuli hyvä ruoka kun kasasin valmiiksi paistettuja juttuja pannulle.
Ei pilkkomista, ei siivoamista. 10 min ja mulla oli monipuolinen ruoka lapsille.

Pilkoin viikonloppuna ja kuullotin, porkkanaa, naurista, mukulaselleriä, kiinankaalin, kaalin, paprikaa ja herkkusieniä

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-21 14:30:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Tietyssä lämpötilassa jugurtin tekeminen on kylläkin vissiin siksi että just se tietty maitohppobaku toimii siinä lämmössä parhaiten.
Että mutta niissäkin ohjeissa neuvotaan 4-6tunnin hapatukseen.

Luulisin tieten, että jos jugurtti on oikeesti hapan, niin sokerit olis vähissä? että onko tämäkin keskustelu loppujen lopuksi ihan turha :D

Samaa mieltä. Ihmettelin siis tuota 24 h sääntöä siksi, koska hapanta voi saada paljon vähemmässäkin ajassa. Heran erottuminen, joka minulla tapahtuu 3-6 tunnissa, on merkki siitä, että happamuudessa on menty tietyn rajan alle. Antamassasi linkissä sanottiin, että ideana on saada kaikki laktoosit pois, mille parempi mittari mielestäni on happamuus eikä tietty tuntimäärä. Linkissäsi hapatettiin 24 h n. 40 asteen lämpötilassa ja sanottiin että silti voi vielä jäädä liruksi. En keksi muuta eroa omiin kokeiluihini kuin siemenenä annettavien elävien bakteerien määrä. Linkissä käytettiin jotain kuivattua startteria, jossa ehkä ei ole yhtä paljon eläviä bakteereja jäljellä kuin minun käyttämässäni tuoreessa jogurtissa, ja siksi ilmeisesti siinä tapauksessa tarvitaan peräti 24 h. Itse olen huomannut, että mitä tuoreempaa omaa jogurttia käytän siemenenä, sitä nopeammin hapantuu. Suomessa kun ei näitä kuivattuja jogurttikulttuureja käytetä, ei taida 24 h sääntö olla relevantti vaan aisteillaanhan sen huomaa, milloin on hapanta.

Linkin väittämää siitä, että 24 tunnissa kaikki laktoosi olisi jo syöty, epäilen kyllä vahvasti. Onhan tuorejuustoissakin vielä laktoosia jäljellä ( ja tuorejuustoja hapatetaan kauemmin kuin jogurttia) ja vasta kypsytettyjen juustojen sanotaan olevan täysin laktoosittomia.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-21 15:11:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Ja vielä tosta cook upista, ei voi kun kehua. Eilen oli illasta kiire kun oli harjoituksia.
Kylläpä tuli hyvä ruoka kun kasasin valmiiksi paistettuja juttuja pannulle.
Ei pilkkomista, ei siivoamista. 10 min ja mulla oli monipuolinen ruoka lapsille.

Pilkoin viikonloppuna ja kuullotin, porkkanaa, naurista, mukulaselleriä, kiinankaalin, kaalin, paprikaa ja herkkusieniä

Kannattaa muuten ottaa huomioon, että toisen kuumennuksen jälkeen C-vitamiini ja folaatti voi olla jo kokonaan tuhoutunut. Itse teen niin, että syötyäni uudelleenkuumennettua ruokaa otan jälkiruoaksi pakkasesta vähän jäisiä marjoja. Pakastuksen jälkeen kuulemma on vielä 70 % C-vitamiinista jäljellä.
http://nutritiondata.self.com/topics/processing


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-21 16:08:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
tuota en tiennyt! Onko myö siis ns kuullotuksessa, kun eikös ainakin ennen kaikki pakastettava joko ryöpätty tai kuullotettu`?
että jos vaan ryöppäilen ja kuullotan nopeesti?

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleokirjoja
ViestiLähetetty: 2014-11-21 16:12:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
^ Luulisin että jos on vielä sisältä "al dente" niin sisällä on vielä C-vitamiinia jäljellä. Nyrkkisääntönä pidetään, että C-vitamiinin kannalta mitä lyhempi kuumennusaika, sen parempi. Mutta etukäteen pilkkominen jo tuhoaa C-vitamiinia sitä enemmän, mitä enemmän C-vitamiinipitoista pintaa on ilman kanssa kosketuksissa.

Antamastani linkistä löytyi ennen pitkä pdf-tiedosto, jossa oli tietyistä ruoka-aineista testattu paljon on eri menetelmien jälkeen mitäkin vitamiineja ja mineraaleja jäljellä. Nyt ovat näköjään poistaneet sen. Olen tallentanut sen joskus, mutta en tälle koneelle.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 88 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)