karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 09:34:27

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-02-02 23:44:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Totuttele rauhassa ja seuraa edistystä mittanauhalla? Jos sä otat elsin suositusproden, oot ylittänyt sen kuudella grammalla. Siitä joutuu vankilaan.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-03 00:07:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Ja vielä luihin ja muihin, anteeksi Marvin, sun päikky on kaapattu

Lainaa:
Ai ne? Mutku muut luut keitellään meillä ensi pari päivää kokonaisina ja sitten paahdetaan uunissa.
... tai perataan lihat ensin syödessä ja jätetään luut odottamaan pakkaseen seuraavaa liemisavottaa.
Keiton ja paahdon jälkeen ne menisivät varmaan pataluhaksikin, mutta laiskana olen nekin vain suunnilleen katkonut.

Mistä taas näkyy, ettei minua kannata kuunnella, kun karppilassa on iso liuta asiansa osaavia kokkejakin
Meillä mennään aina riman alta, jos sen vaan voi tehdä fuskaamatta raaka-aineissa ja maun kärsimättä.
... mistä syystä nuo valmiiksi hyvänmakuiset perusruokakamat on niin välttämättömiä.
Ja näin saa sitäpaitsi ohjeetkin siirrettyä ihan muualla kuin keittiössä enimmäkseen viihtyvälle jälkikasvulle.


Mä paahdan luulihat uunissa, kunnes liha irtoaa, teen siitä syötävää, ja luut jatkavat kattilaan (ja sieltä siivilöidessä perkaan vielä lihanrippeet, ja jos jokin osa luusta menee muruiksi, viskaan liemen sekaan, siihen ei näköjään kuole, mulla on räpläysgeeni :D ). Paitsi joskus annan lihojenkin kiehua kattilassa jonkin pätkän, possun luuliha pysyy punaisena vaikka kuinka keittäisi, jos siihen on paahtunut pinta. Ja silloin kun on syötäessä perattavia, prosedyyri on sama kuin teillä, ja häränhäntäpadassa kaikki saa kiehua pari päivää (ja sitä mun ei tarvitse itse tehdä), enkä ole edes tajunnut ottaa luita sieltä uusiokäyttöön.

Mutta harrastetaan teilläkinpäin noita paahtamisia, näköjään, en minä tiedä kumpi menee enempi alta riman, loppujen lopuksi, ja tuo pitkä keittoaika on se, mikä minusta tuntuu olennaiselta. Mä haen myös jonkinlaista tasapainoa maun ja helppouden kesken, onneksi on paljon asioita, joissa nuo vetävät samaan suuntaan.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-03 06:03:28 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
Joskus se kroppa tosiaan huutaa parantavia ruokia ja korkeampia energiamääriä. Noi laskurit mistä toisaalla kysyit eivät nekään tietty ole tarkkoja; kulutukseltaan oletettavasti pienoinen ihminen voi sittenkin tarvita enemmän jos ruoansulatuksessa onkin häikkää taikka voi selvitä tosi pienillä määrillä jos se aineenvaihdunta on hidasta. Mulla asettuu näköjään makrot aika kawalinjalle luonnostaan vaikken käytäkään hänen suosittelemiaan prode-tai hiilarityyppejä. On se aika jännä. Mutta se kulutus vaihtelee niin paljon eri päivinä että tuskin noista kalorimääristä kantsii vielä huolestua :D

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-03 07:55:09 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Lainaa:
Toimintasuunnitelmia ja ratkaisuehdotuksia otetaan vastaan.

Ja jo valmiiksi todettakoon, etten ole minkäänlainen laihdutuspuolen ohjaaja, eli phun vain omasta puolestani. Pitäisi pysyä pois niistä ketjuista, kun itselle ei kalorien laskenta ole ikinä tuottanut tulosta painorintamalla. Epäilen syyksi kutinoiden opettamaa itsekurin puutetta, joten miksi turhaan neuvoa vahvatahtoisempia? (Ja tämä ei sit ollut sulle, marvin, vaan tuonne muualle karppilaan.) Mutta oli miten oli, mikään ei meikäläisellä toimi, ellei se ensiksi poista nälkää. Ja ihan erityisesti kalorilaskut ovat meikäläiselle se paras mahdollinen keino keskittyä ruokaan ja syömiseen koko päivän ajaksi - mikä ei todellakaan auta painonhallinnassa :)

Sen sijaan laihdutuskeinona minulla toimii se, että lisään aamiaiseenkin pikkuisen (sopivia!) hiilareita (osana kawan hiilari-proteiinisuhteen kääntöä). Eli sigiketjussa mainittuun aamisen veteen, kermakahviin ja pariin keltuaiseen ynnä voihin olen viime viikkoina lisännyt kylmän perunan jos sellainen on talossa (jonkinlainen röstipannu eli pieni pottu ja silputtu sipuli tai sellaisen puolikas paistettuna pari minsaa reilussa rasvassa ja liimattuna yhteen parilla keltuaisella ennen syömistä) tai ainakin syön sen kera rouskutusporkkanan ja/tai omena ja/tai palan fasua, tai jotain. Samat lisät tulee päivinä, jolloin keltuaisten sijaan talossa on stellatarumin juustopalleroita (minun tekemänäni 40 palleron satsista tulee 20, ja vehnäjauhon sijaan käytän perunajauhoja lievästi yliannostellen). (Pekoni kävisi varmaan kanssa mutta itsellä siihen riittävää aamua korkeintaan viikonloppuisin joten meiltä kahdeltakin kuluu vain noin paketti viikossa).

Ja samaan pakettiin kuuluu pieni, vakioinen lounas (tällä hetkellä reilu desi partista mehutilkan maustamana) ja kuumaa vetta tai kermateetä tai jotain. Ja ainakin määrältään hulppea päivällinen...

Sinun pitää tietysti kokeilla itse, mikä toimii sinulle. Mutta minä sanoisin settä se toimiva juttu on löytynyt sitten, kun sinun ei tarvitse juoda edes kahvia tai teetä (eikä sen erikoisemmin edes vettä) ennenkuin lounaalla ja että lounas puolestaan kantaa ainakin päivällisenteon alkuun saakka. Silloin saa nälkä jo ollakin (sanoo tämä aina päivälliskuormasta syövä kokki...).

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-03 08:04:18 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Arvo Morkkis kirjoitti:
Totuttele rauhassa ja seuraa edistystä mittanauhalla? Jos sä otat elsin suositusproden, oot ylittänyt sen kuudella grammalla. Siitä joutuu vankilaan.
heh...ootte te hauskoja. Totuuden nimessä täytyy sanoa, että tämä on yks forumin miellyttävimmistä ketjuista. Siis ei syyllistetä, vaan tuodaan esille myös joidenkin sopivien hiilareitten vaikutus hyvinvointiin. Sehän ei ole laisinkaan merkityksetön asia. Prodehommiin en ees osallistu, vaikka olenkin samaa mieltä kawan suosituksista terveelle ihmiselle.

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-03 08:43:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-04-28 14:43:32
Viestit: 2883
Arvo Morkkis kirjoitti:
Totuttele rauhassa ja seuraa edistystä mittanauhalla? Jos sä otat elsin suositusproden, oot ylittänyt sen kuudella grammalla. Siitä joutuu vankilaan.


: D
Ei huono, tosin mittanauhan käytössäkin mulla on taipumusta siihen että sitten sitä käytellään päivittäin ja ahdistutaan kun ei näy eroa #-o .

snowgrouse: toivottavasti kyseessä on kropan tarve lisäenergialle, eikä kuviteltu mukanälkä. Mulla tietty toi kilpirauhasen vajaatoimintakin voi vaikuttaa energiankulutusta alentavasti kalorimäärän x.

els kirjoitti:
Sinun pitää tietysti kokeilla itse, mikä toimii sinulle. Mutta minä sanoisin settä se toimiva juttu on löytynyt sitten, kun sinun ei tarvitse juoda edes kahvia tai teetä (eikä sen erikoisemmin edes vettä) ennenkuin lounaalla ja että lounas puolestaan kantaa ainakin päivällisenteon alkuun saakka.


Tähän kun jotenkin pääsisi :). Pitäisi ainakin opetella eroon siitä asenteesta, että nälkä olisi siedettävä riesa ja oma ongelmani, jos kalorimäärän antaman informaation perusteella minun pitäisi olla jo kylläinen.

Aamiainen tänään: valkuainen ja kolme keltuaista voissa, pieni pala raakasuklaata, pikku porkkana ja mokkaa kermalla

_________________
"Life is not measured by the number of breaths we take but by the moments that take our breath away."

Vaaka mäkeen ja mittanauhailua maltilla


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-03 22:53:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-04-28 14:43:32
Viestit: 2883
Marvin kirjoitti:
Arvo Morkkis kirjoitti:
Totuttele rauhassa ja seuraa edistystä mittanauhalla? Jos sä otat elsin suositusproden, oot ylittänyt sen kuudella grammalla. Siitä joutuu vankilaan.


: D
Ei huono, tosin mittanauhan käytössäkin mulla on taipumusta siihen että sitten sitä käytellään päivittäin ja ahdistutaan kun ei näy eroa #-o .


Mittanauha päätyi varkain käteen vastoin parempaa tietoa. Ja voi hyvänen aika :shock:. Neljässä päivässä senttikaupalla annihiloitunutta tavaraa, kamoon :shock:.
Tää taitaa sit niinku toimia :mrgreen:.

_________________
"Life is not measured by the number of breaths we take but by the moments that take our breath away."

Vaaka mäkeen ja mittanauhailua maltilla


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-03 22:58:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Gou gou gouuu! 8) :) :D

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-03 23:01:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Niin ja jossain kilppariasiaa sivuavassa ketjussa vilahti sellainenkin näkemys, että kilppisvajakki tarvitsee enemmän ruokaa, kun sulatus ei pelaa ihan terveen tehoilla, food for thought?

Minen kilppareistani tiedä, mutta on aivan selvää, että mun ruoansulatus on parantunut surkeasta vähintään kohtuulliseksi reilussa vuodessa, säästänen sut yksityiskohdilta.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-04 09:23:17 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Marvin kirjoitti:
Mittanauha päätyi varkain käteen vastoin parempaa tietoa. Ja voi hyvänen aika :shock:. Neljässä päivässä senttikaupalla annihiloitunutta tavaraa, kamoon :shock:.
Tää taitaa sit niinku toimia :mrgreen:.

Hieno homma o/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-04 15:52:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-04-28 14:43:32
Viestit: 2883
Arvo Morkkis kirjoitti:
Niin ja jossain kilppariasiaa sivuavassa ketjussa vilahti sellainenkin näkemys, että kilppisvajakki tarvitsee enemmän ruokaa, kun sulatus ei pelaa ihan terveen tehoilla, food for thought?


Hyvä pointti tämä, mä kun olen automaattisesti ajatellut asian niin päin, että kilppari -> hitaampi aineenvaihdunta -> pienempi kulutus per aikayksikkö -> pienempi energiantarve.

els o/

_________________
"Life is not measured by the number of breaths we take but by the moments that take our breath away."

Vaaka mäkeen ja mittanauhailua maltilla


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-05 22:05:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-04-28 14:43:32
Viestit: 2883
Huvikseni ruokapäiväkirjaa:

Aamiainen:
3 keltuaista
1 valkuainen
~ 0,75-1 dl kermaa
25 g voita

Lounas:
1,5 paprikaa
1 sipuli
25 g voita
100 g sikanautaa
0,25 dl kermaa

Illallinen
2 munaa
25 g voita
3 siivua pekonia
~120 g perunaa
20 g raakasuklaata (sattumilla)

Makrot 61/41/169 [p/hh/r]. 13/6/79 [e-%]. 1912 kcal.

Kaks sanaa: nam nam. :mrgreen:

_________________
"Life is not measured by the number of breaths we take but by the moments that take our breath away."

Vaaka mäkeen ja mittanauhailua maltilla


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-05 22:09:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-04-28 14:43:32
Viestit: 2883
Mut ai niin, olen ollut paha ihminen ja juonut yli litran light-kolaa viimeisen 24 h aikana. Hoppas att sötningsmedel ska vara ingen problem. Mutku en oo toistaiseksi luuliemiäkään ruvennut keittelemään niin ei kaikki muukaan voi olla ihan halalia :D

_________________
"Life is not measured by the number of breaths we take but by the moments that take our breath away."

Vaaka mäkeen ja mittanauhailua maltilla


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-06 07:26:03 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Ja taasko sinne vankilaan pitäisi alkaa kuskata? :)
Mutku ethän kerro kelleen, etti täydelliseksi ole ainakaan tässä ketjussa vielä ilmoittautunut kukaan.

Sen verran ehdottaisin, että jos tai kun laitti vielä maistuu, se voisi olla viksuinta kuluttaa aterioiden yhteydessä tai jälkkärinä eikä erikseen pitkin päivää. Ruoan yhteydessä sekä kolan happamuuden että lisukkeiden aiheuttamat muutokset meissä tai suolenmutkassa sattuvat aikaan jolloin ruoansulatuksessa tapahtuu niin paljon muutakin, että homma tuskin häiriintyy pikkulisästä.

Tuolla tavalla itse olen selvinnyt kahvista, teestä, manteleista ja fasusta, jotka nekin jatkuvasti lipiteltynä/napsittuna tekevät ihmisessä kummia asioita...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-08 21:20:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-04-28 14:43:32
Viestit: 2883
^ Joo, olenkin yrittänyt ajoittaa kaiken muun paitsi veden nauttimisen pelkästään aterioille.

Pientä ruoka- ja hiilarimäärien viiilausta tässä, että pysyisi nälkä poissa ilman että kalorimäärät huitelevat monta sataa yli kahden megan. Perjantai oli täydellinen päivä, tänään kyllä taas joudun vankilaan, koska söin verigreipin hedelmälihat (ai ku olikin hyvää kärsimysnäytelmäni jälkeen, kävin treenihullun kaverin kanssa "kävelyllä").

Eli hyvin pyyhkii :). Tein nyt sen ratkaisun, että kun kerran tykkään juoda kahvini ja teeni runsaalla maitotuotemäärällä niin kuohukerma vaihtui kevytkermaan - puolet halvempaa ja sitten saa syödä enemmän voita :mrgreen:.

Optimipäivän makrot tuntuisivat olevan luokkaa 60:45:170. 1900 kcal molemmin puolin on ihan hyvä pyöriä, jos rasvaa tulee enemmän niin tulkoon, mutta prodet ja hiilarit yritän pitää tuossa.

_________________
"Life is not measured by the number of breaths we take but by the moments that take our breath away."

Vaaka mäkeen ja mittanauhailua maltilla


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-09 22:22:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Puupaapuupaa, kädet ylös, you have the right to remain silent, pallo jalkaan ja louhoksille. Mä tuun mukaan, eilen verigreipin puolikas ja tänään veriappelsiini.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-10-08 17:27:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-04-28 14:43:32
Viestit: 2883
Mä teen vähän paluuta täntyyppiseen syömiseen, hyvältä tuntui silloin ja nyt vielä paremmalta :). Senttejäkin lähti taas viikossa useampi kun aloitti. Mitään tiukkaa linjaa tai makrojen laskeskelua en nyt jaksa, koska stressaisi vaan - kawahtavampaan suuntaan normisyömisestäni pääsen sillä että tietoisesti syön vähemmän protskua ja läträän voilla sekä kermalla. Helppoa eikä oo nälkä <3 !

_________________
"Life is not measured by the number of breaths we take but by the moments that take our breath away."

Vaaka mäkeen ja mittanauhailua maltilla


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-16 19:42:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-04-28 14:43:32
Viestit: 2883
Punajuuri on ihan mahtavaa! Sitä porkkanan ja sipulin kanssa kermalla ja voilla, sivuun vähän pottuvoita. Hyvän mielen ruokaa, eikä tee mieli natustella mitään pähkinöitä tai suklaata jälkkäriksi.

_________________
"Life is not measured by the number of breaths we take but by the moments that take our breath away."

Vaaka mäkeen ja mittanauhailua maltilla


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)