karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 11:15:34

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 127 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2011-11-18 15:40:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-30 14:39:41
Viestit: 423
Viheriäinen kirjoitti:
Tällä hetkellä totmaatit kukkii kivasti parvekkeella (lasitettu), mutta ahneesti pistin kolme taimea yhteen ruukkuun, niin epäilyttää nyt tuo sadon saanti. Ovat siis Tiny Tim pensastomaatteja, jotka olisi vielä mahdollisuus nostaa eteläikkunalle, jos kylmä ennättää. Ei kai peli ole vielä menetetty? Muistan vuosia sitten saaneeni kyllä yhden tomaatin lokakuussa maassa kasvaessaan.


Sellaista päivitystä, että innostuivat rangat pukkaamaan tomaatteja oikein urakalla. Vieläkin kypsyvät, mutta uusia raakileita en ole enää nähnyt. En ole kyllä viitsinyt ravistella tai kastellakaan :lol: . Ehkä tuo oli sitten joku myöhäinen lajike. Maku olisi saanut olla noissa parempi.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-04 20:23:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4871
No Nih!
Tänään sain tomaatit kylvettyä. Siitä se taas alkoi. :D
Tuli ostettua käytetty kasvilamppukin, 600 wattia tehoa. Pohjanmaalla kun siirtyvät ledivalaistukseen. Varmaan tuo lämmittääkin jonkun verran. Mutta se on sitten myöhemmin, kunhan itäisivät ensin.

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-05 15:19:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-09-20 16:22:41
Viestit: 892
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Niin alkoi, tomaattia 4 erilaista kylvetty, munakoisoa, paprikoita, lehtiselleriä, purjoa ( taimet jo nousee) =D>

_________________
Karpannut olen 1.5.2010 alkaen. Nainen. pit n.160cm, tavoitepainossa n. 57 kg
Ekasta iHerb Tilauksesta $10 Alennusta(yli $40 tilauksille)
Mitä iHerbistä?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-10 16:56:05 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-04-22 12:10:24
Viestit: 144
Mää jo koulin tomaatit omiin purkkeihinsa tänään, kaikki 9 kylvettyä siementä iti ja puskivat turhankin innokkaasti vartta. Koulin syvälle turveruukkuun ja vielä jäi varaa lisätä multaa kun kasvavat.

_________________
Kreippi tai Crape, mulle ihan sama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-11 18:38:28 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Määkin sain viimein eilen kylvettyä tomaatit.

Tänä vuonna lähtee kokeiluun pihvitomaatti Marmade, luumutomaatti Incas, luomutomaatti ACE 55 VF, pensastomaatit Bloody Butcher (jonka pitäisi olla hyvin aikainen lajike) sekä Maskotka ja Gartenperle, amppelitomaatit Black Cherry ja Tumbling Tom Red.

Noilla mennään, en viitsinyt niitä Pearshaped Yelloweja laittaa ollenkaan, vaikka siemeniä oli. Se teki viime vuonna niin hitaasti ja vähän hedelmää. Ja pieniä. Viime vuonna ostotaimena ollut luumutomaatti oli hyvä ja samoin ikiluotettava Moneymaker. Ja pikkuinen pensastomaatti Balconi Yellow, jota sain yhden taimen tutultani. Sitä ei nyt tullut hommattua siemeninä, mutta jos joku törmää tohon niin oli aikainen ja hyvä sadoltaan, voi suositella kyllä.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-11 20:57:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4871
Onpas sulla Harla monipuolinen valikoima! Tuttuja noista vain monien vuosien luotettavat tuttavuudet Moneymaker ja Marmande. Keltaisista minulla on ollut viljelyksessä Golden Sunrise. Normikokoinen ja -aikainen. Sitä menee myös tuttavilleni, joilla on tomaattiallergisia lapsia. Pystyvät kuulemma syömään enemmän kuin kaupan tomaattia.

Ensimmäiset sirkkalehtiset jo pinnalla minullakin. Sain vielä joitain venäläisiä lajikkeita, joita pitäisi tutulleni idätellä.

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-12 08:59:54 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
No aina muutama kutakin ja pari taimea tutuille annettavaksi... Eihän mulla hirveitä mahdu tänne, kun on sellainen pikkuruinen kasvihuone 2 x 2 metriä, mutta menee noista osa ruukuissa vallan mainiosti pihallakin. Olen ottanut talteen ne isot muoviruukut mitä tulee aina, kun ostaa jonkin puuntaimen tai pensaan jne. ja niissä on näppärä pitää tomaattejakin. Viime kesänä oli muistaakseni kolme kasvusäkkiä kasvihuoneessa ja loput ruukuissa. Pitää nyt katsoa, miten laittais, aion ainakin yhtä sileäkasvuista avomaankurkkua laittaa taas yhden kasvusäkillisen kasvihuoneeseen, se menestyi hyvin viime kesänä ja maistui tosi hyvältä, Kinesisk Slange tais olla lajikkeen nimi.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-12 16:25:35 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Moro Harlis! Niitä sun siemeniä laitoin itämään, mutta taitaa olla liian kylmä paikka tuo meidän kodinhoitohuone, kun eivät anna mitään elonmerkkejä :( Muualle potteja ei voi laittaa, kun karvajalat kävisivät ne möyhäämässä välittömästi. Voihan pynkerö... Mitähän ihmettä niille keksis lämmikkeeksi?

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-13 13:00:17 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Miten kauan ne on olleet mullan alla? Kyllä uskoisin, että ne ihan normi huoneenlämmössä kumminkin sieltä vielä ponkaisevat. Saako ne sulla aurinkoa, sehän lämmittäis? Mä laitoin nuo omat 10.3. eikä niissäkään vielä ole elonmerkkiäkään, eipä ne ihan hetkessä sentään... Jos on kylppärissä tms. lattialämmitys, niin sehän on kyllä tehokas ja kylppärin oven saa aika kätevästi kiinni, niin ei kissat pääse käsiksi taimiin - se vaan, että monellahan on just kissanvessa kylppärissä :lol: Mulla on noi nyt alkuvaiheen Plantagenin Plugg-Boxissa eli siinä on sellainen läpinäkyvä muovikansi päällä. Pääsiskö sulla kissat käsiksi niihin, jos laittaisit jonkun läpinäkyvän muovikannen, senhän voi vaikka teipata kiinni kun jättää vähän ilmarakoja?

Mulla on ne sun kukat tuolla ison lumikasan alla perennapenkissä, eiköhän ne sieltä ponnista kun tulee se aika.
Kasvihuoneesta lähti plekseistä suurin osa tuulen mukana pitkin pihaa kun syksyllä oli niitä kovia myrskyjä, ukko niiden perässä juoksenteli pihalla ja keräili niitä talteen. Se on uusi kasaaminen edessä kesän korvilla taas! En tiedä, pitäiskö turvautua ns. jeesusteippiin, jos se rotisko pysyis sillä paremmin kasassa...

Mut kieltämättä mulla on nyt ens kesän varmaan "rajoitin" päällä, taimi alkaa lähennellä jo kypsiä pituus- ja painolukemia... :lol:

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-13 18:39:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-09-20 16:22:41
Viestit: 892
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Mie kylvin 5.3 ja varmaan ekat nousi 5.n päivän päästä. Nyt tänään nousi viimenen kirsikkatomaatin taimi, niitä oli vaan 3 siementä, yksi on itänyt.
En muistanut että niin nopeasti itävät. Taisin laittaa liian aikasi, munakoisokin on tänään pompannut :P

_________________
Karpannut olen 1.5.2010 alkaen. Nainen. pit n.160cm, tavoitepainossa n. 57 kg
Ekasta iHerb Tilauksesta $10 Alennusta(yli $40 tilauksille)
Mitä iHerbistä?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-13 19:27:25 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Harlamovski kirjoitti:
Miten kauan ne on olleet mullan alla? Kyllä uskoisin, että ne ihan normi huoneenlämmössä kumminkin sieltä vielä ponkaisevat. Saako ne sulla aurinkoa, sehän lämmittäis? Mä laitoin nuo omat 10.3. eikä niissäkään vielä ole elonmerkkiäkään, eipä ne ihan hetkessä sentään... Jos on kylppärissä tms. lattialämmitys, niin sehän on kyllä tehokas ja kylppärin oven saa aika kätevästi kiinni, niin ei kissat pääse käsiksi taimiin - se vaan, että monellahan on just kissanvessa kylppärissä :lol: Mulla on noi nyt alkuvaiheen Plantagenin Plugg-Boxissa eli siinä on sellainen läpinäkyvä muovikansi päällä. Pääsiskö sulla kissat käsiksi niihin, jos laittaisit jonkun läpinäkyvän muovikannen, senhän voi vaikka teipata kiinni kun jättää vähän ilmarakoja?


Ne on idän puolella, ikkunan edessä kylläkin. Lattialämmitystä ei tässä rossipohjatalossa ole missään ja kylppäri on meillä vissiin ainoa paikka kodinhoitohuoneen ohella, minne kissit ei saa mennä 8) Ootellaan ihan kaikessa rauhassa. Jotain kantta siihen voisi kyllä virittää, on siinä nytkin jotain, mutta kun isännällä on taipumus nakella kaikki mun säästämät hyvät minikasvihuoneet (viinirypäle- ja kirsikkatomaattirasiat) roskikseen, niin pitää vähän improvisoida...

Joskus muuten kokeilin tällä kissakombolla tuota kiinni teipattua ja löysin sitten hela hoidon lattialta nurinperin :| Ei auttannu se. Pitää viritellä jotain systeemiä ja kylvää ne loputkin tomskut.

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-14 08:50:45 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
:lol: Mää oikeastaan arvasinkin, että varmaan sanot, että jos onkin kansi laatikkoon teipattuna, niin ne sun epelit kääntää koko laatikon ylösalaisin. Meinasin laittaa, että jos teippais sen laatikon vielä kiinni johonkin lattiaan tai pesualtaan kylkeen, mutta en kehdannu... :oops:

Olikos sulla devon rexejä vai mitä noi on? Systerillä oli pari devonia ja ne kyllä hyvä ettei kaataneet koko taloa. Sosiaalinen on minusta lievä ilmaus devonien tapauksessa. Systeri päätyi käyttämään niistä nimitystä demoni ennen kuin antoi ne pois. :lol: Ne oli vähän liikana siinä huushollissa, kun siinä oli pari vikkelää chihuakin vielä.

Ei oo vielä mullakaan pilkistänyt yksikään, neljäs päivä mullan alla siis menossa. Mulla on myös yks rivi samettikukkia samassa Plugg-Boxissa, että jos nekään ei nouse, niin sitten on kyllä jotain mätää...

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-14 11:11:18 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-04-22 12:10:24
Viestit: 144
Mikäs on liian kuumaa taimille? Mulla taimihuoneessa (remppaamaton huone etelään päin jonne kissat ei pääse) näyttää huitelevan lämpö jossain kahdessaviidessä ja ylikin kun paistaa. Ja toi huone oli vielä alkuperäinen makuuhuone, onneksi laitettiin makuuhuone toiselle puolen taloa varjoon ja viileyteen, mikään ei harmita niin kun nukkua valoisassa ja lämpimässä.

_________________
Kreippi tai Crape, mulle ihan sama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-14 12:35:50 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Se riippuu kasvista, kaikki ei oo yhtä nirsoja olosuhteilleen. Mutta pääsääntö näyttää olevan, että jos on lämmintä, täytyy olla paljon valoa - ja jos ei ole paljon valoa, täytyy olla viileämpää. Yleensä siemenet (suurin osa) itävät yli 20 asteen lämpötilassa, jotain 23 vois olla hyvä, sellainen lämmin huoneenlämpö siis - ja varmasti onnistuu kyllä viileämmässäkin. Mutta sitten kun taimi kehittyy isommaksi, osa kasveista alkaa näivettyä ja jurottaa, jos on liian lämmintä. Esimerkiksi samettikukat on sellaisia, että ne pitää viedä sitten viileämpään. Mulla ne on olleet vintillä, jossa ei oo lämmitystä, oisko siellä keväällä jotain 15 astetta tai vähän enemmän, keleistä riippuen. Mutta esim. petuniat rakastivat mulla olla viime vuonna ihan keittiön pöydällä vaan minikasvihuoneessa, aurinko paistaa porotti ja nehän kasvoivat hurjaa vauhtia ja pari alkoi kukkiakin jo ennen kuin sain ne pihalle (en uskaltanut laittaa sinne ennen kesäkuun 10. päivää pysyvästi). Samoin mulla tomaatintaimet oli todella lämpimällä ja aurinkoisella ikkunalla ja ne kyllä kasvoivat tukeviksikin eivätkä jääneet sellaisiksi honteloiksi. Joskus liika lämpö tekee taimet honteloiksi.

Eli se selviää lähinnä taimia tarkkailemalla, että mitkä haluavat viileämpään ja mitkä viihtyvät hyvin valoisassakin.

Mutta tomaatintaimien honteluutta voi vähentää mm. sillä, että istuttaa pari kertaa syvemmälle sen taimen eli multaa ihan latvaa lukuun ottamatta - mulla on viimeinen taimiruukku ollut maitopurkista leikattu melko korkea astia. Jos kasvusäkkiin laittaa sitten valmiin taimen, niin oli vähän turhankin korkea siihen. Mutta tulee siis kunnon juuret taimelle, tomaatti kasvattaa lisää juuria varresta kun sen multaa. Samoin oon multaillut kyllä samettikukatkin kerran isompaan, se tekee taimista juurevampia ja tanakampia. Ja yks millä saa tanakkuutta taimiin, on tietysti doping-aineiden käyttö. Lannoittamisella saattaa "polttaa" taimet ja se voi kyllä vaan lisätä sitä pituuskasvuakin, joten en oo itse paljon lannoitellut taimivaiheessa, mutta olen kerran viikossa suihkuttanut Jaakon Taika -liuoksella. Sitä voi kyllä suositella, on aika hintava mutta on se kyllä riittoisaakin. En saanut viime vuonna suihkepullollista kulutettua loppuun. Se toimii vain valoisana aikana eli sitä pitää kerta viikkoon suihkuttaa kasvin lehdille aamupäivällä, mielellään aurinkoisella kelillä. Kasvilla on silloin yhteyttäminen käynnissä eli sillä on lehtien pinnassa sellaiset "luukut" auki ja se ottaa ilmasta hiilidioksidia ja rakentelee siitä hiilestä sitten itseään isommaksi. Jaakon Taiassa on nestemäisessä muodossa hiiltä eli periaatteessa se siis toimii silleen, että suihkutetaan kasville otolliseen aikaan ekstrahiiltä, josta se sitten rakentaa itseään tehokkaasti isommaksi. Liuos lisää myös esmes kukkimista, mulla kiinanruusu tykkää siitä. Periaatteessa soveltuu hyvin monenlaisille kasveille, ainoastaan Rosa Rugosa -suvun ruusuille ei. Mulla rehotti viime vuonna violetti käenkaali/onnenapila mikä se nyt onkaan aivan valtoimenaan, kun suihkuttelin sitä ja se teki melkein pikimustat lehdet! Oli tosi komeana viime kesänä. Tänä vuonna pistän takakuistille kesäkukiksi vaan amppeleihin noita onnenapiloita.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-14 16:41:58 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Harlamovski kirjoitti:
:lol: Mää oikeastaan arvasinkin, että varmaan sanot, että jos onkin kansi laatikkoon teipattuna, niin ne sun epelit kääntää koko laatikon ylösalaisin. Meinasin laittaa, että jos teippais sen laatikon vielä kiinni johonkin lattiaan tai pesualtaan kylkeen, mutta en kehdannu... :oops:

Olikos sulla devon rexejä vai mitä noi on? Systerillä oli pari devonia ja ne kyllä hyvä ettei kaataneet koko taloa. Sosiaalinen on minusta lievä ilmaus devonien tapauksessa. Systeri päätyi käyttämään niistä nimitystä demoni ennen kuin antoi ne pois. :lol: Ne oli vähän liikana siinä huushollissa, kun siinä oli pari vikkelää chihuakin vielä.

Ei oo vielä mullakaan pilkistänyt yksikään, neljäs päivä mullan alla siis menossa. Mulla on myös yks rivi samettikukkia samassa Plugg-Boxissa, että jos nekään ei nouse, niin sitten on kyllä jotain mätää...


:mrgreen: näinhän se menee...

Cornisheja olis kaksi. Ja kolme muuta suharia lisäksi. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita siis riittää!

Mullakin on muuten samettikukkaa niiden tomaattien ja paprikan kaverina. Sain siemeniä joskus joltakin, en muista enää edes keneltä, ja viime kesänä kasvatin niistä muutaman kukkasen. Nämä ovat vielä niitä samoja siemeniä.

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-15 09:57:53 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Mulla on tänään ponnahtanut yksi samettikukka pinnalle. Muut ököttää edelleen mullan alla.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-15 16:21:43 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Samma här, pari tomaattia on päättänyt itää ja samettikukkiakin on tulossa =D>

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-16 08:35:48 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Mulla ei vieläkään tomaatteja, just another samettikukka vain.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-18 08:26:10 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Onkohan mun kärsivällisyydessä jotain vikaa? Mää vein jo taimilaatikon pesuhuoneen lattialle lattialämmityksen päällekin, kun on kovasti vain hiljaista?! Sit yön aikana oli taas yksi samettikukka vain ilmoittanut olemassaolostaan, mutta tomaatteja ei edelleenkään näy ainuttakaan. Alkaa olla viikko kulunut kylvöstä. Muistelen, että mahtoikohan se olla jotain 8 - 20 vuorokauden luokkaa se itämisaika... Tai sit noissa on jotain vikaa. Ei pitäisi kyllä olla, sen verran monia lajikkeitakin ja eri siemenvalmistajilta ja ihan hyvässä kuosissa niiden siementen pitäis olla. Ilmeisesti mä olen vaan kärsimätön.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Tomaatinkasvatus
ViestiLähetetty: 2012-03-18 10:23:45 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Tomaatteja nyt kaksi ja yksi samettikukka. Oottele vaan. Lämpöä ikkunan edessä niukin naukin 20, yleensä alle, paitsi jos aamulla aurinko paistaa.

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 127 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)