karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 06:35:43

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-02-01 02:27:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-04-28 14:43:32
Viestit: 2883
Viime keväänä kiinnostuin Kawasta, mutta syystä tai toisesta homma lopahti, enkä nyt muista millaisia ruokapäiviä tuli. Ajattelin kuitenkin aloittaa makrosuhteilla 1 : 2,5 : 0,5 ja 164 cm pitkänä proteiini pyörisi siinä 60 g tienoilla. Näin ollen grammoina tulisi 60 : 150 : 30 ja kalorimääräksi 1750 kcal.

Ylipainoa on nyt varmaan ainakin parikymmentä kiloa, vaakaostoksille huomenna. Olen pyörinyt täällä vuodesta 2006, enkä ole onnistunut laihtumaan (välissä vaan lihomaan 25 kg, mutta siinä oli sairaus mukana ) millään karppaustyylillä.

Inhottavinta on, että kärsin nälästä vaikka kaloreita olisi reippaasti. Tänään (eilen) esimerkiksi olen syönyt kolme kunnollista runsasrasvaista ateriaa, mutta silti oli pakko käydä paistelemassa vielä kylkisiivuja, kun nälkä kurni mahassa. Siitä on nyt muutama tunti ja sama homma taas, nälkä. Laitetaan nyt se ruokapäiväkirja:

4 kylkisiivua
3 keltuaista
1 valkuainen
voita paistamiseen
kahvia ruokakermalla (...) ja punaisella maidolla

possun suikaleita n. 200 g
wokattua kaalia ja porkkanaa, n. 200 g
teetä, ruokakerma & maito seassa

jälkiruoka (vähän ajan päästä):
mukamas-pannacottaa edellä mainituist ruokakermasta ja maidosta, ~ 1,5 dl

kassler-pihvi n. 150-200 g
vihanneksia voilla ja tuorejuustonokareella

4 kylkisiivua voissa paistettuna

Tuossa on ihan törkeä määrä ruokaa. Vaihdoin tuossa kuohukerman ruokakermaksi vaikka tiedän ettei se nyt ole ihan halalia, mutta kun tuntui että olen kuitenkin koko ajan syömässä niin energiansaantia pitäisi edes jotenkin vähentää.
Karppauksen aikana en muista kertaakaan kokeneeni sitä näläntunteen häipymistä edes nollahiilariketoosissa. Mulla on nälkä paljon useammin kuin pitäisi ja sitten syön liikaa. En halua edes laskea tämän päivän makroja, tiedän syöneeni liian monta kertaa ja liikaa.

Kawan suhteen tuostakin päivästä näkee toki suoraan, että proteiinia tulee liikaa ja kaipaisinkin konkareiden vinkkejä myös siihen. Tuntuu, etten osaa itse koostaa sellaista päivää, joka menee noihin makrosuhteisiin.

Rupee vähän usko loppumaan, kun olen niin monta kertaa yrittänyt eri tapoja tuloksetta. Ehkä mulla ei vaan sitten ole pitkäjänteisyyttä, kun on kerran niin monta kertaa pitänyt yrittää. Tämänkin takia tuntuu nyt jotenkin ylivoimaiselta hautautua tuntikausiksi fineliin etsimään jotain koostumuksia, laskeskella ja yrittää saada aikaan sopivat ruoat päivälle. Lisäksi 1750 kcal tuntuu tosi paljolta, suhteutettuna siihen että perusaineenvaihduntani lienee korkeintaan jotain 1650 kcal.

Mutta, jos joku voisi vähän jeesata niin olisin kiitollinen :D ! Vaikka omia esimerkkipäiviänne ja muuta, jos jollain sattumalta olis suunnilleen samat kalorit.

_________________
"Life is not measured by the number of breaths we take but by the moments that take our breath away."

Vaaka mäkeen ja mittanauhailua maltilla


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-01 10:34:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-04-28 14:43:32
Viestit: 2883
No niin, yöunet tekee ihmeitä. Tässä sitten aamiaista:

3 keltuaista
1 valkuainen
25-30 g voita (arvio)
1 dl täysmaitoa kahviin

Nakuttelin nuo kalorilaskuriin ja makroiksi tuli 17 : 43 : 5,4 eli suhteina 1 : 2,5 : 0,3.

Tätä kun vertaa eiliseen mutu-Kawaan aamiaiseen niin ei voi oikein todeta muuta kuin että oho : D
Mutta mitähän loppupäivän hiilarilähteeksi, että saisi sitä hilattua vähän ylöspäin muttei liikaa? Ja proteiiniongelma on edelleen sama. Olen menossa kauppaan iltapäivällä, kai sieltä sitten voisi tarttua mukaan kermaa, lisää munia, .. niin ja mitä muuta sitten voi syödä? Ô_ó

_________________
"Life is not measured by the number of breaths we take but by the moments that take our breath away."

Vaaka mäkeen ja mittanauhailua maltilla


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-01 10:48:04 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Entäs jos kokeilisit joko suhteita 1:2.5:1 jos pidät valkuaiset 60 grammassa,
tai 1 : 2,5 : 0,75 ja nostat valkuaiset 70 grammaan.
Eikä maitoa, vaan hiilarit kasviksista ja juureksista joihin saa piilotettua rasvaakin - tai kermasta.

Valkuaista ja hiilaria näyttäisi tarvitsevan lähemmäs 100g kawallakin, jotta niistä saisi sen verran vesiliukoista löpöä, että aivot saa mitä haluaa maksaa sen suuremmin rasittamatta.
Ja IMO kasviksiin ynnä juureksiin saa piilotettua rasvan paremmin kuin mihinkään muuhun.

----
Ja niinikään IMO: Alle 1500 kalorin ei kannata edes yrittää kawaa. Mielellään ei edes alle 1800 kalorin.

(Ps. Ruokavalintojen ja tyylin perusteella katson olevani edelleenkin kawalla, mutta omat parhaimmin toimivat makrosuhteet ovat toisinpäin: 0,75 : 2,5-3,5 : 1 eli viljattomia hiilareita enemmän kuin valkuaista. Ja perheen muut ovat fifty-fifty-linjalla valkuaisen ja hiilarien suhteen, mutta määrä on painopuolen yläkanttia eikä pohjaa kuten sinä itsellesi ehdotat. Ja tuo rasvan määrä on vain arvio; sitä vain käytetään kaikkialla mahdollisimman paljon ja se on kyllä aika paljon se...)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-01 11:11:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-04-28 14:43:32
Viestit: 2883
Hei els.
Olen kyllä avoin muutosehdotuksille, luin vaan tuolta Kawa-ohjesivustolta, että ylipainotapauksissa aloitettaisiin suhteella 1:1,5-2:0,5 rasvanpolton tehostamiseksi. Mutta ihan mielelläni pidän vähän rasvaisempaa ja runsaskalorisempaa linjaa.

Kermaostoksille, joo. Mulla ei ole kyllä mitään ideioita rasvan piilottamisesta kasviksiin ja juureksiin, oikeastaan menee sormi suuhun jo vihannesosastolla. Lähinnä olen käyttänyt salaattivihanneksia ja sitten jotain pakastevihannessekoituksia, jotka eivät kovin edullisia ole (opiskelijabudjetti). Ruokavalioni on ollut niin proteiini- ja maitotuotepainotteinen, ettei oikein keksi sopivia ruokia.

Aloitusviestiin oli tarkoitus laittaa myös, että mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta.

_________________
"Life is not measured by the number of breaths we take but by the moments that take our breath away."

Vaaka mäkeen ja mittanauhailua maltilla


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-01 11:29:16 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Itse ostan "hiilarirehuiksi" lähinnä sipulia, porkkanaa, punajuurta ja perunaa. Ne on halpoja nytkin jopa hyvälaatuisina, ne voi kuullottaa rasvassa pannulla raastettuna vaikka kylkisiivujen/pekonin/sikanaudan rasvan ja voin sekoituksessa, ne valmistuvat kymmenessä minuutissa (eli siinä missä kylkisiivutkin) ja homman perään voi lurauttaa vielä vähän kermaa perään, niin siitä tulee muhennos. Ja ne maistuvat kaikille.

Meillä ei ole pakastevihanneksia ostettu vuosiin (ovat kamalan makuisia, kun on tottunut tuoreisiin) eikä edes kaalia (joka olisi kilpparivaivaisen ongelma) kulu kuin harvakseltaan. Vihannespuolta syödäään kyllä joka päivä, mutta vain se desi tai pari per henkilö, niin ettei siitä tulevia paria hiilarigrammaa todellakaan tarvitse edes ottaa mukaan kalorilaskuissa. Hiilarit tulevat sujuvasti juureksista (hyvälaatuiset porkkanat kuluvat raakoinakin), omenasta, kermadesistä ynnä näiden täydennykseksi sitten perunasta, suklaasta tai milloin mistäkin.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-01 12:50:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Paranoidi androidi kawalla :) ?

Mä aloitin Kw-kokeilut, tai ajattelen aloittaneeni, ryhtymällä testailemaan noita sen erikoisempia valkuaislähteitä, luulientä ja sisuskaluja. Ja kun vähän korkeemmat hiilarit on mulle måste, ja välttelin jo valmiiksi suurimpia kasviöljylotrauksia, niin tullaankin yllättävästi melko lähelle...

Mun makrosuhdelaskeminen, no joo, lähinnä syön enkä mieti, mutta itsekin olen tavoiteprodeja miettiessä käyttänyt Kw:n läskeintä kanttia, siitä tulee mulle reilu 70 grammaa. Ja varmasti syön päivässä reippaasti yli 2000 kaloria, joskus lähemmäs kolmea tonniakin... Tuskin laihtumiseen niin paljon tarvitaan, mä olen pienesti sahannut syömisilläni, vaatteista päätellen, mutta munkin mielestä 1750 kcal kuulostaa enemmän vähältä kuin paljolta, ainakaan ei kannata ihmetellä, jos on nälkä :D

Hiilarit tulee aika paljon samoista läheistä kuin elsillä, palsternakka ja juuriselleri on useasti mukana, edellisessä on yllättävän paljon hiiliä. En ole kovin suunnitelmallinen kaupassa kävijä, perunat on aina välillä yllättäen loppu, olen joutunut hommaamaan kaappiin tattari- ja perunajauhoa, niin ei ihan aina tarvitse korjailla hiilarilukemia pelkällä suklaalla pitkän päivän illan tullen... Teen siis monesti munasta, jogurtista ja kukkuraruokalusikallisesta jauhoa minilettutaikinan, kohtuullisen nopeaa.

Ingmanin kahvikerma on mun mielestä kivempi kevytvaihtoehto kuin ruokakermat, jos sellaista kaipaa, mutta noin pienillä kaloreilla itse ottaisin sen oranssin purkin takaisin.

Mulla on laiskahkosti pidetty päiväkirja, jos kiinnostaa, mitä yksi suurinpiirteinkawailija syö.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-01 14:08:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-30 22:23:11
Viestit: 523
Minäkin olen kääntymässä vähän hh-pitoisemman ruokavalion suhteen, mahdollisesti juuri tuonne elsin ehdottamien suhteiden paikkeille (esim. 1:2,5:1). Olen huomannut, että päivittäinen kohtuullinen perunan käyttäminen ei aiheuta nälkää vaan päinvastoin pitää sen jopa paremmin loitolla. Ja on lisäksi hyvän makuista, kunhan siihen upottaa sitä rasvaa.

En ole kyllä tarkkaillut, mitä tuo tekee painolle. Ehkä pitäisi. Mutta toisaalta ei haluaisi, kun ensimmäistä kertaa pitkään aikaan ruoka maistuu hyvältä, kun ne hiilarit voi ottaa tärkkelyksistä ja juureksista, eikä tarvitse tunkea naamariin niitä pakastevihanneksia tai espanjalaista parsakaalia tai vastaavia tuotteita, jotka omaan suuhun maistuvat suoraan sanottuna pahoilta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-01 14:18:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
lihanhimo kirjoitti:
Minäkin olen kääntymässä vähän hh-pitoisemman ruokavalion suhteen, mahdollisesti juuri tuonne elsin ehdottamien suhteiden paikkeille (esim. 1:2,5:1). Olen huomannut, että päivittäinen kohtuullinen perunan käyttäminen ei aiheuta nälkää vaan päinvastoin pitää sen jopa paremmin loitolla. Ja on lisäksi hyvän makuista, kunhan siihen upottaa sitä rasvaa.

En ole kyllä tarkkaillut, mitä tuo tekee painolle. Ehkä pitäisi. Mutta toisaalta ei haluaisi, kun ensimmäistä kertaa pitkään aikaan ruoka maistuu hyvältä, kun ne hiilarit voi ottaa tärkkelyksistä ja juureksista, eikä tarvitse tunkea naamariin niitä pakastevihanneksia tai espanjalaista parsakaalia tai vastaavia tuotteita, jotka omaan suuhun maistuvat suoraan sanottuna pahoilta.


Samis muunkin kuin lihavoitujen suhteen. Mutta varsinkin niiden. Tätä ketjua lukiessa tuli taas mieleen, että voisin kokeeksi pyrkiä nostamaan omaa viidenkympin hiilarialarajaa 1:1-tyyppisempään päin, ihan omien mielialojen tarkkailun perusteella. Vaikken tarkka olekaan, nuo epämääräiset aikomukset ohjailevat aika kivasti kuitenkin arjen valintoja.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-01 15:34:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-04-28 14:43:32
Viestit: 2883
els, kiitos tuosta muhennosvinkistä, juuri tuollaista yksinkertaista ja helppoa arkeeni kaipaankin :).
Kiitokset muillekin kävijöille vinkeistä, tästähän sain kauppalistaani jo vaikka mitä! Ja kieltämättä otan kyllä ihan mielelläni päivittäiseen ruokavaliooni vähän voissa uitettua perunaa.

Kalorimäärää en sitten rupea tuosta ainakaan laskemaan, tiedän että mulla on vähän taipumusta kääntyä kituilun puoleen aina välillä kun tuskastun laihtumattomuuteen ja ihmiskokeita, joilla se sopiva tyyli varmasti ajan myötä löytyy, rajoittaa lihomisen pelko.

Rasvanlähteeksi voin ja kerman rinnalle suunnittelen kaakaovoita eli siis raakasuklaata. Kun tässä ei kerran hiilareita tarvitse pitää mahdollisimman alhaalla niin maltillisesta hunajalla makeuttamisesta ja muista suklaaseen tulevista mausteita ei tarvinne stressata.

Mutta jee, nyt vaikuttaa jo huomattavasti vähemmän epäselvältä! Ja tänään ei ole ollut eilistä enempää nälkä, aamupalalta jäi ne kylkisiivut pois.

Arvo Morkkis kirjoitti:
Paranoidi androidi kawalla :) ?


Jep :D. Ja ruokapäiväkirjasi menee lukulistalle.

_________________
"Life is not measured by the number of breaths we take but by the moments that take our breath away."

Vaaka mäkeen ja mittanauhailua maltilla


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-01 23:04:26 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Morkkiksen päiväkirja näyttää muuten tosi hyvältä ja ikäänkuin tutulta :) Tai jos ei tutulta niin ainakin sellaiselta mitä itse tekisi mieli kokeilla, jos olisi enemmän aikaa ja energiaa ruokapuoleen. Juuri nyt ei ole, joten olen enemmän kuin iloinen kawailusta, jonka avulla onnistuu pitämään arkisafkankin maistuvana jopa viikkojen ajan, vaikkei tekisi mitään aikaa vievää tai ihmeellistä.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-01 23:23:59 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Mikäs niissä pakastejuureksissa tökkii. Niissäkin on eroja. Osa on kaameita ja jotkut sentään siedettäviä. Toki tuore on tuore, mutta mitä teet jos niitä ei marketissa ole? Ollako kokonaan ilman vai kuitenkin se jotenkin siedettävä pussukka sieltä pakkasesta? Perunasta olen samaa mieltä. Yks pottu päivässä on lähes vakio nykyään.

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-01 23:50:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-04-28 14:43:32
Viestit: 2883
Tämä päivä meni makrosuhteiden osalta hyvin! Ja vedin aika mutuna sillä mielellä, että tässä harjoitellaan, mutta kun syötin ruoat Kalorilaskuriin ( mainio sijoitus, taas kerran ) niin nehän meni just niinku pitikin. Määrä tosin oli liikaa :oops:, tein raakasuklaata ja sitä piti sitten maistella vähän perusteellisemmin. Mutta saldoksi tuli 2011 kcal, grammoina 67:184:40. Jos nyt arvioin painoni konservatiivisuusperiaatteellani oikein niin peruskulutus ei ylittynyt edes pahasti.
Vähän viilailua vielä niin tästähän tulee vallan mainiota :D.

_________________
"Life is not measured by the number of breaths we take but by the moments that take our breath away."

Vaaka mäkeen ja mittanauhailua maltilla


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-02 06:53:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
haili kirjoitti:
Mikäs niissä pakastejuureksissa tökkii. Niissäkin on eroja. Osa on kaameita ja jotkut sentään siedettäviä. Toki tuore on tuore, mutta mitä teet jos niitä ei marketissa ole? Ollako kokonaan ilman vai kuitenkin se jotenkin siedettävä pussukka sieltä pakkasesta? Perunasta olen samaa mieltä. Yks pottu päivässä on lähes vakio nykyään.

Kukin varmaan tekee niin kuin näkee tai maistaa parhaaksi? Minä käytän noita siksi, että tähän ylellisyyteen minulla on aikaa, kykyä ja varaa. Tai siksi, että valinnat ohjautuvat näin helpommin kotimaiseen ja ekompaankin vaihtoehtoon... tai siksi että ranskalaisetkin... tai ehkä vain siksi, että noiden jälkeen ei jää kaipaamaan muita, niin ei tarvitse edes alkaa kokeiluja... kun kukaan ei tunnu haluavan edes ulos syömään enää, vaikka tarjonta on tällaista?

Täällä kaupassa on vielä alkukeväästäkin tarjolla kotimaista sipulia (loppukeväällä ehkä ei, mutta sinne on vielä aikaa), kotimaista laatu- tai luomuperunaa (kalleimpienkin hinta alle kaksi euroa kilo), ja jopa nimellä ostettavaa kotimaista hyvänmakuista porkkanaa, joten mihin tarvitsisin pakasteita? Sen lisäksi usein löytyy kotimaista punajuurta ja kaalia ja selleriä. Purjo ei ole enää suomalaista eikä sinänsä maukas retikka ole sitä koskaan (siksi sipuli rulettaa). Eivätkä omenat enää (ostan silti, jos löydän lähialueen happamampia eli kotimaisten omenoiden makuisia lajikkeita).

Nuo kaikki ovat (nojoo, perunaa lukuun ottamatta) maultaan sellaisia, että niitä söisi/syö raakanakin. Ja niiden rakenne ja maku kypsänä (padoissa, keitonsuurusteina ja tuon raasteen rasvakuullotuksen jälkeen) on mieluisa.

Ja jos lähikaupoissa ei olisi, niin kaikista elintarvikkeista juuri näitä saattaisin lähteä metsästämään maatilatoreilta, toreilta, kauppahallista tai viljelijältä, vaikka sitten isompina erinä. Syksyllä korjatut, epämuodikkaat syötävät ovat laadukkaina ja kotimaisinakin todella halpoja verrattuna kaikkiin talvivihanneksiin, ne säilyvät jääkaapissa viikkoja (eikä päiviä) ja ne maistuvat paremmilta... puhumattakaan kemiasta. Jos niitä aletaan kuumentaa vasta täällä omassa keittiössä, ei ilman happi pääse sotkemaan kuvioita. Se tai sitä vastaan käytetyt hapettumisenestoaineet tekevät ihmeitä kaikelle ihottomalle ja kuorettomalle eloperäiselle, kuten kaikesta pakastetustakin hyvin huomaa.

(Ja siltä varalta, että joku nyt uskoo että meillä kaikki on kotimaista ja itsetehtyä, niin pakko tuottaa pettymys heti kättelyssä. Ei ole. Mutta tämmöisillä perusruokavalinnoilla kasvisten, rasvan ja valkuaisen osalta kokopaketin kotimaisuus- ja tuoreusaste kasvaa silti varsin vaikuttaviin prosentteihin, talvellakin. Ja luulen vaikken toki tiedäkään, että se on osasyynä talonväen nykyiseen hyvinvointiin.)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-02 12:56:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-04-28 14:43:32
Viestit: 2883
Eipä nuo tuoreetkaan kasvikset tosiaan pahoissa hinnoissa ole ja kyllä tuo porkkana-punajuuri-sipuliraaste-sikanautamuhennos on aivan sikana parempaa (excuse the pun) kuin sikanauta ja pakastekasvikset, jotka nekin on ihan okei, mutta pakasterehuateriassa ei juuri muuta maistuvaa ole kuin se lisätty voi. Hassua, mutta en ollut tätä itsekään tajunnut ennen kuin nyt tuli kokkailtua oikeasti herkullista, yksinkertaista ruokaa. Luulin myös kyllästyneeni lopullisesti jauhelihaan, koska sitä on budjettisyistä tullut niin paljon syötyä, mutta tuon seassa se maistui oikein hyvin. Ja hintaa neljän aterian satsille tuli varmasti alle viisi euroa. :-)

_________________
"Life is not measured by the number of breaths we take but by the moments that take our breath away."

Vaaka mäkeen ja mittanauhailua maltilla


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-02 13:44:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 11:00:58
Viestit: 1641
Paikkakunta: Puskala
Täälläpä onkin paljon hyviä vinkkejä. Perunaa olen itsekin taas kaipaillut kun on ollut pidempi perunaton kausi. Täytyy vähän perehtyä lisää tuohon kawailuun. Pakastekasviksista. Ei ne mullekaan oikein maistu, mieluummin käytän oikeeta tavaraa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-02 14:37:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
No nyt mua ujostuttaa, kun sain kehuja. Tottakai mun merkkaukset keskittyy enemmän niihin kertoihin, kun opettelen uusia juttuja, välipäiville mahtuu aika monta sikanautapakettia ja hätäiseen pannulle tai pellille paiskattuja juuria. Tai kylmiä nakkeja ja suklaata, mutta niistä päivistä jää vähän kökkö olo, vähän kuin ennen silloin, kun meni leivän varassa koko päivän...Työläintä minusta on ydinluiden kanssa puljaaminen, en osaa vielä tehdä sitä sotkematta, ja parasta harmi kyllä tulee, jos ne luut paahtaa ensin ja siinä tulee tiskiä... Muista luista tulee hemmetisti kypsää lihaa kylkiäisinä, enkä tule kaikkea syöneeksi ajoissa, ja jos pakastan, noloa kyllä, unohdan ja annan vanhentua pakkasessa.

Se aika keväästä on kyllä kauhea ylimenokausi, kun sipulia ei tahdo saada (ja porkkanat muuttuu italialaisiksi, niistä oon kerran saanut allergisen reaktion). Pitäisi varmaan hamstrata vaikka kolme kiloa oikein nättejä kuivakaappiin, tai verkkopussiin seinälle, niin pärjäisi. Parhaiten itävät ruukkuun vihreää tekemään. Muutenhan kaupasta aina löytyy jotakin, jos olisi täydellinen eioo-tilanne ja laariperunatkin vihreitä (pikkukaupoissa välillä on), niin varmaan ostaisin houkuttelevimman näköisiä salaattirehuja, pussin mustikoita, paistaisin tattariletun, ja kokeilisin seuravana päivänä seuraavaa kauppaa.

Nahallinen kana on aika kivaa vaihtelua lihoihin, ja tosi halpaa. Yritän löytää maustamatonta, mutta jos ei löydy, pesen marinadit pois ja laitan omat tilalle, ja uuniin paahtumaan. Jos nahka ällöttää, sen voi nylkeä jo valmiiksi ja viskata luiden kanssa sitten kiehumaan (tää oli mulle uusi oivallus, jota ajattelin käyttää, kun ensi kerran laitan koipia nahkakammoiselle muijalleni, tai sitten paahdan ne irtonahatkin uunissa ja syön itse heti).

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-02 16:23:12 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ai sinulla on sellaisia ydinluita :D
Meidän lähikaupasta (Sellon Sittari) saa silloin kun saa valmiiksi lihattomia ydinluita. Mutta toisaalta he ystävällisesti sahaavat jokaisen luun pyynnöstä takahuoneessa neljään osaan (poikittain ja pitkittäin), jonka jälkeen ei ole temppu eikä mikään hulauttaa luita paketista kattilaan ja alkaa keittämään. Paahdettu voisi hyvinkin olla parempaa, mutta kun se on nii-iin helppoa vain antaa mennä...

Mutta se on kyllä totta, että karppilaan tulee merkattua vain ne vähän erikoisemmat ruoat; ei välttämättä vain sellaisia parempia (malliin karitsapäiväkirja) vaan myös ne oudoimmat mutta silti hyvät (malliin etiopilainen lihapata tai kauhukeittiön hernelisuke, viiden päivän kuplittamisella). Tavalliset hyvät ja jokapäiväiset appeet tuppaavat tosi helposti jäämään näissä netti-infoissa marginaaliin.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-02 16:48:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Ei kun siis kaikki muut luut tulee sen verran reippaan lihamäärän kanssa, että syötävää lihaa tulee joko kyllästymiseen tai pakastimeen asti, jos haluaa tehdä ison annoksen lientä. Minä haen kokonaisen ydinluun Liha-Hakasta, ja pyydän sirkkelöimään, tähän mennessä on tullut kymmenisen palaa, molemmat päät pitkittäin puoliksi ja loput kiekoiksi. Joku työntekijä pakkaa luunympärysrasvat mukaan (hitonmoiset köntit), joku muu ei, ja kaikki mahtuu nippa nappa isoimpaan kattilaan, mikä mulla on :)

Ja kun paahtaminen vaikuttaa varsinkin rasvan makuun, ja sitä rasvaa riittää niin pitkäksi aikaa, niin aloitan uunin kautta.

Seuraavaksi olin ajatellut kyllä possun luita taas, kilohinta vähän päälle euron, jos ylittäisin itseni ja laittaisin osan lihasta valmiiksi kastikkeeksi tai padaksi pakkaseen...

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-02 17:03:10 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ai ne? Mutku muut luut keitellään meillä ensi pari päivää kokonaisina ja sitten paahdetaan uunissa.
... tai perataan lihat ensin syödessä ja jätetään luut odottamaan pakkaseen seuraavaa liemisavottaa.
Keiton ja paahdon jälkeen ne menisivät varmaan pataluhaksikin, mutta laiskana olen nekin vain suunnilleen katkonut.

Mistä taas näkyy, ettei minua kannata kuunnella, kun karppilassa on iso liuta asiansa osaavia kokkejakin :D
Meillä mennään aina riman alta, jos sen vaan voi tehdä fuskaamatta raaka-aineissa ja maun kärsimättä.
... mistä syystä nuo valmiiksi hyvänmakuiset perusruokakamat on niin välttämättömiä.
Ja näin saa sitäpaitsi ohjeetkin siirrettyä ihan muualla kuin keittiössä enimmäkseen viihtyvälle jälkikasvulle.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-02 23:14:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-04-28 14:43:32
Viestit: 2883
Kummallinen päivä, yritän nyt olla hötkyilemättä. Olen syönyt 2361 kcal :shock:. En tiedä mitä h*lvettiä tämä nyt on ollut, mutta oli vaan sellainen olo. Makrosaldoksi tuli 76:209:60 eli prode meni yli määrien takia, vaikka suhteet ovatkin ok.

En oikeasti osaa sanoa, onko tämä nyt sitä että kroppa haluaa kituilun jälkeen vetää polttoaineöverit, kun näläntunne ei mene ohi sellaisesta normaalista annoksesta vai viiraako mulla vaan päässä. Nyt ei kyllä ole ollut tuntikausiin nälkä, mutta kyllä se ruokaa vaatikin, ensin söin suunnitellusti yhden munan ja pekonia mutta sitten oli pakko ("pakko?") paistaa vielä kaksi munaa lisää, päälle söin vielä raakasuklaata. En nyt oikein tiedä mitä tässä pitäisi ajatella tai tehdä, en mä millään kuluta tällaista määrää. Kaiken lisäksi söin neljä kertaa tänään, mitenköhän paljon pitäisi syödä että pärjäisi sillä kolmella aterialla tai peräti kahdella.

Toimintasuunnitelmia ja ratkaisuehdotuksia otetaan vastaan.

_________________
"Life is not measured by the number of breaths we take but by the moments that take our breath away."

Vaaka mäkeen ja mittanauhailua maltilla


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)