nöffeli kirjoitti:
Kovetetut eli keinotekoiset transrasvat on mun rasvavalikoimassa täysin kiellettyjen listalla. Omissa mielikuvissa kategorisoin kaupan kookosrasvan samalle tasolle tai jopa pahemmaksi kuin margariinin tai raffinoidun rypsiöljyn. Mitään varmaa tietopohjaa mulla ei tosin ole. Aika reippaasti sitä ainakin on käsitelty ja itse pyrin ruoassa mahdollisimman luonnolliseen.
Laitanpa vähän tarkennusta tuohon (vaikka ei se mitään, rasvat menevät sekaisin käytännössä kaikilta, 50 vuoden misinformaation jälkeen):
Nyrkkkisääntö 1: Teknotransseja löytyy osittain kovetetuista rasvoista, ei enää täyskovetetuista. Täyskovetetuissa rasvoissa transseja ei enää ole koska täyskovetetuissa rasvoissa kaikki tyydyttämättömät idokseton avattu. Siksi niitä löytyy todennäköisesti enemmän jopa siitä raffinoidusta rypsiöljystä (jota on lämpökäsitelty jopa varsin raskaasti ja jossa on edelleen paljon tyydyttämättömiä rasvahappoja kuin mitä niitä löytyy kaupan kookosrasvapalikasta. Ja margariinista.
Nyrkkisääntö 2: Kuumennus ja vastaavat rajut säilyvyyskäsittelyt pilaavat rasvahapot sitä pahemmin, mitä enemmän lopputuotteessa on monityydyttämättömiä rasvahappoja, jotka ovat kaikkein herkimpiä hapen vaikutuksille (suomeksi vaikka härskiintymään), ja mitä juoksevampaa lopputuote on (koska silloin ilma pääsee vaikuttamaan useampaan rasvamolekyyliin).
Nyrkkisääntö 3: Kuumennus ja vastaavat rajut säilyvyyskäsittelyt pilaavat (eli altistavat hapen pilaavalle vaikutukseel) luonnontuotteessa paljon muutakin kuin vain rasvahappoja. Alkuperäisen paketin hivenistä ei tuppaa olemaan enää paljoa jäljellä teknokäsittelyiden jälkeen, vaan tavarasta on tullut parhaasssa tapauksessa tyhjää energiaa ja heikommassa tapauksessa jotain paljon ikävämpää.
Nyrkkisääntö 4:Aika kuumennuksen ym teknokäsittelyn ja ravinnoksi käytön välillä on se iso juttu, käsittelyn itsensä lisäksi. Mitä pitempään sotkettu tavara altistuu ilman hapelle, sitä hankalammaksi sillä on taipumus muuttua (jos kyseessä ei ole vain sitä tyhjää energiaa). Ja taaskin sen tuotteen olomuoto vaikuttaa happihyökkäyksen laatuun: kiinteässä palikassa vain ulkopinta pilaantuu, nesteessä molekyylit ovat vuorottain pinnalla (eli hapettuminen helpottuu koko putelissa) ja vaikkapa kahden kuukauden hyllyiän omaavassa leivonnaisessa jokaikinen osa on käytännössä koko ajan ilman hapen armoilla...
Noiden nyrkkisten takia itse käyttäisin uppopaistoonkin mieluummin kookosrasvapalikkaa kuin raffinoituja öljyjä tai margariineja - jos uppopaistaisin ja jos vain nuo olisivat valittavina, eikä vaikkapa sopiva laardi. Tosin en ole uppopaistanut mitään ikiaikoihin...