karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 08:04:43

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1572 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 159 60 61 62 6379 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2021-01-18 11:49:38 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Hyvähän se on tarkkailla itseään.
Onko sinulla jo käsitys siitä, mikä olisi oma optimisi triglyjen ja verenpaineen (ja ehkä painonkin) tasapainossa?

Minulle rento OD on toiminut riittävän hyvin, niin että selviän edelleen lääkkeittä (paitsi iho, ja sekin kesti hyvin, ennen pahaa ulkoista tilannetta; korjautuu valitettavan hitaasti).

Näillä eväillä minulla triglyt ovat suunnilleen yksi (minulle ok), verenpaine lievästi koholla (kuten se on ollut jo nuorena aikuisena eli hiilareillakin) ja aamusokerit suunnilleen viisi (sekin ihan ok).

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-01-18 15:51:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
els kirjoitti:
Hyvähän se on tarkkailla itseään.
Onko sinulla jo käsitys siitä, mikä olisi oma optimisi triglyjen ja verenpaineen (ja ehkä painonkin) tasapainossa?

mitä tulee ed. viestiin, luulen että minun ongelma on liika proteiini joka on aina ollut minun herkkua, liha kala on vaan niin hyvää makuna suussa.
joka varmaan kai estää ketoosin tai ketoaineiden tuoton, kortisoli nousee, josta seuraa että verenpaine nousee, kun ei ole tarpeeksi hh glukoosia eikä ketoaineita.
juu eikä ole hyvä olla kun ei oo ketoja että pääsis ketoadaptioon ja hh ei oo tarpeeksi että olis mukava olla hh polttoinen.
niin eli väärin ketoiltu, joo. eikä sitä oloa pitkään kestä katsella.
hmm... mutta minne ne liika proteiinit mulla menee, -> nostaa verensokeria. -> https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3820526/
eli VHH:lla on paasto ja päiväsokerit korkeammat kuin isommilla hh.
muutenkin proteiinilla nostettu verensokeri, siitä tulee huonompi fiilis (itsthewooo).
eli pitäs syödä vähempi proteiinia ja nostaa rasvaa niin että kcal olisi samoissa, näin vois olla parempi. ainakin ne ketonit nousisi...
joo mutta siitä seuraa myös verenpaineen nousua... kai

niin kyllä trigly 2 on liian iso, mutta onneksi se on helppoa pudottaa.
joo taisin joskus kirjoittaa että ois mukava olla lääkkeetön, siis ilman verenpainelääkitystä. ja olen ollutkin välillä useita kk.
kun olin lääkkeetön ja siis verenpaineet liian alhaiset 120/80, että voi lääkitystä ottaa :lol: .
hh oli noin 120g vrk:ssa + proteiinit 40...55 g vrk:ssa.

on se vaan tämän 15 vuoden aikana jo niin monesti todettu että hh alle 70 g vrk:ssa nostaa mulla verenpainetta.
aika hyvin voin 80...150g hh vrk:ssa, tai oikeastaan, parhaiten.
hh kuormassa ei saa olla fruktoosia paljoa (eli vähän fruktoosia on hyvä).

Läski painoa, sitä on AINA liikaa... :D
vähä rasvainen vs. vhh
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4603544/

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-01-19 04:43:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
viikko sitten 77,8 kg
siinä se eka viikko meni.
1. vk VHH:lla paino 76,6 kg eli -1,2 kg tietenkin liki kaikki on turvotus nesteitä
hh 15...82 vrk:ssa, hh oli etupäässä banaania ja sinistä suklaata ja glukoosia, vrk keskiarvo proteiinia 117 g ja vk vrk keskiarvo kcal 1454
samalla vk ilman kahvia.

keitetty RS peruna vois olla mukava hh ilman fruktoosia, jossa on vielä runsaasti Kaliumia.
RS riisi on mulle ok mutta on aika ravintoköyhää
alla viime syksyn VHH kokemuksia:
Ari kirjoitti:
kun proteiini määrät sain normaaliin, niin ruokahalut rauhottu ja viikko kalorivaje tuli sitten kuitenkin aika helposti.
viikon keskiarvo proteiinit oli 60g vrk:ssa ja hh nousi liki 2x eli 75g vrk:ssa (hh lähde RS (resistentti tärkkelys) peruna, luumu, herukka ja glukoosi)

els joo siltä näyttää :idea:
els kirjoitti:
Ajatus siitä ettei valkuaisen hiilarien summa ole ainakaan yli 150 gramman voisi vaikka pelittää isokalorisellakin, kunhan ruoka-aineet sopivat?

Ari kirjoitti:
tällä viikolla ilmiselvästi kortisoli laski runsaammalla hh:lla ja +kaloreilla, koska mieliala parani, unenmäärä lisääntyi samalla stressi "hermopinna kireys" helpotti ja kaikki tämä näkyi verenpaineessa joka laski niin että koko verenpainelääkitys oli pakko lopettaa, koska vp laski jo riskirajoille. hh oli perunaa, kypsää luumua ja sinistä suklaata. fiilis on aivan todella mahtava. :D ... hh keskiarvo noin 120g vrk:ssa

tulevalla seuraavalla vk:lla vois reippaasti vähentää proteiinia ja antaa pikkusen hh lisää

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-01-19 09:31:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4871
Pitänee minunkin uskoa. Viikko tiukkaa ketoa takana ja verenpaine noussut ~20 pykälää. Paastosokeri sensijaan tipahti alle 5

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-01-19 09:38:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Kasari kirjoitti:
Pitänee minunkin uskoa. Viikko tiukkaa ketoa takana ja verenpaine noussut ~20 pykälää. Paastosokeri sensijaan tipahti alle 5

niin
Ari kirjoitti:
jos luet edellä kun olin olin ollut 2 vuotta VHH/atkinsonilla 2007 jouduin töistä suoraan teholle pillit ulvoen, paineet 240/140.
hh oli siis todella vähissä, tätä edisti +stressiä +pitkät työajat +ylityöt +pitkä työmatka +osin aika hh enegiaa vaativa työ eli lihasvoimaa vaativa työ (tätä oli jatkuvasti liki vuoden ajan).
eli tuli liian suuri pula glukoosista, eikä keto tuotteet riittäneet, pitämään verensokeria riittävällä tasolla.
eli ois pitänyt olla enempi syötyä hh.
no hyvin lyhyesti: elimistö kuitenkin vaati enempi glukoosia ja sitä saadaan syödystä proteiinista ja omista lihaksista. tähän hommaan elimistö kohottaa muutamaa hormonia tehostaakseen glukoosin (Glukoneogeneesi Glukagoni) tuotantoa... tämä Glukoneogeneesi, Glukagoni on hyvin tunnettu asia .
mm kortisoli nousee huomattavasti, jolla on ehkä suurin verenpaineeseen vaikuttava asia kun puhutaan VHH ruokailusta.
eli omat kehon hormonit siis nostaa verenpaineet. tämä on siis hyvin tunnettu asia.
tämä ilmenee kaikilla, mutta suurimmalla osalla ihmisistä liian sokerin ja hh vähentämisestä johtuva verenpaineen lasku on paljon suurempi kuin hormonien nostama verenpaineen nousu ja siitä seuraa että yleisesti VHH laskee verenpainetta.

ehkä sinun ja minun on vältettävä menemästä liian alhaisille hh ainakin liian pitkäksi aikaa ja samalla vältettävä ruumiillista liikuntaa, yleensä töitä ja stressiä.
kun hh on alhaalla. meilläkin riittää glukoosia ja ketoaineet eikä verenpaineet nouse liiaksi kun kaikki ed. vältetään. (eli kun istutaan ja makaillaan).

liika hh (enempi kuin keho käyttää): niin hh saadaan Glykogeeniä joka varastoituu maksaan ja lihaksiin, kun maksa ja lihakset on täynnä, ylimäärä näkyy mm. verensokerin nousuna, Triglyjen nousuna, rasvamaksana, sisäelin rasvana ja kehon rasvana jopa LDL nousuna. samalla HDL laskee.

alussa VHH:lla. noin parin kolmen päivän Glykogeeni (glukoosia saadaan) varasto on varastoituna maksaan. kun se loppu alkaa Glukagoni, kortisoli ja muutamat muut hormonit nousee joka nostaa verenpainetta.
niin suo siellä vetelä täällä (liian vähän hh tai liian paljon hh), on siis löydettävä sopiva hh määrä sen hetkiseen elämän tilanteeseen, mikä se on?
minulle riittää noin 80-120g hh vrk:ssa ja verenpaine pysyy ok, vaikka on pienesti koholla mutta ei liioin, kun ei harrasta lihasliikuntaa eikä ole stressiä ja ruummiillista työtä. 30 min rauhallinen kävely on hyväksi verenpaineelle.

VHH ruokailu siis tyhjentää maksan Glykogeeni varastot ja parantaa mm. Triglyä (laskee), HDL (nousee), LDL(rasva partikkeli koko isonee = hyvä), ApoB/ApoA1 suhde pienenee (hyvä), vähentää sisäelin rasvaa ja kun ja JOS ja kun koko syöty ruuan energiamäärä on vähempi kuin kulutettu tapahtuu ed. asiat tehostettuna ja puuttuva kehon energia otetaan omista rasvavarastoista, tapahtuu laihtumista jolla on taas paljon hyvää vaikutusta ihmiselle. toki muillakin laihduttavilla (kalorivaje) ruokailu tyyleillä saadaan ed. vaikutuksia, mutta ei niin nopeasti ja niin suuria.

eli kyllä hh on syytä pitää sopivana, riittävän alhaisena, (tähän hh määrään vaikuttaa moni asia, mutta kullekkin oma sopivan alhainen määrä näyttää olevan hyvä juttu), ehkä pikkusen alle kulutuksen on hyvä=vhh. koska liiasta hh (yli kehon kulutuksen) siitä ei todellakaan seuraa hyvää.
himo urheilijat voivat syödä enempikin hh, kun vaan ei ole jatkuvasti yli kulutuksen.

juu ehkä tämä ois meille sopiva sanoma:
ehkä sinun ja minun on vältettävä menemästä liian alhaisille hh ainakin liian pitkäksi aikaa ja samalla vältettävä ruumiillista liikuntaa, yleensä töitä ja stressiä.
koska ei ole hyvä että kortisoli ja verenpaine on jatkuvasti koholla.
Lainaa:
These results support the notion that carbohydrate-restrictive diets may have stress-inducing effects that may work counter to their ability to be sustainable. In these cases, if possible, it may be worthwhile incrementally increasing carbohydrate intake, if possible, to alleviate any stress-inductive effects.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6893582/

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-01-20 16:39:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
els kirjoitti:
Onko sinulla jo käsitys siitä, mikä olisi oma optimisi ... (ja ehkä painonkin) tasapainossa?

Joo tai luulen ainakin.
https://high-fat-nutrition.blogspot.com/2011/03/fasting-insulin-and-weight-loss.html
Peterkin muuten mainitsee että Pienin kuolleisuus on noin BMI 27: ssä.
https://sisasuomensyli.fi/1_3_7_l-laihduta-p-iv-6.5.17-painolukema-bmi-ja-terveys.html
Lainaa:
Meidät on erinomaisen hyvin aivopesty ajattelemaan, että painoindeksi (BMI eli body-mass index) 18-25 on yksilölle ihanteellinen paino ja turvaa myös parhaan mahdollisen terveyden... Itse asiassa puhutaan ns. BMI-paradoksista, jolla tarkoitetaan sitä tutkimuksissa havaittua tosiasiaa, että pienin kuolleisuuden riski esimerkiksi syöpätaudeissa tai sydän- ja verisuonitaudeissa onkin niillä, joiden painoindeksi on korkeampi kuin ”normaalipainon” ihannearvoksi asetettu 22.5.
Pienin riski on itse asiassa niillä, joiden BMI on 27-28 tuntumassa.

Asiaa on siis ihan oikeesti tutkittu. joo ja näin näyttää olevan jos tutkimuksiin on uskomista.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17904457/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15642875/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21037042/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4048872/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4855514/
lihasmassan menetys on huono juttu https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2966362/
Maailman laajuinen tutkimus jossa on U -käyrä jossa kuolleisuus nousee jyrkäski jos BMI on alle 20 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4995441/
ikäkin vaikuttaa, mutta jos ja kun vanhaksi eletään niin paras BMI on 24...29 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6484934/
UUSI NORMAALI BMI on 27?
Lainaa:
BMI 27: The New Normal?
— Danish study puts lowest mortality risk at BMI level in 'unhealthy' range

Tanskalainen tutkimus on tullut samaan tulokseen, pienin riski sairastua ja kuolla on 27 BMI kohdalla. https://www.medpagetoday.com/primarycare/obesity/57821

Englanissa tehty suuri 3.6 miljoonan henkilön tutkimus eri tauteihin riski kuolla kertoo J käyrästä BMI 25 oli pienin riski ja mitä vanhempi henkilö sen isompi BMI sai olla.
Paljon dataa ja selviä J käppyrä kuvia taudeittain, julkaistu 2018. linkistä https://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(18)30288-2/fulltext

BMI taulukko https://topformtemplates.com/free-bmi-chart-templates-download/
ja kun vielä ottaa minun lihasmassan huomioon jota on vielä riittävästi tallessa voiman kanssa, (voimanoston suomenmestari).
juu koska vielä puntti treenailen (omat puntit kotona), kävelen, juoksen silloin tällöin hyvikseni vieläkin.. olen jo aika vanhakin viiden * tähden ukki.
joten TUO BMI on JUST kohdallaan.
Lainaa:
Weight loss yields metabolic health benefits in insulin-resistant overweight adults, even in the absence of classic cardiovascular risk factors. Weight loss-related improvement in insulin sensitivity may be mediated through changes in adipose cell size and/or central distribution of body fat. The insulin-resistant subgroup of overweight individuals should be identified and targeted for dietary weight loss.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30497926/
mutta silti ajattelen että onko suurtakaan hyötyä ylimäärän mahaläskin kantamisella vaikka BMI olisi 27. eli onko hyötyä pitää itseään läskinä, luulen että ylimäärä maha läskistä on enempi haittaa. ja näin näyttää olevan jos tutkimuksiiin on uskomista. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6410738/
luulen myös että on hyvä luopua ylimäärä mahaläskistä, eli on hyvä laihduttaa pois LIIAT mahaläskit... pikkuhiljaa... mutta en todellakaan luule että pitää tai täytyy tai tarvitsee vatsalihasten näkyä ei, ei tarvitse näkyä.

mielestäni laihuus ei ole itsessään tavoittelemisen arvoinen asia, vaan terveys. vaikka yleensä aina kun ylipainoinen laihduttaa pois ylimäärä mahaläskiä hänen mitattavat terveys arvot paranee kuten trigly ja verensokerit.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3820526/
Lainaa:
Weight loss with the reduction of abdominal fat mass almost invariably reverses insulin resistance as a consequence of chronic excessive energy intake in relation to physical activity levels. Therefore, any safe and balanced life-style measures that lead to weight loss and can be sustained in the long term have the potential to improve insulin resistance and glycemic control



tämä BMI paradoksi kertoo enempi sitä että aliravitsemus ja liika laihuus ei tuo terveyttä mukanaan, jota nämä J ja U -käyrät kertoo. samalla se näyttää kertovan että ihannepaino BMI 22.5 ei ole ihan paras lukema, ei siis ole tarvoittelemisen arvoinen asia, ei ainakaan vanhemma iällä.

muuten tästä BMI painosta malli esimerkki Lasse Pöysti joka oli viimeiset 40 vuotta suorastaa aika lihava ja eli 92 vuotiaaksi.
kuvia https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/03/16/lasse-poysti-kertoi-iltasadut-elaviksi

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-01-26 04:40:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
nyt ollaan Topic aiheessa.
Ari kirjoitti:
Huomenta
viikko sitten 77,8 kg
siinä se eka viikko meni.
1. vk VHH:lla paino 76,6 kg eli -1,2 kg tietenkin liki kaikki on turvotus nesteitä
hh 15...82 vrk:ssa, hh oli etupäässä banaania ja sinistä suklaata ja glukoosia, vrk keskiarvo proteiinia 117 g ja vk vrk keskiarvo kcal 1454
samalla vk ilman kahvia.

keitetty RS peruna vois olla mukava hh ilman fruktoosia, jossa on vielä runsaasti Kaliumia.
RS riisi on mulle ok mutta on aika ravintoköyhää
tulevalla seuraavalla vk:lla vois reippaasti vähentää proteiinia ja antaa pikkusen hh lisää

siinä se 2. vk meni 76,4 kg eli -0,4 kg luulis nesteitä tullut vähä takas tai sitten ei.
juu niinkuin meinasin hh nostin keskiarvo vrk: oli nyt 115g hh vrk:ssa
proteiinia laskin 117:sta -> 76g keskiarvo vrk:ssa, keskiarvo kalorit samoissa 1487
hh oli: banaania ja suklaata vähempi, mutta perunaa, kauraleipää, karjalanpiirakoita ja kaakaota enempi :shock:
kalorivaje ei kai ole liian suuri, koska vk oli todella helppo ruokahalun suhteen, ruokaa piti muutamana päivänä syödä vaikka ei ollut nälkä.
joten aika ruokahaluton viikko oli. eli kalorivaje kiritys varaa on kai vielä.
joo ja samalla 2. vk kahvitta.
mutta näillä seuraava vk mennään tai vielä ehkä vois pikkusen hh nostaa.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-01-28 15:08:27 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Siis noin 200 grammaa (hiilarit ja prodet yhteensä)?
Veikkaan että tuossa (ja sokerissa/glukoosissa) löytyy selitys sinun korkeille triglyillesi.

Minä (toki ihan kerettiläisenä) lasken omalta kohdaltani syödyksi ei-rasvaksi eli vesiliukoiseksi polttoaineeksi hiilarit, valkuaiset ja alkoholin (joista viimeksi mainittu on siitä kiva, ettei se itsessään vaikuta verensokeriin sen enempää kuin fruktoosikaan, mutta koska se halutaan käsitellä maksassa vielä fruktoosiakin nopeammin, se epäsuorasti edelleen vähentää maksan sokerituotantoa, aikansa). Ja näiden yhteissumma sitten siellä jossain 100 ja 150 gramman välillä, mieluiten sadan tuntumassa.

Tämä tuntuu eikun näyttääkin pelittäneen hyvin jo vuosia (lue: maksa-arvot hienot, triglyt hienot, laskosta päätellen veren hapettuminen ilmeisen minimaalista, ja verenpainekin meikäläisellä sallitun rajoissa, samoin paino).

Käytän glukoosia keskimäärin teelusikallisen päivässä, sokerisokeria merkittävästi tuota vähemmän (lähinnä tummassa suklaassa), joten hiilarit tulevat lähinnä maito- ja tärkkelyspuolelta. Gluteenille ehdoton Ei, ja PUFAalle tiukka rajoitus, muttei se mikään nolla ole.

Tuo ei ollut mitenkään ohjeeksi tai neuvoksi sinulle; kunhan vertailin syömisiämme : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-01-30 14:33:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
etkö muista?
Ari kirjoitti:
3kk karboosin jälkeen, eli niukka rasva, kohtuu proteiini 40-60g vrk:ssa (kalaa ja vähän keltuaista), todella runsas hh kuurin jälkeen.
eikä ollut kalorirvajetta, vaan paino pysyi täysin samana.
eli käytännössä niin rasvaton kun vain voi olla, vähä lihainen, ei makkaraa, ei siis mitään lisättyä rasvaa.
hh todella paljon makroissa: omenamehua glukoosilla, ananasta omassamehussa, kahvia sokerilla, banaania, eri hedelmiä, limsaa, sokeria, glukoosia, makaroonia, riisiä, perunaakin loppu ajasta, oboy kaakaota sokerilla, luumuja, valk. leipääkin loppuajasta. jäätelöä, sinistä suklaata, kaurapuuroa sokerilla tai mansikka hillolla, ruskeita papuja.

tämän 3kk kuurin jälkeen 3.8.2020 kävin tavan verikokeessa, verikoe tulokset sain...

eikä sinunkaan tarvitse veikata jos olet lukenut ed. viestit.
no minun ei tarvii veikata koska tiedän että syy oli runsaassa fruktoosissa, sokerissa ja transrasvoissa, jotka nämä jo pelkästään oli reippaasti yli 200 g vrk:ssa.
karboosia.. :shock:
syy ei siis ollut lihassa, kalassa ja perunassa, joita oli aika vähän.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-01-30 15:38:08 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Luin noita, ja ymmärtääkseni triglysi pysyi kakkosessa vaika karboosin loppui aikoja sitten.
Laski toki mukavasti, mutta on se vielä selvästi karppeja ylempänä.
Makuasia sitten mihin itse kukin näissä tähtää.

Sivuhuomautuksena, luitko Peterin ja Tuckerin kommentit Kevin Hallin tuloksista?
Toisaalla (ketolla) vain kahden viikon kuuri, joka ei riitä rasvapolton sopeutumiseen solutasolla, ja vielä runsas-PUFAisena.
...ja toisaalta sikäläisen kasvisvaihtoehdon (karboosin) hurjan paljon aiempaa pienemmät PUFAt.
Ei se nyt kamalan paljoa edelleenkään selitä - paitsi sitä, miten Kevin Hall osaa saada tuloksen jonka haluaa.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-01-31 06:10:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
els kirjoitti:
Luin noita, ja ymmärtääkseni triglysi pysyi kakkosessa vaika karboosin loppui aikoja sitten.

pysyi ja pysyi?? miten niin pysyi 2, mistä sait tämmösen käsityksen? mikä lause? kerrohan mistä kohtaa saa semmosen käsityksen? niin eihän sitä ole edes mitattu sen jälkeen.
Ari kirjoitti:
Fruktoosi nostaa huimasti Triglyä, tämä hyvin osoitettu niin eläin kuin ihmistutkimuksissa.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2682989/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4151171/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5622741/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3764988/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5035631/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2673878/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4744652/

Triglyt saa helposti ja nopeasti alas seuraavilla konsteilla, jokainen konsti jo yksistään laskee Triglyä, mutta minä otin heti kaikki käyttöön:
fruktoosit pois, tiukka hh rajoitus, kalorivaje, painonpudotus.

ei glukoosi tai tärkkelys vaan fruktoosi.
Lainaa:
Diets high in fructose are a common way to induce features of metabolic syndrome in rodent models (61). There is sufficient data from controlled dietary studies conducted for at least 4 wk to conclude that diets containing ≥20% energy as fructose are more likely to cause lipid abnormalities (hypertriglyceridemia due to VLDL increases in those with hyperinsulinemia and LDL-C increases in normoinsulinemic subjects) compared with diets containing ≥20% energy as either glucose or starch.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2682989/
joo ja jos vetää noin 1,5 litraa limsaa ja/tai omenamehua joka päivä 3kk ajan ym. myös puhdasta sokeria (ks ed. lista) suklaata, jäätelöä, mansikka hilloa ja paljon fruktoosi hedelmiä, muuten rasvattomalla ja lihattomalla tyylillä (JOO karboosia 3kk [-X ) ja runsailla hh, tuloksesta ei ole mitään epäselvää. sain elämäni korkeimmat triglyt. mutta kehonpaino ei lisääntynyt tuona 3kk aikana yhtään, ei edes 100 grammaa. vaikka ihan takuu varmasti insuliinit olivat tapissa (niitä ei kuitenkaan ole mitattu), eli en saanut kehonpainoa lisää runsailla hh ja korkeilla insuliineilla. hh insuliini hypoteesi meni siinäkin nurin.
MUTTA VAIN 6 vk, kalorivaje ja raju vähennys fruktoosissa ja hh kuormassa sai triglyn laskemaan huimat 45% :shock:

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-01-31 09:21:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
ihme mielihalua.. :shock: tekee mieli syödä vihreetä.
yleensä tämä kovin vihree halu on just näin vuoden alussa ja kevät talvella, tammikuu-huhtikuu.
joten nyt 3 päivää olen vetänyt green smoothieta :mrgreen: joo ja tuntuu niiin hyvältä mielessä ja haluissa kun saa vihreetä.
uusi tuttavuus Pehtoorin Salaatti pussissa
https://jarvikyla.fi/pehtoorin-salaatti-pussissa/
todella hyvä "pehmeä maku"

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-02-01 11:27:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
pais. keltuaista + kylmäsavulohta + green smoothie terästetty viherjauheella.
näin tänä aamuna.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-02-11 08:21:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
Ari kirjoitti:
pais. keltuaista + kylmäsavulohta + green smoothie terästetty viherjauheella.

juu vihreetä menee ed. main. lisäksi mukavasti.
Kuva
samoin sinistä suklaata päivittäin + kaakaota :shock: sopivasti eli ei liikaa
+ D :tä + Mag. sitraattia + mag. triplaa + C:tä purkista
verenpaineet laskee mallikaasti :lol: mutta antaa laskea vaan

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: rasvaa enempi
ViestiLähetetty: 2021-02-17 05:52:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
lainaus vuodelta 2005
Ari kirjoitti:
eli ei tämä rasvan lisääminen ja hh vähentäminen ole mikään vanha tieto minulle, perin uusi tieto. mutta se toimii.

Tuossa jossain vaiheessa "Atkins kuuria" ihan huomaatta tuli lisättyä proteiinin määrää rasvan kustannuksella ja painonpudotus hidastui (se vain kummittelee tuo virallisterveellinen ja puntti proteiini ajat).

kun tuon huomasin tein heti oikaisun. lisäsin rasvaa ja vähensin proteiinia ja kas kummaa viime viikon "kermakuurilla" paino putosi 1 kg.

kertaakaan ei ole nälkä ollut...

Huomenta
Ari kirjoitti:
minun ongelma on liika proteiini joka on aina ollut minun herkkua, liha kala on vaan niin hyvää makuna suussa.
joka varmaan kai estää ketoosin tai ketoaineiden tuoton, kortisoli nousee, josta seuraa että verenpaine nousee, kun ei ole hh glukoosia eikä ketoaineita.
hmm... mutta minne ne liika proteiinit mulla menee, -> nostaa verensokeria. -> https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3820526/

muutenkin proteiinilla nostettu verensokeri, siitä tulee huonompi fiilis (itsthewooo).
eli pitäs syödä vähempi proteiinia ja nostaa rasvaa niin että kcal olisi samoissa, näin vois olla parempi. ainakin ne ketonit nousisi...

omista muistiin panoista se idea löytyy :idea:
14.2.2021 su 76,8 kg pj t-paita lyh.kal
joten reilun 2vk. green smoothie "kuurissa" painossa ei siis mitään muutosta.
15.2.2021 ma alkoi vhh tyyylinen kokeilu, mutta NYT PAINOTUS ON -> rasvaa tarkotuksella ENEMPI, proteiinia kohtuullisesti, viher smoothie mukaan, MUTTA vähemmällä banaanilla.
16.2.2021 ti 76,4 kg ep t-paita lyh.kal

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-02-18 05:40:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
nopea ketodiet ruodinta
mielenkiintoinen 5vk ketogeeninen rottakoe.
jossa rasvan osuus oli 95%, verrokki rotat söi normi rotta hh ruokaa.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5452247/
ja mitä ihmettä :shock:
+ paino nousi enempi kuin hh rotilla
+ maksa rasvottui enempi
+ rasvan määrä lisääntyi
+ ja söivät vielä enempi kaloreita kuin hh rotat

miten tässä näin kävi? hh rotta sai paremmat arvot.
rotilla oli vapaa veden ja ruuan saanti.
sitä mitä rotille syötettiin ei kerrottu... tai joo kerrottiin vain lyhyesti että rasva ruokavalio oli (F3666, Bio-Serv, Frenchtown, NJ)
hh rotan ruokavalio koostumusta ei tarkemmin kerrottu. mutta joo hyvä kun kerrottiin mitä keto rotille syötettiin.

mitä ihmettä tämä F3666 Bio-Serv keto diet ruokavalio on?
no google löysi tämän pahamaineisen [-X keto ruokavalion
https://www.bio-serv.com/pdf/F3666.pdf
Lainaa:
C18:2 Linoleic gm/kg 115
C18:3 Linolenic gm/kg 6,7
Total Saturated gm/kg 303
Total Monounsaturated gm/kg 288
Total Polyunsaturated gm/kg 122

eli
Monounsaturated 40%
Polyunsaturated 17%
Saturated 42%
ja se vähäinen hh mitä tarjottin oli Disaccharides (Disakkaridi on kahdesta monosakkaridista eli yksinkertaisesta sokerimolekyylistä muodostunut hiilihydraatti.)

Lainaa:
It is generally believed that high fat diets may lead to the development of obesity and several other diseases such as coronary artery disease, diabetes and cancer. This view, however, is based on studies carried out in animals that were given a high fat diet rich in polyunsaturated fatty acids.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2716748/
siinä se tuli =D>

lyhyesti
no mitä tästä on opittava.
älä keto karppaa tai siis älä tee ketodiettiä niin että käytät PUFA MUFA omega-6 kasvis / siemen kasvisrasvoja. älä ainakan käytä siemen öljyjä. :idea: juu ja muutamissa pähkinöissä ei kuitenkaan kaikissa on näitä paljon.
nämä rasvat lisäävät tämän tutkimuksen mukaan rotilla maksan rasvaa ja lisäävät ruokahalua ja lopulta sillä on lihottava vaikutus.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-02-18 08:19:30 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Kauan, kauan sitten Naturessa julkaistiin juttu, josta peter kertoi.
Siinä labrasiitetyt hiiret (vaiko -rotat) saivat tosi yksinkertaistettua ruokaa: sokeria, kaseiinia ja kookosrasvaa. Ja vielä niin, että jokainen makro oli erikseen, niin että voivat itse valita määränsä. Ja sitten ne tehtiin lääkkellä diabeetikoiksi. Ja niiden verrokeiksi oli vielä ryhmä "villieläimiä" eli vapaammalla geneettisellä perimällä.

Ne villit valitsivat heti ketoilun, muistaakseni 5% sokeria, reilu 10% kaseiinia ja loput rasvaa ja pysyivät kunnossa. Ne labrahiiret päätyivät tähän valintaan vasta kun en oli tehty diabeetikoiksi....

Palaan laittamaan linkin tähän, kunhan ehdin selata vanhoja juttuja, jos haluat.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: rasvaa enempi
ViestiLähetetty: 2021-02-22 10:51:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Ari kirjoitti:
14.2.2021 su 76,8 kg pj t-paita lyh.kal
15.2.2021 ma alkoi vhh tyyylinen kokeilu, mutta NYT PAINOTUS ON -> rasvaa tarkotuksella ENEMPI, proteiinia kohtuullisesti, viher smoothie mukaan, MUTTA vähemmällä banaanilla.

Huomenta
1. vk takana -0,8 kg
22.2.2021 ma 76,0 kg ep t-paita lyh.kal.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Ketoa pukkaa
ViestiLähetetty: 2021-02-26 02:34:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
Ari kirjoitti:
luulen että minun ongelma on liika proteiini joka on aina ollut minun herkkua, liha kala on vaan niin hyvää makuna suussa.
joka varmaan kai estää ketoosin tai ketoaineiden tuoton, kortisoli nousee, josta seuraa että verenpaine nousee, kun ei ole tarpeeksi hh glukoosia eikä ketoaineita.
juu eikä ole hyvä olla kun ei oo ketoja että pääsis ketoadaptioon ja hh ei oo tarpeeksi että olis mukava olla hh polttoinen.
niin eli väärin ketoiltu, joo. eikä sitä oloa pitkään kestä katsella.
hmm... mutta minne ne liika proteiinit mulla menee, -> nostaa verensokeria. -> https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3820526/
eli VHH:lla on paasto ja päiväsokerit korkeammat kuin isommilla hh.
muutenkin proteiinilla nostettu verensokeri, siitä tulee huonompi fiilis (itsthewooo).
eli pitäs syödä vähempi proteiinia ja nostaa rasvaa niin että kcal olisi samoissa, näin vois olla parempi. ainakin ne ketonit nousisi...
joo mutta siitä seuraa myös verenpaineen nousua... kai

Joo niinhän siinä kävi mitä keto ohjeissa on sanottu.
liika proteiini estää ketoosiin pääsyn ja pas** olo jatkuu.

joo eli alun jälkeen sain ne proteiini määrät kohtuullisiksi tai sanoisko keto normaaliin, että niistä ylimääräisistä ei tehdä glukoosia, vaan ovat ja riittää ihan vain rakennuspalikoiksi. joo oikeesti niistä vähistäkin proteiineista voidaan tehdä myös glukoosia ja tehdäänkin ainakin jossain määrin.
no alussa mitä siitä seurasi.. niin joo .. kamala kooma olo... kun ei ooo hh eikä ketoja.
MUTTA nyt otin alusta asti C8:sia eli kapryyliöljyä (keho tekee heti vähän niitä BHB ketoja) ja voita, näin pääsin yli että ei tarvinnut heti lopettaa huonon fiiliksen ja korkean verenpaineen takia.
pahimmat päivät oli 7. ja 8. vuorokausi olin todella ketoflu: erittäin alakuloinen ja niin ääri ärtynyt :smt013 että ei ollut keskustelu kaveriksi. :smt014
vasta 9. vrk helpotti ja oli kuin olis valot päälle laittanut :idea: , mieli kirkastu ja tuli todella hyvä fiilis, kaikki entinen P* olo oli pois. :whistle: :-D
ruokahalu (ruuan mieliteko) pois, tunne vain että pitäsi kai jotain syödä, ei nälkää ja mitä ihmettä verenpaine myös laski vähän.
todella helppo päivä mutta ruoka ei vaan maistunut joten 9. vuorokausi makrot meni : = 819 kcal 43p, 12hh, 67 Rasvaa 72%
eli varmaan niitä ketoja on nyt sen verran että nyt just kai pelaa, eilen meni hh 6g ja proteiinia 66g ja rasvaa 120g 77%.
tähän ei passaa ottaa mitään liikuntaa. (eli istuen ja maaten mennään) ei ainakaan vielä... eli ootetaan että ne ketonit nousee ensin kunnolla.

vaatii malttia keto liikunan aloittamiseen

tuo kapryyli öljy C8 oli minulle ja on ihan pakkoapu että pääsin tuosta ekasta viikosta yli.
https://www.puhdistamo.fi/products/kapryylioljy-500ml
eli toistaiseksi kaikki ok, kun vaan en taas retkahda liika lihan syöntiin [-X ja tipahda pois ketoosista huonoon fiilikseen.
rasvat ovat: C8:sia otan pullosta ja Valion punaista voita paketista ja tietenkin keltuaista (ei siis yhtään munan valkuaista).

muuten tänä vuonna tuli 10 vuotta täyteen ilman mitään rypsiöljyä tai muutakaan kasvis siemenöljyä. en käytä edes oliiviöljyä.
rypsiöljyä käytän vain tehosekottajan laakerin voiteluun :lol:

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-02-27 12:11:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-12-02 16:19:49
Viestit: 1378
Minusta tuntuu että itselläni on tänään tuo kirkastumispäivä, 8. päivä menossa ja mieli lähes yhtä valoisa kuin kevätsää ulkosalla. En ollut yhtä pahassa ketoflunssassa, mutta päänsärkyä ja vetämättömyyttä oli kyllä. Kunnon energisyyspuuskaa odotan vielä :D .

Tsemppiä, katellaan miten menee ketoosissa! Annan mennä pitkäänkin, jos tuntuu hyvältä, ketoruoka on ainakin nyt arjessa toiminut hyvin.

_________________
Pajunköysi on epäterveellinen ja epäeettinen ruoka-aine.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1572 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 159 60 61 62 6379 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)