Yritetään ruotia rakentavasti.
Siirsin tämän keskustelun alun tuolta toisesta ketjusta, ettei mene ihan OT:ksi.
Sopisikohan tämä tänne kivikautiselle puolelle?
Tästä on keskusteltu takavuosina karppilassa enemmänkin, mutta koska asia edelleen tulee esiin myös aloittelijoiden ketjuissa, niin olisi mielenkiintoista pohtia, onko yksinkertainen, vaihtelematon, ei-värikylläinen ruoka terveellistä ihmiselle, vai pitäisikö olla joka aterialla ja joka päivä erilaista ruokaa, paljon värejä, paljon erilaisia kasviksia, ja miksi?
Lainaan aiempia keskustelunpätkiä, että päästään alkuun, jos xaija ei pane pahakseen.
Lainaa:
xaija sanoi:
ateria = ei ole jokapäivä sama sössö, ei aina samaa ruoka-ainetta, ei pelkästään yhden värisiä lautasia! Esim. kananmunaa, majoneesiä ja voita = keltainen läjä.
Minä sanoin näin:
Lainaa:
Esi-esi-esiäidit ja -isät saattoivat syödä sitä samaa kaadettua saalista niin kauan kuin se pysyi syömiskelpoisena, ja joitakin paikallisia kasveja. Aina niitä samoja, kausivaihtelun sanellessa kaiken.
Lainaa:
xaija sanoi:
Eläimet vaeltaa kausittain, eläinten ravinto vaihtelee, eläimet on ainakin kaatotilanteessa värillisiä ja kausittaiset kasvikset ravintopitoisia. [...]
Mun ajatukseni on, että lehmän lajinmukainen ruoka on aina heinää, leijonan ruoka on aina lihaa, jne. Kausittain tietysti vaihtelee, että mikä heinäkasvi kasvaa, ja kukkiiko kasvit vai ei, ja mitä lihaa on kulloinkin tarjolla.
Ihminen on karppinäkemyksen mukaan sekasyöjä, mutta omasta mielestäni ja omasta kokemuksestani liiallinen vaihtelu ruokavaliossa ei mitenkään lisää terveyttä, vaan ruoan pitäisi olla sellaista, mitä suolistobakteeristo ja entsyymit ovat tottuneet käyttämään hyväkseen ja mitä ne osaavat pilkkoa.
Jos ruoka vaihtuu koko ajan, bakteerikanta voi, yllättävää kyllä, muuttua suppeaksi, sillä vain jotkut harvat yleisbakut pystyvät ottamaan jotakin irti jatkuvasti vaihtuvasta sapuskasta. Tällöin myös ravinteiden hyödyntäminen on kenties heikompaa, koska erityisesti johonkin tiettyyn sapuskaan erikoistuneet bakut kuolevat nälkään, kun niille sopivaa ruokaa ei tulekaan säännöllisesti, vaan tänään tulee tätä, huomenna jotakin ihan muuta, jota ne eivät osaakaan hyödyntää. (Tämä on mun maallikkokäsitykseni asiasta, jonka olen muilta täällä karppilassa oppinut. Korjatkaa, jos meni vikaan.)
Tietysti kausivaihtelu kuuluu asiaan, mutta sitä kauden ruokaa syödään sitten viikkoja tai kuukausia.
Lainaa:
xaija sanoi:
Lähinnä haen takaa sitä, että jos aina syö kananmunia, voita ja litratolkulla partista kookosöljyllä, se ei oo mikään dieetti.
En itse ainakaan koe tarvitsevani monipuolista kasvisvalikoimaa. Ja miksei kananmunapainotteinen ja voinen ruokavalio olisi terveellinen? Saan tarvittavat ravinteet ja mikroravinteet säännöllisistä runsaista kananmunista ja heinää syöneiden suomalaisten lehmien voista. Ainoa, mitä kananmunassa ei ole, on c-vitamiini. Sen saamiseksi ei tarvitse syödä kilotolkulla rehua, vaan pala paprikaa, sipulia, hapankaalta, kourallinen puolukkaa riittää c-vitamiinin lähteeksi.
Ja mihin sitä värikylläisyyttä terveellisyydessä tarvitaan?
Entä kun taustalla on syömishäiriö? Minulla kovin värikäs ruoka aiheuttaa sen, että syön enemmän kuin tarvitsisin. Roskaruokatehtailijat tietävät, että punainen, keltainen ja vihreä väri yhdessä saa ihmiset syömään, vaikkei olisikaan nälkä.
Entä jos aina syö kananmunia, voita ja hapankaalta, niin onko se dieetti? Miksei olisi?
Edit: Yritin vähän selventää ajatuksiani.
Edit. 2: Otsikko osuvammaksi