Miten tässä näin kävi? Näiden poissaolovuosien aikana olen muuttanut Britanniaan, löytänyt uuden "uran", ja kerännyt rutkasti painoa. Se viimeinen on ollut helpointa, sillä voi taivas miten upeita luomuksia paikallisissa leipomoissa onkaan! Ja sipsit, suklaat, leivät, ranskalaiset perunat, sandwichit, paninit....

Lopputuloksena on reilusti ylipainoinen, polvien nivelrikosta kärsivä Kitty. Onneksi sentään kilpirauhanen on nyt järjestyksessä, eikä lääkärin kanssa tarvitse kinata lääkityksestä. Jos joku asia täällä toimii loistavasti, se on NHS. Kilpirauhasen vajaatoimintapotilaat (ja tietyt muut ryhmät, mukaan lukien lapset ja eläkeläiset) eivät maksa lääkkeistä yhtään mitään. Mistään NHS:n määräämistä lääkkeistä, ja minulle tämä muutos oli lähes tonnin arvoinen yllätys vuodessa.
Mutta asiaan. Koska painoa on reilusti, erittäin reilusti, liikaa, ja oikea polvi on rujossa kunnossa, ei tekonivelleikkausta voi edes harkita ylipainon vuoksi. Huoh. Stressi (Covid 19) töissä ja ylipaino aiheuttavat sydänoireita, sydän itsessään on kunnossa, se on nyt tutkittu. Onneksi. Paino oli vajaa 3 viikkoa sitten 98,1kg, ja ihan hurja tavoite olisi päästä 60kg paremmalle puolelle. Mutta ensimmäiseksi BMI alle 30, jotta kirurgille aukeaa paremmat mahdollisuudet polven kanssa. Tänään paino oli 91,7kg ja BMI 35.8.
Olen yksi niistä ihmisistä joille ei pelkkä hh rajoitus riitä, vaan täytyy rajoittaa myös kcal määrää. Siinä auttaa yllättäen Fitbit, jota pidän ranteessa vapaa-ajat ja töissä (ellen ole magneetissa, jossa se täytyy jättää toimiston pöydälle) se on nilkassa sukan alla. Fitbit on opettanut minulle jo tässä parissa viikossa miten isoja eroja energiankulutuksessa voi olla päivästä toiseen, riiippuen missä pisteessä olen töissä. Jos istun ahterillani, on kulutus luonnollisesti toista luokkaa kuin jos kävelen yli 15.000 askelta päivässä. Itselleni tämä on tosin tullut oikeasti yllätyksenä, siis energiankulutuksen eron suuruus.
Olen alkanut syömään paljon enemmän kasviksia kuin ennen, ja salainen aseeni rasvan saamisessa on ollut majoneesi. Se on loistava salaatinkastie, ja sopii myös muiden ruokien kylkeen hyvin. Mutta millä juupelilla korvata ranskalaiset perunat? Niitä on ikävä! Olen pitänyt hh rajoituksen todella alhaalla, noin 5% energiansaannista, ja nälkä on pysynyt hyvin kurissa. Enimmäkseen myös mieliteot. Mutta nyt olen vaiheessa, jossa oikeasti tekee mieli mehevää suklaaleivoista, tai rapeita, suolaisia ranskalaisia. En anna periksi, sillä terveys on paljon tärkeämpi kuin hetkellinen mielihyvä. Yllättäen en ole varsinaisesti livennyt näiden vajaan kolmen viikon aikana, mitä ei varmaan ikinä ennen ole tapahtunut. Ja toinen yllätys oli se, miten nopeasti putosin ketoosiin, parissa päivässä. Kiitos ketostickseille sitä on helppo seurata. Mutta nyt olen huomannut parina päivänä että virtsaan erittyvien ketoaineiden määrä on vähentynyt, vaikka se onkin edelleen runsasta. Olen ajatellut että ehkä se johtuu ketoadaptaatiosta, ja kroppa alkaa käyttää ketoaineita tehokkaammin joten virtsaan erittyy niitä vähemmän, sillä ruokavalio tai kalorimäärä ei ole muuttunut. Olen noin 700 - 1000 kcal vajaalla joka päivä, riippuen siitä miten nälkä on.
Tämä oli nyt aikamoista vuodatusta, mutta tässä tilanteessa olen tällä hetkellä. Kaikki neuvot, informaatio ja tuki on kullan arvoista, ja yritän parhaani jakaa sitä kaikkea muillekin. Filosofiani tuntuu olevan vähän siihen suutaan että tehdään maailmasta parempi paikka yksi keskustelu kerrallaan.