karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 09:35:14

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Uusi kasviskarppaja kyselee
ViestiLähetetty: 2012-02-21 12:12:13 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2012-02-21 00:22:57
Viestit: 27
Paikkakunta: Satakunta
Heippa!

Täällä huhuilee vastausta yks aloitteleva lakto-ovovege karpin alku.... Kaipaisin esimerkkejä siitä, miten kaltaiseni karppajat oikein ruokavalionsa kokoavat #-o . Olen kyllä jo löytänyt päiväkirjaosion, mutta ei millään viitsisi kahlata kaikkia läpi; erityisesti, kun päikyn nimestä ei voi mitenkään päätellä, onko päikyn pitäjä kasviskarppi :roll: . Toivottavasti [-o< jatkossa päikyt voisi jotenkin jaotella karppaustyylin mukaan, niin olisi sitten helpompi löytää suoraan juuri se karppaustyyli, jota itsekin noudattaa.

_________________
Rento ja hyvä kasvisvonkale ;)

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-02-22 19:58:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-12-23 17:55:25
Viestit: 274
Morjens!

Tässä muutamia ruokapäiväkirjoja, toivottavasti edes yksi on lakto-ovo: http://karppaus.info/forum/search.php?keywords=kasvis*&terms=all&author=&fid%5B%5D=11&sc=1&sf=titleonly&sk=t&sd=d&sr=topics&st=0&ch=300&t=0&submit=Etsi.

Tässä vielä yksi, peräti lakto-ovo, jos nyt unohdetaan satunnaiset kalat ja kanat, hehheh: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=11&t=28629&hilit=lakto+ovo%2A.

Nuo vaikuttaa kaikki olevan jo hylättyjä, mutta ovatpahan jotain. :D

Tervetuloa foorumille, eiköhän karppaus lakto-ovolla kulje verraten vaivattomasti.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-02-22 22:27:11 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2012-02-21 00:22:57
Viestit: 27
Paikkakunta: Satakunta
Paljon kiitoksia Janne K vastauksestasi :smt023
Täytyypä sitten ajan kanssa syventyä lukemaan niitä päikkyjä, ja samalla laittaa vinkkejä itselle muistiin :-k

_________________
Rento ja hyvä kasvisvonkale ;)

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-02-23 06:40:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta manthika
ja Tervetuloa mukaan.
vihreitä kasviksia on helppo ja todella maukas tapa käyttää enempi green smoothie muodossa.
katso linkki ohjeet
http://lieksa.pp.fi/vhh/smoothie.htm
sitten kaikenlaisia hedelmiä mukaan + pähkinöitä ja ituja

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-02-23 09:37:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-19 14:10:20
Viestit: 513
Paikkakunta: Helsinki
Hei ja mukaan vaan! Kyllä meitä toisinsyöviäkin tänne sekaan mahtuu.

Janne K. tuossa löysikin hyviä päiväkirjavinkkejä. Vaikuttaa mielenkiintoiselta - taidanpa minäkin käydä niihin tutustumassa. On vielä tuo päiväkirjaosio kokonaan tutkimatta...ei sitä vuodessa kaikkea ehdi... :oops:

Itse kyselin aloitusvinkkejä vuosi sitten. Silloinn Dzinni linkitti avuksi tällaisia ketjuja:

search.php?keywords=kasvissy%C3%B6nti&terms=all&author=&sc=1&sf=titleonly&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=Etsi

Noiden ketjujen lukemisessa meni aikaa, mutta kyllä kannatti. Löysin vastaukset moniin omiin kysymyksiini. =D> Pappa, els, Elka, Mirka, ahma ja monet muut kokeneet karpit antoivat hyviä aloitusohjeita. Niistä kokosin itselleni sopivat ohjeet "huoneentauluksi". Niillä on sitten eteenpäin menty.

Lueskele ja tee omat sovelluksesi. Omaan elämään ja arkeen ne valinnat on itse kunkin soviteltava!

_________________
Kasvissyöjästä on kehkeytynyt kalansyöjä - kalansyöjästä on kehkeytymässä...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-03-09 14:45:12 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-03-08 15:35:47
Viestit: 2
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Moikka,
Täällä kans aloittelija tällä foorumilla kuin myös ovo-vegetaristi-karppaajana!
Olis tarkoitus aloittaa ensi maanantaina viikon tai jospa (edes) kahden viikon kokeilu karppaukseen. Tavoitteena "kunhan jotain lähtee!" :) Ensi kuun puolessa välissä reissuun lähtö niin olisin todella tyytyväinen jos 3 kiloo sais siihen mennessä pois! Ei siis mitään suuria lukuja, mutta pidemmällä tähtäimellä saisi lähteä 6-7 kiloa reippaasti.
Oonkin hiilareita jättänyt jo pidemmän aikaa syömättä, mutta lähinnä jännittää se miten käy kun mulla ei vatsa oikein kestä pelkkää proteiinia - siispä paljon varmaan kasviksia otettava kehiin....
Jää nähtäväksi miten tytön käy!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-03-09 17:51:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-19 14:10:20
Viestit: 513
Paikkakunta: Helsinki
Mellon kirjoitti:
Moikka,
Täällä kans aloittelija tällä foorumilla kuin myös ovo-vegetaristi-karppaajana!
Olis tarkoitus aloittaa ensi maanantaina viikon tai jospa (edes) kahden viikon kokeilu karppaukseen. Tavoitteena "kunhan jotain lähtee!" :) Ensi kuun puolessa välissä reissuun lähtö niin olisin todella tyytyväinen jos 3 kiloo sais siihen mennessä pois! Ei siis mitään suuria lukuja, mutta pidemmällä tähtäimellä saisi lähteä 6-7 kiloa reippaasti.
Oonkin hiilareita jättänyt jo pidemmän aikaa syömättä, mutta lähinnä jännittää se miten käy kun mulla ei vatsa oikein kestä pelkkää proteiinia - siispä paljon varmaan kasviksia otettava kehiin....
Jää nähtäväksi miten tytön käy!


Viikko tai kaksi kuulostaa kyllä aika turhalta. Meneehän kropalla uuteen totuttelussakin jo paljon enemmän aikaa! :shock:

Onko sinulla paljon ylipainoa? Kolmen kilon pudotus kuukaudessa voi silloin hyvinkin onnistua; normaalipainon tuntumassa on kyllä paljonpaljon hitaampaa. Luullakseni suurimmalla osalla meistä.

Ethän vaan pidä karppausta proteiinidieettinä? :roll:Tai hiilihydraatittomana? Lähes joka karppi pyrkii syömään kasviksia ainakin puoli kiloa päivässä. Sen ei luulisi kasvissyöjälle olevan vaikeaa...

Lueskele vähän:
:study: Katso sivun yläosasta ABC wiki. Siellä on aika kattava aloittelijoiden infopaketti. Sieltä löydät myös käyttökelpoisen ateriamatriisin.


Uuteen juttuun hypätessä kannattaa aina vähän perehtyä asiaan. Helpottaa kummasti arkea.
Tervetuloa mukaan!

_________________
Kasvissyöjästä on kehkeytynyt kalansyöjä - kalansyöjästä on kehkeytymässä...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-03-09 18:11:32 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Katsopa osiosta karppaustyylit. Siellä on myös kasvispainotteinen.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-03-09 18:51:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-19 14:10:20
Viestit: 513
Paikkakunta: Helsinki
...ja siellähän me juuri nyt olemmekin... :wink:

Mutta täällä kasvispainotteisten karppaajien osastolla on monia eri viestiketjuja! Selaile ja lueskele niitäkin, niin saat ideoita itsellesi.

_________________
Kasvissyöjästä on kehkeytynyt kalansyöjä - kalansyöjästä on kehkeytymässä...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-03-10 11:13:26 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-03-08 15:35:47
Viestit: 2
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Tämä viikko tai kaksi olisikin nyt alkuun lähinnä kokeilua, että onko koko karppaus minun juttu. Siksi tuommoisen ajan annoin. Minulla ei kai tosiaan ole suurista kiloista kyse (olen 165cm ja 69kg) mutta se kolmekin kiloa tuntuu olevan todella vaikeaa saada pois ja olen huomannut että hiilarit turvottaa älyttömästi. Siksi niitä olenkin koittanut vähentään jo aiemmin - mutten riittävästi. Siksi mietinkin jos kokeilis karppausta nyt sitten ihan kunnolla.

En dieettinä pidä vaan tarkoitus olisi saada tästä vähän elämäntapa ettei kilot (jos niistä eroon pääsee) hiivi heti takaisin. Sortumisia tulee varmasti välillä mutta se että saisi edes vähän muutettua ruokatottumuksia olisi jos plussaa! Ymmärtääksen karppauksessa kuitenkin proteiiniakin syödään - omaan ruokavalioon se kuuluu todella vähän ja siihenkin pitäisi saada muutos. Jospa se paino sitten pikkuhiljaa alkaisi tippumaan.

Joo pitää muihin topiceihin vielä tutustua lisää, ja sieltä tosiaan saa varmasti ideoita! Kunhan tässä joudan muilta kiireiltä hetkeksi istahtamaan.

Lisätty 15.3.: jotain täytynyt mennä oikein ja tapahtua kun tänään neljäs päivä ja aamupaino oli 68,5kg. Jospa se tästä!

_________________
"We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered." - Tom Stoppard


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-03 02:39:49 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-01-20 21:35:05
Viestit: 22
Siis, Rose Elliot on kirjoittanut kasviskarppaajan kirjan ( http://www.amazon.com/Vegetarian-Low-Ca ... 074992649X )jossa on aikas ihanasti ateriaesimerkkejä ja tietoa laskee hiilareita tai ei. Itse vedin yhden kerran selluliitit pois kaikkiruokaisella karppauksella, mutta tuo liha ei oikein jaksa napata niin ei siitä pysyvää saanut millään, aina lliusuin olemaan vegetaristi ja sitten pikkuhiljaa vetelin taas perunaa ja sitten taas ihan kaikkea kamalaa.... :lol:
Periaatteessa tofu on tietääkseni ainoa proteiinin lähde jonka kanssa ei tarvitse varoa hiilareita paitsi mausteiden ja marinaadin suhteen, mutta lakto/ovo onkin taas helpompi.
Aterioitaan voi monipuolistaa sitä enemmän mitä tarkemmin laskee, mutta itse napsin tuon kirjan valmiiksi lasketuista päivän muonista syötävää. Tuosta saattaa kanssa olla apua http://www.fineli.fi/topfoods.php?compi ... 0g&lang=fi

_________________
Pco, hedelmällisyysruokavalio+karppi+metformiini yritelmä

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-11-13 07:54:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-07 12:50:53
Viestit: 443
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Hienoa, että lakto-ovoillekin löytyy runsaasti ruokaohjeita! =D>

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-11-13 08:45:35 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2013-01-22 21:45:35
Viestit: 17
Käypä tsekkaamassa Karkkipäivä-blogin ruokapostaukset. Sanni on lakto-ovo (syö tosin myös kalaa) ja postauksista löytyy paljon herkullisia ohjeita, sellaisia joihin ihan tavan sekasyöjäkin on jäänyt koukkuun :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-11-28 09:48:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-17 18:53:06
Viestit: 233
Paikkakunta: Hattula
Onpa hienoa että täälä löytyy tämmönenki osio =D> Ite oon karpannu jo vuosikausia, mutta nyt lihattoman lokakuun siivittämänä taisin ihan tosissani siirtyä kasvissyöjäksi :) On ollu harkinnassa tuo kasvisruokavalio jo pitkän aikaa, mutta nyt vasta pääsin sitä ihan oikeasti aloittelemaan ja tälle tielle aion ehdottomasti jäädä! Enkä silti halua karppauksestakaan luopua :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-11-29 07:09:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Eppu kirjoitti:
mutta nyt lihattoman lokakuun siivittämänä taisin ihan tosissani siirtyä kasvissyöjäksi :) On ollu harkinnassa tuo kasvisruokavalio jo pitkän aikaa, mutta nyt vasta pääsin sitä ihan oikeasti aloittelemaan ja tälle tielle aion ehdottomasti jäädä! Enkä silti halua karppauksestakaan luopua :)

Huomenta
jos tämä "kasvissyöjä karppaus" tarkoittaa = lihaton, kalaton, munaton "tietä".
olet valinnut pahan tien [-X
ja jos siinä on vielä öljy lisä ja SAFA rajoitus se on ... [-o< tie.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-11-29 09:02:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Miksi se on paha tie? Hyvin ne hindutkin tuntuvat pärjäävän ilman lihaa, kalaa ja munaa. Maitorasvaa tosin menee senkin edestä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-11-29 09:05:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Jeanne c'Arb kirjoitti:
Miksi se on paha tie? Hyvin ne hindutkin tuntuvat pärjäävän ilman lihaa, kalaa ja munaa. Maitorasvaa tosin menee senkin edestä.


Riippu ihmisestä, minulle se oli paha tie: 20 vuotta lakto-ovo-fisu-vegenä ja alkoi tukka lähteä päästä sinkinpuutteen vuoksi. Pienikin lihamäärä (noin 5 liha-ateriaa viikossa, ei koskaan kahta samana päivänä) näyttää riittävän sinkinsaantiin. Silloin alkuvaiheessa kun tukka oli tosi ohut, söin myös purkista.

Ja ne intialaisten vegejen syöpäluvut ovat muistaakseni kovaa luokkaa, myös maaseudulla, missä ei syödä modernia teollisuusruokaa.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-11-29 11:36:34 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Jeanne c'Arb kirjoitti:
Miksi se on paha tie? Hyvin ne hindutkin tuntuvat pärjäävän ilman lihaa, kalaa ja munaa. Maitorasvaa tosin menee senkin edestä.

Paikallista, perinteisin tavoin tuotettua lähiruokaa syövillä ja antibiootittomilla paikallisilla hinduilla voi suoliston bakteerikanta olla kunnossakin, mutta sieltä pois muuttaneet eivät näytä selviävän kovin hyvin. Eikä homma toimi enää oikein sielläkään. Kasvighee ja kaukoruoka näyttävät tekevän tepposensa myös Intiassa, jossa diabetes on räjähtänyt käsiin, köyhyydestä huolimatta.

Täällä lähempänä, karppilassa, on vuosien varrella näkynyt monta Toisinajattelijan tapaista pitkän linjan ex-vegeä, joiden oli tervehtyäkseen vaihdettava syömisiään. Ja tunnen monta linjan vegeä, jotka eivät ole vaihtaneet ruokavaliotaan, ja jotka selkeästi kärsivät siitä. Mikä kertonee ainakin sen, että kaikille lihattomuus ei todellakaan sovi.

Tehdasmaisesti tuotettu, kuljetettu ja jalostettu ruoka yhdessä antibioottien kanssa ottaa veronsa,
eikä väärä suolistosymbioottikanta enää avusta pakollisten hivenien hankinnassa meitä poloisia.
Siksi tilanteemme on mutkikkaampi kuin alkeellisissa mutta keholle tutuissa oloissa eläville lähiruokailijoille.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-11-29 12:01:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Lisäksi minä olin ne parikymmentä lakto-ovo-fisu-vege-vuotta vähän kuin se nainen joka kertoi tajunneensa jotain olevan vialla vegeruokavaliossa, kun tuli vesi kielelle koiran ruokakuppia täyttäessä. :D

Kroppa suorastaan huusi lihaa, mutta propagandan läpitunkemana rajoitin käytön 1-2 pihviin vuodessa. Se ei riittänyt sinkinsaantiin sitten kuitenkaan. Mutta ei myöskään tuottanut niitä paljonpuhuttuja vatsavaivoja joita väitetään tulevan kun pitkän linjan vege vetää yhtäkkiä verisen pihvin. Päinvastoin, kroppa huusi hallelujaa. Mutta silloin nuorena ja kokemattomana uskoin valitettavasti kaiken sen paskan mitä sekä virallisterveellinen että ideologis-vegeilevä porukka tuputtaa.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-11-29 18:37:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Jeanne c'Arb kirjoitti:
Miksi se on paha tie? Hyvin ne hindutkin tuntuvat pärjäävän ilman lihaa, kalaa ja munaa. Maitorasvaa tosin menee senkin edestä.

Mistä tulikin mieleeni, onko täällä kukaan kokeillut tehdä paneer-juustoa itse? Se on kuulemma hinduille tärkeä proteiininlähde.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)