karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 06:54:17

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Paleo-vege
ViestiLähetetty: 2010-08-03 08:58:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-11-23 11:44:59
Viestit: 806
Löysin mielenkiintoisen blogin, jossa on tosin vain yksi postaus, mutta aiheena on paleo-vegetarinen ruokavalio. Onko joku kokeillut tämän tyyppistä ruokavaliota?

http://paleovegetarian.blogspot.com/

Itse olen nyt kesän aikana syönyt todella kasvisvoittoisesti. Lempiherkkua on ollut kasvismuussit ja kasvissosekeitot, sillä temppuileva vatsani ei siedä esim. parsakaalia ja kukkakaalia juurikaan esim. uuniversiona. Rasvana olen käyttänyt voita, kookosöljyä, manteleita ja oliiviöljyä sekä jonkin verran kookostuotteita muutenkin. Olo on ollut huomattavasti parempi kuin lihapitoisella ruokavaliolla. Samalla olen huomannut myös maitotuotteiden tekevän oloni tukalaksi - lukuunottamatta ihan kermaa. Raejuusto on tuntunut pahalle ja turvotus on alkanut välittömästi.

Nyt tavoitteeni olisi yrittää koostaa fiksu paleotyyppinen vegeruokavalio, joka toimisi minun kohdallani. Yksi haaste on päästä eroon keinotekoisista makeutusaineista, mutta uskoisin, että kyse on vain pahasta tavasta tai lähinnä sokeririippuvuuden kaltaisesta "oireyhtymästä" - kohteena ksylitoli, maltinoli jne.

Soijasta olen lukenut paljon. Esim. Charles Poliquin tuomitsee soijan aika kovasti. http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article.aspx?ID=32 Täällä keskusteluissa on ollut väittelyä soijasta ja varmaan mitään yhtä fiksua mielipidettä ei ole. Ainakaan en teollista tofua kamalasti käyttäisi, mutta mietin, löytyisikö ekokaupoista sittenkin kohtuuhyvää luomusoijaa tai jos tekisi yksinkertaisesti itse tofua.

Osittain vegetyylissä mietityttää proteiini ja monipuolisuus. Aion siis syödä kalaa & luomukananmunia kuitenkin, koska en soijaakaan ole valmis käyttämään päivittäin. Häkkikanojen munat eivät lautaselleni päädy ja yritän lisäksi suosia lähiruokaa. Kalalajeissakin olen hassun nirso, mutta jospa sen seitipakasteen ja lohen lisäksi löytyisi uusia makuja. ;) Maitotuotteet aion jättää pois kokonaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleo-vege
ViestiLähetetty: 2012-07-03 11:31:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-11-02 13:50:02
Viestit: 147
Paikkakunta: Tampere
mulla sellainen ongelma paleolla etten saa vaan lihaa alas, hyi! yritetty on kyllä eri vaihtoehdoilla mutta ei uppoa!
en käytä viljoja, maitotuotteita enkä kovin usein hedelmiäkään.

mulla on IBS joten homma ruoan kanssa on todella tarkkaa oltava.

juuri ostin alpron tofua maustamatonta ja paistoin pannulla,lopuksi mausteet hyvää tuli :)
mahasta en osaa sanoo mitä se nyt tofusta on mieltä mutta epäilen jo valmiiksi että jotain tulee.

mutta siis tarkoitus on mun pitää luomu munat ja kala kanssa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paleo-vege
ViestiLähetetty: 2012-07-03 12:18:23 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Laitanpa sitten tänne nykyisen hyvin kasvispainotteisen omnivoori-paleon ja sitä ennen pitkään vegen (eikun peräti monivuotisen raakaruoka-vegaanin) varsin hyvän ohjeistuksen, jos tosiaan haluat kokeilla tuollaista. Tällä naisella on sentään edes kokemusta ja sen lisäksi kiitettävän neutraali suhtautuminen dataan (mitä ei niin kamalan helposti netistä löydä). Jos joutuisin itse elämään vegeruoilla, tekisin sen jokseenkin näillä ohjeilla. Ja - joillekin se voi toimiakin, vaikkei suinkaan kaikille. Pelkällä hyvällä uskolla (tai pelkillä valikoiduilla lukemisilla) ei kannata seilata reaalimaailmassa, millään tyylillä.

linkki: http://rawfoodsos.com/for-vegans/

(Ps, datc'ille: sori mutta IMO syömishäiriötaustaiselle vegepaleo pohjolassa kuullostaa toivottoman haastavalta tavalta yrittää tulla toimeen oman kroppansa kanssa.
Silti, aikuiset ihmiset ovat silti niitä, jotka saavat itse valita mitä tekevät, joten rutosti onnea matkaan. Kerrothan joskus miten menee?

Pps, aloitusviesti olikin todella vanha, toinenkin sori. Mutta linkki on silti hyvä lukea tällaisia aikovalle...).

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)