Olettekos menossa Avoimet puutarhat -tapahtumaan minnekään?

Mua vara-anoppi höynäs lähtemään, joten kai me nyt tytön kans mennään sit ja haetaan anopikas kyytiin (tämä ei siis ole anoppini, vaan mieheni isän uudempi vaimo

) ja suunnataan katsomaan sitä aiemmin kehumaani Montosten pihaa Vaajakoskelle. Jos selviän siitä liikenneympyrästä.

Lieköhän se nyt yksi- vai kaksikaistainen... Ne vaihtaa tyyliä vähän väliä ja siellä ei kaikki tunnu tietävän, miten pitäis ajaa.
Kasteluväsymystä ilmassa. Oon silti jaksanut kastella. En kyllä hetkeen aio hankkia monta uutta puuta kerralla.
Eilen tein kurkuista jo herkkukurkkuja säilöön. Vähän sävelsin etikkaliemen, saa nähdä miten onnistuu. Kun useissa ohjeissa oli sitä sokeria niin kamalasti.

Tein sit semmoisen sekaväännöksen useasta reseptistä. Laitoin suolaa ja tuli sokeriakin, mutta vain pari desiä, ohjeissa oli yleisesti neljästä viiteen desiä sokeria eikä monissa yhtään suolaa. En minä mitään sokerietikkakurkkuja halua!
Ootteko maistanu tai tehny venäläistyylisiä hapankurkkuja, joihin ei käytetä etikkaan, vaan jotka hapatetaan maitohappokäymisen avulla? Karpit kokkaa -osiossa nostelin Mirkan reseptiä. En alkanu vielä kokeileen kun on liian lämmintä, mutta suunnittelin että syksymmällä kun ainakin ulkona ois se vaadittavat 15-20 astetta, niin vois kokeilla pistää purkit vaikka kuistille. Sisällä on liian lämmintä. Mutta siis jos olet maistanut hapankurkkuja, niin onko ne millaisia? Kannattaako kokeilla?
Omenan silmuttaminen on nyt sitten kokeilun alla. Prosessi on potkaistu käyntiin. Otin kaksi silmua Räävelin päärynäomena -puskasta ja ujutin ne Pirjaan ja uudempaan perheomenapuuhun tekemiini t-viiltoihin, varrennusteipillä huolellisesti teippailin. Keväällä sitten nähdään, lähtevätkö silmut kasvuun.

Jos toi onnistuu, niin voin sanoa että ei ollut mitenkään järin hankalaa. Mutta saapa nähdä nyt sitten.

Varrennuspuukko, Victorinoxin valmistama, on heppoisesta ensivaikutelmasta huolimatta pätevän oloinen kapine. Se on todella terävä ja leikkaa hyvin helposti ja tosiaan, sillä saa aikaiseksi hyvin suoran leikkauspinnan, mikä on varttamisessa tietenkin välttämätöntä. Keväällä täytyy kokeilla vielä sitä liitosvarrentamista, mutta sen kanssa mietityttää nyt, että täytyykö tässä ruinata joltakin tutulta jo vaihtaria kun enhän minä tuota Räävelin päärynäomenaa nyt sentään joka puuhun halua!

Ja kaiketi täytyy siihen vanhempieni onnettomaan perhepuuhun koittaa ainakin veistellä vaikka ees tuota Keltakanelia iteltä, miksei jotain muutakin.
Minulla on tällä haavaa siis yhdeksää lajia omppuja tekeillä: Pirja, Vuokko, Punakaneli, Valkea kuulas, Sariola, Pekka, Maikki, Keltakaneli ja Räävelin päärynäomena. Oli myös Grenman ja Lantun talvi, mutta ne heittivät henkensä, olivat heiveröisiä aletaimia ja pääsivät maahan liian myöhään syksyllä silloin ekana syksynä kun näitä meidän pihoja tehtiin. Toisaalta, Rääveli pääsi maahan niitä myöhemmin, mutta se vain porskuttaa.

Se pehko on oikein elinvoimainen. Suorastaan harmillisenkin elinvoimainen, sillä istutin sen Aunen päärynän siihen lähelle, ajatuksena että Rääveli kaivetaan pois. Mutta nyt kun sitä tarkastelee, hiipii mieleen kysymys, kannattaako sitä kuitenkaan kaivaa pois.

Toisaalta ei ole oikein toimiva ratkaisu kai pitemmän päälle, että omena kasvaa alhaalta lähtevänä puskana.
Vuokkoa me tytön kans syötiin jo yksi omppu. Vielä ne saa kypsyä vähän lisääkin, mutta ei se hassumpi ollut. Eihän nuo jättimäisen isoja ole ja melko hapokashan se oli. Mutta meidän pihan eka omppu! Valkeita kuulaita katselen vesi kielellä. Ne on minusta kauniita, himmeä kuori hohtelee ja vesipisarat aamukasteessa.