Jaa tännekkös sitä piti tulla miettiin noita kevätkylvöjä..
Mun ekalla listalla olis varmaan jonkun pitkän mittanauhan kaa ton mun mäen mittaaminen, jotta pääsis piirtään karttaa ja puutarhasuunnitelmaa. Toissasyksynä kaivatettiin siis ne kannot siitä ylös ja viimekesänä naapuri-isäntä äesteli ja ties mitä mönkäs sitä muutamaan otteeseen. Nyt sitten oli puhetta että jos antas vähän vihertyä ja sit yllättäs gylkofosaatilla (vai mikä se nyt oli) ne rikkaruohoset ja sit taas mylläyttäs nurin. Että jos silleen sais jonkunmoisen apilanurmikkoniittysen alkajaisiksi. Vähän toi glykofosaatti arveluttaa noin niinku myrkkynä, mutta kait sitä paljon käytetään. Kyse ois siis noin 20m x 40m koillisrinteestä. Me ollaan kutakuinkin metsän suojissa jokseenkin ylhäällä, eikä tänne hallakaan juurikaan ennätä. Nytkin on ollu n. 10 astetta lämpösempää kuin tässä ei niin kaukana muualla. Tarttis tosiaan vähän suunnitella sitä puutarhaa jokseenkin kokonaisuutena, yks läntti hedelmäpuille, toinen marjapuskille, notskipaikka ja rosvopaistipaikka ja paikkavaraus vielä sellaselle tornille. Lisäks just noita kasvilavoja on suunnitteilla, samoin ehkä kasvihuoneen tyyppinen. Ja leikkimökinkin nään sillä kukkulalla. Ja kaikki tää on nyt vielä keskeneräistä kynnöspeltoo juurineen ja kivineen. Tytön kanssa kyl viime kesänä kerättiin yks peräkärryllinen kiviä, mutta on niitä vielä. Lisäks siinä puutarhasuunnitelmassa noi jutut pitäis sioitta siten että ruohonleikkuu onnistuis järkevästä, ja toisaalta olis tilaa pulkkamäellekin
Vanhastaan valmiina on reilun neliön yrttilava vanhoista ikkunoista, ja n. 20 taimen mansikkamaa ja raparperipenkki. Nää niinku hyötykasvipuolella, perennapuolella on sit enempi. Se mansikkamaa on nyt toista kesää, toissa kesän lopuilla tehtiin se kun muutama taimi kukkapenkissä rupes rönsyämään. Näistä sitten viime loppukesänä koulin rönsyjä, tuolla olis harson ja lumen alla n. 70 tainta. Ne nyt ainakin tarttis loppusijoittaa ens kesänä.
Mun täytyy kyllä myöntää että oon pihalla kuin lumiukko siitä mitä tulee tähän siemenien haalimiseen ja omien taimien tekemiseen.... Mä saan kaikenlaista valmiina taimina porukoilta, niin ei oo tullu ite vaivauduttua..
Puutarhurin tyttäriä nääs.. 
Jotain rucolaa ja tilliä oon vähän ennen juhannusta ostanu paikallisesta taimimyymälästä ja kylväny, mutta voishan noissakin vähän paremmin tuon suunnitella ja ajoittaa.
Mutta joo, herneitä, jotain papuja, purjoa, variselleriä, persiljaa, kesäkurppaa, ja pikkuisen uutta pottua, se ois niin luksusta vähän käydä hakeen omasta maasta. Ei oo ees kellaria (vielä..), joten ei kannata ahnehtia muuta juuresosastoa enempää. Mutta kaikkea sellasta minkä päälle toi tyttökin ymmärtäii. Ja sille toki täytyy tehdä oma kasvimaa pöyhättäväksi.

Pipru, tollaset harlan kuvaamat laatikot osaa ihan kuka vaan tehdä. Akkuruuvarilla käy vielä helpommin, mutta vasara ja nauloja onnistunee ihan yhtä hyvin.

Tee ekaks vaikka pienempi ja sit laajennat jos on tarvis. Itte aattelin jotain 2-3 laudan korkusia tehdä, taytyy nyt kattoa kuinka niihin sitten saa sitä multaa sisälle. Toi maa ittessään on aika loistavaa, sellasta hiesua se kait on.