karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 10:09:03

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kesä 2012
ViestiLähetetty: 2012-01-25 12:36:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Tein tuollaisen otsakkeen, että voitaisiin rönsyillä ensi kesän suunnitelmista. On ne sitten uuden pässin hankinta tai retiisin kasvatus :)

Minä olen niin innostunut kesäkurpitsasta ja haluan ehdottomasti sitä kokeilla kasvattaa.
Jotain eri lajikkeita, jos kokeili tavikurpitsaakin!!

Kertokaa teidän suunnitelmia ja vinkkejä kurpitsaan!!

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2012
ViestiLähetetty: 2012-01-25 13:25:03 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
:shock: Vai tavikurpitsaa, Ronsku? Onko se joku karpin ja kasvissyöjän yhdistetty unelmavihannes? :lol: (ei vaan, pit päästä kiusaamaan kun on kerrankin noin herkullinen näppäimistönlipsahdus! :lol: ) Ehkä jalostamme tulevana kesänä tavikurpitsan, ongelmana mahdollisesti lienee vain se, miten onnistumme saamaan tavin kiinni elävänä - ja suostuuko se pariutumaan kurpitsan kanssa :-k nähtäväksi jää, tarvitaanko siinä keinohedelmöitystä... :lol:

Mulla ei sattuneesta syystä ole oikein mitään suunnitelmia ens kesälle muuta kuin että vaihtelen paskavaippoja ja koitan saada sen yhden kukkasen kasvamaan. Epäilen siitä olevan sen verran turnajaista, että en meinaa ainakaan vastaavaan kukankasteluralliin kytkeä itseäni kuin viime kesänä, kun silloin mulla oli runsaasti itse kasvatettuja kesäkukkia eri puolilla pihaa ruukuissa.

Kasvihuoneesta vei se joulun jälkeinen myrsky pleksit, ukko juoksenteli pitkin pihaa niiden perässä ja ne on nyt täällä meillä sisällä, jos sais sen ansarin taas kasaan niin ehkä sinne vois pari kasvusäkkiä kylmän viileesti nakata ja pistäis sitten helmikuun lopulla pari tomaatintainta tulemaan taas. Olin ihmeellisellä tavalla kaukaa viisas ja ostelin noita siemeniä kiinnostavista lajikkeista viime kesänä. Nyt ei oikein sellaiseen into riittäis. Joten on mulla joitakin kiinnostavia lajikkeita, kyllä kai sitä aina jotain vois yrittää.

Kesäkukkia en tänä vuonna suosiolla ala kasvattaa itse siemenestä, vaikka viime vuonna onnistui mainiosti. Laitan ehkä vaan pari ostoista samettikukkaa ruukkuihin oven pieleen ja siinä se. Mitään nyppimistä vaativaa en aio nyt laittaa. Pelargoniat jos on hengissä, niin ne sitten kans kuistille. Mutta meillä on liian lämmintä niille sisällä, ne ei meinaa talvehtia. Mulla onnistui viime kesänä siemenestä kerrannaiset petuniat, oisko ollut joku Orchid Cascade mikä lienee F1. Ne kukki ihan ryöppyämällä takakuistilla amppeleissa, mutta seuraukset olivatkin sitten syksyllä nähtävissä: amppeleiden alapuolelta kuistin kaiteista on Uulan pellavaöljymaali mustaa pilkkua vierivieressä. Ilmassa on lievää vitutuksen tunnetta asian tiimoilta. :smt013 :smt076

Mielenkiinnolla odotan, joko Pirja töräyttäisi kukkia. Samoin saa nähdä, miten hyvin ovat talven jäljiltä kuosissaan viime kesänä istutetut suklaakirsikka, perheomenapuu (josta varsinkin Valkea Kuulas) ja Grenman. Ei ole onneksi näkynyt jäniksen jälkiä pihassa tänä talvena, mutta sen sijaan pihamme poikki oli mennyt ilvesmamma kahden poikasensa kanssa!

Lähinnä ensi kesän lupaukseni on, että jos saisin kukkapenkkejä kitkettyä ahkerammin kuin viime kesänä. Viime kesänä niistä tuli aina sellaisia "ei saakeli, nyt on kyllä jo pakko" -tyyppisiä turnajaisia, :smt100 huoh. Aseeksi aion hankkia Wolfgartenin voikukkaraudan, jospa sillä lähtis apiloidenkin juuripaakut irtoamaan mukavammin.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2012
ViestiLähetetty: 2012-01-25 13:39:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
:lol: :lol:
Ai hitsi ku mua naurattaa tuo tavikurpitsa :lol:
En edes lukenu muuta sun viestistä kun sen :lol:
Luen loppuun kun oon ensin nauranu.

Sun viestissä näin selkeesti, että tavi, mutta omasta piti kahteen kertaan kattoo, ennenku hokasin :D Mun mielikuvitus lisäsi siihen kirjaimia!!

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2012
ViestiLähetetty: 2012-01-25 13:42:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Minulla ei ikinä ole onnistunut minkään esikasvatus.
Taimista tulee pitkiä ja hentoja. Vaikka ikkunan edessä olen yrittänyt.

Pitääkl niille ostaa joku lamppu??
Tekisi mieli kokeilla jotain yrttiä ruukussa, mutta nekin kuolee valon puutteeseen. Minkä lampun niille hommaan??

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2012
ViestiLähetetty: 2012-01-25 15:35:18 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Paikkakunta: JKL - Petäjävesi
Se taimien kasvattelu riippuu vähän lajikkeesta, että miten minkäkin kanssa, mutta vaikka minullakaan ei hirmu pitkää kokemusta noista ole, niin hyvin on onnistunut. Mutta minä siis vannon doping-aineiden nimeen tolla saralla jonkin verran.

Tomaatit onnistuu hyvin, kun kouliessa hautaa ne niin syvälle aina, että eka koulinnan jälkeen näkyy vaan sirkkalehdet ja sitten myöhemminkin olen istuttanut ne syvempään, esmes maitopurkkiin, tomaatti kasvattaa hyvin juuria varresta niin se kannattaa aina pistää syvempään kun vaihtaa isompaan ruukkuun. Mutta en minä väklää noita kovin monesti eri ruukkuihin, kylvän mihin kylvän ensin, hajakylvönä tai Plantagenin plugg-boxiin ja siitä sitten jo sellaisiin kymmensenttisiin muoviruukkuihin, siitä tomaatit maitopurkkeihin.

Samettikukat kylvän ensin 5 cm ruukkuihin ja vaihdan sitten tarvittaessa isompiin, kylvän ne niihin 5 cm ruukkuihin silleen, että multaa tulee vaan ruukun puoliväliin ja kun ne on kasvaneet, lisään multaa juurelle. Silleen tulee suht juurevia samettikukistakin.

Kaikista tärkein on se, että osa kasveista ei tykkää olla liian lämpimässä. Mulla kyllä kasvaa rehotti ne petuniat lämpimässäkin niin, että yksi yritti jo kukkia sisätiloissakin, mutta esmes samettikukka alkaa juroa liian lämpimässä. Jos on lämpimässä, pitää olla tosi valoisaa. Jos saa viileämpään, pikkuisen vähäisempikin valo voi riittää, esmes mulla oli vintillä ikkunalla viileämmässä viime keväänä samettikukkaa jne.

Kurkku lähtee tosi helposti isoksi, ei kannata kylvää liian aikaisin. Pistin sen suoraan 10 cm ruukkuihin ja kurkkuja vois kyllä laittaa ens vuonnakin, oli tosi raikkaita. Avomaankurkku Kinesisk Slang oli ainakin tosi hyvän makuinen ja teki helposti kurkkuja kasvusäkkiin istutettuna.

Tomaatit ajattelin pistää helmikuun viimeisellä viikolla, silleen tuli viime vuonna parhaat. Tomaatti tykkäsi olla lämpimässäkin, mutta tuo multaus on tärkeää - ja se doping.

Eli en douppaa lannoitteella kovinkaan, koska se voi polttaa taimia. Sen sijaan douppaan nestemäisellä hiilellä eli suihkuttelen taimet kerran viikossa Jaakon Taika -liuoksella, jossa on nestemäisessä muodossa hiiltä. Tota voi suihkuttaa vaan valoisaan aikaan. Valoisassa kasvi tuulettaa itseään yhteyttämisen yhteydessä eli sillä on tavallaan lehtien pinnalla "kattoluukut auki" ja se yhteyttäminenhän kasvattaa sitä kasvia: kun se saa ilmasta hiilidioksidia, se sitoo sitä hiiltä ja kasvattaa itseään sillä. Kun suihkuttaa valoisaan aikaan lehdille tuota liuosta, se boostaa sitä hiilen saantia ja kasvattaa kasveista rotevia ja tuuheita ja ne myös kasvaa aika nopsaan. On pari lajiketta, mille toi ei sovi, muistaakseni Rosa Rugosa -ruusut ja sit joku muu, mutta en muista mikä. Mulla tykkäs siitä kaikki kasvit ja sitä voi antaa huonekasveillekin. Kiinanruusu kukki aivan hulluna viime keväänä kun suihkuttelin sitäkin kerta viikkoon. Suht tyyris litku, mutta on se kyllä riittoisaakin, kun ei sillä varsinaisesti tarvi läträtä.

Noilla konsteilla olen onnistunut. Ja sopiva kastelu, eivät saa kuivua ja kitua mutta eivät hukkuakaan. Tässä auttaa se, että sekoittaa taimimultaan perliittiä ja vermikuliittia. Kouliessa muistaa nostaa tainta vaan sirkkalehdistä, ei koskaan varresta (koska vesi ja ravinteet kulkee varressa ja ne ontelot ei saa vaurioitua). En ole kovin paljon latvonut taimia, tuttuni latvoi esmes noita petunioitaan niin sillä ne kuolivat sitten. Mää en latvonut, mutta haaroittuivat ne silti.

Ei muuta kuin kokeilemaan! Pistä ny ainakin sitä avomaankurkkua!

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2012
ViestiLähetetty: 2012-01-25 20:06:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-09-20 16:22:41
Viestit: 892
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Kyllä sormet syyhyy jo, olen ihaillut siemenpusseja jo päältäpäin :lol: . jääkaapin ovessa on lista olemassaolevista siemenistä (30 lajia), lisää pitää ostella, kun näkee sopivia. Koristekurpitsaa kokeilen ainakin.
Multapussikin on ostettuna. Purkkeja jemmattu kans. Malttas vaan pitää näpit erossa vielä, jos liian aikaseen kylvää, tulee vaan niitä ohuita rihmoja mullasta :mrgreen: kun on liian vähän valoa.
Joku pöytä/hylly pitäs rakennella ikkunan eteen purkeille.
Ja syötävä olis viime kesänä kasvatetut, kuivatettua kesäkurpitsaa olis paljon vielä, suolakurkkuja, kuivattuja yrttejä ja lehtikaalia.

_________________
Karpannut olen 1.5.2010 alkaen. Nainen. pit n.160cm, tavoitepainossa n. 57 kg
Ekasta iHerb Tilauksesta $10 Alennusta(yli $40 tilauksille)
Mitä iHerbistä?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2012
ViestiLähetetty: 2012-01-26 09:57:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Hienoja vinkkejä!!

En minä silti ala tohon enneku saan valoa.
Meillä on nytkin 26 astetta :roll: hiki valuu jo näpytellesasä..
Laitan tonne pyykkihuoneeseen kasvaan jos saan lampun. Yks viileimmistä huoneista.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2012
ViestiLähetetty: 2012-01-26 12:30:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-09-21 19:49:49
Viestit: 1797
Heips, mäkin olen päässyt jäseneksi! :)

Mulla olisi mahiksia ja tilaa laittaa vaikka mitä kasvamaan, mutta olen laiska puutarhuri.

Kesäkurpitsat onnistuu yleensä tosi hyvin. Kaikista parhaan tuloksen olen joskus saanut lämpöpenkissä. Kaivan pintamaat pois suorakaiteen muotoiselta alalta, täytän kaivannon kukkuroilleen hevonpeellä (kai kaikki muukin pee käy ainakin turvepeenä, mut kananpee voi olla liian voimakasta). Hevonpeestä voi osa olla ihan tuorettakin, itse etsin jo vähän palanutta. Pinnalle jotain vähäravinteisempaa maata tai vaikka hiekkaa taimien kohdalle, ettei nuoret taimet menehdy. Kasa peitetään mustalla muovilla ja taimien kohdalle aukot. Lämmittää lisää, eikä tarvitse kitkeä! Alkukesäksi olen vielä taivutellut pajunoksia kaareksi ja laittanut päälle harson tai läpinäkyvän muovin, mitä nyt sattuu löytymään. Ja kyllä kasvaa! iIkä tarvitse muuta tehdä kuin välillä kastella ja poimia satoa.

"Tavikurpitsoista" olen kasvattanut lähinnä jättiläisversioita yhden epämääräisen kasan peitoksi. Joskus saa pari tosi isoa, joskus ei. :( Kurpitsan taimet pitää katkaista yhden tai kahden kasvamaan lähteneen jälkeen, muuten ne vaan kasvaa pituutta vaikka naapuriin asti!

Tänä keväänä en ole vielä muuta tehnyt, kuin ottanut Pirkan ihanan makeista suippopaprikoista siemeniä talteen.

_________________
Fyysinen ikä 46 - henkinen ikä 19 - Kylähulluus kunniaan!
Suhina vaan käy, kun menee yli ymmärryksen
carpe diem - karppaajan daimit
.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2012
ViestiLähetetty: 2012-01-26 14:39:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Hienoa Jojoko!! :)

Selitä vielä tuo katkaisu kuin nelivuotiaalle :mrgreen:

Teen tollasen penkin mun taveille!! :)

Sinä kyselit siitä kestopehkusta.

MInulla oli tänä vuonna helppoa, koska jätin kanalaan siemeneksi noin 20senttiä vanhaa pehkua. Kärräsin sinne koko kesän haravointi ja ruohonleikkuu jätettä.
Syksyllä hain akanoita ja kaadoin akana säkkejä loput.
Eli tänä vuonna on koko pehku ilmainen. Kaadan aina lisää akanoita, kun edelliset kostuu.

Minusta kestopehkun perustaminen on kuin kompostin perustaminen. Kosteutta pitää olla tarpeeksi ja kaikkea kivaa maatuvaa.

Kun ei ollut akanoita hain sahalta hienoa sahajauhoa, en sitä kutteria. Sitä sirottelin joka päivä ohuesti. Sekin paloi hyvin kun kostui ja sekottui kakkaan. Turve toimii hyvin.

Nyt vien monta kertaa viikossa olkia myös. Kun rakastavat peuhuta niissä. Ne ei kaikki kerkee palaa, mutta ei mua haittaa. Pehkun voi kompostoida sitten ensi kesänä.

Tai laittaa siihen lämpöpenkkiin pohjimmaiseksi ??!

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2012
ViestiLähetetty: 2012-01-26 14:57:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-09-21 19:49:49
Viestit: 1797
Lainaa:
Selitä vielä tuo katkaisu kuin nelivuotiaalle :mrgreen:

Teen tollasen penkin mun taveille!! :)

Sinä kyselit siitä kestopehkusta.


En ollut minä, joka kyseli pehkuista, mutta enpä muista kuka se oli ja missä ketjussa. Mun kanalassa ei ole palavaa pehkua, mutta hevosten pihatossa on. Onkin aika paksu kerros, kun en viime kesänä tyhjentänyt ollenkaan, ihan yhen naapurin kiusaksi, kun se arvostelee mun hevosenpitoa pitkin kylää ja on sanonut, että pihatto pitäisi tyhjentää useammin kuin kerran vuodessa. Mihinköhän vuodenaikaan se meinasi sen toisen kerran tyhjennyksen laittaa. Pahimmille talvipakkasille?

Se kurpitsan katkaisu tehdään sen takia, ettei kasvi käytä energiaansa turhaan kasvuun, kun ei niitä tavikurpitsoja ehdi kuitenkaan saamaan kuin korkeintaan pari per taimi. Ne kuolee heti ensihalloihin.
Katkaisu on ihan simppeli homma. Kun oot varmistanut, että taimessa on haluamasi määrä varmasti kasvuun lähteneitä pallukoita, katkaiset sen taimen ihan vaan saksilla (tai mä vaan kynsillä) poikki niin, että kasvukohtaa ei siinä versossa enää ole. Kannattaa jättää kuitenkin ainakin yhden lehden verran vartta sen kurpitsan jälkeen, kun voi kärsiä siitä katkaisukohdasta. Niitä lonkeroita tulee sitten sinne samaan taimeen lisää, ja niistä vaan latvat poikki sieltä muutaman lehden päästä. Epäsuotuisissa olosuhteissa kurpitsoihin tulee paljon poikakukkia, kyllähän niitäkin tarvitaan, mut riittäis vähempikin. :D

Samanlainen penkki sopii tavikurpitsoille, kesäkurpitsoille ja kurkuille.
Parhaina kesinä olen jättikurpitsoista saanut jopa noin 15-20 kiloisiakin mollukoita. Esikasvatan taimet sisällä.

_________________
Fyysinen ikä 46 - henkinen ikä 19 - Kylähulluus kunniaan!
Suhina vaan käy, kun menee yli ymmärryksen
carpe diem - karppaajan daimit
.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2012
ViestiLähetetty: 2012-01-27 07:42:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Ahaam kukahan se oli?? Aikoi anoa tänne.

Kiitos katkaisuneuvosta nyt tajuan.
Eli jätän muutaman kurpitsan per taimi. 2-3??

Kiitoksia :)

Olen ihan koukussa kurpitsaan ja nuo Tavien säilytys olisi ihan mahtava juttu!!

Nyt mulla on kesäkurpitsaa suolavedessä persiljan kanssa. kokeilen voisko niitä säilöä sitenkin.
Olen maistellu ja ihan hirmu hyvää, mutta liian suolasta mun makuun.

Litraan tuli 53g suolaa, kun ohjeessa oli että 50-55.

Pitää kokeilla laimeempaa. Mutta en vielä päätä, kun sen pitäs olla viikko lämpimässä ja sitten jäähdytys. Maistan ja päätän sitten.
Mutta se miten persilja passaa kurpitsaan... namii!! :)

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2012
ViestiLähetetty: 2012-01-27 07:44:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Mites tuo esikasvatus.

Täällä ruukataan potut laittaa maahan Sepon päivänä eli olikohan kesäkuun 10.

Niin jos sillon lykkää kurpitsatkin harson taikka muovin alle, niin milloin aloitetaan esikasvatus??

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2012
ViestiLähetetty: 2012-01-27 13:58:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-09-21 19:49:49
Viestit: 1797
Kaksi kurpitsaa per taimi on varmaan realistinen satotavoite. Sen enempää en ole jättänyt.

Nyt kysyt kyllä vaikeita tuosta esikasvatuksesta. Ei muista, miten on tullut laitettua. Ne kasvaa tosi nopeasti. Alle kuukauden on tainneet olla. Käy totuttamassa niitä ulkoilmaan parina päivänä, ennen kuin istutat eli anna olla päivällä ulkona. Esikasvatuksen ongelmana, että ilman kunnon valaistusta suoraan yläpuolelta tulee kehnoja taimia, jotka saattaa lötkähtää jo ihan sieltä tyvestä, eikä sitten kasva kunnolla. Siemenet on halpoja, laita vaikka osa aiemmin ja seuraava satsi sitten pari viikkoa myöhemmin.

_________________
Fyysinen ikä 46 - henkinen ikä 19 - Kylähulluus kunniaan!
Suhina vaan käy, kun menee yli ymmärryksen
carpe diem - karppaajan daimit
.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2012
ViestiLähetetty: 2012-01-27 17:06:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Okei!! Hyviä vinkkejä!!

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2012
ViestiLähetetty: 2012-01-29 16:33:34 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Liittynyt: 2006-12-10 13:11:40
Viestit: 4221
Harlamovski kirjoitti:
Se taimien kasvattelu riippuu vähän lajikkeesta, että miten minkäkin kanssa, mutta vaikka minullakaan ei hirmu pitkää kokemusta noista ole, niin hyvin on onnistunut. Mutta minä siis vannon doping-aineiden nimeen tolla saralla jonkin verran.

Tomaatit onnistuu hyvin, kun kouliessa hautaa ne niin syvälle aina, että eka koulinnan jälkeen näkyy vaan sirkkalehdet ja sitten myöhemminkin olen istuttanut ne syvempään, esmes maitopurkkiin, tomaatti kasvattaa hyvin juuria varresta niin se kannattaa aina pistää syvempään kun vaihtaa isompaan ruukkuun. Mutta en minä väklää noita kovin monesti eri ruukkuihin, kylvän mihin kylvän ensin, hajakylvönä tai Plantagenin plugg-boxiin ja siitä sitten jo sellaisiin kymmensenttisiin muoviruukkuihin, siitä tomaatit maitopurkkeihin.




Onkos kermapurkit liian pieniä syvyydeltään? Tuli vaan mieleen, kun huomasin taas monta tyhjää pientä kermapurkkia.

Tavikurpitsaa ois mullakin aikomuksena kasvattaa. Voi olla, ettei onnistu, kun meidän pihalla kuljeskelee fasaanipariskunta. :lol: Kesäkurppaa ja avomaankurkkua kenties myös.

Tomaatit vähän arveluttaa, kun ne ei meinaa kypsyä. Mä tosin en oo mikään hortonomi tai rehupeukalo, mutta jos taas kokeilisi. Vaikka jotain pientä lajiketta? Kirsikkatomaattia?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2012
ViestiLähetetty: 2012-01-29 16:43:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Avomaankurppa kyllä kiinnostaisi minuakin ;)

Olen kyllä hyvä kasvattaan lintuja, mutta viherpeukaloa ei ole. Pikemminkin keskellä lämmentä.
Mutta aion yrittää!!

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2012
ViestiLähetetty: 2012-01-29 18:37:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-09-21 19:49:49
Viestit: 1797
Normaalit tomaatit ei ole mulla koskaan onnistuneet. Kirsikkatomaatti onnistuu aina, ja joskus on ollut keltaisia päärynätomaatteja. Nekin on ihan pieniä ja onnistuivat hyvin.

Tomaatit tarvitsee paljon vettä ja tasaisen kosteuden, etteivät halkeile. Varkaat pois ja noin neljän tertun jälkeen latva poikki. Niin ja tietysti jonkinlainen tuenta. Paalinaru on pop.

_________________
Fyysinen ikä 46 - henkinen ikä 19 - Kylähulluus kunniaan!
Suhina vaan käy, kun menee yli ymmärryksen
carpe diem - karppaajan daimit
.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2012
ViestiLähetetty: 2012-03-02 15:57:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-09-20 16:22:41
Viestit: 892
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
:P laitoinpa tänään purkkeihin munakoison, lehtisellerin ja purjosipulin siemeniä. Paprikoita pitäs vielä kylvää, on monen eri lajin siemeniä (ostopaprikoista otettuja), kokeillaan :D

_________________
Karpannut olen 1.5.2010 alkaen. Nainen. pit n.160cm, tavoitepainossa n. 57 kg
Ekasta iHerb Tilauksesta $10 Alennusta(yli $40 tilauksille)
Mitä iHerbistä?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2012
ViestiLähetetty: 2012-03-02 16:14:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
En uskalla vielä. Tulee liian aikaisin laitettua maahan.
meillä on vasta sepon päivänä potut pantu maahan ja se taitaa olla kurpitsalle liian vähän asteita.
Odotan huhtikuuhun..
Kirja on kuiteski lainattu ja siemen listaa teen :)

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesä 2012
ViestiLähetetty: 2012-03-07 13:37:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-30 14:39:41
Viestit: 423
Minulla on tänä vuonna isompi urakka edessä. Viime vuonna vihannespunkki kävi vierailulla ja sen vuoksi joudun pesemään koko parvekkeen ja kaikki kipot ja ruukut mäntysuovalla. Lisäksi monta isoa säkkiä multaa on nyt vähän epäilyttävässä kunnossa. Kylvöön käytettävä multa taitaa käydä uunin kautta. Sylettää, kun kaupan kesäkukkien mukana tulee kaikenlaisia ötöjä mun ruoan kiusaksi.

Viljelypalsta olisi tilauksessa, joten kasvatettaavaa olisi enemmän, kuin kotiin mahtuu. Olen sitten pulassa, jos en palstaa saakaan :D . Onneksi parveke on melkoisen iso. Parvekkeelle menee tänäkin vuonna kasvihuonekurkkua, kolmea lajia tomaattia, yrttejä ja uusi yritys mansikkaa, joka ei viime vuonna kasvanut muutamaa lehteä enempää. Lajike Temptation ja pitäisi menestyä amppelissa. Olikohan liian kuuma lasitetulla parvekkeella. Onko kenelläkään kokemusta? Jos sen palstan saan niin avomaan kurkkua, kesäkurpitsaa, porkkanaa ja retiisejä menisi sinne.

Lisäksi voisin pistää, tuoksuherneitä, ruusupapuja, pinaattia ja salaattia johonkin ruukkuun. Vielä lisää löytyy kaikenmaailman sipuleita, kukkia ja tietenkin talvella kerättyjä hedelmien ja kasvisten siemeniä. Arvaattekos missä puuhissa oliv vuosi sitten kun tänne liityin ja nimimerkkiä piti keksiä? :lol:

_________________
Kuva


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)