karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 22:31:35

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-03-14 21:29:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Sakset syhyten kyttään hebelmäpuita, joko vois, ei vielä...ei vielä...ei vielä...Tänään oisin jo menny, mutta rupes satamaan vettä. Muistaakseni leikkaus tehdään mieluiten kuivalla pilvipoudalla. Eikä sateessa rämpiminen muutenkaan houkutellu. Tiedän että runsas leikkaaminen saa puun innostumaan kasvuun entistä pahemmin, mutta kun ne on ihan täynnä vesiversoa, kuin siilit. Nuoria puita nuo omat pihapuut, joten muotoilenkin niitä vielä. Valkeakuulas teki ensimmäisen kerran useemman ompun viime kesänä. Kahdesta muusta saadaan vielä odotella satoa. Luumupuita en leikkaa, muuta kuin vahingoittuneet oksat. Paras sadontuottaja pökkäsi viime syksynä 60L luumua, jösses. Meni siitä latvus poikki, eikä ihme. Päärynään en ole myöskään koskenut saksilla, siinä oli viime keväänä pari nuppua, muttei vielä jaksanut tehdä hedelmiä. Nyt näyttäis kukkasilmuja olevan todella paljon, jännää.
Anoppilan omppupuille tarvii jo järeemmät aseet. Moottorisaha ja tikapuut. Oon monen vuoden rojektina niitä vetäny matalammaksi, kun ovat suuria kuin vaahterat. Satoa ei kuitenkaan tuu sen enempää, kun kasvaa vaan vihreetä ihan jumalattomasti. Ekan kerran jälkeen anoppiraukka oli aika surkeen näkönen, kun kynin sen puut. Mutta kun sai syksyllä isoja ja hyvin kypsyviä omenoita, niin sain luottamuksen takaisin 8) Anoppi haluaa myös, että puut ruiskutetaan kevättalvella, ötököiden torjumiseksi. Sen saa ukko hoitaa, minen ala myrkkyjen kans lutraamaan. Vaan auttaisko siihen rasvaton maito?

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..
perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-03-15 15:56:57 
Poissa
kahvikissa
kahvikissa

Liittynyt: 2008-02-27 11:19:05
Viestit: 5678
Tuo ois voinut olla mun kirjoittama...ihan sama tilanne, pari nuorta omppupuuta, Kuulas ja Samo joita olen leikannut alusta asti. Lykkäävät huimasti versoa kesällä. Viime keväänä tuumin että ovat tarpeeksi korkeita ja katkaisin niiltä latvat (kummassakin on oikeastaan useampi latva kun en osannut yksilatvaiseksi leikata kasvamaan) ja se innosti vesomaan vielä enemmän. No mutta omenoita tuli hyvin kuten melkein aina tulee, joten mitäs siitä.

Mun luumupuu on ihan pikkuinen vielä. Kirsikka on jo isompi, Varjomorelli. Se ei tunnu leikkaamista kaipaavan ja satoakin on tulllut jo parina vuonna, sanoisinko pieni kourallinen.

Vanhoja omppupuita olen leikannut paljon myös ja se on varsinaista hommaa. Ja tuntuvat innostuvan vesomaan nekin. itsellä ei ole enää kuin yksi vanha puu, ihana Antonovka, ja se on onneksi todella hillittykasvuinen. Kuivat oksat vain napsin pois.

Tuota rasvatonta maitoa oon itsekin miettinyt joka kevät ja nyt ajattelin sen toteuttaa. En ole koskaan käyttänyt minkäänlaisia kevätruiskutteita. Välillä on ompuissa toukkia, välillä ei. Täytyy vain selvittää oikea ajankohta. Eikös se silmujen ilmaantumisen aikaan ole. Leikkaamista olen myös lykännyt vielä. Yöt ovat olleet hyvin kylmiä.

Kauheeta kun on taas kaikenlaista suunnitelmaa kesäksi. Mahtaako kesä edes riittää.. :-k


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-03-16 00:31:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
sanoppas muuta. Koko pitkä talvi aikaa suunnitella, tietäähän sen :lol: . Huomenna taidan napsia noita vesiversoja. Voi olla ettei paljon muuta tarvikkaan noista omista leikata. Anopin puut saa vielä odottaa että hanki pikkusen laskee. Siellä ei yllä jalat maahan :shock:

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..

perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-03-16 16:55:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Hei, en pääse kirjoittamaan kun en ole jäsen (anonut kyllä.) Kopioisitko tämän keskusteluun?

Jos haluaa ehkäistä vesiversojen kasvua, ja muutenkin aikuiset puut aina, pitää leikata elokuussa eikä kevättalvella. Vain nuoret taimet joiden kasvua haluaa kiihdyttää, leikataan kevättalvella.

Joo tiedän perinteen, mutta tämä oppi on alan huippuammattilaisilta Suomessa ja Ruotsissa, eli ammatti arboristeilta. Kevätleikkausta muille kuin taimille ei suosittele nykyään kukaan.

Ja toinen vinkki: Ei missään tapauksessa mitään haavanhoitoaineita. Ne vain lisäävät lahovaaraa hidastaessaan haavan kuivumista.

terv. Mirka

Kiitos, tätä kokeillaan. Oonkin ollu ihmeissäni tuon leikkaamisen kans, kun kasvattavat kahta hullummin vesiversoja.
terv. turbis

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..

perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)