karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-16 05:54:12

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-03-15 09:01:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-13 17:06:48
Viestit: 839
Olen aina asunut maalla. Lapsena kotini oli pienessä kylässä jossa ei ollut montakaan taloa eikä mitään palveluja. Nyt asun hieman suuremmassa kylässä jossa on joskus ollut koulu ja pieni kauppa. Koulu on lakkautettu joskus 60-luvun loppupuolella. Kaupan elinkaaresta en tiedä mitään, luulisin sen olleen toiminnassa joskus 50-60 luvuilla. Niinsanottua yhteisöllisyyttä kummassakaan kylässä ei ole minun mielestäni hirveän paljon. Vanhempien kyläläisten kertomuksista kuitenkin huomaa kuinka aikaisemmin kylien elämä oli tiiviimpää yhteiseloa ja yhdessä tekemistä. Muutos yhteisöllisyyteen on tapahtunut ehkä 70-luvun jälkeen pikkuhiljaa. Talojen ja niiden asukkaiden vieraantuminen toisistaan on ymmärrettävää, koska aikaisemmin tämäkin kylä jossa nyt asun, oli tiukasti sukulaissuhteiden kautta nivoutunut yhdeksi. Nyt taloja myyty ns. ulkopuolisille ja ihmiset käyvät töissä kunnan keskuksessa tai kauempana. Toinen erilleen ajava voima on ollut autoilu. Aikaisemmin kovinkaan monella ei ollut autoa, ei välttämättä edes traktoria, joten oli pakko turvautua naapuriapuun useammin kuin nykyään. Olen pohtinut onnistuisiko tällä omalla kylällä herätellä eloon vanhaa maalaisyhteisöä, jossa käytiin vaihtokauppaa tilojen välillä ja oltaisiin omavaraisia niiltä osin kuin se nykyään on mahdollista. Valitettavasti pohdintojeni tulos on negatiivinen. Talot ovat liian erillään ja ihmiset vieraantuneet omavaraistaloudesta liiaksi. Itsekin kuuluun tuohon vieraantuneitten joukkoon, mutta kiinnostus asiaan on kuitenkin herännyt. Ehkä koko kylän muuttaminen ekoyhteisöksi tai vastaavaksi on liian suuri haaste enkä siihen enää pyrikään, mutta oman tilan kohdalla pitäisi muutosta tehdä. Eli jotain omavaraistalouden tapaista elämänmuutosta ajattelin joskus kokeilla. Haaveeni ekokylään muuttamisesta olen joutunut laittamaan taka-alalle, koska tila sitoo minut ja mieheni konkreettisesti tähän maalänttiin.

Tuossapa hieman keskustelun pohjaksi. Mielipiteitä, kokemuksia, suunnitelmia ja kaikkea mahdollista yhteisö ja sen tapaisista asumis- ja elämismuodoista tähän osioon.

_________________
Läskiäisrieha


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-03-17 18:58:17 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-02-01 13:33:23
Viestit: 74
Paikkakunta: Helsinki
Onnea vaan hyvän vanhan plautusideallesi! Jenkeissä on kuulemma kovasti nousussa lyhyiden maidonjakeluketjujen kehittäminen. Muistatko kuinka ennen vanhaan oli "maitotinki"? Minäkin kannuineni kävellä jopsin naapuritaloon tuoretta maitoa hakemaan kuuden paikkeilla iltaisin.

Nykyajan olot ovat niin hyvät, että hygienian ei pitäisi olla enää ongelma maidon suoramyynnissä. Onhan jo paljon erilaista tilamyyntiä, miksei tätä? Jäisi paljon pois roudaamista, kuorimista ja pastorointia, jotka ehkä ovat vähän ylimääräistäkin?

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/weybKOr/]
Kuva
[/url]


http://karppaus.info/ruoto/numerot/06/0 ... karppi.jpg


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-03-17 20:57:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-13 17:06:48
Viestit: 839
fishpliis kirjoitti:
Onnea vaan hyvän vanhan plautusideallesi! Jenkeissä on kuulemma kovasti nousussa lyhyiden maidonjakeluketjujen kehittäminen. Muistatko kuinka ennen vanhaan oli "maitotinki"? Minäkin kannuineni kävellä jopsin naapuritaloon tuoretta maitoa hakemaan kuuden paikkeilla iltaisin.

Nykyajan olot ovat niin hyvät, että hygienian ei pitäisi olla enää ongelma maidon suoramyynnissä. Onhan jo paljon erilaista tilamyyntiä, miksei tätä? Jäisi paljon pois roudaamista, kuorimista ja pastorointia, jotka ehkä ovat vähän ylimääräistäkin?


En muista maitotinki juttua. Olenkohan kenties liian nuori. Tuosta suoramyynnistä en ole ottanut tarkemmin selvää, mutta tiedän että se on tehty tosi hankalaksi. Suoramyynti tilan, siis sen huoneen josta myynti tapahtuu ja maito pakatan, on oltava millintarkasti oikein tehty etc. En tiedä miten käsittelemättömään maitoon suhtauduttaisiin tarkastuksissa. Jokatapauksessa mekin annamme tinkimaitoa kummitädille ja anopille kun ne tarvii oikeaa maitoa. Siitä ei vaan saa ottaa maksua. Eikä kukaan ole koskaan siitä maidosta sairastunut, itsekin sitä juodaan. Ainut puute tilamaidossa on D-vitamiinin puute, jota kaupanmaitoon lisätään. Pitää pilleripurkilla korvata se. Jotkut tilat myyvät lihaa niin, että kasvattavat eläimen ja ostavat teuraspalvelut ulkopuolelta mutta tila itse taas myy lihan. Tila tietää jo kasvatusvaiheessa kenelle liha lopulta menee. Tuossa tinkimaito hommassa olisi oltava sama systeemi, eli kuluttaja sitoutuisi ostamaan tietyn määrän vuodessa maitoa.

_________________
Läskiäisrieha


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-03-18 15:01:51 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-02-01 13:33:23
Viestit: 74
Paikkakunta: Helsinki
Mietipä uskoako tuota D-vitamiinijuttua: maidon käsittely (rasvanpoisto, homogenointi, pastörointi ja mitä vielä) vie koko tuotteen - okei, kaupintakelpoiseksi, mutta samalla ehkä ravinneköyhäksi. Kaikki D ja CLA poistuvat tehokkaasti siinä "maitomankelissa"... Lisätty ainesosa ei ole koskaan sama kuin aito ja alkuperäinen. Olkaa onnellisia Onnikeistanne ja Mansikeistanne ja niiden alkuperäisestä maidosta. Parempaa ei saa mistään. :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-03-18 17:31:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-13 17:06:48
Viestit: 839
fishpliis kirjoitti:
Mietipä uskoako tuota D-vitamiinijuttua: maidon käsittely (rasvanpoisto, homogenointi, pastörointi ja mitä vielä) vie koko tuotteen - okei, kaupintakelpoiseksi, mutta samalla ehkä ravinneköyhäksi. Kaikki D ja CLA poistuvat tehokkaasti siinä "maitomankelissa"... Lisätty ainesosa ei ole koskaan sama kuin aito ja alkuperäinen. Olkaa onnellisia Onnikeistanne ja Mansikeistanne ja niiden alkuperäisestä maidosta. Parempaa ei saa mistään. :D

No niinpä minäkin tänään viisastuin kun luin että rasvaisessa maidossa on sitä D-vitamiinia. Mietin aikaisemmin sitä neuvolatätin ohjetta että täytyy antaa lapsille lisä D-vitamiini kun käytämme tilamaitoa. Onko kaupan täysmaidossa lisättynä vai luonnostaan tuo D-vitsku? Itse kyllä vetelen lisävitamiinia, kun siitä on puute ja maito on melko vähällä käytöllä.

_________________
Läskiäisrieha


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-03-20 08:17:09 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-02-01 13:33:23
Viestit: 74
Paikkakunta: Helsinki
Ei kai se lisä-D pahasta ole, meillä kun on vajetta (pimeä talvi) siitä. Mitenkäs se olikaan, luontaisin olisi kalanmaksaöljy, siitä tulisi omgea-3:a myös kaikkien muiden hyvien lisäksi?

Rasvan poiston myötä maidosta hävinnee se vähäinenkin D mitä ämmyt ovat saaneet tuotetuksi?

Neuvolatätsyn "valistus" jääköön omaan arvoonsa. Kaikki luontainen hyvä ravintoaines kun halutaan käsitellä teollisuuden normeihin sopivaksi - mitä se sitten tarkoittaakin. Köyhdytetään ruoka niin että saadaan kaupita yhä keveämpiä ja hyperjalostettuja tuotteita niin että voidaan sitten alkaa lääkitä. En haluaisi olla salaliittoteoreetikko, mutta kyllä vähän pahalta näyttää.

Terveysvalistuksen takia raivostuin viimeksi eilen, kun minua vähän iäkkäämälle ystävättärelle oli aloitettu diabeteslääkitys välittömästi. Ei edes koetettu ravintoneuvonnalla ja dieettikokeilulla. Kuulemma on aineenvaihdunnallinen ilmiö, ei ruokavaliolla hoidettavissa. Ennen vanhaan, ennen kuin lääke-medikalisointimafia oli päässyt näihin mittoihinsa, lääkärit osasivat hoitaa diabetesta ruokavaliolla. Nyt ystävätär napsii pillereitä ja heittää kolme lusikallista sokeria kahvimukiinsa.

Meni ohi keskustelunaloituksen. Zori


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-04-28 17:58:18 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-02-01 13:33:23
Viestit: 74
Paikkakunta: Helsinki
Onko karppisivuilla vastaavaa luetteloa kuin A. Heikkilällä? (Saa siirtää oikeaan osioon mielellään)

Heikkilä listaa luomutuottajia:

http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=0&uutisia=4


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-22 09:27:37 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-02-01 13:33:23
Viestit: 74
Paikkakunta: Helsinki
fishpliis kirjoitti:
Ei kai se lisä-D pahasta ole, meillä kun on vajetta (pimeä talvi) siitä. Mitenkäs se olikaan, luontaisin olisi kalanmaksaöljy, siitä tulisi omgea-3:a myös kaikkien muiden hyvien lisäksi?

Rasvan poiston myötä maidosta hävinnee se vähäinenkin D mitä ämmyt ovat saaneet tuotetuksi?

Neuvolatätsyn "valistus" jääköön omaan arvoonsa. Kaikki luontainen hyvä ravintoaines kun halutaan käsitellä teollisuuden normeihin sopivaksi - mitä se sitten tarkoittaakin. Köyhdytetään ruoka niin että saadaan kaupita yhä keveämpiä ja hyperjalostettuja tuotteita niin että voidaan sitten alkaa lääkitä. En haluaisi olla salaliittoteoreetikko, mutta kyllä vähän pahalta näyttää.


Missään maidossa EI OLE D-VITAMIINIA - olen antanut kertoa itselleni. Aukkoja löytyy. Aukon löytyminen viksuudessa on aina uusi ihme. Nopepelin arvoinen.

Lainausta naapuripalstalta (suomi24):

Meidän perheessä sopii luomumaito, mutta tavallinen aiheuttaa vatsanväänteitä.

Lapset on tässä hyviä indikaattoreita, kun eivät tiedä mitä juovat.

Homogenisoinnissa pilkotaan rasva ja ilmeisesti pilkottu rasva ei sovi meidän masuille.

Ruotsissa ei käytetä AIV-rehua lehmille ja siellä ei ole myöskään laktoosi-intoleranssi yhtä suuri ongelma kuin meillä. Oliskohan AIV-rehulla yhteyttä maidon sopimattomuuteen.


Olen edelleen sitämieltä, että hyviä ravintoaineitamme roudataan pitkään, käsitellään liikaa ja väärään suuntaan. Maito- ja lihakarjatalous - monista eri syistä - olisi parasta mahdollista tuotannonalaa meidän leveysasteillamme. Viljat ja öljykasvit tarvitsevat huimaa takatuuppausta ja kaikkinaista avitusta (lannoitteet, myrkyt, muut boosterit) ennen kuin tulosta syntyy? Ehkä olen väärässä tai vajaatietoinen. Olettelen.

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/weybKOr/]
Kuva
[/url]


http://karppaus.info/ruoto/numerot/06/0 ... karppi.jpg


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-23 13:03:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2008-07-29 19:32:13
Viestit: 424
Paikkakunta: Helsinki
Palatakseni otsikon mukaiseen aiheeseen:

Minä olen jo jonkin aikaa haikaillut jonkinlaista
yhteisöä itselleni. En kuitenkaan ole uskaltautunut
maalle muuttamaan, koko ikäni kun olen kaupungissa asunut. En myöskään keksinyt itselleni elinkeinoa maalla. Sinkkuna elo Helsingin kerrostalossa on joskus aika kuluttavan erakkomaista. Osa naapureista just ja just sanoo päivää kun kohdataan.

Mutta tämän vuoden alkupuolella liityin "Koti kaupungissa" yhdistykseen, joka on rakennuttamassa yhteisökerrostaloa Helsingin Jätkäsaareen. Olen käynyt jo muutamassa kokouksessa, Ruotsissa tutustumassa sikäläisiin yhteisökerrostaloihin ja toukokuussa pidimme kesäjuhlat tulevan talomme tontilla.
Taloon tulee noin 50 asuntoa ja 500m2 yhteisiä tiloja, ruokala, kirjasto, saunaosasto, viherhuone yms.

Lisätietoja kiinnostuneille : http://hemistan.fi/

t. Kari


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-02 12:51:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-13 17:06:48
Viestit: 839
vikkari kirjoitti:
Palatakseni otsikon mukaiseen aiheeseen:

Minä olen jo jonkin aikaa haikaillut jonkinlaista
yhteisöä itselleni. En kuitenkaan ole uskaltautunut
maalle muuttamaan, koko ikäni kun olen kaupungissa asunut. En myöskään keksinyt itselleni elinkeinoa maalla. Sinkkuna elo Helsingin kerrostalossa on joskus aika kuluttavan erakkomaista. Osa naapureista just ja just sanoo päivää kun kohdataan.

Mutta tämän vuoden alkupuolella liityin "Koti kaupungissa" yhdistykseen, joka on rakennuttamassa yhteisökerrostaloa Helsingin Jätkäsaareen. Olen käynyt jo muutamassa kokouksessa, Ruotsissa tutustumassa sikäläisiin yhteisökerrostaloihin ja toukokuussa pidimme kesäjuhlat tulevan talomme tontilla.
Taloon tulee noin 50 asuntoa ja 500m2 yhteisiä tiloja, ruokala, kirjasto, saunaosasto, viherhuone yms.

Lisätietoja kiinnostuneille : http://hemistan.fi/

t. Kari

Hienoa! Tuossahan on ideaa.

_________________
Läskiäisrieha


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-10-15 01:20:19 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Ei vitsi, ihan tosi hieno juttu.

Ei tämä maalaiselämäkään ole sen kummempaa kuin yksiössä Helsingissä, yksinäistä tuppaa olemaan. Ja kauppaan matkaa 40km. Tähän suuntaan on sama matka vierailla, mutta aina oletetaan että me landet ollaan niitä jotka vierailevat... Kun pitäähän meillä tulla kauppaan kuitenkin ja ja ja... No juhannuksen jälkeen on ollut vieraita 3 kertaa, kyllä tähän alkaa jo tottumaan. :D Itsepä muutin.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-05 11:03:03 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
Sen olen mieki tän parin vuoden sisällä huomannut, et tuolla, missä mies asuu, siellä on tiivis yhteisö ja välillä tuntuu, et liiankin... miehenkin mielestä...
Mutta mie viihyn taas enemmä tuollasissa ympyröissä, ku olen oikeesti sosiaalinen luonne, enkä mikää erakko... ja joo, no onha miul kavereitaki tuolla aika paljon ennestääki ja ne minuu on houkutelluki muuttaa tuonne päi, lähemmäs heitä...
Mutta pienet ympyrät ne on joka tapaukses tällä akselilla muutenkin, joku tietää aina jonkun, joka tietää siut... :wink:

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-08 01:57:31 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
No sama se oli Oulussakin, vaikka luulisi että saapi olla ns. rauhasa. Ni mitä sitä höpöä, kaikki tunsi kaikki..
Täällä saapi olla rauhassa, vähän liiankin.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)