karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-16 07:30:27

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 518 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Muita induktion aloittavia?
ViestiLähetetty: 2011-01-08 13:06:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-09-11 13:26:15
Viestit: 1268
Elikä huomenna vaivun induktioon pariksi viikoksi :mrgreen:

Tsemppikaverit olisi jees!

Tilasin tuon yläkulmassa mainostetun Uusi Atkins-kirjan ja vaikka atkinsia olen joskus harrastanutkin (nyt karppina puolisen vuotta enemmän tai vähemmän) niin tuo kirja vei mukanaan totaalisesti.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-08 13:31:04 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
No miks ei. Tutkin ens viikolla radisson vaasa tarjonnan ja sitten nähdään kuinka liki induktiota ihan oikeasti pääsee tekemällä valintoja rajoitetusta hotellimenusta.

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-08 14:14:03 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-01 20:00:00
Viestit: 85
Aloittelin jo muutama päivä sitten, mutta tuun mukaan jos huolitaan :) Olo on mitä mainioin! Nyt tuntuu siltä, että näin voisi elää vaikka aina.

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wBSAFyi/]
Kuva
[/url]


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-08 14:18:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-09-11 13:26:15
Viestit: 1268
No kiva kiva :D

Miten perehtyneet ootte noihin sääntöihin? Aiotteko tehdä soveltaen vai säännöissä pysyen?

Pari epäselvää juttua oli mulle tuossa Uusi Atkins-kirjassa:
- maustettuja juustolevitteitä on syytä välttää mutta tuorejuustot on ok?
- kevytvalmisteet on pannassa mutta kevytkerma kahvin kanssa ok?

Nuo kaksi pisti silmään. Itse ajattelin viilata pilkkua tällä kertaa.


Louise - kerro vähän mitä olet syönyt kun noin hyvän olon olet saanut.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-08 15:31:02 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-01 20:00:00
Viestit: 85
No just tutkin noita makrojani kriittisin silmin, olen kiinnittänyt oikeastaan huomiota vain hiilareihin. Ja kas, prodet on aivan liian korkealla. Oon stressannut siitä, että saisin tarpeeksi proteiinia, mutta meni ylisuorittamiseksi siinä kohtaa :D Ihan hyvä, on ollut aika ähky olo välillä. Pahimmillaan ollut yhden kerran proteiinia 45 g aterialla.

Aamupalat ovat olleet aika kananmunapainotteisia. Paistettuna tai keitettynä kaksi kananmunaa. Sitten jotain lihaa tai makkaraa siihen kaveriksi, ja salaattia erikseen tai vaikka pinaattia tai kesäkurpitsaa siihen kananmunaan. Lounas ja päivällinen ovat aika samanlaisia: usein teen vihreän salaatin, jossa myös kurkkua ja pieni tomaatti tai puolikas. Leikkaan ihan pieniksi kaiken, että saan kastikkeen sekoitettua siihen hyvin. Kastikkeeksi 1 rkl oliiviöljyä, 1 rkl balsamicoa (ja nyt vasta luin jostain että balsamico ei ole hyvä, joten korvaan tämän jollain) 1 tl Dijon-sinappia tai ripaus mustapippurirouhetta, ja oikein kukkuraruokalusikallinen smetanaa. Lisäksi lihaa. Töihin evääksi olen paistanut lihan erikseen ja sotkenut sen sitten tuonne joukkoon, ja hyvää on! Lihan paistan yleensä sipulin ja mahdollisesti yhden pinaattikuution (pakaste) kanssa, kun on niin vaikeaa saada hiilarimäärää tarpeeksi isoksi, eivätkä nuokaan sitä juurikaan nosta, mutta edes vähän.

Tänään ei tehnyt aamulla mieli kananmunaa, joten paistoin pannussa voilla kesäkurpitsasiivuja, päälle ruususuolaa ja ripaus mustapippuria, ja sitten iso läjä emmentalraastetta. Siitä tuli sellainen kiva lettu, jonka pystyi myös kääntämään paistinpannulla :D Ja proteiinit sitten tuli erikseen tonnikalasta.

Töissä mulla on toiminut välipalana 6 vihreää luomuoliivia ja neljä kuutiota (noin sentin per kantti) kovaa luomucheddaria. Vie nälän pitkäksi aikaa, kun ongelma on se, että syön tosi aikaisin aamulla, ja ennen luonasta tuppaa olemaan jopa noinkin tuhdin aamupalan jälkeen nälkä.

Mut tää ei oo ollenkaan täydellistä, kovasti pitää vielä hioa. Eli vähemmän proteiinia, hiilarit ja rasvat on kohdillaan. Tässä kaikessa auttaa se, että laitan exceliin ihan jokaisen ainesosan mitä syön, sitä sinappiteelusikallista myöten. Enkä laitan ruokaan sellaista ainetta, josta ei löydy tuota makrokoostumusta joko paketin kyljestä tai ainakin netistä. Luulin, että tää olis kamalan työlästä, mutta eihän se olekaan. Kun osta tiettyjä ruoka-aineita kaappiin, niin kaivan niiden makrot jostain sitä mukaa kun alan käyttämään, ja sieltähän se makrorivi kopioituu nätisti sitten kun samaa ainetta käyttää seuraavan kerran. Ruoka-ainevaaka on työpöydällä ja ahkerassa käytössä! Tosiaan ei niitä makroja joudu ihan miljoonittain etsimään, kun paljon on jo pohjalla ja kun en kaikkia mahdollisia raaka-aineita osta jääkaappiin kerralla, nehän menisivät vanhaksi ennen kuin ehtisin käyttää. Kun joku loppuu, ostan joko samaa tai sitten jotain toista tilalle. Mietin nimittäin kauhuissnai makrojen laskemista, kun luin Uutta Atkinsia ja siinä olevia malliaterioita. Niissä raaka-aineet vaihtelevat päivästä ja ateriasta toiseen ihan hulluna, mutta oikeassa elämässä en tosiaankaan osta niin kirjavaa raaka-ainekokoelmaa kaappiini kerralla.

Nyt pähkäilemään, miten saisin proteiinit vähän alemmas. Tai siis helppoahan se on: vähentää lihan, makkaran ja kananmunan määrää. Ja hitsin parsakaalissakin on paljon enemmän proteiinia kuin hiilaria!

Muokkaus: tosiaan hyvä olo voi johtua siitä, että on tässä alussa ollut paljon suolaisia aineksia ruuissa: aurajuustoa, luomumeetwurstia (suosittelen, nannaa ja täysin hiilaritonta!), itse tehtyä suolakurkkua, fetaa... ja sitten juon välillä vichyä. Enemmänkin voisi juoda, välillä vähän huippaa ylösnoustessa, mikä ei oo mulle uutta, verenpaine on joskus turhankin alhainen. Ja pissalla saa juosta koko ajan, tarkoittaa sekin varmaan sitä, että suolaa pitäis entisestään lisätä. Lisäsuolana mulla on luomuruususuola ja Celtic Sea Salt sekä jonkun merkkinen (olikohan Reformi?) luomukasvisliemikuutio. Käytän näitä nyt vähän runsaammin kuin ennen.

Ja noihin Sapfon kysymyksiin: aion noudattaa orjallisesti Atkinsin induktiota, mutta myönnän, että olen vähän harjoitteluvaiheessa. Silti lasken sen alkaneen... tiistaistako se nyt oli. Mutta samalla hion noita makromääriä paremmiksi ja heivaan esim. sen balsamicon sokerinsa takia pois. Se olikin ainoa aine, jonka makroja en löytänyt mistään, ja vaan ajattelin, että eihän tässä nyt voi olla... mutta onhan siinä! Jatkossa en koske sellaiseen, mistä en tiedä. Hiilareiden suhteen olen ollut hienosti Atkinsin iduktiolla, mutta vielä vähän pitää varmistella. Ehkä voisin vähentää maitotuotteita, vaikken käytäkään mitään, mitä ei ollut siinä kirjassa sallittujen listalla aloitusvaiheessa. Ja vaikken ole suurikaan kahvin ystävä, nyt olen alkanut juomaan kupillisen kermakahvia päivässä. Sen voisi jättää, sehän on ihan turhaa.

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wBSAFyi/]
Kuva
[/url]


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-08 15:32:04 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Atkinsin suomennoksissa on aika usein ongelmana jenkkien ja suomalaisten melko paljon toisistaan poikkeava markettitarjonta. Meille täysin tuntemattomia mystisiä eineksiä on jenkkimarketit täynnä ja todella isoissa pakkauksissa. Sellaista haaskaamista ei varmaan ihan oikeesti tapahdu missään muualla. Niinpä olenkin todennut, että edelleen se ainoa oikea atkins on mulle painos 1. Siinä on sentään munaa, eikä nuolla virallisterveellisiä tahoja millään tavalla. Se oli bobbyn elämäntyö ja siitä häntä kunnioitan. Kaikki lukemani suomennokset tai bobbyn kuoleman jälkeen tehdyt viritelmät ovat yksiselitteisesti huonompia kuin toi aito alkuperäinen. Alkuperäinen induktio on hirvittävän helppo. Heivaat kaikki hileet hevon kuuseen, etkä ees yritä kikkailla millään kolmen sentin kurkun pätkän tai pikkutomaatin kans. Jos jossain lukee, että sisältää hiilareita edes gramman se ei ole kelvollinen ravinne.

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-08 15:44:59 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-01 20:00:00
Viestit: 85
Heh, ton uuden atkinsin suomennoksissa (ja toimituksessa) oli tosiaan aikamoisia kukkasia... kerran jopa luki hiilihydraatin kohdalla proteiini, vai oliko se toisin päin. Sen huomasi vain asiayhteydestä, onneksi ihan helposti.

Mulla on ollut jo kauan ennen karppausta linjana, että en syö mitään eineksiä. En siis syönyt edes juustoa, nyt syön. Enkä todellakaan koskenut johonkin niin kamalaan kuin makkara, mutta nyt oon käyttänyt luomumeetwurstia (Kotivara tai Pirkka) ja luomulenkkimakkaraa (Pajuniemi), koska niissä ei ole mitään kovin epämääräistä ainesluettelossa. Niin, ja Vatajan nakkeja, joita ennen syötin lapsille, nyt syön itsekin.

Onko tuossa alkuperäisessä Atkinsissa myös pyritty syömään hiilareita se 20 g päivässä? Meinaan jos ei syödä kurkkua tms. niin mistä ihmeestä sen saa? Kun mulla on nytkin vaikeuksia saada 20 g kasaan sallituilla aineksilla. Tosin koko ajanhan tässä tieto ja kokemus karttuu, ehkä se ei olekaan niin vaikeaa sitten, kun on tottuneempi ja keksinytkaikki kikat.

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wBSAFyi/]
Kuva
[/url]


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-08 16:22:02 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
Mie tsemppaan hengessä mukana, iteki aikoinaa tällä alotin ja joo, tarpeesee tuli...
Olihan se räväkkä alotus, mut hengis viel olen... :lol:

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-08 16:34:57 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Netti perkele vittuilee. Kirjoitin ihan hyvän postin atkinsin alkuperäisestä. En jaksa uudestaan...totean vain että alkuperäisessä atkinsin induktiossa tavoitteena oli hiilareita ihan puhdas nolla. Ei siis grammaakaan missään muodossa. Jotta homma olisi edes jotenkin mahdollinen toteuttaa niin bobby taisi sallia 5g/d, mutta tavoite on nolla. Siinä onkin haastetta.

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-08 17:04:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-10 14:19:53
Viestit: 9046
Paikkakunta: Where my heart is...
Täälläkin ollaan messissä, kolmas päivä meneillään :) En tiedä miten kauan jatkan, mutta kai sen kaks viikkoa vois tempaista ellei ihan mahdottomia ruokatilanteita tule eteen.

_________________
Jos jonkinlaista ylläpitoa ja laifstailia, vilkaisehan!

"Remembering you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have
something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart."


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-08 17:58:13 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-01 20:00:00
Viestit: 85
haili kirjoitti:
totean vain että alkuperäisessä atkinsin induktiossa tavoitteena oli hiilareita ihan puhdas nolla. Ei siis grammaakaan missään muodossa. Jotta homma olisi edes jotenkin mahdollinen toteuttaa niin bobby taisi sallia 5g/d, mutta tavoite on nolla. Siinä onkin haastetta.

Tämähän kuulostaa hyvältä! Siis siinä mielessä, että ei tarvii väkisin yrittää keksiä jotain hiilareita, jos niitä ei ole valituista ruoka-aineista tuloillaan. Tosin tulosta on tullut tälläkin, ja jopa, vaikka proteiinit on mulla kokemattomuuttani ihan pilvissä välillä. Kuinkahan kauan tuolla alkuperäisellä induktiolla olisi tarkoitus olla, se ei varmaan sovi kovin monen kuukauden ruokavalioksi, vaikka olis kuinka paljon ylipainoa? Toisaalta olis kiva kokeilla... Tuo kyllä vaatis varmaan jo jotain vitamiineja seurakseen, nyt oon ottanut vaan tavanomaiset vahvaakin vahvemmat D-vitamiinit ja kalaöljyt sekä kalkkitabletit, joita joudun lääkärin määräyksestä urakoimaan kauheita annoksia. Eilen huomasin, että niissä on aspartaamia :evil: Siispä etsinnässä olisi vahva kalkkitabletti, jossa ei ole mitään keinomakeutuksia. En ymmärrä miksi niistä pitää tehdä purutabletteja ja sitten ängetä kaikkea myrkkyä sinne sekaan. Helpointahan olis, jos sen tabletin (tai ne tabletit, mä joudun ottamaan 6 calci chewta päivittäin, koska leikkauksessa menivät vahingossa lisäkilpirauhaset kokonaan) voisi vaan kulauttaa kurkkuunsa veden kanssa, silloinhan sen maku voi olla mikä vaan eikä jotain aspartaameja tarvita. Pitää kai tässäkin kääntyä jonkun luontaistuotekaupan puoleen. Apteekki kun on täynnä pelkkiä myrkkyjä.

Oho, tulipa tulinen vuodatus ja ihan ohi aiheen :oops:

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wBSAFyi/]
Kuva
[/url]


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-08 18:31:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-09-11 13:26:15
Viestit: 1268
Mites noi vitamiinit ym. hivenaineet jos hiilarit on nollassa? Siis ne jotka yleensä kasviksista saa? Entäs kuidut? Ummetushan tuosta seuraa jos kuidut on nolla :shock:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-08 19:20:30 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-01 20:00:00
Viestit: 85
Kävin saunassa ja mietiskelin asioita :mrgreen:

Olin ihan vakavissani siinä uskossa, että Uusi Atkins, Uusi Sinä noudattaa kuitenkin Atkinsin diettiä. Ei siinä kirjassa mainittu, että makrosuhteet ovat eri. Tai onnistin sitten olemaan huomaamatta sitä, jos luki. Ja kuitenkin tätä uutta noudattaa aika moni. Eli atkinsista on nyt kahta eri koulukuntaa: alkuperäiset ja uudet. Pidän tuota uutta hyvänä, koskapa se on tuottanut tulosta. Alkuperäinen kuitenkin kiehtoo, ja pakko varmaan hankkia joku sellainenkin kirja käsiini, jotta saan ihan itse päätellä, kummassa perustellaan paremmin ja kumpaa haluan noudattaa. Siihen asti noudatan tuota uutta, kun kerran olen jo aloittanut.

Tai mitä jos... olis kaks viikkoo tällä uudella ja sitten täräyttäis perään kaks viikkoa sitä ihan oikeaa induktiota? Ja sitten jatkaisi 20 g hiilareilla, kunnes paino on lähes tavoitelukemassa, ja sitten alkais lisäilemään varovasti hiilareita.

Uudessa atkinsissa ei edes puhuttu induktiovaiheesta, vain aloitusvaiheesta. Kun en ole alkuperäiseen VIELÄ tutustunut, niin nyt vaan arvailen, mutta olisikohan niin, että sitä induktiota olisi se kaksi viikkoa ja sen jälkeen oltaisiin 20 g hiilareilla kuitenkin. Niin siten tekisin pehmeän laskun varsinaiseen atkinsin induktioon nyt, ja sen jälkeenhän homma olisi atkinsia, uuden tai alkuperäisen mallin mukaan.

Olisko mun syytä mainita aina että noudatan uutta atkinsia, ettei mene puurot ja vellit sekaisin niiltä, jotka näitä lukee? Eli eroteltais oikeastikin alkuperäinen ja uusi koulukunta, niin ei tulisi väärinkäsityksiä kenellekään.

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wBSAFyi/]
Kuva
[/url]


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-09 07:21:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-09-11 13:26:15
Viestit: 1268
Ei kai se sana nyt voi olla niin merkityksellinen että jos ei induktiota ole vaan aloitusvaihe? Kun 2004 olin induktiolla niin ihan samanlaisesti söin kuin nyt aion eli hiilarit alle 20g. Ei noissa nyt mitään taivaallisia eroja ole, tähän uuteen on vain lisätty kasviksia enemmän-tavoite.

Aamiaiseksi ajattelin parin munan kokkelia pinaatilla.

Kirjan mukaan pitäisi olla alle 20g hh kunnes on tavoitepainoon 7 kiloa joten siinä mielessä 3kg olisi tavoitepudotus 2 viikossa. 2 viikon jälkeen voi jatkaa alle 20g hh, silloin voi lisätä tiettyjä asioita valioon kuten pähkinöitä.

Hmm.. saas nähdä miten tätä jaksaa kun on tottunut syömään kaksi kertaa päivässä suuret annokset ja nyt pitäisi ottaa välipalat mukaan ja syödä 3-5 kertaa.

Muoks. "Jokaisella aterialla on oltava prodea väh. 115-175g". Nyt kun tein aamiaisen (pinaattia 150g, 2 munaa, 50g juustoa), prodea tulee 34g. Nyt oon ihan ulalla. Nämä mitat ei sitten korreloi varmaan? Jos syön 3x 115g prodea niin siitähän tulee kamalat määrät!?!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-09 11:01:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-09-11 13:26:15
Viestit: 1268
Mua on alkanut jotenkin ahistamaan tämä induktio. Tähän asti olen syönyt kaksi kertaa päivässä isot soossit ja nälkä on pysynyt poissa. Nyt tuntuu että mulla on koko ajan nälkä vaikka vetäisin hienon aamupalan. Muutenkin tuntuu että joutuu liikaa miettimään.

Olenko oikeassa siinä että induktioon ei riitä että hh on alle 20g? Pitää syödä tietty määrä ruokaa, tietty määrä prodea per ateria, tiettyjä kasviksia (vaikka hh jäis silti alle 20) ja tiettyjä ruokia. Raejuustoa ei saa syödä, ei pähkinöitä.

Oiskohan liikaa rajoituksia mulle? :roll:

---

Sellaisia huomioita olen tehnyt että ennen atkinsin induktiolla sai vetää vapaasti (rajoituksetta) lihaa, kanaa, kalaa ja munia. Musta tuossa systeemissä tulisi prodea ihan tolkuttomat määrät ja se ylimääräinen prode kai muuntuu glukoosiksi (?) kropassa. Tässä uudessa induktiossa on rajoitettu prodea..

Löysin hyvän ketjun esim. sulle Louise joka mietit vanhaa induktiota.
viewtopic.php?f=13&t=3278


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-09 11:31:33 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-12-27 13:38:29
Viestit: 11
Paikkakunta: Turku
haili kirjoitti:
totean vain että alkuperäisessä atkinsin induktiossa tavoitteena oli hiilareita ihan puhdas nolla. Ei siis grammaakaan missään muodossa. Jotta homma olisi edes jotenkin mahdollinen toteuttaa niin bobby taisi sallia 5g/d, mutta tavoite on nolla. Siinä onkin haastetta.


ööö, tuota, mulla on kyllä vähän erilainen tieto...ollaankohan luettu eri kirjoja? nimittäin alkuperäinenhän on se Dr. Atkins' Diet Revolution/1972, suomennettu painos taisi olla vuodelta 73... niin, sen mukaan aloitusvaiheessa (aivan, induktiosta ei ollut silloin vielä puhetta...ketoosista kylläkin) hiilareita pidetään alle 20g/pv. joka on atkinsin mukaan yhtä kuin 0 koska 20g on niin vähäinen määrä ettei sillä pitäisi olla vaikutusta insuliinituotantoon.
Eli ei mistään sellaisesta 5g/pv ollut puhetta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-09 13:30:07 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56059
Paikkakunta: Kerava
Sapfo kirjoitti:
Mites noi vitamiinit ym. hivenaineet jos hiilarit on nollassa? Siis ne jotka yleensä kasviksista saa? Entäs kuidut? Ummetushan tuosta seuraa jos kuidut on nolla :shock:


Ei seuraa jos käyttää reilusti rasvaa ja juo runsaasti vettä. Kuitujen merkitystä liiotellaan.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-09 16:29:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-09-11 13:26:15
Viestit: 1268
Tempasin sitte prodea 157g ](*,) Mitäköhän Bobby Atkins tähän sanoisi? Itse kattelin kirjasta että mun kokoiselle prodet vois olla max 162g.. Musta toi on suuri määrä.

Söin siis munakkaan (2 munaa, pinaattia 150g, 50g juustoa, öljyä), tonnikalasalaatin (tonnikalaa öljyssä 160g, kurkkua, tomaattia) ja lohimedaljongin (lohi 350g, smetana 100g, katkarapuja 100g, parsakaalia 50g).

Päivän makrot:
hh 10g
pr 157g
r 132g
kcal 1673

Rasva on alakantissa mutta en tiedä mistä syödä missä ei olis prodea. Enkä suostu mihkään oliiviöljyn kittaamiseen pullosta. Noh, ekan päivänhän saa anteeksi silkasta noviisina olosta :oops:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-09 19:54:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-10 14:19:53
Viestit: 9046
Paikkakunta: Where my heart is...
Mulla loikkas prodet samoihin rasvan kanssa palautusjuoman ansiosta (pelkkää proteiinia, ei maltoa). Kummatkin 95g ja hiilareita joku 12g. Johtuu toki siitäkin, että oon popsinu koipireisiä tänään 1½ kpl... :mrgreen: Mut hyvin menee tää neljäs päivä nyt. Salilla mietin, että kuka hitto haisee noin pahalle, mutta minähän se :shock: Hups...

_________________
Jos jonkinlaista ylläpitoa ja laifstailia, vilkaisehan!

"Remembering you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have
something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart."


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-10 00:55:59 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-05-16 09:50:20
Viestit: 156
Täällä ilmoittautuu yksi, jolla on nyt induktiota takana tasan viikko. Aseina on toisessa kädessä keittiövaaka, toisessa tuo sama kirja alkukielellä (eli New Atkins, New You) ja naapurissa olevan kuntoklubin jäsenyys. Paino on nyt pudonnut viikossa 2,2 kiloa, verenpaine laskenut 10/7 pykälää mainioihin lukemiin 120/78 ja vointi ja fiilis ovat :smt026

Tuosta kirjasta sanoisin ensin, että minusta se on aloittelijalle oikein loistava (varsinkin kun ei tarvitse kiinnittää huomiota suomennoksen kökköyksiin). Hyllystä löytyy myös muutama Heikkilä, kaikki Varpun kirjat, kaikki Schwartzbeinilta sekä Atkinsin ylläpitokirja (jossa on sivumennen sanoen myös kömpelö suomennos). Olen lukenut ne kaikki, osan pariin kertaan, mutta käytännön oppaana tämä New Atkins on minusta paras. Se on selkeä, johdonmukainen ja yksityiskohtainen, joten valitsin sen käsikirjakseni, kun nyt aloin tähän juttuun tosissani.

Itselläni systeemi pelaa parhaiten niin, että punnitsen kaiken tarkasti ja kirjaan joka suupalan. Tässä on hyvänä apuna Kalorilaskuri.fi-sivusto. Sinne on helppo heittää kaikki syömisensä ja liikkumisensa, ja ohjelma hoitaa loput. Sieltä saa niin makrot, mikrot kuin kaloritkin prosentteina ja grammoina, ja on koko ajan tarkasti jyvällä siitä, missä menee. Omat makrosuhteensa voi asettaa asetuksista ja ohjelma kertoo, paljonko vielä puuttuu mitäkin. Sivusto on maksullinen, mutta se on niin hyvä työkalu, että minusta se on hintansa arvoinen. Säästää hermoja ja aikaa ja kannustaakin mukavasti, kun sieltä saa kivoja painokäppyröitä.

Lisäksi minulla on Excel-tiedosto, joka on muokautunut ties kuinka monen kitukuurin aikana. Syötän sinne painon päivittäin ja muut mitat kerran viikossa ja saan tulokseksi kannustavaa grafiikkaa. Tiedän, että itse Atkinskin sanoo, ettei pidä punnita päivittäin, mutta ihmiset ovat tässä suhteessa erilaisia: jotkut eivät tykkää tai ehkä edes hyödy päivittäisistä punnituksista ja tarkasta kirjaamisesta, mutta minua tarkka visuaalinen palaute erilaisten käppyröiden muodossa kannustaa kovasti. Tiedän itse, mikä minua motivoi, joten aion sanoa huihai tälle neuvolle. Joku toinen toimii toisella tavalla ja se on sitten hänelle hyvä tapa.

Taustoista sen verran, että pudotettavaa on ihan riittävästi: lähtöpaino oli yli 82 kiloa, mikä on henkilökohtainen painoennätykseni ja todella liikaa 159-senttiselle. Minulla on ollut viimeisen 20 vuoden aikana varsin komea ja jojottava laihdutus- ja paastohistoria, ja ikää on nyt 51. Ei siis todennäköisesti ihan helpoin laihdutustilanne, mutta ei auta, nyt haluan löytää itseni tämän laardikuoren alta. Mielikuva itsestäni kun on yhä se kolmikymppinen, joka painoi 56 kiloa. No, nyt tavoite on päästä ennen kesän loppua jonnekin normaalipainon ylärajan (63) tuntumaan, ja viilata sitten loppuvuosi painoa sille kohdalle, mille se lopullisesti haluaa asettua. Vuoden kuluttua olen toivottavasti itseeni tyytyväinen ja hyvinvoiva karppi, joka uiskentelee loppuelämänsä karppilammikossa sutjakkana ja ruoasta liikaa stressaamatta. Tarkennan vielä noita ajallisia tavoitteita, kunhan näen vähän tarkemmin, kuinka tehokkaasti tämä induktio puree.

Noudatin jo viime vuonna vajaan puolen vuoden ajan jonkinlaista mutukarppausta, missä jätin pois leivän, pastan, perunan ja sokerin, mutten koskaan punninnut mitään enkä tsekannut makroja. Paino ei pudonnut kuin muutaman kilon, kunnes tyssäsi siihen. Hyvä juttu oli, ettei se myöskään noussut, vaikka käytin liberaalisti kermaa, voita ja muita rasvoja. Olo oli hyvä ja energinen ja ruoka oli hyvää. Opin siitä kaikesta sen, että sitten kun olen päässyt normaalipainoon, selvästikin osaan elää karpin elämää ja pitää painon paikallaan, eli ylläpito luultavasti onnistuu. Painon pudottamiseen tuollainen mutukarpaus ei kuitenkaaan riittänyt, ei ainakaan tällä historialla ja iällä. Tajusin todella, että jos ihan oikeasti laihtua meinaan, niin tämä homma pitää ottaa tosissaan ja tarkasti, ja sillä tiellä tässä nyt ollaan oltu viikko. Tuohon mutukarppauksen ja tämän induktion väliin mahtui vielä surkea kolmen kuukauden jakso, jolloin en tehnyt käytännössä mitään muuta kuin töitä, töitä ja töitä, mikä tarkoittaa istumista koneen ääressä aamusta iltaan ja yöhön. Hain (vastoin parempaa tietoani!) paineisiin helpotusta hiilareista, ja kun siihen yhdistettiin omaksumani uusi liberaali rasvapolitiikka, niin huonostihan siinä kävi: lihoin kolmessa kuukaudessa viisi kiloa ja rikoin siis lopulta oman painoennätykseni.

Tällainen tapaus siis joukossanne uiskentelee. Onnea ja intoa kaikille induktion kanssa! Yksi uuden vuoden lupaukseni oli muistaa olla ihana. Sovitaanko, että meistä kaikista tulee tänä vuonna ihania! :smt061


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 518 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)