Ronja-Aliisa kirjoitti:
Saanko tähän sotkee??
Olen miettiny lapsille aamiaisleipää ja haluan gluteenitonta ja vaihtelua karppileipäsiin.
Ja käyttää mun taikinatiinua ja tehdä leivän juureen.
Niin nyt on suositeltu tattaria ja tähän asti, mitä olen kuullut, niin kaikki on hyvää. Mutta niinhän se on ruisjauhostakin
Eli kerro Els oma mielipiteesi tattarista!
Ei minulla ole erityistä käsitystä tattarista(kaan), paitsi ettei se kuulu pohjoisen paleoon joka näyttää sopivan minulle.
Usko kasvikunnan "superruokiin" katosi jo aikaa sitten ja kyseinen linja on viime aikoina vain vahvistunut, kiitos solufysiologian ja evoluution lukuelämysten.
(... ja jos jostain superia pitäisi saada, niin etsin täällä tuotettuja aineksia, mieluiten tuoreena ja steriloimattomana keittiöön hankittuina ja perinteitä kunnioittaen sapuskaksi tehtynä. Mutta tarvitseeko? ) Mutta toisaalta, onhan tärkkelyksiä käytetty silloin kun paremmasta sapuskasta on ollut pulaa, ja hyvin valmistettuna niistä on saatu ihan turvallistakin ruokaa ihmisen heikohkolle suolistolle - ainakin terveille. Idättämällä, liottamalla, hapattamalla, käyttämällä, kuorimalla, mädättämällä, kuumentamalla ja mitäniitä olikaan... monesta on osattu joskus/jossain tehdä syömäkelpoista kokonaisuutta.
Itse asiassa leivät ja leiväkkeet, varsinkin ateriankorvikkeina, on se jota välttelen yksittäiä ruoka-aineita enemmän, ja joita pidän epäterveysruokina. Minulle ne ovat pikaruoan vanha arkkityyppi, jotka helposti ohjaa typeriin valintoihin muussakin ruoassa. Sen lisäksi että niitä on todella työlästä tehdä kunnollisina itse (eikä kunnollisia valmiita ole myynnissä), ne ovat itselläni jo monesti (ennen karppiakin) olleet oikotie joka johtaa "naposteluruokaan" ja huonoon ruokarytmiin, joka puolestaan minulle näyttää vaikuttavan paljon kaloreita voimakkaammin, moneen.
Mutta olenkin enemmän paleolinjalla (johon leipä ei ylipäätään kuulu), joten tämä ei ole mikään yleissääntö karppaukseen.
Itse kukin joutuu nuo valintansa takemään, ja vain aika ja kokemus näyttää, mikä itse kullekin pelaa