karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:57:52

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Miltä kuulostais?
ViestiLähetetty: 2010-11-29 00:50:49 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-10-30 22:58:50
Viestit: 37
tällanen juttu: mulla on 2diabetes ja olen ihan itsekkin huomannut, että hiilarivähennys parantaa oloa niin paljon, että se on helppo toteuttaa. protskut ei myöskään tuota tuskaa, syön paljon kalaa ja kanaa, rahkaa ja raejuustoa. mutta ongelma on tämä: mä olen 20 vuotta oppinut vahtimaan rasvoja ja niiden laatua. suvussa on paljon kolestrolilääkityksellä olevia, mm oman äitini kol.arvot hyppäsivät viime talvena taivaisiin, ja hän joutui ohitusleikkaukseen, siis sellaseen isoon operaatioon. mulla on myös ollut rr-tauti jo vuosia, sekin osittain suvussa kulkevaa. olen 165 cm ja painan 105.
kysymys kuuluu: enkö voisi jatkaa edelleen ns pehmeiden rasvojen käyttöä, koska en yksinkertaisesti uskalla olla koekaniini omien veriarvojeni kanssa. tietenkin voin tehdä niin, että unohdan koko karppausjutun, mutta täällä on niin mukava käydä katsastamassa muiden menoa, eli ns. vertaistukea.
mitä olette mieltä? ruuat kyllä paistan voissa ja tarvittaessa en säästele ruokakermaakaan.
en juuri harrasta liikuntaa, "tekosyynä" ajan puute. opiskelen ja olen samalla kokopäivätyössä.
vhh mua kiehtoo ihan jo sen järkevyyden takia, mutta tuo rasvan korostaminen tökkii. ja kyllä, luolamiehetkin söi ihraa, tosin riistahan ei kovin rasvaista ole, ja pitää muistaa se, että työmatkat kuljetaan autolla, sauna on sähkö, vesi tulee hanasta ja mökki lämpiää kaukolämmöllä ja pyykit pesee kone. eli ns elämää ylläpitävä liikuntahan ei nyky-yhteiskunnassa ole enää kuin kesämökkiläisten hupi muutaman viikon vuodessa.
tämmösin miettein, ottakaa kantaa.

_________________
hip hei ruoka nälän vei


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: miltä kuulostais
ViestiLähetetty: 2010-11-29 07:48:43 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
En tiiä, oonko mikää sanomaa, mut ite sie tiedät, mitä uskallat ja mitä et... ja siula kuiteki on kaikkee suvun puolestaki jo mietittävänä... tsemppiä jatkoon! :wink:

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: miltä kuulostais
ViestiLähetetty: 2010-11-29 08:22:36 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-10-30 22:58:50
Viestit: 37
just tuo rasva mua mietityttää. saahan rasvaa lihasta ja kalastakin. ja öliiviäljyä voi lorautella sinne sun tänne.........

_________________
hip hei ruoka nälän vei


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: miltä kuulostais
ViestiLähetetty: 2010-11-29 11:26:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-10-28 10:31:44
Viestit: 147
Ehkäpä sun kannattaa tutustua hieman paremmin vhh, lukea vaikka pari kirjaa ja kaikessa rauhassa miettiä mitä sinä haluat syödä. Ei sulla enää isoa muutosta ole, kerran kermaa mene ruokiin, paistamiseen käytät voita ja salaattiin menee oliiviöljyä. Olen itse juuri lukemassa Antti Heikkilän Hyvän olon keittokirjaa 2, ja siellä Anttikin muistuttaa ettei vhh ole rasvadietti, mutta ennemminkin kannattaa katsoa että mitä rasvoja sinne suuhunsa tunkee :wink:
Laitanpa sittenkin liitteeksi yhden Antti Heikkilä blogin, kun seuraavaksi kuitenkin sanot ettei sulla ole aikaa lukea muita kuin koulukirjoja... :mrgreen:
http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=164


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: miltä kuulostais
ViestiLähetetty: 2010-11-29 12:11:07 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-03 23:02:58
Viestit: 9173
Paikkakunta: Vihoviimeinen Rotankolo
Itsehän päätät, mitä syöt. Kunhan pysyy erossa teollisista rasvoista ja syö ne "pehmeät" rasvansa mieluummin luonnon pakkaamassa muodossa, niin pääseehän sillä jo pitkälle. (Kysymys erikseen on sitten, että miten se toteutuu ilman, että proteiinin osuus kasvaa liian suureksi tai energiamäärä liian pieneksi.) Toki kannattaa vähän suoda ajatusta sille, mitä sieltä luonnosta löytyykään helpommin: pullotettua öljyä vai läskiä?

muoks. Kannattaa ajatella myös sitä, miksi maito ilman rasvaa olisi parempi kuin maito rasvoineen.

_________________
Elä, kuolet kumminki.
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: miltä kuulostais
ViestiLähetetty: 2010-11-29 13:46:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Itse en uskaltaisi syödä runsasrasvaisesti, jos rasvat painottuisivat lähinnä eri tyydyttymättömiin. Monityydyttymättömille ovat eri virallisetkin tahot asettaneet ylärajoja, eivätkä edes kovin korkealle.

Runsasproteiininen ja vähärasvainen linjakaan ei oppimani valossa vaikuta terveelliseltä.

Toisaalta, jos on omaa läskiä jota polttaa sekä voi paistorasvana, ja rasvaiset elukat päälle, niin ehkei se kovin huono ole?

Kolesterolista taas vaihteeksi -ketjuissa on oikeiden ihmisten oikeita kolearvoja, ja kirjojen lukeminen on musta hyvä ajatus, kun kerran kyseessä on oma terveys, vaikka kuinka olis kiireinen elämänvaihe eikä nappais.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Miltä kuulostais?
ViestiLähetetty: 2010-11-29 14:24:19 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Morkkis vei sanat suustani.
Niiden pehmeiden rasvojen ajoittainen liian runsas kulutus näkyy sitäpaitsi perityssä ongelmaihossani hyvin pian, tulehtumisina.
Ja kun verisuonivaivojenkin katsotaan nykyisin olevan isolti yhteydessä tulehduksiin, niin...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Miltä kuulostais?
ViestiLähetetty: 2010-12-02 03:21:20 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-10-30 22:58:50
Viestit: 37
mä tässä muutamana päivänä söin leipää ja riisiä ja perunaa ja mittaamatta sokereita tiedän että ne on korkeet. olo on ihan vetämätön, univaikeuksia jatosi raskas jokainen askel (105 kg avittaa kyl siinä...) =P~
mä pähkään edelleen rasvojen kans. hiilarit mun on helppo pitää ruodussa, 20-30, mutta kun en vaan läskiin ja pekoniin meinaa taipua, enkä kananmunaan. oliiviöljyä lorauttelen millon mihinkin, ja ruokakermaa 7% ja voita reilusti karppileivälle. partajuku öklii, oon laittanut siihen sekaan vähän rasvatonta ja sokeritonta jukurttia, tai sit ihan sitä hilloa, mis on 50% vähemmän sokeria.
mikä rasvan minimimäärä on? ja protskun? en liiku juuri lainkaan, duuni on istumapainotteista ja aika menee iltasin kouluhommien parissa koneella. #-o
haluaisin jatkaa karppausta, mut eikös hyväkarppaus ole jo aika lähellä painonvartijoita, josvaan rasvaa survoo lisää kaikkeen mahdolliseen?
auttakkee hyvät immeiset! [-o<

_________________
hip hei ruoka nälän vei


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Miltä kuulostais?
ViestiLähetetty: 2010-12-02 07:18:23 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Oikeasti hyväkarppauskin tarkoittaa noita karppien tavallisia eläinrasvoja ja normaalirasvaisia tuotteista (kasvipuolen puhtaista rasvoista jää mahdolliseksi vain oliiviöljy ja kookosöljy). Ja oikeasti hyväkarppuksenkin hiilarit ovat paljon alle painonvartijoiden hiilarien, ja niiden lähteet ovat ihan toisenlaisia. Siksi kais se ei vaan tahdo onnistua; moni on kyllä koettanut, täälläkin.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Miltä kuulostais?
ViestiLähetetty: 2010-12-15 12:07:29 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-12-07 21:07:50
Viestit: 54
Paikkakunta: Bretagne
Miksi syödä mitään mikä ei maistu? Ylistetty partis ei välttämättä maistu kaikille ja se on ihan ok, mutta älä hyvä ihminen sekoita ainakaan mitään kevyt jugua siihen ja tuo hillokin on vähän kysymysmerkki.

Esim. "Kevytjogurtti on makeutettu keinotekoisilla makeutusaineilla ja siinä on kaloreita yleensä noin puolet tavallisen jogurtin energiamäärästä. Sen sijaan rasvattomassa jogurtissa voi olla paljon sokeria ja yhtä paljon kaloreita kuin tavallisessakin."

Kermakkeet pois ja oikeeta tavaraa tilalle.

Ei sotketa painonvartijoita karppaukseen jookos. Ei tule mitään jos syöt kevyt tuotteita ja oikeaa ruokaa sekaisin. Kevyt tuotteet härnäävät nälänsäätelyä. Sokerikoukusta ei pääse huijaamalla itseään.
Oikeat määrät löytää vain kokeilemalla. :wink:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Miltä kuulostais?
ViestiLähetetty: 2010-12-15 13:52:39 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-10-30 22:58:50
Viestit: 37
jep jep. nyt lähteny ainaki 3 kg, mut olen kyllä syönytkin muutenkin tosi vähän, ollut vatsavaivoja. sokerihimosta olen päässyt !!!! jätin iian miettimisen koko ruuasta, tosin hiilarit olen pitänyt alhaalla mutta en ole niitäkään laskesskellut. jospa tämä tästä!!!!!!!! :lol:

_________________
hip hei ruoka nälän vei


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Miltä kuulostais?
ViestiLähetetty: 2010-12-15 13:57:29 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
No ota huomioon että sun puolestasi ovat jo tuhannet ihmiset testanneet näiden kovien rasvojen vaikutukset karpatessa ja hyvää jälkeä on tullut. Vaihda ihmeessä oikeaan kermaan ja voihin. Mulla on tänä vuonna lähtenyt 12 kg sillä että olen vetänyt 150-200 g kovia rasvoja päivässä, joten kyllä näkyy toimivan :mrgreen: Ne eivät oikeasti koveta verisuonia tms. ja jos sulla on jo diabetes päällä niin kasvisrasvat voivat hyvinkin pahentaa tilannetta koska lisäävät tulehdusta elimistössä (eivätkä verisuonet ja hermosto siitä hirveästi tykkää). Mutta ainoa keino vakuuttua tuosta on tietty kokeilla rohkeasti itse.

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Miltä kuulostais?
ViestiLähetetty: 2010-12-15 14:02:39 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-12-07 21:07:50
Viestit: 54
Paikkakunta: Bretagne
Hyvä hyvä =D> Kyllä se siitä ihan varmasti. Huomaat kyllä muutoksen kun syö kevyt tuotteiden sijasta rasvaa ja oikeeta mahantäytettä niin se kyllä tuntuu. Olo on suorastaan seesteinen. Ei ressiä, syö kun nälättää ja syö kunnes on tyytyväinen.

En mä ymmärrä miten oon jotain Beceliä voinu joskus syödä :-s

Mun alhaiset verenpaineet on laskenu ennestään, eikä pyörrytä toisin kuin joskus anemian aikoihin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: miltä kuulostais
ViestiLähetetty: 2010-12-30 18:35:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-09-01 09:25:42
Viestit: 1062
Siperia kirjoitti:
Itsehän päätät, mitä syöt. Kunhan pysyy erossa teollisista rasvoista ja syö ne "pehmeät" rasvansa mieluummin luonnon pakkaamassa muodossa, niin pääseehän sillä jo pitkälle. (Kysymys erikseen on sitten, että miten se toteutuu ilman, että proteiinin osuus kasvaa liian suureksi tai energiamäärä liian pieneksi.) Toki kannattaa vähän suoda ajatusta sille, mitä sieltä luonnosta löytyykään helpommin: pullotettua öljyä vai läskiä?

muoks. Kannattaa ajatella myös sitä, miksi maito ilman rasvaa olisi parempi kuin maito rasvoineen.



Jos viestiketjun aloittajaa arveluttaa runsas (eläinperäinen) rasva, niin just niitä 'luonnon pakkaamia' rasvoja on erilaiset pähkinät ja mantelit. Ne kohottavat kivasti päivittäin nautittua rasvamäärää ja käsittääkseni eivät ole kovin vaarallisia näin mutu -tiedoilla.(Tietty sitten, ettei ole allerginen just pähkinöille)

_________________
'...ilo pintaan, vaikka sydän itkisi...' ...vai miten se oli...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Miltä kuulostais?
ViestiLähetetty: 2010-12-30 19:50:50 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-10-30 22:58:50
Viestit: 37
pähkinöitä olen pupeltanutkin, ja mantelijauhoa lisännyt mun "leipäjauhoseokseen". lisäksi siinä on pellavarouhetta, vähän vehnälesettä eikä muuta. sit teen sen leivän mikrossa eli muna ja leivinjauhetta ja oliiviöljyä ja sit sitä jauhoseosta ja sairaan hyvää varsinkin savulohen kans. me syödään paljon kalaa. imelähalut hävisi, mutta nyt joulun aikaan tuli takapakkia. mutta uusi vuosi ja uudet kujeet. mun paino ei paljon ole tippunut, mutta kuulin että olen hoikistunut =D> . ja piti pienentää stretch farkkuja :lol: . noi kumihousut on muuten petollisia, ei huomaa lihomista.....
ai niin, tein rahkaa, mihin tuli tietty kermavaahtoa, rahkaa, mustikoita ja vähän talkkunaa, ihan mauksi. hyväääääääää =P~ .
all bran muroissa ei ole 1 desissä kovin paljon hiilareita, olen niitä välillä syönyt aamulla kun kinkku jo tökkii.
että näin.
HYVÄÄ UUTTA VUOTTA !!!
ps. halpisnakeissa on paljon hiilareita, ja muutenkin halpismakkarassa. syön kabanossia, jos lompakko sallii..... :P

_________________
hip hei ruoka nälän vei


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Miltä kuulostais?
ViestiLähetetty: 2010-12-31 11:35:06 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-10-30 22:58:50
Viestit: 37
kävin puntarissa :D . - 4kg :lol:
Heureka =D>

_________________
hip hei ruoka nälän vei


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Miltä kuulostais?
ViestiLähetetty: 2011-01-17 14:01:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-09-01 09:25:42
Viestit: 1062
=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> pudonneille kiloille!

Olen nyt lueskellut Annika Dahlqvistin kirjaa *Karppaus opas ja keittokirja* ja siinä puhutaan melko paljon luonnollisen eläinperäisen rasvan puolesta. Mukana on diabeetikkojen omia kokemuksia, kuinka ovat siirtyneet käyttämään voita ja heidän diabeteksen lääkityksentarve on vähentynyt.
Jos mahdollista, tutustu kirjaan :D

_________________
'...ilo pintaan, vaikka sydän itkisi...' ...vai miten se oli...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Miltä kuulostais?
ViestiLähetetty: 2011-01-17 14:27:51 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Ja tuon Annikan Diabeteksenhoito ruokavalion on Ruotsin Sosiaalihallitus (joka täällä valvoo sairaanhoitoa) hyväksynyt kun ravintoterapeutit siitä valittivat. Mutta vaikka Annikaa rasvatohtoriksi sanotaan niin ei hänkään mitään rasvalla läträystä suosittele vaan normaalirasvaisia tuotteita ja voita sitten margariinin sijaan. Eli kun hiilareita vähennetään niin energiaksi sen sijaan luonnollista rasvaa.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Miltä kuulostais?
ViestiLähetetty: 2011-01-18 02:05:48 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-10-30 22:58:50
Viestit: 37
joo ihan järkevää. mä oon aina karttanut rasvaa ja se ei mun elimistöön kyllä ylenpalttisesti uppoa. hiilareitten jättämä kalorivaje varmaan täyttyy ihan noilla normirasvakulutuksilla ainakin alkuun. mua etoo jotku rasvassa lilluvat pekonit ja munat ja makkarat. ennemmin syön hyviä juustoja, ja opettelen käyttämään majoneesia yms.

_________________
hip hei ruoka nälän vei


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)