Juolahtipa mieleeni, etten ole aikoihin päivittänyt kuulumisiani tähän ketjuun.
Olen kyllä kirjoitellut Terveissä Evissä, mutta sehän ei näy kaikille. Olen kirjoittanut siellä lähinnä ongelmallisesta ihosta ja ihottumasta. Päätin nyt kuitenkin lainata itseäni sieltä ketjusta, koska kirjoitus kuvaa aika hyvin omaa tilannettani. Huomasin, että olen kirjoittanut viestini toukokuussa; kokemus ei siis ole aivan tuore. Ehkä siitä kuitenkin saa jotain ajatuksia:
Lainaus alkaa:
""
Taitaa olla aika päivittää tilannetta pitkänpitkästä aikaa.

Aloitin tämän ketjun kaksi vuotta sitten. Siihen aikaan iho oli infernaalisessa kunnossa; tulehtunut, näppylöillä, rikki, kutiseva - kaikkea peräjälkeen ja yhtä aikaa.

Ei se oikein kestänyt vesipesua, muusta nyt puhumattakaan.
Nyt iho on paremmassa kunnossa kuin muistan sen juuri milloinkaan olleen.

Kasvot eivät enää kuoriudu, aavistus karheutta on enää leuan vierellä. Käsivarret ovat ehjät ja näppylöiden arvetkin ovat jo kaikonneet. Kainalot eivät ole aikoihin enää auenneet: olen jopa aloittanut miedon deodorantin käytön parin vuoden tauon jälkeen. (Tämähän voi olla hyvä uutinen myös ympäristön kannalta...) Sääret nyt tietysti ovat vielä aika kuivat. Parhaiten sen huomaa siitä valkoisesta pöllähdyksestä, joka liittyy sukkien riisumiseen.

Mitä näiden parin vuoden aikana on tullut puuhailluksi?

Enimmäkseen olen jättänyt ihon rauhaan. Vesipesu on ollut tavallisin, rasvapesu tai öljypesu aina silloin tällöin. Viime aikoina jopa Body Shopin kookos-suihku(joku aine). Suolavesiliuoksella olen enimmäkseen ihoa hoitanut. Viime aikoina olen esitellyt oikein perinteisen kasvorasvankin. Tuntuu sopivan iholle, ei merkkejä ärtymisestä.

Ruokapuolella on koko ajan vallinnut ja vallitsee tiukka viljattomuus ja gluteenittomuus. Ei poikkeuksia.

Vaikuttaa siltä, että tämä päätös on yksi elämäni parhaista. Olen siis totaalikieltäytyjä.
Kalan vähittäinen lisääminen ruokavalioon kuluneen vuoden aikana on varmasti tuonut keholle lisää hyviä hiveniä ja arvokasta kalan rasvaa.

Tämän askeleen otin toooooooodella hitaasti (35 vuoden kasvissyönnin jälkeen). Kannatti.
Rasvan määrää olen koko ajan määrätietoisesti ja pelottomasti kasvattanut. Enimmäkseen voin avulla, tietenkin. Unohtamatta avokadoja, siemeniä, pähkinöitä, kermaa ja juustoja sun muuta. -Nyt kun saa parsaa, on ällistyttävää miten muutaman varren kanssa hupenee nopeasti monta kymmentä grammaa voita. Kun jokaiselle varrenpalalle pitää lohkaista oma voipala...
Entä elämässä muuten? Työkuormaa, stressiä ja muita vastuita on ollut kannettavaksi kosolti. Eikä siltikään iho reagoi! Ruokarytmiksi on muotoutunut se kolme kertaa päivässä -tyyli. Sillä tuntuu hyvin pärjäävän. Jos joskus tulee 8-9 tunnin väli syömisiin, se ei haittaa. ("Entisessä elämässä" olisin nikertynyt parin-kolmen tunnin sisällä liian matalan verensokerin tuomaan heikotukseen.)
Näiden reilun kolmen karppivuoden aikana paino on pudonnut normaalipainon sisällä kymmenkunta kiloa. Lisäksi takana on nyt tasan kolme kesää ilman aurinkoihottumaa. Jokohan sitä uskaltaisi veikata neljännen kesän puolesta..?
Summa summarum: Atopiataipumus ei varmaan ikinä katoa mihinkään. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että riittävällä sisäisellä rasvauksella ja gluteenittomana ynnä viljattomana porskutan eteenpäin ehjin nahoin. Ja se on jotain se.

Etenkin elsin omat kokemukset oikkuilevan ihon kanssa elämisestä ovat antaneet paljon ajattelemisen aihetta ja arvokkaita vihjeitä. Annan täyden kiitokseni tänne karppilaan, ilman teitä en olisi nyt tässä kunnossa!

""
Lainaus päättyy
Tässä vaiheessa voin todeta, että neljäskin kesä meni ilman aurinkoihottumaa. Ja tätä kesää voi ehkä jossain määrin nimittää hellekesäksi...
Ruokailut menevät rennolla otteella. Rasvan käyttö lisääntyy koko ajan. Vain viljojen suhteen olen totaalikieltäytyjä.

Rentous ei tosiaankaan tarkoita välinpitämättömyyttä eikä hiilareilla elelyä. Teen vain joka päivä hyviä valintoja ja syön oikeaa ruokaa kun on nälkä.