Tervehdys ketoilijat!
- Ajattelin laittaa hieman pohdittavaa, kun sen verran erikoisten juttujen kanssa mennyt tässä ihmetellessä viimeiset viikot, että mielelläni kuulisin, jos jollakulla on yhtään samaa ilmennyt tai tulee mieleen jotain, mistä moinen voisi johtua. Aihetta hieman ehdinkin jo sivuta tuolla esittely-osiossa, jossa "vanhemmista" karpeista kyselin.
Tämä on itseasiassa asia, johon törmäsin ensimmäisen kerran ketoillessani jo joskus 2000-luvun alkupuolella. Tällä toisella ketoilukerralla ehdin olla jotakuinkin 4kk tiukasti ketoosissa (hh jotakuinkin 20-30g/vrk), kesäkuun alusta alkaen, ja jo varsin varhaisessa vaiheessa huomasin, että aloin näyttää kasvoista väsyneeltä ja kasvoille ilmaantui kummallinen turvotus. - Energiaa kyllä oli ja on muille jakaa, eivätkä päivittäiset parin tunnin lenkit ole olleet mikään ongelma, lukuun ottamatta alun hankaluuksia, mikä toki oli odotettavissakin. Niistä, kun selvisi, niin alkoi pian lenkitkin kulkea.
Pää on toiminut myös kuin unelma, mutta mieliala ei ehkä ole ollut niin hyvä, kuin ennen ketolle ryhtymistä. - Ei ole hymyilyttänyt läheskään yhtä paljon, kuin normaalisti ja hymyileminen on ollut jopa hankalaa, kun kasvot eivät jotenkin vain "tottele" käskyjä. Liekkö johtuvainen aivojen hiilihydraatin tarpeesta? - Olen ystäväpiirissäni tunnettu iloisesta, seesteisestä ja tasapainoisesta luonteestani, joten tällaiset asiat huomaa kyllä nopeasti. Kaikenlaiset mielialanvaihtelut (myös ennen kuukautisia sekä niiden aikana) ovat loistaneet poissaolollaan niin kauan, kuin jaksan muistaa, myös siis ennen ketoosia.
Tuo kasvojen väsynyt ilme ja turvotus on ihmetyttänyt suuresti, sillä en ole vastaavaan juurikaan törmännyt. Erään videon kommenttiosiosta tosin löysin yhden kommentin joskus, kun asiaa koitin selvittää, ja siinä nainen kertoi aivan samaa, että on ketolla näyttänyt kasvoista väsyneeltä ja vetämättömältä ja että tilanne muuttuu korkeammilla hiilareilla. - Tasan saman huomion olen tehnyt myös itse.
Aloin tuossa sitten kokeilla lisätä hiilihydraattien määrää, minkä olisin tehnyt varmaan joka tapauksessa, ennemmin tai myöhemmin, ja esimerkiksi menneillä hyvinvointimessuilla söin kyllä hyvällä omatunnolla kaikenlaista hiilihydraattipitoisempaa maistiaista, vähän joka ständillä ja vaikutus oli huomattava sekä nopea. HH-määrät olivat jotakuinkin 80-100g luokkaa noina päivinä. - Huomasin heti, kuinka mieliala kohosi ja saatoin hymyillä taukoamatta koko ajan! Väsynyt ilme katosi saman tien ja näytin taas omalta, pirteältä itseltäni. Kasvot kapenivat ja kasvojen piirteet tulivat taas esiin. Olin todella energinen koko tuon viikonlopun, vaikka yöunet jäivätkin hieman vähiin.
Eron huomasi myös lenkillä, kun tein intervalleja/vetoja. Juoksu kulki todella kevyesti ja nopeasti. Viimeinen viikko on mennyt niin ikään korkeammilla hiilihydraateilla pohtiessa lähinnä, että miten tästä jatkaisi. - Ketoosi-tila houkuttaa kyllä, mutta pohdin, onko se sittenkään se optimaalisin itselleni. Ajattelin nyt kyllä kokeilla n. 40-50g hiilihydraattimäärää ja katsoa minkälainen olo silloin on, josko sillä määrällä vielä ketoosissa pysyisi. Tai sitten pitää vain nostaa hh-määrät selkeästi vhh:n puolelle ja vähentää rasvan määrää.
Kesällä huomasin eroa niiden päivien olossa, kun hiilihydraattia ja/tai proteiinia tuli reilummin. Heti seuraavana päivänä olin energisempi ja näytin myös selkeästi pirteämmältä. Vastaavasti hh jotain 20-30g ja hyvin maltilliset proteiinimäärät, niin ilmaantui taas kasvoturvotus ja flegmaattinen ilme.
Hiustenlähtö on myös ollut aika massiivista ketolla, mikä toki ei ole mukava asia, mutta olen tullut siihen lopputulokseen, että taitaa olla aika yleistä ja menee ohi ajallaan, joskin jotkut ovat sitten tarkoituksella ottaneet viikkoon hieman korkeamman hiilihydraatin päiviä, syöneet esim. pari banaania per viikko ja jo yksin tuo on saanut hiustenlähdön pysähtymään. - Siksi en tuosta niin kovin huolissani ole ollutkaan.
Kokonaisenergiamäärät ovat menneet varsin usein jopa yli kulutuksen nyt ketoillessa ja rasvaa tullut lähemmäs 200g per päivä, minkä koen olevan itselleni jo liikaa, sillä tuollaisen rasvamäärän sulattamisessakin menee jo tovi jos toinenkin ja tuntuu, että se ennemminkin vie energiaa kuin antaa sitä. Eli rasvan tai ruoan energian vähyydestäkään ei näissä kummallisissa "oireissa" ole kyse.
Viinikiveä olen ottanut joka aamu nyt viimeiset pari viikkoa myös, mutta se ei ole tehnyt mitään vaikutusta oikein mihinkään. Suolaa lisäilen ruokiin huoletta. IF:llä olen mennyt myös viimeiset pari vuotta ja niin myös ketolla ollessani.
Ennen ketolle siirtymistä minulla ei ollut mitään ruoka-addiktioita/-himoja tai ongelmaa sen suhteen, että söisin liikaa tms. mutta nyt ketolla olen harmikseni huomannut, että on tullut kummallista himoa rasvaa kohtaan (esim. voi), mikä ei ole hyvä asia lainkaan, sillä ketollakin voi kyllä rasvavarastoja kasvattaa, jos syö riittävästi yli kulutuksen.
Myös niukentuneita kuukautisia ihmettelin tuossa aiemmin silloin ajatelteltiin, että syynä voisi olla mm. elektrolyyttien epätasapaino/vähyys. - Asia kuitenkin korjaantui niin ikään hiilihydaattien lisäämisellä oikeastaan heti, kun koko asiaa olin edes sen suuremmin ruvennut ihmettelemään.
Kun ryhdyin ketolle kesän alussa, niin minullahan ei siis ollut tavallaan mitään korjattavaa, eikä mikään ollut varsinaisesti "rikki", eli hyvin tasapainoisesta tilasta ketoa lähdin uudelleen kokeilemaan, lähinnä vain mielenkiinnosta, jotta näen, miten se toimii ja vaikuttaa elimistössäni tänä päivänä.
Taustastani sen verran, että elelin hyvin vähillä hiilihydraateilla varmaan jonkun 10-15 vuotta, kunnes lähdin lisäämään korkeamman hiilihydraatin lähteitä ruokavaliooni ja sen seurauksena koin vointini vain kohenevan kohenemistaan. - Koin, että elimistöni hyödynsi myös korkeammat hh-määrät (200-250g) lopulta todella hyvin. Gluteeniton olen ollut ainakin tuon 15 vuotta ja maidotonkin (voita lukuun ottamatta) monia monia vuosia.
Kerrottakoon vielä, että olen parantunut kilpirauhasen vaajaatoiminnasta (ollut nyt yli 4 vuotta lääkkeetön) sekä voimakkaista, monien vuosien homealtistuksista, ja voinut sen jälkeen yleisesti ottaen varmasti parhaiten, kuin koskaan ennen mitään noita kokemuksia sekä henkisesti, psyykkisesti että fyysisesti.
- Tuleeko kellään mitään ajatuksia mieleen tästä tai vastaavia kokemuksia? Tuli vähän pitkä teksti.